Новий рік став скромнішим
Минулого року роздрібні продажі побутової техніки, одягу та взуття ледве зросли. Покупці стали більш ощадливими, і новорічного ажіотажу не спостерігалося. Торговці кажуть, що люди чекають на кризу, і не поспішають витрачатися.
Новорічні свята - золота пора для будь-якого рітейлера. Не важливо, чим ви торгуєте - продуктами, побутовою технікою, косметикою або одягом. У цей період люди шукають можливостей витратити гроші.
Але передноворічний період минулого року виявився не надто успішним для усіх видів рітейлу. Так, продовольчий рітейл (FMCG), згідно даних Держкомстату, в 2011 показав номінальне зростання товарообороту в 13,7%. Але, скоріш за все, воно досягнуте не завдяки збільшенню реалізації продукції в одиницях, а за рахунок зростання цін.Обсяги продажів непродовольчих товарів зросли, але темпи цього зростання поступово зменшуються. Кожен новий рік видається для торговців дедалі складнішим.
Електроніка
"Ринок побутової техніки і електроніки в грудні 2011 року виявився дещо більшим за обсяги грудня минулого року. Зростання продажів, яке спостерігалося на початку 2011 року, почало демонструвати спад у другому півріччі”, - говорить старший продакт-аналітик мережі побутової техніки і електроніки COMFY Михайло Іванцов.
У 2011 на цьому ринку з'явилася одна характерна модель поведінки - люди прагнули витрачати гроші тільки якщо розуміли, за що вони платять. Причиною зміни поведінки учасники ринку вважають негативні зміни в споживчих настроях, які продовжують залишатися песимістичними.
„Споживач став важче розставатися із грішми, у голові в нього страхи кризи і нестабільності. Один із проявів цього - раціональність у покупках. Але це спостерігалося весь 2011 рік, а не тільки в грудні", - говорять у прес-службі мережі магазинів цифрових рішень MOYO.
Як наслідок, в Україні був відсутнім традиційний новорічний ажіотаж. "Багато людей очікують на другу хвилю кризи, тому дуже свідомо витрачають гроші. Купують у більшості випадків те, що дійсно необхідно", - зазначила PR-директор групи компаній " Dіawest-Комп'ютерний світ" Наталя Толуб.
Рітейлеры, що торгують електронікою, відзначають наростання іншої тенденції, яка властива здебільшого ринку одягу: купувати необхідний товар у період високих знижок."Сьогодні споживач усе рідше купує товар по "першій ціні", віддаючи перевагу оптимальному функціоналу за мінімальні гроші", - говорить Іванцов.
Одяг та взуття
За свідченнями деяких рітейлерів, більш оптимістично виглядають справи на ринку одягу. "У порівнянні з попереднім роком, зростання становить близько 30%. Негативні прогнози не підтвердилися, а передсвяткова ейфорія в покупців зробила свою справу. „Щедра українська душа” не жалкує ресурсів на подарунки рідним і близьким", - розповідає маркетинг директор компанії БНС- Трейд Марта Янків.
Схоже, що в Україні, після багатьох років занепаду легкої промисловості, знову починає зростати виробництво одягу. Як зазначає голова правління Української асоціації підприємств легкої промисловості Валентина Ізовіт, поки що немає остаточних даних про обсяги експорту та імпорту. Але показники роботи вітчизняної легкої промисловості покращилися.
Зокрема, збільшилося внутрішнє виробництво (на 6,1%) та експорт продукції. Зменшилися імпорт готового одягу і завантаження підприємств по давальницьким схемам. Втім, експерт зазначила, що в Україні було продано менше одягу вітчизняного виробництва.
Тенденції до прискіпливості у виборі товару для купівлі рівною мірою актуальні і для ринку одягу.
"Покупець зараз дуже перебірливий при виборі товарів, споживання скоріше раціональне і продумане. Скоротилася кількість імпульсивних покупок, на які, як правило, розраховують рітейлери при проведенні акцій”, - вважає директор по маркетингу Gіannі group (бренд Lucіano Carvarі) Євгенія Кузьмішкіна.
Як стверджують експерти ринку, споживачі заощаджують навіть на таких речах, у яких звичайно зустрічають Новий рік. "Наприклад, туфлі на дуже високій шпильці, які більше ніколи не одягнеш, або золотий клатчик - просто тому, що хочеться… Досить часто це яскраві, гарні речі, але "на один раз". Цього року такі емоційні продажі дійсно знизилися", - розповідає керівник комунікаційної компанії Fashіon-PR Наталія Березенська.
Що ж стосується взуття, то президент „Укршкірвзуттяпром” Олександр Бородиня повідомив, що за підсумками 2011 року в Україні обсяги виробництва та продажів не зменшились.За його оцінками, вітчизняні виробники займають приблизно 20-25% продажів взуття в Україні.
Щоправда, не занадто сприяла продажам зимових колекцій одягу і взуття достатньо тепла погода наприкінці 2011 року. З цієї причини, продати частину асортименту стало досить важко.
"Усі спроби продати утеплені чоботи, уггі, дуже теплі вовняні речі і верхній одяг у повну вартість, як і має бути продавати речі з нової колекції, зазнали невдачі. Плани виконано в середньому на 40-50%. На утепленому асортиментах рітейлери в цьому сезоні практично не заробили", - констатує Березенська.
Покупці очікують на кризу
Учасники ринку вважають, що споживчий песимізм покупців пояснюється негативними очікуваннями в економіці країни. „Минулий рік був складним через те, що Україна відчуває вплив хвиль світової кризи. На обсяг ринку також впливає покупна здатність населення та конкуренція, яка останнім часом загострилась”, - відзначив Бородиня.
Також люди з песимізмом дивляться у майбутнє, що не покращує настрою торговців.
"Люди перелякані майбутньою кризою, ніхто вже не дозволяє собі необдуманих витрат. Збільшити середній чек зараз досить складно, тому що всі покупки клієнти продумують заздалегідь. Заробити гроші в рітейлі стає дедалі складніше, необхідно постійно вдосконалювати сервіс, не просто задовольняти запити покупців, а перевершувати їхні очікування", - погоджується з ним президент компанії Fіnn FLARE Ксенія Рясова.