Міфи про контрабанду сигарет
Якщо в Україні справді спостерігається навала контрабанди, то виникає просте питання: а звідки ж беруться додаткові мільярди надходжень до бюджету?
На сайті "Української правди" блимає банер "Держстандарт попереджує: кожна п'ята сигарета в Україні - контрабанда". Цей банер веде на сайт Держспоживстандарту, де повідомляється, що працівники комітету оглянули 737 об'єктів торгівельної мережі і у 148 випадках виявили таку продукцію.
Тобто насправді встановлено, що у кожному п'ятому перевіреному магазині продаються контрабандні сигарети. Це порушення статті 164-5 Кодексу України про адміністративні правопорушення, яка передбачає мінімальний штраф 1 700 гривень з конфіскацією такої продукції.
На жаль, Держспоживстандарт не повідомляє, чи зверталися його працівники до правоохоронних органів.
Втім, більшість кіосків-порушників продають переважно легальну продукцію. Навіть бабусі, як правило, торгують на вулицях легально виробленими в Україні сигаретами, які вони придбали за оптовою ціною, а реалізують за роздрібною.
Якщо в кіоску контрабандні сигарети складають навіть 10%, а таких кіосків виявлено лише 20%, то виходить, що контрабандний товар займає лише 2% обороту перевірених об'єктів торгівельної мережі.
Про невеликий обсяг контрабанди на ринку свідчать і статистичні дані щодо легального продажу сигарет.
За даними ДПА, у січні-жовтні 2009 року було реалізовано 89,5 мільярда штук вироблених в Україні сигарет, а за цей же період 2008 року - 99,3 мільярда штук. А за даними Держкомстату, імпорт сигарет у січні-вересні 2009 року склав 4,7 мільярда сигарет, а 2008 року - 2,3 мільярда сигарет.
Таким чином, обсяг ринку зменшився з 101,6 мільярда сигарет до 94,2 мільярда сигарет, або на 7%.
Навіть якщо припустити, що українські курці є дурнями, а автор так не вважає, які через подорожчання сигарет погодяться купувати невідомо що, але не викурять ані на одну сигарету менше, то контрабандною на ринку України є кожна чотирнадцята, але аж ніяк не кожна п'ята сигарета.
Насправді значна частина українських курців поводилася цілком природно: після подорожчання сигарет вони кидали палити або палили менше.
За даними двох репрезентативних опитувань, проведених Київським міжнародним інститутом соціології у травні 2009 року та жовтні 2009 року, частка людей, які сказали, що вони курять щодня, скоротилася з 27% до 24,8%. Це майже повністю пояснює зменшення ринку продажу сигарет в Україні у 2009 році.
Щодо проблеми контрабанди більш доречним був би наступний банер: "Кожна третя вироблена в Україні сигарета призначена для контрабандистів". З України щороку нелегально вивозиться 30-40 мільярдів сигарет переважно у держави ЄС.
Нелегальний вивіз доповнюється легальним. За січень-вересень 2009 року з України було легально експортовано 6,9 мільярда сигарет, з них 2,7 мільярда - до Молдавії. Обсяг молдавського ринку складає 5-6 мільярда сигарет, і там працює потужний місцевий комбінат. Такої кількості сигарет з України самі молдавани не потребують, вони переправляють їх у Румунію і далі.
Звичайно, певний обсяг нелегального обороту сигарет між Україною та Росію має місце. Це пов'язано з тим, що дешеві марки сигарет дорожчі в Україні, а дорогі, навпаки, у Росії. Наприклад, пачка "Мальборо" коштує в Україні 8 гривень, а в Росії - 42 рублі або 11,5 гривні.
Якщо б тютюнові компанії в Україні справді дбали про попередження контрабанди, вони підвищували б ціни на дорогі марки. Але вони роблять прямо протилежне.
З травня по грудень 2009 року, коли податки були незмінними, ціни на більшість дорогих марок залишалися стабільними, тоді як дешеві бренди подорожчали: "Прима срібна" - з 4,4 гривні до 5 гривень, "Прима Оптіма" - з 4,75 гривні до 5,5 гривні, More - з 4,7 гривні до 5 гривень, Viceroy - з 4,75 гривні до 5 гривень. Своєю ціновою політикою тютюнові корпорації фактично провокують контрабанду.
І останній аргумент у цій суперечці - гроші. За даними ДПА, у листопаді 2009 року до держбюджету від тютюнових акцизів надійшло 1 346 мільйонів гривень. Це в чотири рази більше, ніж у листопаді 2008 року, та в 6,5 разів більше, ніж у листопаді 2007 року.
Всього за одинадцять місяців 2009 року до бюджету від тютюнових акцизів надійшло 8,5 мільярда гривень, що на 5,35 мільярда більше, ніж 2008 року. І якщо в Україні справді спостерігається навала контрабандних сигарет, то виникає просте питання: а звідки ж беруться додаткові мільярди надходжень до бюджету?