Украинская правда

Все на борт. Как моряки отстояли право на работу за границей

Все на борт. Как моряки отстояли право на работу за границей

Военнообязанные моряки теперь могут покинуть пределы страны для работы за границей. Чем руководствовалась власть, давая тысячам украинцев право выезда во время войны? (укр)

Із запровадженням воєнного стану чоловікам призовного віку, за деякими винятками, заборонили виїжджати з країни.

Російська агресія, що стала історичним випробуванням для економіки, позбавила джерела доходу мільйони родин. Зокрема, трудових мігрантів чи далекобійників, чиї доходи залежали від можливості перебування за кордоном.

До цієї ж категорії належать і українські моряки, яких, за різними даними, налічується 120-150 тис.

Якщо водіям на міжнародних перевезеннях у травні дозволили перетинати кордон, то питання виїзду моряків, попри обговорення в урядових колах не один місяць, тривалий час не знаходило консенсусу.

Із запуском "зернової ініціативи", яка розблокувала три порти для експорту агропродукції, проблема наростала, адже для відправлення суден потрібен екіпаж. Деякі моряки змогли отримали дозволи на виїзд, але лише в межах "ініціативи".

Після тривалих обговорень 27 серпня Кабмін дозволив морякам перетинати кордон. Звісно, не без низки обмежень. Хто зможе скористатися новим механізмом для виїзду і чому уряд дозволив морякам працювати за кордоном?

Хто зможе виїхати

Хоча урядова постанова ще не опублікована, у Міністерстві інфраструктури 27 серпня повідомили деталі ухваленого рішення. Так, право тимчасово залишити територію України для роботи на кораблях отримають три категорії моряків.

Передусім – курсанти, які мають пройти практику для отримання диплома.

Як розповів ЕП заступник міністра інфраструктури Юрій Васьков, для отримання дозволу на виїзд студенти профільних навчальних закладів повинні надати Державній прикордонній службі підтвердження від навчального закладу, що вони прямують на практичну підготовку.

До другої групи належать екіпажі суден, задіяні в експорті української агропродукції в межах "зернової ініціативи".

Для отримання дозволу на виїзд їм потрібно надати суднову роль – документ, що містить дані про кількість і склад екіпажу, прізвище та ім'я члена екіпажу, посаду, порт і дату вибуття, назву судна, підтвердження від Адміністрації судноплавства.

Порти знову запрацюють. Що підписали в Стамбулі та як тепер Україна буде вивозити зерно?

Третьою і найбільш чисельною групою визначено інших українських моряків, які можуть з дозволу Збройних сил виїхати за межі країни для роботи на суднах.

Це стосується моряків, які виїжджають наземними шляхами, аби в іншій країні сісти на судно. Від них вимагатиметься більше документів: копія контракту та відмітка військкомату про надання дозволу на зміну місця перебування.

Крім того, в уряді додали запобіжник, аби цей механізм не відкрив шлях для зловживань. Моряки повинні надати підтвердження від Адміністрації судноплавства, що вони мають належну освіту та робочі документи.

"Це не моряки, які стали моряками протягом війни. Це ті, хто працювали моряками до 24 лютого", – сказав Васьков.

Заявки подаватимуть до Адміністрації судноплавства через форму зворотного зв’язку на сайті, де перевірятимуть достовірність документів і видаватимуть підтвердження.

Чому морякам потрібно їхати за кордон

"Більшість моряків працюють в глобальному торговельному флоті. Аби дістатися судна, ми маємо сісти на літак і долетіти до нього. Коли ми вилітаємо, то для прикордонників ми просто пасажири", – розповідає Андрій Качанов, старший механік з тридцятирічним досвідом роботи в морі.

Після початку великої війни кордони для моряків закрилися, тож з кінця лютого вони не могли дістатися до своїх суден і рушити в рейси.

За словами голови Української спілки моряків Кристини Король, в Україні нема власного торговельного флоту, тому моряки вимушені шукати роботу за кордоном.

Як наслідок, деякі з них ідуть на злочин і перетинають кордон нелегально. "Схеми найрізноманітніші, з цінником від 3 до 10 тисяч доларів залежно від "надійності", – розповідає один з моряків.

Держприкордонслужба на початку серпня повідомила, що під час спроб нелегально перетнути кордон були затримані 2,4 тисячі військовозобовʼязаних.

Фриланс, робота за домовленістю та "воєнні рейки". Як війна змінила умови праці в Україні

Спроба нелегально перетнути кордон є адміністративним правопорушенням, проте ухилення від призову, підкуп посадової особи чи підробка документів спричиняє кримінальну відповідальність.

Рішення уряду не лище дозволить українським морякам легально працювати за кордоном, а й допоможе повернути в Україну моряків та їх сімʼї.

За словами Король, зазвичай 60% українських моряків перебувають у рейсах, 40% – удома.

Тисячі українців, які були на суднах у момент запровадження воєнного стану, не поверталися через побоювання, що не зможуть виїхати на роботу. Вони перевозили родини в країни ЄС і там очікували на рішення української влади.

Тепер є сподівання, що ці родини повернуться в Україну і підтримуватимуть українську економіку та Збройні сили. Скільки родин повернеться і як швидко це станеться, покаже час.

У спілці наголошують і на іншому аспекті необхідності надання дозволів на виїзд: втраті позицій на ринку.

Як пояснює Король, замість українських моряків, що перебувають на суднах, приїжджали, зокрема, росіяни, внаслідок чого українці ризикували втратити робочі місця.

У пошуках консенсусу

На сайті петицій до президента можна знайти не одне звернення, що набрало необхідні для розгляду 25 тис голосів, з проханням дозволити військовозобовʼязаним чоловікам виїжджати за кордон.

На останню таку петицію Володимир Зеленський відповів 22 серпня.

За словами президента, в Україні діє воєнний стан, що дозволяє державі тимчасово обмежувати деякі конституційні права громадян, зокрема – щодо свободи пересування та права вільно залишати територію України.

Така відповідь пояснює, чому протягом тривалого часу не було одностайності щодо ухвалення рішення стосовно виїзду моряків. За даними джерел ЕП, проміжний проєкт постанови Міністерство інфраструктури розробило ще на початку літа.

Камінний хрест на демографії. Скільки людей втратить Україна та як зупинити міграцію?

Раніше член комітету Верховної Ради з питань нацбезпеки Федір Веніславський зазначив, що це питання "дуже складне й неоднозначне", і серед народних депутатів стосовно нього немає єдності.

Він пояснив, що головною мотивацією прихильників надання дозволу на виїзд було фінансове питання, мовляв, моряки зможуть заробляти гроші, які надходитимуть в Україну.

На іншій шальці терезів стояло питання національної безпеки в умовах війни. Ішлося не лише про моряків – такий крок міг посилити бажання виїзду за кордон інших чоловіків.

Скільки моряків скористаються механізмом?

Як зазначив голова Профспілки робітників морського транспорту Олег Григорюк, з урахуванням логістичних обмежень крюїнгові компанії можуть щомісяця направляти за кордон до 5 тис моряків.