Запретят ли авто из США? Спойлер: нет, но появится немало проблем
Кабінет міністрів найближчим часом може кардинально переписати правила реєстрації автомобілів.
Крім позитивних моментів, яких у документі чимало, проєкт постанови містить і доволі контроверсійні пункти, один з яких стосується так званих битків із США, які останнім часом набувають дедалі більшої популярності серед українців.
З одного боку, зміна правил точно не призведе до повного зникнення "американців" з вітчизняних доріг, але з іншого – нововведення можуть суттєво ускладнити процедуру реєстрації таких транспортних засобів і зробити її дорожчою.
Крім того, документ створює додаткові можливості для легкого заробітку посередникам, які спеціалізуються на обхідних схемах.
Що передбачають зміни, коли вони можуть бути ухвалені, що про це думають учасники ринку та до чого готуватися водіям?
Нові правила
МВС підготувало проєкт постанови, яка кардинально змінює порядок реєстрації авто.
Найбільше можуть постраждати імпортери так званих битків з Америки. Для вживаних машин доведеться подавати документи про реєстрацію транспортного засобу за кордоном і перекладати їх українською мовою.
До цього зареєструвати авто в Україні можна було на підставі "картки про утилізацію", яка замінювала техпаспорт. З ухваленням змін ця опція зникне.
Крім того, перекладати документи повинні консульські установи МЗС або офіційні органи інших держав. Це створить чимало проблем любителям американських машин.
Х'юстон, у нас проблеми
Ключова проблема запропонованих змін полягає в тому, що навіть в МВС не можуть назвати точний перелік документів, які знадобляться для реєстрації авто із США.
"У різних штатах ця ситуація врегульована по-різному. Десь такі документи видають департаменти транспорту, десь – страхові компанії. Я не можу назвати, у нас немає загального переліку", – каже начальник профільного управління Головного сервісного центру МВС Денис Фурманюк.
У США є кілька десятків сертифікатів на реєстрацію авто, тож виникає питання, який з них потрібен. Таке неоднозначне тлумачення норм, переконаний експерт з правових питань CASE-Ukraine Андрій Саварець, підвищить корупційні ризики.
Правові питання
Є у юристів питання і до законності постанови.
"Парадоксальна ситуація: митне законодавство не забороняє ввозити авто після ДТП, а при постановці на облік виникають заборони. Ця постанова суперечить українському законодавству і не відповідає міжнародним угодам", – вважає Саварець.
За його словами, директива 1999/37/ЄЕС від 14 квітня 1999 року щодо реєстрації документів на транспортні засоби, на яку посилаються розробники постанови, не регулює питання реєстрації автомобілів, завезених з третіх країн.
"Автори документа також посилаються на Гаазьку конвенцію, вимагаючи ввести переклад реєстраційних документів та апостиль. Насправді зазначені норми конвенції не поширюються на адміністративні документи, що стосуються комерційних або митних операцій", – каже Саварець.
Чи означає це, що авто із статусом "для утилізації" не вийде зареєструвати в Україні? Ні, є багато обхідних шляхів, але й проблем буде чимало.
Обхідні шляхи
В останні роки попит на "американки" в Україні невпинно зростає: тільки у 2019 році в Україну імпортували 430 тис машин, з яких із США – 83 тис або близько 20%. У чому причина такої популярності?
"Якщо порівнювати з ідентичними авто з ЄС, американські на 20-30% дешевші. Так, це машини з дефектами, але часто йдеться про незначні лакофарбові пошкодження, які не впливають на безпеку, проте значно впливають на ціну", – пояснює представник однієї з компаній-імпортерів транспортних засобів Юлія Риковська.
На її думку, оскільки є попит на такі машини, люди шукатимуть можливості завезти їх у країну. "Будуть ремонтувати їх у Грузії або Литві і робити нові дозвільні документи для реєстрації, що призведе до їхнього здороження", – каже Ричківська.
За словами економіста CASE-Ukraine Володимира Дубровського, якщо постанова буде ухвалена, машини із США подорожчають через необхідність виготовляти документи. До того ж, авто доведеться імпортуватися через інші країни.
Представник МВС наголошує, що в змінах не йдеться про заборону "утилізаційних" авто, а про те, що документи про утилізацію не можуть бути реєстраційними.
При цьому він визнає, що процедура отримання необхідного документа у США може бути складнішою та дорожчою.
Чому зараз і кому це вигідно
Керівник профільного управління Головного сервісного центру МВС нічого критичного в змінах не бачить. "Ми не придумали щось нове, ми біжимо позаду і приєднуємося до реєстраційних практик, які існують в інших країнах", – каже Фурманюк.
Своєю чергою співзасновник ГО "Доступне авто" Станислав Бучацький переконаний, що в постанові простежується інтерес власників автомобільних заводів та імпортерів нових машин.
"Щорічно до України із США ввозять близько 80 тис авто, а нових – 88 тис. Це прямі конкуренти, бо ціна машин із США починається від 10 тис дол – як і нових. Це також вигідно українським корупціонерам. Чиновники раді новим схемам, вони дадуть їм незаконний заробіток", – вважає Бучацький.
За його словами, автори постанови на словах опікуються тим, щоб до України не заїжджав "автохлам", проте, на думку активіста, якісно відновлене після ДТП американське авто набагато краще, ніж 40-річні "Жигулі".
Проблема в безпеці?
Дубровський спростовує тезу, що "биті американці" небезпечні для учасників дорожнього руху.
"Американські машини безпечніші за європейські. Навіть у пошкодженому стані вони не втрачають якостей безпеки. Те, що авто має позначку "не підлягає реєстрації в США", стосується лише США і не свідчить про поганий технічний стан.
Багато машин приїжджають з мінімальними пошкодженнями і не становлять жодної небезпеки для нового власника", – заявляє економіст.
Тим більше, що авто не може потрапити на дорогу без проходження спеціальної перевірки.
Сертифікація в Україні
Перед постановкою на облік в Україні всі авто проходять сертифікацію, загалом – 52 позиції. Вони повинні засвідчити, що транспортний засіб відповідає всім вимогам безпеки. Якщо всі ці позиції в нормі, авто допускається до експлуатації та підлягає реєстрації.
"Авто відновлюють, перевіряють на відповідність стандартам і аж тоді видають сертифікат. Це ще один документ, який підтверджує безпеку експлуатації", – розповідає економіст.
"Ані Головний сервісний центр, ані поліція не можуть оцінювати безпеку експлуатації. До нас заходить сертифікат, який каже, реєструвати чи ні. Ми працюємо з документами", – додає Фурманюк.
Що з документом
Представник МВС повідомив ЕП, що наразі документ перебуває на фінальній стадії – по дорозі до Кабінету міністрів.
"Усі зацікавлені органи – Мінекономіки, Мінфін, Мінінфраструктури, Мін'юст, Державна регуляторна служба – дали свої зауваження. Вони будуть вноситися в проєкт.
У МВС цю інформацію вже узагальнюють. Гадаю, через тиждень-два проєкт буде розглянутий", – прогнозує Фурманюк.
Чи передбачений перехідний період
Це питання звучить цілком логічно, оскільки процес доставки авто із США тривалий, і власник навряд чи зрадіє, якщо нові правила застануть його авто десь посеред океану.
"У документі немає нічого про відтермінування. Якщо постанова буде ухвалена Кабміном та опублікована у "Віснику України", вона одразу набуде чинності. За процедурою, це місяць-півтора", – попереджають в МВС.
Що треба змінити та які шанси на ухвалення
На думку учасників ринку, з постанови необхідно прибрати найбільш контроверсійні речі, які суперечать законодавству та шкодять українським споживачам.
Саварець стверджує, що вже зараз текст документа відрізняється від первинного: з нього зникли деякі категоричні речі на кшталт необхідності проставлення апостиля.
"Проте нотаріальне завірення і норма про заборону державної реєстрації машин, які підлягають утилізації, залишилася. Розмитість цієї норми створює можливості для зловживань", – каже юрист.
З ним погоджується один з членів Кабміну, який на умовах анонімності погодився прокоментувати зазначену ініціативу. Він так само переконаний, що зміни в запропонованій редакції створюють можливості для корупційних маневрів.
"У документі закладені корупційні ризики, я не буду за це голосувати", – запевнив міністр.