Українська правда

Тимошенко пред'являть 95 мільярдів

Наразі влада поводить себе тихо. Відомо лише про масові звільнення, порушення кримінальної справи проти екс-голови Держказначейства та виклик Продана, Уманського і Дубини на допит. Але це ще не репресії.

Минулої п'ятниці на засіданні Кабміну міністри одержали по примірнику брошури з фото Віктора Януковича на обкладинці.

На перших сторінках документа подаються попередні результати аудиту, проведеного за підсумками роботи уряду Юлії Тимошенко.

Екс-прем'єру висунули всього три звинувачення. Перше - кризовий стан економіки. Друге - фінансова яма у розмірі 94,5 мільярда гривень. Третє - завищення ставок запозичення на ринку держборгу.

Звинувачення перше: політичне

У 2009 році порівняно з 2000 роком ВВП виріс на 46,1%, хоча 2008 року цифра становила 71,7%. За рік правління Тимошенко валовий внутрішній продукт відкотився до рівня 2005 року.

Промислове виробництво і зовсім виявилося на рівні 2003 року. Максимуму воно досягло 2007 року - 92,1% до 2000 року. За підсумками 2009 року, приріст стиснувся до 45,4%.

Самі слайди висновків не містять. Теоретично, їх навіть складно висунути - у попередників завжди є залізне виправдання: світова криза.

Україна настільки сильно залежить від міжнародних процесів, що порахувати чистий внесок уряду у загальне погіршення ситуації неможливо. Отже, у будь-якому разі, такі висновки будуть винятково політичними.

Втім, такі висновки є у програмі соціально-економічного розвитку України на 2009 рік у розділі "Оцінка тенденцій економічного розвитку у 2009 році".

"Було допущено один з найбільших у світі спадів виробництва у промисловості та будівництві, виробництві товарів широкого вжитку для внутрішнього ринку.

Різко подорожчав імпортований природний газ, що призвело до значних збитків підприємств металургійної, хімічної та інших галузей економіки.

Запроваджені урядом Юлії Тимошенко заходи антикризової підтримки підприємств не дали очікуваних результатів. Галопуючими темпами дорожчало продовольство, падала реальна зарплата, знецінювалися державні соціальні гарантії.

Держава не виконала свої власні зобов'язання з рекапіталізації проблемних банків, а кредитні ресурси фінансового ринку вимивалися через урядові запозичення.

В цілому за підсумками 2009 року падіння виявилося значним: у металургії - 26,7%, хімічній та нафтохімічній промисловості - 23%, машинобудуванні - 44,9%, харчовій промисловості - 6%.

Причиною цього, крім зовнішнього фактора, став внутрішній - зменшення фінансових ресурсів в економіці. Тобто, криза 2008-2009 років негативно вплинула не лише на динаміку виробництва, але й погіршила фінансовий стан підприємств.

До того ж, збільшення рівня тіньової економіки з 29,4% в кінці вересня 2008 року до 34,9% у 2009 році, за розрахунками Мінекономіки, посилило податковий тиск на офіційно працюючі підприємства та відволікло кредитні ресурси на державні запозичення в умовах недоотримання доходів через значну тінізацію.

Погіршення фінансового стану корпоративного сектора, різке зменшення прибутковості і кредитоспроможності підприємств, підвищення вартості запозичень, а також високий ступінь невизначеності щодо глибини та тривалості кризи позначилися не лише на здатності виконувати поточні зобов'язання, а й стали основною причиною глибокого згортання інвестиційної діяльності.

У цілому 2009 рік закінчився падінням: ВВП - на 15,1%, обсягів промислового виробництва - на 21,9%, будівництва - на 48,2%, інвестицій в основний капітал - на 43,7% за дев'ять місяців, експорту товарів та послуг - на 36,6%, імпорту - на 43,7%, реальної середньомісячної заробітної плати - на 9,2%.

Індекс споживчих цін становив 112,3%, рівень безробіття зріс до 8,8%. Вперше за десятиріччя збитки компаній перевищили прибутки на 31,6 мільярда гривень".

Звинувачення друге: кримінальне

Висунути Юлії Тимошенко звинувачення у падінні ВВП вкрай складно, зате у розбалансуванні державних фінансів - дуже навіть легко.

"Фінансова яма" держбюджету на 2010 рік обумовлена діями попереднього уряду". Так називається основна стаття претензій до екс-прем'єра.

50,7 мільярда гривень - залишок невідшкодованого податку на додану вартість за підсумками 2009 року. З цієї суми 27 мільярдів гривень держава вже погодилася повернути, але не виплатила, бо не було грошей.

Виникнення цієї "стріхи" багато разів описували аналітики Секретаріату президента у 2009 році. З підприємств збирали ПДВ і повністю його витрачали. А ті, хто мали отримувати з бюджету відшкодування, нічого не отримували.

І річ не в тім, що податок не повертали нікому. Якраз навпаки: план з відшкодування регулярно перевиконувався. Це було дивно, бо виробництво скорочувалося, а експорт падав. Кому йшли гроші, невідомо. У нинішньому уряді говорять про масштабні тіньові виплати.

На 4,6 мільярда гривень недофінансовані заходи з підготовки до "Євро-2012". І це при тому, що в кінці 2009 року уряд заявляв: кошти виділені авансом аж на перший квартал 2010 року. Зрозуміло, це дозволяє уряду критикувати попередників.

У 2009 році Пенсійний фонд не повернув бюджету позичені 16,1 мільярда гривень. В цілому борг на початок року склав 22,1 мільярда гривень. "Пришити" до справи цю цифру складно - пенсії дотує і нинішній уряд, але сама цифра значна.

А ось 1,7 мільярда гривень на відновлення роботи Державної іпотечної установи - гучна цифра. 2009 року уряд зовсім перекрутив суть роботи ДІУ.

Замість запуску кредитних програм, він на гроші установи почав купувати квартири. У результаті, замість десятків тисяч помешкань люди отримали трохи більше п'яти тисяч квартир.

Зате придбали їх у "своїх" забудовників, а роздали - перед об'єктивами камер. Незважаючи на пафос, за своєю суттю це було нецільове використання коштів.

Наступний приклад - розтрата грошей, отриманих у рамках Кіотського протоколу. Як відомо, у 2009 році Японія заплатила Україні 3 мільярди гривень.

Майже відразу ці гроші пішли на фінансування бюджету, хоча, згідно з міжнародним протоколом, вони мають дуже чітке призначення. На них повинні споруджуватися екологічні об'єкти.

Про розтрату коштів було відомо ще навесні 2009 року, проте здіймати галас не стали. Інакше Україні загрожували б міжнародні санкції і відкликання грошей.

Ще один приклад порушення - використання грошей місцевих бюджетів. У влади на місцях забрали 7 мільярдів гривень і позичили їх Пенсійному фонду.

Імовірно, саме це стало причиною кримінальної справи, порушеної проти екс-голови Держказначейства Тетяни Слюз.

Особливість ситуації у тому, що у відповідь на протести місцевої влади її ж звинуватили у саботажі і нецільовому використанні грошей.

Нова влада буде використовувати статті "розбазарювання в особливо великих розмірах" і "нецільове використання державних коштів". Про це свідчать, наприклад, цитати з "Програми соціально-економічного розвитку на 2010 рік".

"Найсуттєвіше на розвиток економіки у 2010 році впливає різке погіршення стану державних фінансів. За офіційними даними, у 2009 році дефіцит державного бюджету складав лише 19,9 мільярда гривень або 2,2% ВВП, проте реально він досяг 103,8 мільярда гривень або 11,4% ВВП", - сказано у документі.

До фактичного дефіциту бюджету в обсязі 19,9 мільярда гривень необхідно додати суми з рекапіталізації банків - 19,6 мільярда гривень, капіталізації "Нафтогазу" - 24,4 мільярда гривень, суму спеціальних прав запозичень - 15,7 мільярда гривень та обсяг невідшкодованого ПДВ - 24,2 мільярда гривень.

Звинувачення третє: вигадливе

Кримінальної статті за нарощування держборгу не існує. По суті, це теж політичне звинувачення. Його хіба-що можна використати як приклад популярної математики на кшталт "через Тимошенко кожен житель України заборгував по тисячі доларів".

"Попередній Кабмін вдався до безпрецедентного нарощування державного боргу. За 2009 рік борг виріс на 112 мільярдів гривень. Видано державних гарантій за кредитами на 54,7 мільярда гривень. Раціональне використання навіть обмежених ресурсів на потреби реального сектора економіки дало б змогу загальмувати кризу і уникнути значних боргів", - сказано в урядовій програмі.

У 2009 році державний борг справді ріс страхітливими темпами. Уряд брав гроші у всіх, хто їх готовий був дати. Лише МВФ "схуд" на 13,6 мільярда доларів, включно з SDR. Лише 2010 року на обслуговування боргу потрібно 7 мільярдів гривень.

Крім того, ніхто не питає про головне: як повертати гроші Фонду? Кредити за програмою stand-by надані на три роки. У 2012 році Україна навряд чи зможе віддати 16,4 мільярда доларів.

Стосовно ж аудиту, то наразі акцент зробили на тому, що уряд Тимошенко залучав непомірно дорогий борг. Гроші були потрібні настільки, що наприкінці 2009 року за ОВДП платили майже 30% річних.

Що далі?

Безумовно, це не той аудит, який обіцяв президент. Ймовірно, дослідження МВФ буде презентоване згодом, проте загальний зміст звинувачень на адресу уряду Юлії Тимошенко вже озвучений. Як будуть використані ці звинувачення - важливе питання. Про всяк випадок опозиція вже заявила, що це привід для репресій.

"Гадаю, аудит від Партії регіонів має інше завдання - знайти міжнародну парасольку, яка прикриє початок репресій проти опозиції. Інших мотивів у їхніх діях я не бачу", - сказав колишній перший віце-прем'єр Олександр Турчинов.

Наразі ж влада поводить себе тихо. Відомо лиш про масові звільнення, порушення кримінальної справи проти екс-голови Держказначейства та виклик Юрія Продана, Ігоря Уманського і Олега Дубини на допит щодо законності збільшення статутного капіталу "Нафтогазу" на 12 мільярдів гривень. Але це ще не репресії.

Очевидно, цього разу спрацює давня традиція: протягом перших двох-трьох місяців після зміни влади лунатимуть звинувачення на адресу попередників, а потім настане тотальна тиша.

Про звинувачення забудуть, а карні справи закриють. Єдине, що залишиться, - це аудит, на який завжди можна буде послатися під час передвиборної кампанії.

уряд ПДВ Тимошенко