Податковий облік цінних паперів. Так що ж зробила Податкова?
До "Економічної правди" майже синхронно надійшли листи від двох професійних об'єднань фінансистів.
Перше - Незалежна асоціація банків України (НАБУ) - є банківською асоціацією, яка є майже підконтрольна Національному банку України.
Друге - Українська асоціація інвестиційного бізнесу - діє в інтересах поширеного, хоча і не афішованого, бізнесу з управління активами венчурних фондів.
Вони дали протилежні тлумачення останнім діям Державної податкової служби щодо податкового обліку операцій з цінними паперами. Про витоки цієї суперечки читайте тут, а про останні події з цього приводу - тут.
Компромісне рішення начебто знайдене. Звичайно, це компроміс між податківцями та структурами Ріната Ахметова, а не між податківцями та ринком. Та вже який є.
Однак 21 грудня 2012 року наказом №1160 ДПС затвердила Узагальнюючу податкову консультацію щодо порядку відображення в податковому обліку суб'єктами господарювання операцій з цінними паперами. Цим наказом поставлена проміжна крапка у цій ситуації.
Ось думки професійних об'єднань з цього приводу.
НАБУ: Податкова служба відкликала податкові консультації та листи щодо відображення від'ємного фінансового результату операцій з цінними паперами та деривативами.
Незалежна асоціація банків України інформує учасників фондового ринку про затвердження Державною податковою службою України (нині - Міністерства доходів і зборів України) наказу №1160 від 21 грудня 2012 року.
Відповідно до наказу втрачають чинність узагальнюючі податкові консультації щодо порядку оподаткування податком на прибуток операцій з цінними паперами на фондовому ринку, затверджені наказами ДПСУ від 5 липня 2012 року №579 та №573.
Крім того, низка листів ДПСУ з цього питання повинні застосовуватися у частині, що не суперечить наказу.
Йдеться, зокрема, про лист ДПСУ №320/0/71-12/15-1217 від 9 серпня 2012 року "Про відображення від'ємного фінансового результату операцій з цінними паперами та деривативами у 2012-2015 роках".
Фото tsn.ua |
Чотири місяці тому цей документ викликав негативну реакцію учасників фінансового і фондового ринків України, які вказували на невідповідність цього листа положенням податкового законодавства.
А саме: обмеження визнання в майбутніх податкових періодах витрат на придбання цінних паперів, що мало б негативний вплив на політику державних запозичень, загрозу збитковості операцій з державними цінними паперами для потенційних інвесторів.
НАБУ разом з асоціацією "Українські фондові торговці" (АУФТ) та Асоціацією платників податків України (АППУ) були змушені звернутися з відкритим листом до комітету Верховної ради з питань фінансів, банківської діяльності, податкової та митної політики.
Автори листа вважали тлумачення положень Податкового кодексу, викладене у листі ДПСУ, таким, що не відповідає вимогам податкового законодавства. Це також не раз було предметом гострого обговорення на засіданнях комітету НАБУ з питань оподаткування і обліку та Клубі головних бухгалтерів (КГБ).
Конструктивний діалог учасників фондового ринку на чолі з НАБУ і АУФТ нарешті дав позитивний результат.
"Нам приємно, що податківці прислухалися до думки учасників ринку, які змогли професійно, злагоджено і переконливо викласти свої аргументи. Це приклад успішної взаємодії бізнесу і держави", - підкреслив виконавчий директор НАБУ Сергій Мамедов.
НАБУ висловлює вдячність ДПСУ за її конструктивну позицію, а АУФТ, АППУ, банкам-членам та іншим партнерам - за допомогу у вирішенні цього складного, але принципового для функціонування системи питання.
УАІБ: Податкова консультація не врегулювала спірних питань, а ще й додала нових.
21 грудня 2012 року наказом №1160 ДПСУ затвердила Узагальнюючу податкову консультацію щодо порядку відображення в податковому обліку суб’єктами господарювання операцій з цінними паперами. Ознайомившись із змістом консультації, фахівці УАІБ зазначають, що вона не виправдала сподівань.
Як і у листі ДПСУ №320/0/71-12/15-1217 від 9 серпня 2012 року, у консультації фінансовий результат операцій з цінними паперами прирівнюється до загального від'ємного значення об'єкта оподаткування, яке утворилося на 1 січня 2012 року, тим самим прив'язуючи його до пункту 3 підрозділу 4 перехідних положень ПКУ.
Асоціація знову наголошує, що від'ємний фінансовий результат операцій з цінними паперами не є від'ємним значенням об’єкта оподаткування з податку на прибуток. Це різні за своєю економічною суттю поняття, тому норми перехідних положень не можуть бути застосовані до операцій з цінними паперами.
На відміну від від'ємного значення об'єкта оподаткування, яке є результатом збиткової діяльності платника податку на прибуток підприємств, від'ємний фінансовий результат від операцій з цінними паперами виникає внаслідок особливого порядку визнання витрат на придбання цінних паперів, які враховуються у відокремленому обліку в тому податковому періоді, коли відбулося їх здійснення.
Фото wikipedia.org |
Від'ємний фінансовий результат збільшується на суму витрат на придбання цінних паперів та зменшується на суму доходу від продажу цінних паперів.
Отже, сума від'ємного фінансового результату від операцій з цінними паперами на звітну дату дорівнює сукупній вартості портфеля цінних паперів за цінами їх придбання, скоригованій на суму прибутків/збитків від таких операцій у попередні періоди, а тому може бути погашена лише шляхом повного розпродажу інвестиційного портфеля, що призведе до паралічу фондового ринку.
Крім того, у роз'ясненні ДПСУ з'явилися такі нововведення щодо тлумачення норм Податкового кодексу.
1. Платники податку, що здійснюють операції з купівлі-продажу цінних паперів, повинні вести окремий облік показника від'ємного значення об'єкта оподаткування, що склався на 1 січня 2012 року від від'ємного значення об'єкта оподаткування, що виникло після 31 грудня 2011 року.
При цьому в консультації передбачається, що від'ємне значення об'єкта оподаткування, яке виникло після 31 грудня 2011 року, погашається у другу чергу.
2. До складу від'ємного фінансового результату за операціями з цінними паперами, що переноситься на наступні звітні періоди, забороняється включати витрати на придбані цінні папери, які не були продані протягом звітного періоду.
3. Для підприємств, які не є професійними учасниками фондового ринку, операції з купівлі-продажу цінних паперів мають статус інвестиційної діяльності.
Тобто інвестор зобов'язаний подати фінансовим органам декларацію про обсяги і джерела здійснюваних ним інвестицій відповідно до закону "Про інвестиційну діяльність" №1560 від 18 вересня 1991 року. Також такі операції повинні здійснюватися у грошовій формі.
Встановлення винятково грошової форми розрахунку при здійсненні операцій з цінними паперами суперечить загальним нормам законодавства та нормам Податкового кодексу, згідно з якими "під терміном "витрати" слід розуміти суму коштів або вартість майна, сплачену (нараховану) платником податку продавцю цінних паперів як компенсацію їх вартості".