Где рождается салат для бургеров из МакДональдса
З чого складається бургер з МакДональдза? Крім булочки, біфштексу, сиру, овочів та соусу, це ще і свіжі салати. І де б ви не куштували бургер, в Одесі, Львові, Дніпрі чи Києві, салати до нього насправді вирощують в одному місці. Неподалік від столиці, в Броварському районі.
Іспанець Хосе Луїс — власник тих самих "салатних полів", на яких вирощується продукція для МакДональдза. На 50 гектарах його компанія "Фіно верде" вирощує салати для ресторанів мережі.
Салат "айсберг" з родини айстрових виглядає як звичайна українська капуста, але на смак значно ніжніший. На українських полях він новачок, хоч європейці давно ласують ним у ресторанах і вдома.
У 2018 році "Фіно верде" також налагодила в Україні вирощування салату "батавія" для бургерів "Маестро". Для торгових мереж на полі поряд з батавією та айсбергом кучерявляться лоло бьондо та бордовий лолороссо, фрізе і зовсім трошки ромену.
"Вирощування салату вимагає делікатного догляду, сучасних технологій і відповідних природних умов", — пояснює Луїс.
Його українська команда постійно консультується з іспанськими колегами, які мають значно більший досвід у вирощуванні певних сортів салату. Виростити елегантну, але примхливу батавію було непросто. У 2017 році команда агрономів жила на київському полі, аналізуючи нюанси вирощування.
Сприятливий клімат, гарна земля і ринок реалізації — основні причини іспанських інвестицій в Україну. Вітчизняний ринок салатів ненасичений. Хосе Луїс прогнозує його ріст мінімум на 15-20% у найближчі три роки.
Компанія "Фіно верде" є частиною ABM Holding. Підприємство засноване у 1983 році у регіоні Мурсія на півдні Іспанії. Холдинг спеціалізується на вирощуванні салатів та овочів.
В Іспанії АВМ Holding належить 2 тис га. Холдинг вирощує салати також у Марокко.
На відміну від України, де салати ростуть з квітня по жовтень, в Іспанії сезоном для вирощування є зима через високі температури влітку. Технологію та європейські традиції команда іспанця принесла і в Україну.
На полі встановлені системи зрошування, що рятують салат у літню спеку.
Насіння компанія купує в українському представництві голландської компанії "Рийск ваан", пророщує розсаду в Кременчуці, після чого висаджує рослини у відкритий ґрунт. Цикл вирощування салату становить близько 60 днів.
Згадувану батавію та айсберг збирають вручну. Качанчики зрізають і складають в ящики, які одразу їдуть на завод під Макаровом, що в Київській області. Одна людина може зібрати до 600 кг айсбергу, батавія значно легша. Під час збирання качани періодично перевіряють на відсутність всередині шкідників та залишків добрив.
Хосе Луїс каже, що витрати на вирощування салату в Іспанії та Україні мало чим відрізняються через високу імпортну складову. Насіння та засоби захисту рослин для овочевих культур та салатів в Україні імпортуються.
В Іспанії залежно від сезону та культури затрати оцінюються 6-9 тис євро на гектар. У налагодження виробництва в Україні компанія вклала 5,5 млн євро. На ці кошти у 2012 році був збудований завод з переробки салату площею 1 944 кв м.
Там працює салатна лінія потужністю 1 тонна за годину, лінія для нарізання цибулі та моркви, лінія миття і сушіння помідорів. Обслуговує підприємство понад 50 осіб.
Що ж відбувається із салатом на заводі? З поля на завод усі салати приїжджають у прохолодному автомобілі з температурою 1-4 градуси. Після розвантаження продукт потрапляє на лінію з підготовки сировини, де оператори видаляють салатні качани і знімають припечені на сонці листки салату.
Це єдиний етап на заводі, де людина впливає на процес обробки. Після цього салат двічі миють. Вода для цього тричі очищається й охолоджується. Потім салат автоматично нарізають, висушують і складають у пакети з азотом. Після водних процедур та пакування салат трохи відпочиває на прохолодному складі.
Термін зберігання салату батавія — лише сім днів. За цей час його повинні встигнути розвести у ресторани "МакДональдз" і реалізувати.
"У 2017 році ми виробили 1 млн кг салатів. У 2018 році плануємо збільшити цей показник мінімум на 30%", — каже Хосе Луїс.
За його словами, окупність заводу — п'ять років. Зупинятися в розвитку "Фіно верде" не планує. Згодом можливе розширення площ під салатами на 20 га і встановлення ще однієї лінії на заводі.
"МакДональдз" купує 80% продукції, решта йде у мережі "Ашан" та Fozzy. Узимку компанія імпортує салати з Туреччини, Єгипту, Тунісу та обробляє їх на заводі.
Матеріал написано за ініціативи редакції. Усі витрати на створення фоторепортажу в усіх без винятків випадках здійснюються лише за рахунок редакції. Якщо у вас є цікаві ідеї для фоторепортажів, які стосуються успішних підприємств та кейсів, надсилайте свої пропозиції на поштову скриньку "Економічної правди": econompravda@gmail.com
Фото Таїсії Кутузової