Навіщо платити двічі
Автомобіль - один із найзручніших засобів повсякденного пересування.
Однак чи є в Україні зручні процедури складання водійських іспитів та отримання посвідчення водія?
Щоб отримати цей документ уперше, необхідно пройти навчання в одному із закладів підготовки водіїв - автошколі.
Такі заклади повинні бути акредитовані комісією при Державній автомобільній інспекції.
Після завершення навчання людина складає два іспити: теоретичний і практичний. У разі їх успішного складання автошкола видає свідоцтво про його закінчення. Однак це не дозволяє отримати посвідчення водія - треба ще скласти іспити у ДАІ.
Як зазначено у пункті 21 "Порядку підготовки водіїв транспортних засобів", до складення іспитів у центрі Державтоінспекції допускаються слухачі, що успішно склали заліки та іспити в автошколі або її філії.
Виникає запитання: навіщо складати іспити повторно? Для чого витрачати час і сплачувати додаткові кошти? Чи не логічно було б надати можливість проводити навчання та приймати іспити винятково автошколам?
Це дозволить майбутнім водіям пройти навчання, скласти іспити та отримати свідоцтво - за наявності успішних результатів - в одному професійному закладі і одразу звертатися за отриманням посвідчення водія.
Також необхідно впровадити додаткові важелі впливу на якість проведення іспитів. Крім акредитації автошкіл, додатковим стимулом проведення ними якісного навчання може бути внесення до обліку порушників правил дорожнього руху, який веде ДАІ, інформації про автошколи, які вони закінчили.
Це дозволить ДАІ отримувати статистичні дані стосовно закладів, випускники яких найчастіше потрапляли у ДТП або грубо порушували правила.
Таким чином, автошколи будуть зацікавлені надавати своїм клієнтам якісні послуги і скрупульозно перевіряти їх знання. Крім того, суб'єкт прийняття іспитів залишиться лише один - автошкола, тому його відповідальність за рівень знань і навичок випущених на дорогу водіїв буде індивідуальною.
Постає питання: який орган повинен видавати посвідчення водія? Чи може ним бути корумпована ДАІ? Ні, не може, бо основне призначення цього органа - контроль у сфері безпеки дорожнього руху, а не надання адміністративних послуг.
Це повноваження слід передати органам місцевого самоврядування (на перехідний період - районним адміністраціям). Такий підхід має кілька переваг.
Фото УП |
По-перше, надання послуги буде максимально зручним для споживачів. Її можна буде надавати через центри надання адміністративних послуг - прозорі офіси, що створюються при органах місцевого самоврядування та РДА.
Такі центри покликані зробити процес отримання адміністративних послуг максимально швидким, комфортним і доступним. Громадянину необхідно прийти до центру і надати адміністратору документи. У даному випадку - такі.
1. Паспорт або документ, що його замінює (лише для пред'явлення).
2. Свідоцтво про закінчення закладу з підготовки водіїв.
3. Дві кольорові фотокартки розміром 3,5х4,5 см.
4. Медична довідка встановленого зразка.
5. Квитанція про оплату адміністративної послуги.
Посвідчення водія можливо видавати у день звернення: графік роботи центрів гнучкий, а самі посвідчення у великих центрах можуть виготовлятися на місці.
По-друге, громадяни зможуть отримати важелі впливу на якість цієї послуги. Так, кожен зможе вимагати у міського голови і депутатів прозорих та комфортних умов її надання, тоді як вплив на органи центрального рівня - мінімальний.
Держава повинна зробити послугу отримання водійських прав максимально зручною для громадян. Перше рішення уже є. 16 травня 2014 року уряд прийняв протокольне рішення, яким адміністративні послуги ДАІ також передбачено децентралізувати, тобто передати органам місцевого самоврядування.
* * *
Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться.
Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.