Українська правда

"Зелена" ставка на гній

Тариф - 70 копійок за кВт-год. Компанія отримує оплату з коефіцієнтом 2,5 від базового тарифу, тобто 175 копійок за кВт-год. Біогаз є продуктом переробки 400 тонн стоків на добу від 6 тисяч голів худоби. Потужність станції - 1 МВт.

Великим проривом та значним стимулом для виробництва електроенергії з альтернативних джерел стало прийняття в 2009 році "зеленого" тарифу. Держава гарантує інвесторам купівлю виробленого струму за фіксованими розцінками, які перевищують тарифи на електроенергію, вироблену із звичайних джерел.

"Зелений" тариф введено для стимулювання виробництва електроенергії з відновлюваних джерел - вітру, сонця, води і біомаси.

Однак якщо вітрові, сонячні і гідроелектростанції отримали чітку класифікацію, встановлені коефіцієнти "зеленого" тарифу та умови отримання ліцензії НКРЕ, навколо "зеленого" тарифу на біомасу виникло чимало суперечок. Зокрема, відходи агропромислового комплексу поділено на відходи рослинництва і тваринництва.

У законі "Про електроенергетику" біомасою визначено продукти, що повністю або частково складаються з речовин рослинного походження, які можуть бути використані як паливо, а про відходи тваринництва не уточнюється.

От і вийшло: електроенергія, вироблена, скажімо, з гною сільськогосподарських тварин, не приймається за "зеленим" тарифом на Оптовому ринку електроенергії.

Що робити виробникам струму з альтернативних джерел, для котрих не передбачені величини "зеленого" тарифу? Яка окупність та доцільність реалізації таких інвестиційних проектів? Як вирішити проблему утилізації тваринницьких відходів?

Ці питання одразу ж постали після несправедливого запровадження "зелених" тарифів. Минуло два роки, і проявилися перші результати діяльності та інвестиційної активності, що стимулювалися введенням "зеленого" тарифу. Зараз в Україні з відновлюваних джерел виробляється близько 7% електроенергії.

Енергію вітру реалізують за "зеленим" тарифом п'ять станцій, енергію сонця - шість станцій, близько 30 гідроелектростанцій та всього дві станції на біомасі: ВАТ "Кіровоградолія" та  ТОВ "Смілаенергопромтранс". Слід відзначити, що вказані станції використовують біомасу тільки рослинного походження.

В Україні є електростанції, які працюють на відходах тваринного походження. Серед них - великі агрофірми, що виробляють та використовують струм для власних потреб. Свого часу вони не зуміли отримати "зелений" тариф.

Винятком є ТОВ "Українська молочна компанія" - УМК, яке в квітні 2010 року отримало рішення НКРЕ про надання "зеленого" тарифу. Проте визначення ставки тарифу затягнулося на півроку. Після кількох відмов рішення все-таки прийняте.

Тариф визначили такий: 70 копійок без ПДВ за 1 кВ-год. УМК отримує оплату з коефіцієнтом 2,5 від базового тарифу, тобто 175 копійок за кВт-год. Біогаз УМК є продуктом переробки 400 тонн гнойових стоків на добу від ферми, на якій утримується 6 тисяч голів худоби. Електрична потужність станції - майже 1 МВт.

З 1 липня 2011 року НКРЕ збільшила тарифи на "альтернативну" енергію на 1,1%. Тариф на струм, вироблений сонячними станціями, збільшився з 528,52 копійки до 534,1 копійки за кВт-год без ПДВ, а сонячними станціями, розміщеними на дахах і фасадах, - з 484,48 копійки до 489,59 копійки за кВт-год без ПДВ.

Тариф на струм, вироблений вітровими електростанціями, збільшився зі 128,46 копійки до 129,82 копійки за кВт-год, електростанціями на біопаливі - з 140,7 копійки до 142,18 копійки за кВт-год. При цьому з липня тариф на струм, вироблений малими гідроелектростанціями, зріс з 88,08 копійки до 89,02 копійки за кВт-год.

Запровадження коефіцієнта "зеленого" тарифу для електроенергії, виробленої з біогазу, очевидно, - близька реальність. Проект закону "Про внесення змін до статті 17 закону "Про електроенергетику", який включає коефіцієнт "зеленого" тарифу для біогазу, Верховна рада розглянула у другому читанні.

Згідно з внесеними змінами, величина "зеленого" тарифу для компаній, які виробляють електроенергію з біогазу, отриманого з біомаси рослинного або тваринного походження, а також з органічної частини відходів, встановлюється на рівні існуючого роздрібного тарифу для біомаси.

Також до переліку альтернативних джерел включено біогаз, отриманий із шламів каналізаційних стоків: тариф формується так само, як тариф на біомасу.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
законодавство НКРЕ