Ноїв ковчег для пенсіонерів
Учасник недержавного фонду може будь-коли дізнатися про кількість накопичених внесків, отримати виплату одноразово або частками, почати отримувати пенсійні виплати на десять років раніше за офіційний пенсійний вік.
Пенсійна реформа, яка відбудеться у найближчому часі, принесе громадянам України оновлену систему гарантованих пенсійних виплат.
Одним з ключових елементів нової системи пенсійного забезпечення стануть недержавні пенсійні фонди. Ця незвична для українців фінансова структура повинна стати фортецею забезпеченої старості, проте чи можна покладати на неї такі надії? І що варто враховувати у розрахунках майбутньої пенсії?
Поки що на ці питання нема вичерпних відповідей, оскільки реформа триває. Запропонована модель складається з трьох рівнів. Солідарну систему радянського зразка доповнюють загальнообов'язкове державне страхування і накопичувальна система. Третій рівень - система недержавного пенсійного забезпечення.
Такий варіант дозволить розподілити між різними складовими ризики, пов'язані із змінами в демографічній ситуації. Саме через неї похитнулася солідарна пенсійна система. Також з'явиться можливість мінімізувати ризики, пов'язані з коливаннями в економіці і на ринку капіталів, до чого більш чутлива накопичувальна система.
Основне завдання реформи - зробити систему пенсійного забезпечення збалансованою та стабільною.
Найбільшою перевагою трирівневої системи є вибір, який вона надає громадянам. Пенсіонери за сучасної системи повністю залежні від держави та економічної ситуації в країні. Тривала криза впливає на розмір пенсії, оскільки ці платежі здійснюються з Пенсійного фонду, а правили гри встановлює держава.
Після впровадження реформи у громадян буде вибір. Можна буде робити пенсійні відрахування і в Пенсійний фонд, і в недержавні пенсійні фонди. Як саме накопичувати пенсійні заощадження - повністю залежатиме від вподобань людей.
Таке право українці можуть отримати вже з 2018 року. Це дозволить їм самостійно вирішувати, яка інвестиційна політика найбільш прийнятна для накопичення пенсійних заощаджень, а отже - впливати на розмір майбутньої пенсії. Однак спочатку варто розібратися з принципами роботи недержавних пенсійних фондів.
Ці інститути у багатьох країнах є одним з основних інструментів підвищення рівня пенсійного забезпечення населення.
За своєю суттю це фінансова установа, призначена для накопичення коштів на додаткову пенсію та здійснення пенсійних виплат учасникам фонду. Учасниками таких фондів є люди, на користь яких сплачуються пенсійні внески, а вкладниками можуть бути самі учасники, роботодавці, професійні об'єднання, члени сімей.
Розрізняють корпоративні, професійні та відкриті недержавні пенсійні фонди - залежно від того, хто створює фонд та робить внески.
Усі кошти, що обліковуються на індивідуальному пенсійному рахунку учасника, є власністю громадянина - незалежно від того, хто платив ці внески.
Ніхто інший, крім учасника, не може розпоряджатися цими грішми. До того ж, вони можуть передаватися у спадок. Таким чином, ці гроші є повною власністю громадян, і таку пенсію можна отримувати разом з державною.
Постає питання, який варіант обрати. Порівнювати державний пенсійний фонд з недержавним проблематично, бо вони належать до різних "вагових категорій".
З державними фондами громадяни вже мали справу і знають їх позитивні і негативні сторони. Звичайно, після реформи деякі зміни торкнуться і звичних структур, проте їхні принципи залишаться традиційними.
Серед очевидних переваг недержавних пенсійних фондів - право учасника самостійно формувати розмір власної пенсії. Підписуючи контракт і сплачуючи внески наперед, можна впливати на суму коштів і час їх виплат у вигляді пенсії.
Учасник недержавного фонду також може у будь-який час дізнатися про кількість накопичених внесків, отримати виплату одноразово або частками за певний час, почати отримувати пенсійні виплати на десять років раніше за офіційний пенсійний вік. Ці умови наперед обумовлюються і прописуються у контракті.
Наступне питання - наскільки надійні такі фонди і чи не луснуть вони, як мильні бульбашки, з наступною економічною кризою.
Учасники можуть контролювати ефективність роботи фонду, отримуючи інформацію про стан накопичень, та при необхідності - переводити кошти до іншого фонду.
Адміністратор недержавного пенсійного фонду зобов'язаний регулярно подавати фінансову звітність державному регулятору. Це дозволяє оцінити ризики діяльності фінансової компанії та за потреби вжити відповідні заходи.
Крім того, недержавний пенсійний фонд не може припинити своє існування, поки не передасть свої зобов'язання іншому фонду чи страховій компанії. Таким чином, внески громадян зберігаються.
Запропоновані урядом зміни дозволять громадянам самим обирати власне майбутнє, а також сприятимуть становленню соціально справедливої та збалансованої системи пенсійного забезпечення, яка забезпечить економічне зростання та добробут населення України.