Ліберальна податкова реформа: як збалансувати бюджет
На жаль, уряд досі не представив вагомих пропозицій щодо реформи публічного сектора та скорочення бюджетних видатків. Передусім слід обмежити рівень перерозподілу ВВП через публічні фінанси 35 відсотками.
Недавно був зареєстрований законопроект №3357, розроблений під керівництвом голови комітету з питань податкової та митної політики Ніни Южаніної.
Ініціювала документ рекордна кількість парламентарів.
У проекті закладені прогресивні зміни щодо нормалізації відносин між бізнесом і фіскальними органами, збалансування їх прав та обов'язків, покращення адміністрування податків, впровадження прогресивних форм оподаткування.
Проект містить концептуальні засади, які можуть стати справжнім поштовхом для виходу України з кризи та нормалізації сфери податкових відносин.
У документі враховані пропозиції експертного середовища, в тому числі членів податкової групи Реанімаційного пакета реформ.
1. Перехід до оподаткування розподіленого прибутку, що знизить рівень втручання податкових органів в діяльність підприємств, покращить інвестиційну привабливість України та надасть країні додатковий фінансовий ресурс.
2. Суттєве зниження фіскального навантаження на зарплату, що є вагомим економічним аргументом для детінізації.
3. Скасування підстав для корупційних можливостей податківців: анулювання реєстрації платника ПДВ за відсутності за його місцезнаходженням або неподання до державного реєстратора відомостей щодо підтвердження про юридичну особу.
4. Визначення правомірним усього зареєстрованого в ЄРПН податкового кредиту та унеможливлення його зняття на формальних підставах.
5. Введення публічного реєстру заявок на відшкодування ПДВ із зазначенням заявлених сум, ІПН і назв платників податків.
6. Погашення заявок на відшкодування ПДВ лише в порядку черговості їх подання та реєстрації в реєстрі.
7. Ведення автоматичного відшкодування ПДВ для всіх платників.
8. Запровадження повноцінних електронних сервісів, зокрема електронного кабінету платника податків.
9. Позбавлення районних відділів ДФС контролюючих функцій, перетворення їх на сервісні центри, скорочення персоналу.
10. Ліквідація податкової міліції.
Разом з тим, ми усвідомлюємо, що ліберальна податкова реформа в жодному разі не повинна призвести до макроекономічної дестабілізації.
Позиція групи "Реформа податків" РПР у цьому питанні завжди була і залишається фіскально відповідальною. Ми визнаємо наявність фіскального розриву, який може виникнути при впроваджені запропонованої податкової реформи, хоча вважаємо оцінки Міністерства фінансів дещо завищеними.
Проте ми вважаємо, що долати цей фіскальний розрив уряд повинен через зниження непомірно високих бюджетних видатків. Рівень перерозподілу ВВП через публічні фінанси сягає 52-54%, що унеможливлює економічне зростання.
На жаль, уряд досі не представив жодних вагомих пропозицій щодо реформи публічного сектора та скорочення бюджетних видатків.
Аби спонукати до цього виконавчу владу, пропонуємо встановити конституційне обмеження рівня перерозподілу ВВП через публічні фінанси 35 відсотками, як в успішних перехідних економіках, і зобов'язати виконавчу владу досягти цього показника за кілька років.
Ми пропонуємо частково компенсувати втрати за рахунок збільшення та вдосконалення оподаткування майна підприємств. Також розрив можна зменшити за рахунок відмови від деяких положень законопроекту, як описано нижче.
За нашими попередніми підрахунками, запропоновані заходи дозволять провести ліберальну податкову реформу, не порушуючи макроекономічний баланс, який, серед іншого, є найголовнішою умовою співпраці з МВФ.
Крім перелічених позитивних моментів, у проекті є пропозиції, з якими складно погодитися.
1. Введення тимчасового додаткового овердрафту (ліміту, на який податкові накладні можуть бути зареєстровані в ЕРПН без грошового забезпечення) в обсягах середньомісячних зареєстрованих, але не оплачених податкових зобов'язань за 2015 рік. Ця норма поновить функціонування "податкових ям".
2. За нашими підрахунками, зниження ставки ПДВ до 15% призведе до зменшення надходження до держбюджету в розмірі понад 50 млрд грн. Потрібно знижувати прямі, а не непрямі податки.
3. Збереження ЄСВ замість його інкорпорування до складу ПДФО, що полегшило б адміністрування та сприяло оздоровленню пенсійної системи.
4. Питання реформування спрощеної системи варто розглядати тільки після повноцінного запровадження ліберальної податкової реформи.
Задля проведення успішної податкової реформи, яка забезпечить належні передумови для виходи України з економічної кризи та забезпечить збалансованість державного, місцевих бюджетів та Пенсійного фонду, ми закликаємо законодавчу і виконавчу гілку влади разом з представниками експертного середовища виробити спільний підхід.
Вважаємо, що досягнення порозуміння на базі поєднання лібералізації податкової системи з фіскальною відповідальністю забезпечить збалансованість державного бюджету та буде сприяти виходу економіки з глибокої кризи.
Володимир Дубровський, Ілля Несходовський, Олег Гетман, експерти групи "Податкова реформа" Реанімаційного пакета реформ
За темою
Податкова реформа. Чого чекає бізнес?
Чому потрібен п'ятирічний мораторій на зміни у спрощеному оподаткуванні
Податкова реформа: шість причин сказати "так" ліберальному варіанту