17 миттєвостей Нацради реформ
Національну раду реформ було задумано і створено як платформу для координації та моніторингу реформ.
Крім того, це майданчик, де представники різних гілок влади можуть зустрічатися та вести діалог стосовно реформ в державі.
На мою думку, Національна рада реформ відбулася і працює.
З 18 засідань лише одне було скасоване (з причини відсутності прем'єр-міністра) і одне - перерване (президент передчасно закрив засідання через конфлікт між міністром внутрішніх справ та головою Одеської облдержадміністрації).
За перший рік діяльності Національної ради реформ було ухвалено 213 рішень. Виконано - 133.
Це означає, що 62% рішень Нацради реформ знайшли втілення у подальших рішеннях президента, парламенту, уряду або інших органів виконавчої влади.
Можна по-різному оцінювати таку ефективність, проте хочу підкреслити: Нацрада реформ не може вирішити усіх проблем в державі. Її основна мета - знайти порозуміння між різними гілками влади та учасниками політичних процесів.
Перше засідання Національної ради реформ відбулося 24 грудня 2014 року. Все починалося з обговорення кількох реформ в межах одного зібрання.
З часом ми зрозуміли, що ефективніше розглядати одну реформу на одному засіданні. Це дозволяє більш ґрунтовно пояснити присутнім суть пропозицій та досягти більш високого рівня дискусії, почути різні точки зору.
Як на мене, Нацрада часто була майданчиком структурування та систематизації знань про реформу для багатьох учасників засідань.
Завдяки ретельній підготовці матеріалів менеджерами проектного офісу Нацради реформ, міністрами, головами комітетів Верховної Ради та представниками громадськості на стіл лягають справжні книжки з фактологічними даними, довідками про структуру питання та про проблеми сфери реформування.
У засіданнях Нацради реформ беруть участь президент, прем'єр-міністр, голова Верховної Ради, голови фракцій, парламентарі, міністри, представники громадськості, бізнес-асоціацій, проте не журналісти.
Я переконаний: щосекундне відслідковування виступів спікерів, які часто представляють різні точки зору щодо реформування, згубно позначилось би на обговоренні і відвертості розмови.
Всі рішення Нацради реформ, презентації та матеріали були і будуть залишатися публічними через публікацію на сайті. А представники громадянського суспільства, які відвідують засідання, залишаються запобіжниками якості дискусії.
Саме вони першими, як правило, публікують у соцмережах короткий зміст виступів та обговорень. Саме у такий спосіб досягається прозорість роботи Нацради.
Довідка. Про Національну раду реформ |
Національна рада реформ була створена 13 серпня 2014 року указом президента України. Перше засідання відбулось 24 грудня 2014 року. Проведено 17 засідань, на яких прийнято 213 рішень у різних галузях реформування. При Нацраді реформ діє проектний офіс, завдання якого - координація роботи цільових команд реформ та участь у підготовці матеріалів засідань. Середня тривалість засідання - 2,5 год. Одним з найбільш тривалих було п'яте засідання. Воно тривало понад 4 год і було присвячене реформі охорони здоров'я, програмі просування іміджу України у світі та обговоренню питання про набуття чинності законом "Про прокуратуру". На всі засідання підготовлено 1 020 сторінок презентацій і довідкових матеріалів. За рік проектний офіс підготував два звіти Нацради реформ: шестимісячний та дев'ятимісячний. Працює сайт reforms.in.ua. Готується публікація річного звіту. |
Далеко не всі схвалені під час засідань Нацради рішення стали базою для досягнення компромісу. Це стосується антикорупційної реформи, децентралізації, податкової реформи, реформування регуляторів, системи охорони здоров'я.
Часто причина полягає у наявності різних точок зору, які не узгоджуються між собою. Для Нацради реформ це означає необхідність повторних засідань і дебатів з метою пошуку компромісів. Модератором таких дебатів є президент.
До однозначних #перемог, які були досягнуті на засіданнях, я би відніс визначення 18 пріоритетних реформ та створення відповідних цільових команд, затвердження системи моніторингу прогресу реформ, рішення про обов'язкове підключення міністерств до електронної системи закупівель ProZorro, затвердження програми популяризації англійської мови Go Global.
Як відомо, 2016 рік президент оголосив роком вивчення англійської мови.
Крім того, варто відзначити створення системи моніторингу виконання завдань за планом лібералізації візового режиму з ЄС, затвердження стратегії розвитку галузі сільського господарства та стратегії сталого розвитку "Україна - 2020", досягнення компромісу стосовно судової реформи та низки питань антикорупційної реформи.
Нацрада реформ залишається майданчиком для обговорення питань реформування різних галузей життя країни. Вірогідно, буде оновлений перелік пріоритетних реформ. Можливо, проектний офіс отримає нові завдання, про це дізнаємося на початку 2016 року.
Найважливіше полягає у тому, аби зберегти Нацраду як живий організм. З гарячими дискусіями, аргументованими доповідями та конкретними рішеннями.
Сподіваюся, що прикрі ситуації, які мали місце на деяких засіданнях, залишиться у минулому, а подальші обговорення будуть ще більш аргументованими, конструктивними та викликатимуть більше оплесків, ніж гучних образ.
Довідка. Теми, які обговорювалися на засіданнях Національної ради реформ |
Дерегуляція Децентралізація Законопроекти, пов'язані з програмою Міжнародного валютного фонду Координація реформ План дій з лібералізації візового режиму між Україною та ЄС Податкова реформа Програма енергонезалежності та реформа енергетики, у тому числі "Нафтогазу" Просування інтересів України у світі Реформа державних закупівель Реформа державного управління Антикорупційна реформа Реформа освіти Реформа політики у сфері конкуренції Реформа правоохоронної системи Реформа системи охорони здоров'я Реформа сільського господарства Реформа управління державною власністю Реформа фінансового сектора Обговорення стратегії сталого розвитку "Україна - 2020" Судова реформа Угода про асоціацію з ЄС Програма "Цифрова Україна" |
* * *
Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться.
Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.