Українська правда

Чи є життя після кризи

Якщо правила поведінки в інформаційному світі залишаться такими ж, то нова криза неминуча. І буде вона набагато важчою. Бо якщо зараз збанкрутували капітали, то тоді зруйнується довіра до них.

Що є головним інструментом, "важелем" капіталізму, який відповідає за прогрес? На мою думку, це перетворення власності в економічне уявлення про неї.

Можна стверджувати, що у капіталістичному світі відбувалося не придбання товарів і послуг, а придбання прав на них. Таким чином, товарообмінні операції перейшли з матеріального світу у віртуальний.

Зручність такого способу стосунків забезпечували постійне зростання та розвиток комунікацій інформаційного світу.

Сама криза є ні чим іншим як засміченням інформаційного простору прав всілякими деривативами - сурогатами таких прав.

Економістам ще доведеться з'ясувати, що було першопричиною такого тренду. Чи то несвідома емісія, яку цими деривативами пов'язували, чи навпаки - самі деривативи провокували спокусу "забезпечити" їх емісією.

Без сумніву, всі контрольні суми сходилися. Тільки от існували вони лише в інформаційному просторі прав, і все більше і більше віддалялися від матеріального світу реальних активів. Криза оголила ці кричущі розриви.

Тож формулу життя посткризового суспільства треба шукати у способі організації інформаційного простору прав. Чогось кращого, ніж формалізм, світ поки що не придумав, але криза змушує по-новому глянути на правила поведінки у ньому.

Криза показала, що в інформаційному просторі стереотипи матеріального світу продуктивні в обмежених сферах і повинні бути доповнені уявленнями про інформаційний світ, дискурси якого треба визначити по-новому.

Світові економісти і філософи повинні сформулювати конституцію цього простору. У людства важливо сформувати уявлення, що інформаційний простір - це не інструмент, що гарантує комфорт і зручності, а громадське, цивілізаційне благо, і кожен меседж у цьому просторі стає соціально відповідальним.

Втомленого коня, щоб продовжити шлях, можна нагодувати і їхати далі, а можна добитися того ж, вдаривши його батогом. У докризовому світі інформаційний простір, сповнений правами, виконував роль нестримного погонича. Криза - це розвал існуючої картини прав суспільства нестримного споживання.

Посткризовий інформаційний простір потрібно перебудовувати. Причому не за допомогою батога жадібності, а на основі картини реальних запитів та нових сформульованих інтересів.

Нове, визначене суспільством та цивілізацією уявлення про успіх має стати джерелом нових потреб - бажано дружніх до людини і природи.

Можна побудувати нові заводи, здійснити глобальні проекти і навіть припустити, що всі вони стануть винятково вдалими. Але капіталізм потребує їх відображення в інформаційному світі прав.

І якщо правила поведінки у цьому світі залишаться такими ж, то нова криза неминуча. І буде вона за наслідками набагато важчою. Бо якщо у результаті нинішньої кризи збанкрутували капітали, то наступна зруйнує довіру до них.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
фінансова криза банкрутство