Українська правда

Навіщо в Україні гроші відмивати?

Що ж залишилося в сухому підсумку? Боротьба з відмиванням, якого не існує, звіти за справами, які мають непрямий стосунок до відмивання.

Легалізація грошей, отриманих незаконним шляхом, постійно згадується у світлі "завзятої" боротьби української влади з корупцією. А боротися є з чим: відповідно до оцінки її рівня Transparency International 2007 року Україна отримала 2,7 бала, або 122 місце у загальному рейтингу країн.

Відповідно до методики, Україна має серйозні проблеми з корупцією, однак ми це розуміємо і без зовнішніх оцінок. Корупція та ухиляння від сплати податків є найбільш розповсюдженими в Україні предикативними, щодо відмивання, злочинами. Але чи є вони дійсно предикативними?

Предикативний злочин передбачає можливість вільно розпоряджатися отриманими матеріальними благами. Іншими словами, гроші треба легалізувати.

Таке твердження було б справедливим у Франції, Австрії, Великобританії, але не в Україні. Так із чим же затіяно боротьбу, і про що так активно звітує основний державний інститут у сфері протидії відмиванню грошей - Державний комітет фінансового моніторингу?

Як відомо, легалізація або відмивання доходів - це процес, внаслідок якого доходи, отримані незаконним шляхом, набувають вигляду отриманих із законних джерел. Історично склалося, що незаконними прибутками були: наркобізнес, торгівля людьми, зброєю, тощо.

Зрозуміло, що при таких видах заробітку можна розраховувати лише на готівку, багато готівкових коштів, які треба перевести в безготівкову форму, щоб мати можливість подальшого інвестування у нелегальний бізнес, або ж розпочати легальну діяльність чи інвестувати у предмети розкоші.

Причому основною специфікою відмивання у його класичному розумінні є те, що з нелегальних доходів повинні бути сплачені всі податки.

Основним із методів відмивання є поступове "підмішування брудних грошей" до загального прибутку підконтрольної установи, як правило, казино, бару, ресторану тощо, або ж відкриття "бутіків" з непомірними цінами на цілком звичайні товари і декларування досить непоганого доходу від такої діяльності.

І в першому, і в другому випадку власники сплачують податки із загального доходу, сприймаючи це, як своєрідну плату за процес переведення у безготівкову форму і можливість вільно розпоряджатися нажитими коштами.

Перші наслідки небажання робити хоч якісь кроки у напрямку боротьби з відмиванням грошей Україна відчула на собі у вересні 2001 року, коли була занесена до "чорного списку" FATF - міжнародної організації по боротьбі з відмиванням доходів.

Після двох з половиною років у цьому списку, був прийнятий пакет законів, що дозволив Україні "відбілитися" в очах західних експертів. Для виведення країни з "чорного списку" вимагалася відповідність її законодавчої бази рекомендаціям FATF, що розробляються без урахування специфіки конкретної держави.

Якщо в розвинених країнах розрахунки готівкою - це, радше, виключення з правил, то переведення у безготівкову форму не потрібне, якщо ви живете в Україні. Чому? Відповідь очевидна, і може бути незрозумілою тільки не для громадян України.

В Україні за готівку можна купити все, "від хлібини до машини", і навіть більше. В таких умовах проведення будь-яких операцій з легалізації доходів позбавлене сенсу. Ось і отримуємо чи не щотижневі повідомлення на сайті ДКФМ про чергове викриття шахрайства з паспортами чи конвертаційного центру.

А останній і прирівняти до відмивання дуже складно, оскільки він створюється для проведення процесів, протилежних відмиванню, а саме - переведенню безготівкових коштів підприємств у готівку, часто із залученням офшорних зон.

Панове, це метод ухилення від сплати податків, і прирівняти ці операції до відмивання можна лише в тому випадку, коли створені кримінальні фонди почнуть "відбілюватися".

Відмивання передбачає як мінімум 3 етапи: розміщення, розшарування і інтеграцію, а передує цьому предикативний злочин, результатом якого є нагромадження нелегальних доходів. У нашій державі все відмивання закінчується нагромадженням, до того, як вступити до першого етапу.

Навіщо щось відмивати, а тим більше сплачувати з цих грошей податки, коли все чудово працює і без цього?

Про яку боротьбу з корупцією може йти мова? Справжня боротьба з нею може розпочатися, коли державні службовці будуть звітувати за витратами, а не за доходами. Щоб не виникало ситуацій, коли людина, отримуючи заробітну платню у декілька тисяч гривень, хизувалася автопарком у кілька мільйонів доларів.

В державі потрібно створити такі умови, коли коштами, що були зароблені нелегальним шляхом, не можна було б скористатися. Для цього потрібно:

а) максимально популяризувати безготівкові розрахунки, створити умови, коли за готівку не можна було б купувати коштовні товари, тільки проводити дрібні розрахунки і в якості винятку. Це - норма для високорозвинених країн, переваги вже давно озвучені і зрозумілі;

б) запровадити декларування витрат, а не доходів. Спочатку для посадовців, згодом для всіх. Це є базисом у боротьбі з корупцією.

На думку експертів, яку поділяє автор, корупція є прямим показником можливостей у країні розпоряджатися доходами, заробленими нелегально.

Однак щось тут не так: в Україні постійно проводяться різні програми, пов'язані з проблемами боротьби з відмиванням грошей, на зразок MOLI-UA, що вже отримала своє продовження у другій версії; Україна входить до спеціального експертного комітету Ради Європи з оцінки заходів боротьби з відмиванням доходів "MONEYVAL", ДКФМ уже має представництва не менш ніж у 25 регіонах країни. Невже кошти витрачаються марно?

Напевно сказати важко. Скоріше, вони йдуть не зовсім за призначенням. Вони йдуть на боротьбу з: ухиленням від сплати податків, шахрайством із втраченими паспортами, виведенням капіталу в офшорні території. Ці незаконні дії, безперечно, можуть мати зв'язок з відмиванням, однак, вони не є відмиванням.

Що ж залишилося в сухому підсумку? Боротьба з відмиванням, якого не існує, звіти за справами, які мають непрямий стосунок до відмивання, і постійне навчання, обмін досвітом. Але чим обмінюємося?

Лише після масового розповсюдження безготівкових платежів та контролю за витратами можна буде говорити про боротьбу з відмиванням грошей у нашій державі.

Оскільки відмивання - це шлях, який треба пройти, щоб мати можливість скористатися своїм, незаконно нажитим, багатством. Завдання влади буде - зробити цей шлях якомога складнішим.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.