Модний вирок: як вплине на Mango справа про можливе вбивство сином засновника компанії
Прохолодного суботнього ранку 14 грудня 2024 року 71-річний засновник іспанського ритейлера одягу Mango та любитель пішого туризму Ісак Андік вирушив разом із 43-річним сином Джонатаном на прогулянку в гірський масив Монсеррат біля Барселони. Залишивши автомобіль на стоянці, вони вирушили коротким пішим маршрутом від печер Сальнітре до монастиря Монсеррат. Стежка вважається простою і безпечною, тож здавалося, що прогулянці вихідного дня ніщо не завадить.
Проте все пішло зовсім не так. Близько обіду місцева поліція отримала екстрений дзвінок від Джонатана. Той повідомив, що його батько послизнувся на одній із стежок і зірвався із стометрової висоти на необгородженій ділянці маршруту. Поліцейські швидко прибули на місце інциденту, але було вже запізно: Ісак Андік загинув, як згодом оголосили в Mango, у результаті нещасного випадку.
Суд спочатку закрив справу, розцінивши те, що сталося, як нещасний випадок, але майже через рік загибель творця Mango несподівано знову потрапила в заголовки провідних світових видань. У жовтні 2025 року з'ясувалося, що слідчі розслідують, чи не була смерть Ісака вбивством. Cтатус Джонатана змінився з єдиного свідка на investigado – "особу, яка цікавить слідство".
Цей факт не лише шокував мільйони прихильників бренду, а й знову вивів родину Андіка, яка намагалася уникати публічності, у центр світової уваги.
Що змусило поліцію по-новому глянути на обставини загибелі бізнесмена і що чекає на Mango?
Історія злету Mango і спадщина Андіка
Історія успіху Ісака Андіка нагадує класичний фразеологізм "із грязі в князі". Він народився у 1953 році в Стамбулі в сім'ї євреїв-сефардів, а у 1969-му емігрував разом з родиною до Барселони. Там Андік разом зі старшим братом Нахманом почав продавати однокурсникам та на "блошиних" ринках імпортовані з Туреччини вишиті руками футболки та клоги (взуття на пласкій підошві без задника).
Згодом брати відкрили перші магазини в Барселоні та Мадриді, продаючи одяг спочатку власного бренду Isak Jeans, а потім й інших популярних на той час брендів. Так у 1973-1984 роках у Барселоні з'явилося кілька мультибрендових оптових магазинів з назвою Izak.
Доленосною для Андіків стала зустріч у 1984 році з підприємцем Енріком Касі, який допоміг їм перетворити продаж одягу на єдиний глобальний бренд та мережу дистрибуції з новою назвою Mango.
"Ісак зрозумів, що однакова назва, однакова торгова марка у всіх магазинах зробить концепцію набагато сильнішою", – розповідав в інтерв'ю AFP глобальний директор компанії з роздрібної торгівлі Сезар де Вісенте.
Того ж року відкрився перший магазин Mango на престижній вулиці Пасео-де-Грасія в Барселоні. За легендою, Андік обрав назву Mango після того, як скуштував цей фрукт під час подорожі на Філіппіни. Підприємці швидко відкрили десятки інших магазинів в Іспанії, а потім за кордоном: почали із сусідніх Португалії та Франції.
Зробивши ставку на модель франчайзингу, компанія швидко росла. До 1994 року брати розширили іспанську мережу Mango до 100 магазинів і продовжили міжнародну експансію, а Енрік Касі очолював компанію як CEO протягом двох десятиліть.
До 2007 року мережа налічувала 1 тис. торгових точок, а до 2012-го компанія працювала в 109 країнах, маючи понад 2,5 тис. магазинів та річний дохід понад 2 млрд євро.
У 2008 році компанія запустила чоловічу лінійку одягу Mango Man. Обличчям рекламної кампанії став легендарний французький футболіст Зінедін Зідан. Запрошення світових зірок з подачі Андіка стало родзинкою бренду. У 2011 році його рекламувала британська супермодель Кейт Мосс, яку згодом замінила Міранда Керр. У 2024-му – до 40-річчя Mango – оголосили про співпрацю з Вікторією Бекхем.
У 2023 році оборот Mango сягнув 3,1 млрд євро, з яких третину генерували онлайн-продажі. До того ж Андік вважався одним з головних конкурентів холдингу Inditex Амансіо Ортеги (бренди Zara, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho і Zara Home) – найбільшого у світі ритейлера, який швидко продає нові колекції за доступними цінами. Загалом за 40 років емігрант з Туреччини побудував мережу магазинів, що присутня в понад 120 країнах.
Завдяки світовому успіху Mango Андік увійшов до п'ятірки найбагатших людей Іспанії. Forbes перед його смертю оцінював статки родини 4,5 млрд євро. У 2024 році компанія отримала 3,3 млрд євро доходу та 219 млн євро чистого прибутку, а мережа перевищувала 2 800 магазинів.
Аналітики визнають: хоча бізнес-модель "швидкої моди", якою найбільше славиться Inditex, захопила і ринок високої моди, і онлайн-продажі, Mango зусиллями Ісака вчасно помітила новий тренд.
"Mango показала чудові результати на європейських ринках, зокрема у Британії, завдяки вдосконаленню свого позиціонування як бренду високого класу, що пропонує більш преміальні, дизайнерські продукти за доступними цінами", – вважає Хлоя Тедфорд-Джонс з консалтингової компанії GlobalData.
Професор бізнес-школи IESE в Мадриді Гідо Штейн визнає, що саме Ісак був "ключовою фігурою в успіху Mango". "Його підприємницький хист справді визначив долю бренду", – підкреслив він.
Ще одна заслуга Андіка – доступність та близькість моди для всіх. "Поява Mango стала проривом у 1990-х. Андік створив Mango як бренд, що поєднує стиль, елегантність і практичність. У часи, коли модний ринок був або занадто дорогим, або зовсім неякісним, Mango став золотою серединою", – розповідала засновниця українського бренду одягу One by One Лідія Сметана.
Однак історія злету Mango не обійшлася без проблем. У 2014 році Ісак, якому тоді було трохи за 60, узяв відпустку, аби поплавати на яхті навколо світу. Управління компанією перейшло до кількох керівників. Серед них був і син Джонатан, який на той час обіймав посаду виконавчого віцепрезидента.
"Творча пауза" Андіка-старшого негативно вплинула на фінансові результати компанії. За підсумками 2015 року прибуток становив лише 4 млн євро, а у 2016-му Mango вперше у своїй історії зазнала збитків – 61 млн євро.
Це змусило Андіка повернутися. Він створив успішний дует з Тоні Руїсом, який прийшов у компанію у 2015 році як фінансовий директор, а з 2018 року, коли Андік остаточно відійшов від поточних справ, перебрав на себе і функції CEO. У 2023-му на знак довіри від Ісака Руїс отримав 5% акцій компанії.
Вони повернули Mango до прибутку і взялися далі розширювати бренд, зокрема в США та Італії. На момент смерті Андіка майже 80% доходу компанія отримувала за межами Іспанії.
Як Mango вдалося оновитися? Компанія змінила стратегію. Вона знизила ціни і, наслідуючи приклад Inditex, приділила більше уваги моделі "швидкої моди". "Ми зайшли занадто далеко, зосередившись на одязі для вечірок та подій. Навіть наші співробітники не носили Mango", – пояснював тодішній CEO Mango Ерік Касі.
Андік вважається одним з головних інноваторів сфери моди. Mango одна з перших почала робити ставку на інтернет. Перший її сайт з'явився у 1996 році, ще через чотири роки – онлайн-магазин на 15 країн ЄС. Ця ставка виправдала себе: зараз онлайн-продажі генерують третину доходу компанії.
Крім того, Mango використовує big data, аби вчасно передбачати мінливі тренди й попит. "Mango піклується про екологію: використовує перероблені матеріали, створює одяг із стійких тканин, знижує шкідливі викиди. Завдяки цьому компанія зберігає популярність і лідерство серед європейських брендів", – визнавала Сметана.
"Успішність дуету Андік-Руїс очевидна: Ісак відіграв важливу роль у підйомі Mango, а Тоні підтримує цю спадщину і вдало керує подальшим розширенням", – вважає Штейн.
На його думку, діти Ісака – Джонатан та його сестри Джудіт і Сара – "не були готові слідувати за лідерством батька". Проте всі троє обіймають керівні посади в компанії.
Джонатан, який був членом ради директорів Mango, після смерті батька став віцепрезидентом ради і президентом холдингової компанії MNG. Сестри стали віцепрезидентками MNG. Руїс далі виконує роль голови ради директорів та CEO.
Чому розслідування смерті відновилося
16 жовтня іспанська газета El Pais з посиланням на джерела повідомила, що спочатку поліція визнала смерть засновника Mango випадковою, але тепер розслідує справу як імовірне вбивство.
За даними газети, син мільярдера Джонатан (єдиний, хто перебував з Ісаком у момент інциденту) надав "непослідовні" свідчення. Це стало приводом для перегляду справи.
"Єдиний свідок суперечив сам собі, залишив "сірі зони" у відповідях, які не збігалися з результатами огляду місця події в горах Монсеррат, проведеного поліцією", – повідомила El Pais.
За словами співрозмовників The Times, наближених до родини Андіків, батько і син йшли гірським маршрутом Лес-Фейксадес довжиною близько трьох миль, який з'єднує печери Сальнітре з монастирем Монсеррат. Джонатан, який ішов попереду, нібито почув звук падіння каменів позаду них, а потім обернувся і побачив, як батько послизнувся і впав зі скелі в необгородженій частині маршруту.
Натомість барселонська газета La Vanguardia, посилаючись на власні джерела, повідомила, що наприкінці вересня статус Джонатана офіційно змінили зі свідка на підозрюваного, а поліція ретельно перевіряє вміст його смартфона.
Іспанські видання також написали про свідчення партнерки Андіка-старшого, професійної гольфістки Естефанії Кнут, яка заявила про "погані стосунки між батьком і сином".
Після сенсаційних заголовків у ЗМІ іспанська поліція офіційно підтвердила, що розслідування обставин смерті Ісака триває, відмовившись надавати деталі через таємницю слідства. Натомість у суді Барселони заявили, що справа не спрямована проти будь-якої конкретної особи.
За словами поліції, наразі основною версією залишається "нещасний випадок". Прямих доказів провини Джонатана в слідства наразі немає, але сукупність непрямих підтверджень змусила поліцію розглядати й версію умисного вбивства.
Експерти підкреслюють: без очевидців і речових доказів справу буде складно довести до суду. Водночас сім'я Андіка, коментуючи публікації в медіа, висловила свою підтримку Джонатану, лаконічно заявивши про "впевненість у швидкому закінченні процесу та доведенні його невинуватості".
Що чекає на Mango далі
Хоча Mango виросла до другого найбільшого роздрібного продавця модного одягу в Іспанії після Inditex, компанія піддавалася меншому суспільному контролю, ніж конкурент. Одна з причин – Inditex вирвалася далеко вперед. Продажі Mango у 2023 році перевищили 3 млрд євро, а Inditex – 35,9 млрд євро.
Тим не менш, Mango продовжила розширення і після смерті засновника: має 2,9 тис. магазинів, зберігаючи позитивну динаміку зростання, а в першому півріччі 2025 року продажі підскочили на 12%.
Однак загадкова смерть власника бренду і генератора інноваційних ідей спричинила небажаний резонанс. Якщо стосовно Джонатана триватиме розслідування, незрозуміло, як компанія розвиватиметься і як це вплине на імідж та бізнес-процеси.
Згідно з іспанськими нормами корпоративного управління, компаніям рекомендується встановлювати правила для директорів щодо розкриття обставин, які можуть зашкодити репутації бренду.
Коли рада директорів дізнається про такі обставини, вона має вирішити, чи є підстави для вжиття заходів: від внутрішнього розслідування до звільнення чи заклику подати у відставку. Наразі в Mango вважають, що обставин, які б виправдовували радикальні кадрові зміни, немає. Важливі рішення, імовірно, ухвалюватимуться поза увагою громадськості.
"Mango як приватна компанія не підпадає під вимоги щодо публічного розкриття інформації, які застосовують до публічних компаній, акції яких котируються на біржах. Простіше кажучи, це означає, що навіть якщо судовий процес становить ризик для бізнес-перспектив Mango, ніхто за межами ради директорів не повинен про це знати", – пояснив партнер британської юридичної компанії SA Law Вінсент Біллінгс.
За його словами, наразі все, що може публічно зробити родина в контексті розслідування, – згуртуватися. У жовтні родина Андіка вкотре заявила, що "не буде коментувати смерть Ісака протягом цих місяців", але "з повагою ставиться до роботи слідчих і продовжить співпрацювати з відповідними органами, як це було досі".
З огляду на питання, що витають навколо майбутнього Mango та родини Андіків, компанія прагне швидкого завершення цієї історії, припускає Біллінгс.