Украинская правда

В эту игру можно играть вдвоем. Как Польша зарабатывает на экспорте агропродукции в Украину

ЭП посчитала, сколько продовольствия украинцы поставляют в Польшу и сколько поляки – в Украину. Результаты прямо противоположны тем, что озвучивают протестующие на границе. (укр)

Польські протести на українському кордоні вийшли на новий рівень: уперше за майже рік їх проведення на певний час було заблоковане навіть залізничне сполучення. У чергах до пунктів пропуску українсько-польського кордону застрягли тисячі вантажівок та сотні пасажирів.

Організатори акцій кажуть, що хочуть заблокувати кордон до квітня, та погрожують не пускати й автобуси з людьми.

Українські перевізники відповіли дзеркально та організували власну акцію протесту на трьох основних пунктах пропуску на кордоні з Польщею.

"Учасники зупиняють польські вантажівки, які прибули з Польщі, на кілька годин, аналогічно тій затримці, з якою польські протестувальники пропускають українські вантажівки", – заявив один з організаторів з української сторони. Ця акція протесту триватиме, доки поляки не припинять блокаду.

Досі Україна на державному рівні не вдавалася до зустрічних заходів для блокування польського імпорту. Однак зараз, схоже, кожна сторона хоче виторгувати кращі умови: зменшити імпорт, не зашкодивши своєму експорту.

Міністр сільського господарства і розвитку села Польщі Чеслав Секерський уже проговорився, що повне закриття кордону їхніми фермерами може зупинити польський експорт в Україну і призвести до втрати багатьох робочих місць.

У 2023 році Польща експортувала в Україну товарів на 6,6 млрд дол, тоді як Україна в Польщу – на 4,8 млрд дол, свідчать дані Державної митної служби.

Як польська блокада вплинула на українську торгівлю

Левова частка товарообігу між двома країнами припадає на аграрну та харчову продукцію: 1,7 млрд дол експорту з України та 900 млн дол імпорту в країну.

Польські фермери скаржаться на українську агропродукцію, яка нібито заполонила їхній ринок. Разом з тим, експорт основних зернових культур у Польщу припинився в серпні 2023 року. Зараз, і це підтверджують польські посадовці, українське зерно рухається територією їхньої країни переважно транзитом.

Поки українські вантажівки тижнями очікують на проходження кордону, польський бізнес заробляє на українському ринку у вигляді експорту агропродукції: кормів для домашніх тварин, сирів, макаронів.

Як свідчать дані Держмитслужби, основу польських продуктів в Україні становить корм для котів та собак. Далі в переліку – молочна продукція, передусім сир, печиво, соуси, заморожені та консервовані овочі. До умовної десятки найпоширеніших польських продуктів можна також віднести шоколад, воду, свинину та каву.

Україна везе в Польщу переважно олію, корми для свійських тварин, макуху, зерно та насіння. У менших обсягах – молочну продукцію, консервацію, льодяники, соки, дріжджі та морозиво.

Поляки залежні від автомобільного сполучення з Україною не менше, ніж українці, адже найбільші позиції польського експорту – це продукція, що швидко псується і яку зазвичай перевозять автівками.

У перші місяці великої війни українські експортери користувалися автотранспортом як однією з альтернатив морським портам, які тривалий час блокувала Росія. Проте цей спосіб для багатьох виявився неефективним, адже така логістика дорога, а обсяги перевезень незначні порівняно із суднами. Наприклад, через це один з найбільших агроекспортерів Kernel відмовився від експорту своєї продукції суходолом.

"Моряків замінили зерновики". Як війна і міграція експорту перевернули життя міст на Дунаї

Наразі з українського боку основний попит на автотранспорт для експорту формують виробники продукції з високою доданою вартістю (наприклад, кабелів для автівок), продуктів, що швидко псуються, а також аграрії, які працюють неподалік кордону.

Безперечно, польська блокада завдає Україні збитків. Голова парламентського комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев зазначив, що за умови блокади до кінця лютого бюджет України може недоотримати 7,7 млрд грн.

Однак блокада з українського боку може так само завдати чималої шкоди полякам. Тим паче, що, за  інформацією Forbes, уряд обговорює можливість обмеження імпорту із сусідньої країни.

агросектор экспорт импорт транспорт Польша