Україна почала модернізацію ГТС
"З 14,6 мільярда гривень, витрачених у 2010 році "Укртрансгазом", більше половини буде використано на технологічний газ. Якщо ця цифра зменшиться, виросте ефективність і конкурентоздатність української ГТС".
У влади нарешті дійшли руки до ремонту української газотранспортної системи. "Укртрансгазу" вперше за останні роки вдалося наростити обсяги вкладень в модернізацію газогонів.
В компанії заявляють, що 2010 року капіталовкладення в систему порівняно з 2009 роком подвоїлися до 200 мільйонів доларів і вперше за останній час спів ставні з потребою ГТС.
У 2011 році в "Укртрансгазі" заявляють про збільшення інвестицій ще в півтора рази, що дозволить перейти від "латання дірок" до реконструкції ГТС.
Основний напрям - поступова відмова від так званого технологічного газу і перехід на більш дешеву вітчизняну електроенергію. Таким чином Україна суттєво скоротила споживання імпортного газу, водночас знизивши собівартість транзиту палива з Росії на Захід.
Лише завдяки переводу агрегатів ГТС з паливного газу на електропривід, "Укртрансгаз" у 2010 році заощадив чверть мільярда кубометрів російського газу. Вартість цього газу - 520 мільйонів гривень.
Замінивши його на електроенергію, "Укртрансгаз" не лише заощадив понад 150 мільйонів гривень, але й завантажив вітчизняні енергогенеруючі та вуглевидобувні потужності, що від початку кризи страждають перевиробництвом.
Головне джерело інвестицій - харківські домовленості, які дозволили зменшити ціну газу від запланованої на 100 доларів за тисячу кубометрів. З урахуванням того, що система "Укртрансгазу" 2010 року використає 3,2 мільярда кубометрів газу замість запланованих 3,7 мільярда кубометрів, економія вже складе понад 200 мільйонів доларів.
До того ж, будь-які інвестиції у газотранспортну систему приносять швидку віддачу за рахунок вивільнення коштів і газу. Тому потрібна масштабна заміна газоперекачувальних агрегатів з газотурбінним приводом на сучасні агрегати, які споживають електроенергію.
Кошти підуть на поступову заміну газоперекачувальних агрегатів з газотурбінним приводом на сучасну техніку на усіх ключових напрямках транспортування палива. Першими у 2011 році стануть компресорні станції "Яготин", "Бердичів" та "Комарно", на переоснащення яких заплановано 200 мільйонів гривень.
Відповідний проект, реалізація якого відбуватиметься 2011 року, коштуватиме майже 5 мільярдів гривень, проте економічний ефект у довгостроковій перспективі дозволить окупити ці витрати.
Висока рентабельність української ГТС потрібна під час перемовин з потенційними інвесторами про її подальшу модернізацію. Україна, Росія та Європейський союз, які нині розробляють спільну стратегію модернізації, також вивчають потенційні можливості труби.
Формула тут проста: чим сучаснішою буде українська ГТС, тим менше буде технічних та технологічних аргументів на користь створення обхідних маршрутів, що оминають нашу територію.
Хоча, безумовно, однією лише модернізацією кризу довіри, що утворилася у європейців у січні 2009 року, залагодити неможливо. Щоб повернути довіру замовників послуг з транзиту газу, потрібний час.
Сьогодні він з'являється в України. Світова фінансова криза загальмувала реалізацію "Південного потоку" - найнебезпечнішого для України обхідного маршруту. Минулого тижня Москва підтвердила, що гарантує Україні ще п'ять років завантаження ГТС на рівні 110 мільярдів кубометрів.
Зростання завантаження системи розпочалося вже 2010 року, незважаючи на дуже теплу осінь, - зростає споживання підприємствами хімічної та металургійної промисловості. Споживачі України до кінця 2010 року використають 50,4 мільярда кубометрів газу - на 5,9 мільярда кубометрів більше, ніж торік.
Прогнозний обсяг транзиту газу територією України до ЄС до кінця 2010 року очікується на рівні 93 мільярдів кубометрів, що на 0,2 мільярда кубометрів більше, ніж у 2009 році. У 2011 році ця цифра має зрости до 110 мільярдів кубометрів.
Зростають і обсяги закачування газу до підземних сховищ. У 2010 році його накопичено на 13,1 мільярда гривень, що на 2,5 мільярда гривень більше, ніж у 2009 році.
Отже, ГТС України отримала ковток повітря - час на відновлення довіри та подолання технічного відставання є. Більшість опитаних "ЕП" експертів вважають пришвидшення модернізації ГТС абсолютно невідкладним.
"Проект переходу на електроенергію розроблявся як мінімум двома останніми складами Кабміну", - повідомив співрозмовник "ЕП" з колишнього керівництва НАК. Втім, експерт визнає, що реально втілюватися він почав тільки нині.
"З 14,6 мільярда гривень, витрачених у 2010 році "Укртрансгазом", більше половини - 8,5 мільярда гривень - буде використано на технологічний газ. Якщо ця цифра зменшиться, виросте ефективність і конкурентоздатність української ГТС", - сказав він.