Украинская правда

Черное море по колено: как военные учения Путина загоняют морскую торговлю Украины на мель

Черное море по колено: как военные учения Путина загоняют морскую торговлю Украины на мель
Getty Images

Из-за военных учений РФ украинские порты рискуют остаться без запланированного товарооборота. Каким будет единственный безопасный маршрут для торговых суден, какие убытки уже терпит Украина и что об этом говорит международное право. (укр)

Майже півтори сотні військових суден, тисяча одиниць військової техніки і десять тисяч військовослужбовців. Саме так зараз виглядають Чорне та Азовське моря, де 13 лютого о 23.00 почалися військові навчання Російської Федерації.

Для комерційного проходу суден Чорним морем до українських портів щонайменше на тиждень російські військові залишили лише вузький відрізок акваторії в обхід рекомендованих шляхів.

Тобто артилерійські та ракетні навчання РФ не закривають доступ до портів України, але обходити їх принаймні до 20 лютого доведеться непростим маршрутом, де є ризик сісти на мілину. На це, схоже, підуть не всі власники суден.

Напередодні експерти оцінювали втрати для України від повної блокади портів сотнями мільйонів доларів, проте деякі з цих прогнозів передбачали повну блокаду. Наразі про це не йдеться, але портова галузь може зазнати чималих втрат.

Морські шляхи надзвичайно важливі для української економіки. На море припадає понад половину експорту товарів.

Які остаточні координати зон військових навчань РФ на Чорному та Азовському морях, які безпечні маршрути в українські порти для торговельних суден, яких втрат може зазнати Україна та чому міжнародне право безсиле?

Безпрецедентні військові навчання у морі

Останні кілька років РФ ускладнює життя суднам, що прямують до або з України. Наприклад, у 2018 році країна-агресор взялася активно перевіряти судна, які проходили Керченську протоку в напрямку Азовського моря.

Через перевірки вантажі затримувалися на кілька днів, що завдавало компаніям значних збитків і робило маршрути значно менш привабливими для міжнародних компаній.

Того ж року російський прикордонний корабель, попри завчасне інформування Україною про наміри пройти протокою в порт Бердянська, протаранив український буксир. Три українські судна затримали, а моряків захопили російські спецслужби.

Цього разу Росія взялася перекривати сполучення відразу на двох морях. З грудня 2021 року вона почала нарощувати військову присутність. Спершу – на Азовському морі, а згодом – на Чорному.

У грудні російський військовий флот під приводом навчань перекрив судноплавство на 70% акваторії Азовського моря. В Україні такі дії назвали відкритою провокацією.

На початку лютого Росія почала навчання на Чорному морі, залучивши підводні човни, понад 140 бойових кораблів і 10 тис військовослужбовців. Саме під приводом навчань агресор перекриває велику частину акваторії.

Менш ніж за тиждень до початку масштабних навчань авіакомпанії почали відмовлятися від рейсів до міст, найбільш наближених до кордону з РФ та зони навчань.

У день початку навчань "Украерорух" порадив перевізникам оминати авіапростір над Чорним морем через "потенційну небезпеку".[BANNER1]

"Проти волі України"

Інформація про те, що Україну очікує морська блокада, з’явилася 9 лютого. Тоді головний редактор BlackSeaNews Андрій Клименко повідомив, що Росія планує обмежити на час навчань значні ділянки Азовського та Чорного морів.

До цього моменту Росія для військових навчань не блокувала великі ділянки з важливими морськими шляхами до українських портів.

Тоді РФ надіслала прибережне попередження, яким повідомила про обмеження руху суден з 23:00 13 лютого до 00:00 20 лютого.

Воно передбачало, що на Чорному морі будуть перекриті шляхи, якими судна прямують до українських портів. Про повну блокаду мова не йшла, для проходу суден залишився вузький відрізок між берегом та заблокованою зоною.

Азовське море росіяни забажали перекрити повністю, закривши прохід в українські порти через Керченську протоку.

Незабаром США назвали дії Росії "економічною війною" та обмеженням морського суверенітету.

Міністерство закордонних справ України теж висловило протест. У відомстві заявили, що РФ охопила "безпрецедентну площу" для навчань і назвали такі дії частиною гібридної війни.

Того ж дня Росія змінила свої плани з блокування Керченської протоки, обмеження в Азовському морі були скасовані. За останні три дні РФ змінювала свої плани ще двічі.

Наразі ситуація виглядає так: на Чорному морі з’явилося п’ять нових перекритих ділянок. Одна з ділянок Чорного моря перекривається до 11 березня. Обмеження на Азовському морі скасовані.

 

Зазвичай усі прибережні попередження з відповідними координатами українська Держгідрографія лише ретранслює. Проте цього разу відомство додало до повідомлення, як зазначає Клименко, безпрецедентне висловлювання.

"У зв'язку з бойовими навчаннями Російської Федерації у виключній морській економічній зоні України проти її волі при плаванні в зоні, обмеженій (координатами), судноводам дотримуватися особливої обережності".

Економічні ризики

Торговельні судна зазвичай рухаються рекомендованими маршрутами. Вони безпечні та оптимальні за глибиною. Через російські навчання кораблі не зможуть рухатися цими шляхами з 13 лютого по 19 лютого.

Судна будуть змушені ходити близько до берега через "Дністровську банку" (піщана мілина на відстані 11-18 км від берега в районі впадання води з Дністровського лиману), де глибина моря становить сім-десять метрів.

Це проблема, адже майже всі балкери, якими перевозять насипні вантажі, мають осадку понад десять метрів.

 

Саме ці судна є основою українського експорту. Вони перевозять зерно, руду, металобрухт. На такій мілині вони не зможуть проходити. Це стосується й вугілля – другої найбільшої статті морського імпорту України.

 

"Балкери, що везуть руду, зерно та вугілля, беруть 150-300 тисяч тонн вантажу. У них осадка до 18 метрів. Можна перейти на менші судна, але тоді для перевезення партії вантажу знадобиться більше суден, що призведе до збитків.

Завантажити судно частково неможливо, адже насипний вантаж у трюмі буде переміщуватися, і корабель може перевернутися", – пояснив Клименко.

За його даними, 13 лютого в порту "Південний" перебувало десять великих суден і лише два-три з них можуть подолати відрізки з малою глибиною.

Шлях в обхід "Дністровської банки" є, однак ширина ділянки між кордоном навчань та мілиною становитиме лише кілометр. Обмеженість простору створить черги, простої суден та сприятиме створенню небезпечних ситуацій.

Експортери через зрив роботи морських шляхів відчуватимуть наслідки навіть після завершення російських навчань.

"Простій суден може порушити налагоджену логістику в портах та пунктах призначення українського зерна. Це призведе до зупинки прийому на терміналах. Якщо такий сценарій реалізується, наслідки будуть відчутні кілька тижнів", – попередили в консалтинговій компанії Barva Invest.

Представники бізнесу не надто довіряють альтернативним маршрутам. Кілометровий коридор поряд із зоною військових навчань власники суден можуть вважати небезпечним і відмовитися від рейсів.

"Зараз зрозуміло, що треба йти з північного заходу "Дністровської банки" або обходити з південного сходу. Іти з півночі боязно, бо не зрозуміло, наскільки актуальними є показники глибини на лоціях.

Іти впритул до військових навчань з півдня – невідомо наскільки це безпечно. Хтось з офіційних органів має взяти на себе відповідальність та надати рекомендації", – сказав представник Neptune Lines Андрій Соколов.

За світовою практикою, у разі проведення військових навчань відповідальна організація, в Україні – Держгідрографія, передає суднам координати районів навчань. Далі капітани суден самостійно визначають безпечні курси руху.

Проте представники бізнесу очікували на додаткові пояснення від адміністрації портів чи інших уповноважених органів. 

За словами заступника міністра інфраструктури Юрія Васькова, на ділянці між "Дністровською банкою" та межею зони російських навчань проміри глибин востаннє робилися у 2016-2017 роках.

Тоді було встановлено, що глибини на цій ділянці становлять 15-22 м, чого достатньо для проходу більшості суден. До 15 лютого Держгідрографія додатково дослідить глибини та розробить новий рекомендований шлях.

Поки тривають ці роботи, Мінінфраструктури радить користуватися даними навігаційних карт і дотримуватися ізобати 20 метрів, яка там вказана. Поки що це єдині додаткові рекомендації.

Через невизначеність та небезпеку деякі рейси можуть бути скасовані, а ставки на фрахт зростуть.

Засновник аудиторської компанії The Charterers Олег Солодухов вважає, що через геополітичну напругу українські експортери вже втрачають по 2-3 дол на кожній тонні морської логістики, адже з ризиками зростають тарифи на перевезення. Отже, збитки вже становлять до 3 млн дол на день.

Солодухов прогнозує, що з блокадою премія за ризики може збільшитися до 5-7 дол за тонну.

"Росіяни оголосили про навчання біля Керченської протоки, а через кілька днів їх скасували. Деякі іноземні судновласники скасували рейси й утримуються від заходу в Азовське море навіть після скасування навчань.

У випадку з Чорним морем основні збитки визначатимуться обсягом товарів, який не буде імпортованим або експортованим за цей час. Мова йде про сотні мільйонів доларів", – сказав Васьков.[BANNER2]

Чи заплатить Росія

Відповідно до резолюції Генеральної асамблеї ООН, блокада портів та берегів збройними силами іншої держави вважається актом агресії.

Проте навряд чи Україна зможе апелювати до резолюції, якщо вирішить поскаржитися на Росію. Актом агресії вважається повне перекриття доступу до портів. Наприклад, блокадою вважається блокування українського флоту в Донузлаві, коли війська РФ захоплювали Крим.

У міжнародному праві немає поняття часткової блокади. Оскільки Росія формально залишила невелику ділянку для проходження суден, то юридично сперечатися з її діями буде важко.

"Росія заблокувала ділянки Чорного моря під приводом військових навчань. Відповідно до Конвенції ООН з морського права, країна має право перекривати прохід для комерційних суден під час навчань з використанням зброї.

Росіяни попередили Іспанський інститут гідрографії, який відповідає за Чорне море, тому на всіх майданчиках будуть говорити, що перекрили акваторію задля загальної безпеки", – вважає директорка безпекових програм Ради зовнішньої політики "Українська призма" Ганна Шелест.

За її словами, Україна і судновласники можуть подати позови в міжнародні арбітражі для компенсації недоотриманих прибутків, але, залишивши можливість проходу суден, Росія підстрахувалася і тепер має певну аргументацію своїх дій.

Якщо РФ заблокує всю акваторію Чорного моря, залишивши незручний канал для проходу суден, це не буде суперечити міжнародному праву. Навіть якщо це суперечить здоровому глузду.

У Міністерстві закордонних справ таку поведінку Росії назвали зневагою до норм і принципів міжнародного права. Дипломати працюють над тим, щоб дати цьому належну оцінку та відповідь.

торговля Россия Минвосстановления порты логистика