США зняли санкції з літаків Білорусі: чи стане Мінськ хабом деталей для російських літаків?
Білоруський авіафлот перебуває під санкціями ще з 2021 року – навіть довше, ніж російський. Першими обмеження запровадили країни Європейського Союзу, а згодом до них приєдналися США у відповідь на допомогу Мінська режиму Володимира Путіна під час повномасштабного вторгнення в Україну.
Утім, у вересні 2025 року США запровадили винятки із санкцій, які дозволяють державній авіакомпанії "Белавіа" обслуговувати літаки Boeing і купувати для них запчастини. Чи зможе тепер Росія таємно отримувати обладнання через Білорусь для своєї авіації, яка вже четвертий рік перебуває в стані стагнації?
Що передувало
У 2021 році країни Євросоюзу запровадили обмеження проти Білорусі через скандал з примусовою посадкою літака Ryanair у Мінську, на борту якого перебував журналіст і противник режиму Лукашенка Роман Протасевич.
Відтак ЄС заборонив білоруським авіакомпаніям використовувати повітряний простір та аеропорти країн блоку і запровадив ембарго на постачання авіатехніки, запчастин, програмного забезпечення та послуг з технічного обслуговування.
Американські санкції, запроваджені у 2022 році через допомогу Росії у вторгненні в Україну, лише погіршили ситуацію. "Белавіа" заборонили легально отримувати запасні частини для вироблених у США літаків, а також обладнання та послуги з технічного обслуговування та ремонту для своїх літаків Boeing.
Блокада з боку США та ЄС поставила під сумнів льотну придатність і безпеку всього флоту білоруської державної компанії. До санкцій її флот налічував 29 літаків, а до жовтня 2025 року зменшився майже вдвічі. Зараз "Белавіа" має 16 літаків: вісім Boeing, три Airbus і п'ять Embraer. Середній вік літака – 15 років.
США зняли санкції з нюансами
11 вересня 2025 року OFAC (Управління з контролю за іноземними активами Мінфіну США) видало ліцензію, яка дозволяє певні транзакції для "Белавіа" та юридичних осіб, у яких компанія має частку понад 50%.
Водночас заморожені активи "Белавіа" в США залишатимуться під санкціями.
Крім того, 12 вересня Бюро промисловості та безпеки (BIS) Міністерства торгівлі США видало "Белавіа" спеціальний дозвіл на експлуатацію і технічне обслуговування восьми конкретних літаків Boeing, а також дозволило продавати Білорусі запчастини, пов’язані з цими моделями літаків.
Рішення США не було спонтанним, воно відбулося після звільнення з білоруських в’язниць 52 політичних в’язнів. Тепер цей перевізник може легально купувати і встановлювати американські деталі на свої Boeing. Це знизить витрати авіакомпанії, адже раніше вона платила посередникам на 30-40% більше.
Водночас ця ліцензія забороняє зазначеним літакам перельоти в РФ і деякі країни та регіони (зокрема в КНДР, Іран, на окуповані території України). Тому на російському напрямку "Белавіа" доведеться використовувати свої Embraer та Airbus. Фактично дозвіл США відрізав частину авіаційного флоту Білорусі від РФ.
Обладнання і запчастини, які дозволили отримувати "Белавіа", заборонено експортувати чи реекспортувати в РФ. Однак тісні зв’язки між Мінськом та Москвою створюють спокусу для перших передавати компоненти другим.
Завдяки митному союзу між РФ та РБ для товарообігу між країнами не існує кордону. Як наслідок, контролювати переміщення запчастин для Boeing буде вкрай складно. Теоретично, навіть з деякими обмеженнями, це залишає можливість для Білорусі непомітно постачати деталі в Росію. Утім, не все так однозначно.
Чи отримає деталі РФ
Російські авіакомпанії експлуатують близько 700 літаків Boeing та Airbus, багато з яких не отримують повноцінного обслуговування. У частини з них виникають проблеми під час польотів, а частину розбирають на деталі для інших, новіших літаків Boeing, які Росія вкрала на початку великої війни.
Росія активно користується "сірим" імпортом з ОАЕ, Туреччини та Китаю, тож після послаблень американських санкцій Білорусь могла б доповнити цей перелік. Однак масштаби авіаційного флоту Білорусі не можна порівнювати з російським.
Якщо після послаблення санкцій Мінськ вирішить замовити деталі для сотень літаків, маючи при цьому лише вісім, то одразу виникнуть запитання. Найімовірніше, Boeing не виконуватиме таке замовлення.
"Ми не можемо бути певні, що спроб порушень не буде. Навпаки, Росія намагатиметься, але, імовірно, це будуть обмежені обсяги, які не розвʼяжуть проблему", – каже керівниця санкційного напряму KSE Юлія Павицька.
В авіації жорстко унормовані строки, протягом яких можна експлуатувати деталі для літаків, додає вона. Це стосується і двигунів. Тож навряд чи "Белавіа" зможе щороку замовляти для себе нові, щоб таємно відправляти залишки в РФ. Хоча в цьому питанні багато залежить від комплаєнсу й адекватності Boeing.
Якщо порушення й будуть, навіть у суттєвих масштабах, то в США відреагують одразу і "Белавіа" знову опиниться в ізоляції. "Такі ліцензії легко видати і так само легко відкликати. Якщо OFAC та BIS побачать порушення, то відреагують дуже швидко – тривалі конгресові процедури не знадобляться", – зазначає Павицька.
Тож за належного контролю та реакції на зловживання ліцензія на обслуговування вісьмох білоруських літаків навряд чи врятує російський авіафлот від кризи.