Українська правда

Міфи про контрабанду сигарет

Якщо в Україні справді спостерігається навала контрабанди, то виникає просте питання: а звідки ж беруться додаткові мільярди надходжень до бюджету?

На сайті "Української правди" блимає банер "Держстандарт попереджує: кожна п'ята сигарета в Україні - контрабанда". Цей банер веде на сайт Держспоживстандарту, де повідомляється, що працівники комітету оглянули 737 об'єктів торгівельної мережі і у 148 випадках виявили таку продукцію.

Тобто насправді встановлено, що у кожному п'ятому перевіреному магазині продаються контрабандні сигарети. Це порушення статті 164-5 Кодексу України про адміністративні правопорушення, яка передбачає мінімальний штраф 1 700 гривень з конфіскацією такої продукції.

На жаль, Держспоживстандарт не повідомляє, чи зверталися його працівники до правоохоронних органів.

Втім, більшість кіосків-порушників продають переважно легальну продукцію. Навіть бабусі, як правило, торгують на вулицях легально виробленими в Україні сигаретами, які вони придбали за оптовою ціною, а реалізують за роздрібною.

Якщо в кіоску контрабандні сигарети складають навіть 10%, а таких кіосків виявлено лише 20%, то виходить, що контрабандний товар займає лише 2% обороту перевірених об'єктів торгівельної мережі.

Про невеликий обсяг контрабанди на ринку свідчать і статистичні дані щодо легального продажу сигарет.

За даними ДПА, у січні-жовтні 2009 року було реалізовано 89,5 мільярда штук вироблених в Україні сигарет, а за цей же період 2008 року - 99,3 мільярда штук. А за даними Держкомстату, імпорт сигарет у січні-вересні 2009 року склав 4,7 мільярда сигарет, а 2008 року - 2,3 мільярда сигарет.

Таким чином, обсяг ринку зменшився з 101,6 мільярда сигарет до 94,2 мільярда сигарет, або на 7%.

Навіть якщо припустити, що українські курці є дурнями, а автор так не вважає, які через подорожчання сигарет погодяться купувати невідомо що, але не викурять ані на одну сигарету менше, то контрабандною на ринку України є кожна чотирнадцята, але аж ніяк не кожна п'ята сигарета.

Насправді значна частина українських курців поводилася цілком природно: після подорожчання сигарет вони кидали палити або палили менше.

За даними двох репрезентативних опитувань, проведених Київським міжнародним інститутом соціології у травні 2009 року та жовтні 2009 року, частка людей, які сказали, що вони курять щодня, скоротилася з 27% до 24,8%. Це майже повністю пояснює зменшення ринку продажу сигарет в Україні у 2009 році.

Щодо проблеми контрабанди більш доречним був би наступний банер: "Кожна третя вироблена в Україні сигарета призначена для контрабандистів". З України щороку нелегально вивозиться 30-40 мільярдів сигарет переважно у держави ЄС.

Нелегальний вивіз доповнюється легальним. За січень-вересень 2009 року з України було легально експортовано 6,9 мільярда сигарет, з них 2,7 мільярда - до Молдавії. Обсяг молдавського ринку складає 5-6 мільярда сигарет, і там працює потужний місцевий комбінат. Такої кількості сигарет з України самі молдавани не потребують, вони переправляють їх у Румунію і далі.

Звичайно, певний обсяг нелегального обороту сигарет між Україною та Росію має місце. Це пов'язано з тим, що дешеві марки сигарет дорожчі в Україні, а дорогі, навпаки, у Росії. Наприклад, пачка "Мальборо" коштує в Україні 8 гривень, а в Росії - 42 рублі або 11,5 гривні.

Якщо б тютюнові компанії в Україні справді дбали про попередження контрабанди, вони підвищували б ціни на дорогі марки. Але вони роблять прямо протилежне.

З травня по грудень 2009 року, коли податки були незмінними, ціни на більшість дорогих марок залишалися стабільними, тоді як дешеві бренди подорожчали: "Прима срібна" - з 4,4 гривні до 5 гривень, "Прима Оптіма" - з 4,75 гривні до 5,5 гривні, More - з 4,7 гривні до 5 гривень, Viceroy - з 4,75 гривні до 5 гривень. Своєю ціновою політикою тютюнові корпорації фактично провокують контрабанду.

І останній аргумент у цій суперечці - гроші. За даними ДПА, у листопаді 2009 року до держбюджету від тютюнових акцизів надійшло 1 346 мільйонів гривень. Це в чотири рази більше, ніж у листопаді 2008 року, та в 6,5 разів більше, ніж у листопаді 2007 року.

Всього за одинадцять місяців 2009 року до бюджету від тютюнових акцизів надійшло 8,5 мільярда гривень, що на 5,35 мільярда більше, ніж 2008 року. І якщо в Україні справді спостерігається навала контрабандних сигарет, то виникає просте питання: а звідки ж беруться додаткові мільярди надходжень до бюджету?

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
контрабанда тютюн