Українська правда

Експерти прогнозують зростання цін на бензин з вересня

20 серпня 2013, 11:17

Зростання цін на бензин всіх марок в Україні може спостерігатися у вересні-жовтні через переорієнтацію ринку на альтернативні джерела поставок палива, вважають в консалтинговій групі "А-95" (Київ).

"Переорієнтація обумовлена ​​несподіваними збоями в системі традиційних поставок. На початку серпня на установці каталітичного крекінгу Мозирського НПЗ (Білорусь) виникла поломка, яка призвела до позапланового ремонту та істотного зниження поставок бензину в Україну. У вересні цей найбільший постачальник нафтопродуктів на ринок України (близько 35% за підсумками першого півріччя 2013 року) піде на плановий двомісячний ремонт", - відзначають експерти, повідомляє Інтерфакс-Україна.

За підрахунками "А-95", в серпні дефіцит поставок складе близько 100 тис. тонн, або 25% від очікуваного рівня споживання автомобільних бензинів. Аналогічний брак очікується і у вересні.

"Ситуація дуже напружена, якщо врахувати, що в червні та липні ринок також працював з дефіцитом 50 і 60 тис. тонн відповідно", - заявив директор групи Сергій Куюн.

За словами експерта, для забезпечення споживання активно використовувалися раніше накопичені запаси, які з урахуванням форс-мажорного зниження поставок в серпні серйозно виснажені.

Як відзначають в "А-95", через проблеми із закупівлею в Білорусі ринок буде змушений переорієнтуватися на інші напрямки.

Зокрема, очікується збільшення на 30-40 тис. тонн поставок бензину з Литви та Польщі (з НПЗ концерну "Орлен"), на 40-50 тис. тонн - через Феодосійську нафтобазу (ВЕТЕК, "Лукойл", WOG, "Галнафтогаз" ), на 10-20 тис. тонн - через інші порти і сухопутні кордони (Угорщина, Туркменістан, країни Середземномор'я).

У другій половині вересня очікується надходження на ринок нафтопродуктів Одеського НПЗ (близько 35 тис. тонн на місяць).

Аналітики групи підкреслюють, що ресурсний дефіцит очікується тільки щодо бензинів, тоді як ситуація з дизельним паливом поки не викликає побоювань.

"Враховуючи ситуацію, що склалася, уряд України також має посприяти ресурсному наповненню ринку в період пікового споживання і форс-мажорних обставин", - відзначають в "А-95".

На думку аналітиків групи, уряду необхідно тимчасово продовжити ДСТУ 4063-2001 "Бензини автомобільні. Технічні умови" з метою допуску на ринок бензину Шебелинського НПЗ (близько 30 тис. тонн на місяць). Крім того, "Укрзалізниці" слід забезпечити в першочерговому порядку рухомим складом постачальників нафтопродуктів на внутрішній ринок, особливо через морські порти.

Як відзначають в "А-95", Міністерству доходів і зборів також необхідно забезпечити оперативне митне оформлення нафтопродуктів.

На думку експертів, переорієнтація на альтернативні джерела поставок, які мають більшу собівартість за рахунок підвищених логістичних витрат, може призвести до збільшення цін в опті, а в подальшому і в роздробі на 20-30 коп./літр.

Більш істотне зростання цін може бути продиктоване підвищенням світових цін на нафту і нафтопродукти, яке спостерігається наприкінці серпня.

"Спекулятивне зростання цін на бензин в Україні виключено, тому що ринок відкритий і диверсифікований, що унеможливлює виникнення глибокого дефіциту. У свою чергу, приклад російського ринку показує, що навіть у найбільшій нафтовидобувній країні планети можливий ажіотажний ріст цін на паливо і його зникнення на АЗС, якщо цей ринок закритий", - резюмує директор "А-95" Сергій Куюн.

бензин