Facebook и другие: что они о вас знают и как это исправить
Сліди в інтернеті
Уся інформація, яку людина залишає в інтернеті, називається цифровим відбитком або цифровим слідом (від англ. digital footprint). Оновлення статусу, запис у блозі, нове фото чи вподобана стаття — це може бути що завгодно.
Ви можете піклуватися про свою безпеку і не давати номер телефону неперевіреним особам у 2018 році, але у 2011 році опублікувати його у якійсь соцмережі і забути про це. Цим цифровим відбитком може скористатися будь-хто, кому вистачить наснаги його знайти.
Цифрова тінь — інформація про вас, яка потрапляє в мережу від інших людей, наприклад, позначки на фото. У сумі вони формують цифрову спадщину — результат вашої діяльності в інтернеті.
Репутація в мережі у 21 сторіччі майже прирівнюється до репутації поза нею, тож люди змушені поводитися у цифровому просторі більш усвідомлено.
Вони розуміють: якщо запостити фото з вечірки — його може побачити начальник, якому сказав, що погано себе почуваєш, а опівнічне селфі з "Макдональдса" може не оцінити особистий фітнес-тренер.
Професор Бостонського університету Ерік Куалман у книзі "Що відбувається у Вегасі — залишається на YouTube" дає такі поради щодо цифрової репутації.
Правило 1. Сім разів подумай — один раз запости
За статистикою, кожен третій користувач писав пости або викладав фото, про які потім довелося шкодувати. Тому завжди думайте двічі, перш ніж зробити черговий пост, твіт або оновити статус.
Також перевіряйте текст на помилки, які можуть звести нанівець чарівність навіть найцікавішого повідомлення.
Правило 2. Мама спостерігає за вами
Додайте маму у друзі і не викладайте нічого такого, що могло б її засмутити, або просто уявіть, що вона є у вас в друзях.
Пам'ятайте, що колись вам доведеться влаштовуватися на роботу, а хороші HR-спеціалісти перевіряють соцмережі аплікантів.
Правило 3. Приберіть зайве
Промоніторте свої мережі від дня їх створення і видаліть провокативну чи застарілу інформацію. Старі фото, які дорогі як пам’ять, можна перемістити у прихований альбом.
Правило 4. Не будьте надто відвертими
Якщо ви не можете сказати про щось у повен голос в реальному житті — не публікуйте це у мережі.
Правило 5. Ваша конфіденційність — ваша проблема
Публікуючи дописи, переконайтеся, що налаштування приватності встановлені правильно: публічно, лише для друзів, для друзів, крім певних осіб, для конкретних друзів або лише для себе.
Перевірте, що ви публікуєте у Twitter та Instagram, і за необхідності закрийте доступ до них стороннім особам.
Художня самодіяльність соцмереж
Соцмережі знають значно більше, ніж їм говорять. У першу чергу, вони стежать за користувачами для створення ефективної реклами. Що встигли "назбирати" про вас і на основі яких показників вас таргетують, можна переглянути.
Twitter: налаштування та конфіденційність — ваші дані в Twitter.
Після введення пароля ви побачите все, що про вас дізнався Twitter або що ви йому самі розповіли. Наприклад, якщо ви не вказали стать, Twitter визначить її сам на підставі даних у вашому профілі та виходячи з ваших дій.
У вкладці "Інтереси від Twitter" можна подивитися інформацію, зібрану на основі вашої активності. Її також можна відредагувати.
Facebook: налаштування — реклама.
У розділах "Ваші інтереси" і "Ваша інформація — ваші категорії" можна побачити все, що вдалося зібрати Facebook, і в яких категоріях рекламодавців ви перебуваєте.
Категорії, за даними Facebook, визначаються на основі інформації, якою ви ділитеся, та іншої активності.
Google: Все, що вдалося зібрати Google, можна переглянути за посиланням.
Рекламні категорії, до яких ви потрапили, можна редагувати. Однак це не означає, що ви будете бачити менше реклами, просто вона буде для вас менш корисною.
Не лише рекламну, але й ту інформацію, яку про вас назбирали в цілому, можна завантажити архівом. У Facebook для цього потрібно натиснути на трикутник у верхньому правому кутку сторінки та вибрати "Налаштування".
Далі у нижньому рядку слід натиснути на "Завантажити копію ваших даних з Facebook", ввести пароль і чекати, доки Facebook підготує архів.
Так само можна викачати інформацію з Twitter. Для цього потрібно натиснути на свою аватарку у верхньому правому кутку сторінки, обрати "Налаштування", прогорнути сторінку вниз і натиснути на "Надіслати запит на ваш архів".
Дані з Google можна завантажити за посиланням. Можна регулювати, інформацію яких продуктів включати в архів, та налаштовувати параметри для кожного продукту.
Big Network is Watching
Завантаживши архів Facebook і проглянувши його, ви зрозумієте, що він зберігає про вас абсолютно все: номери телефонів та email-адреси, записані до вашої телефонної книги, якщо додаток мережі встановлено на телефон, всі тексти листування у Messenger; усі фото, аудіо і відео, якими ви обмінялися з друзями чи публікували на своїй сторінці.
І це ще не все. Згідно з дослідженням Бельгійського агентства із захисту даних, Facebook відстежує сторінки, які відвідують користувачі, навіть якщо вони вийшли з акаунта, видалили його або ніколи не реєструвалися в соцмережі.
Якщо користувач відвідує бізнес-сторінку, перегляд якої доступний без наявності акаунта в соцмережі, Facebook за домогою cookie-файлів буде про це знати.
На інших сайтах стеження відбувається через соціальні плагіни, наприклад, кнопку "Подобається", яка вбудована майже на всіх популярних ресурсах.
Ще Facebook сканує особисті повідомлення на наявність "образливого контенту". Як зазначають у компанії, це робиться для того, щоб вберегти користувачів від образливої поведінки. Повідомлення при цьому залишаються конфіденційними.
Загалом скандал відкрив багато цікавих фактів. В кінці березня стало відомо, що мережа також знає все про телефонні дзвінки та смс користувачів Android: кому і коли дзвонили або писали, як довго говорили.
У компанії зазначили, що не використовують і не продають цю інформацію, а користувачі йдуть на це з власної волі.
На початку квітня виявилося, що якщо ви знімали щось за допомогою вбудованої камери Facebook або Messenger, то ці відео зберігаються на серверах, навіть якщо ви їх не постили.
У відповідь на це у компанії звинуватили технічну помилку, заявивши, що ніколи не мали наміру зберігати подібну інформацію, але випадково зробили це. Facebook пообіцяв, що видалить всі неопубліковані відео.
Також останнім часом з'являється багато історій користувачів, які стверджують, що Facebook та Instagram, який належить FB, їх підслуховують. Так, люди можуть обговорювати один з одним якусь тему, а потім помічають відповідну рекламу у стрічці Facebook чи Instagram.
Розробник Дамьен Ленуель розповів, як він випадково завів з двоюрідною сестрою розмову про мікропроектор, який він хотів би купити. Ленуель не гуглив "мікропроектор" і ніде в мережі до цього не порушував цю тему.
Телефон в цей час лежав у рюкзаку. Наступного ранку користувач побачив в Instagram рекламу тих самих проекторів.
Він визнав, що це міг бути простий збіг, однак після публікації поста він отримав десятки відгуків від людей, з якими відбувалося те саме.
Facebook спростував цю теорію, заявивши, що "не використовує мікрофон телефона для формування оголошень або зміни того, що ви бачите в стрічці новин".
Видання Wired дослідило цю проблему і також спростувало таку можливість. Зазначається, що системи розпізнавання мови ще не настільки досконалі, щоб розрізняти мову в навколишньому шумі, а відправка цих даних "з’їдала" б дуже багато інтернет-трафіку і заряду батареї.
Крім того, Facebook підозрювали в тому, що він стежить за вашими зустрічами, а потім пропонує додати цих людей у друзі. Навіть за умови, що у вас нема спільних знайомих.
Зокрема, таке трапляється з журналістами, яким Facebook рекомендує подружитися з їх анонімними джерелами. Цю теорію у Facebook також спростували.
Google не кращий. ЕП вже писала, що через смартфон він за замовчуванням відстежує пересування користувача. Всю історію переміщень можна переглянути в Google Maps у вкладці "Ваші місця".
Також Google зберігає не лише історію відвідуваних сторінок, а й історію всього, що шукав користувач. Переконатися у цьому можна, перейшовши за посиланням.
Як захищатися
Таке питання не стоїть, допоки людина не зіткнеться із втратою смартфона або зламом облікового запису. Однак у реаліях цифрового світу користувачам варто заздалегідь дбати про свою безпеку.
Ось що радять у Digital Security School 380.
Перше. Встановіть двофакторну автентифікацію — підтвердження входу в акаунт через смс чи код.
Друге. Використовуйте складний пароль, який містить понад 12 символів: цифри, знаки, прописні літери.
Третє. Логіном у соціальній мережі повинна бути поштова адреса надійного сервісу: gmail, yahoo, outlook.
Четверте. Не заходьте в акаунти соцмереж з незнайомих чи незахищених пристроїв.
П’яте. Перегляньте список друзів у соціальній мережі. Якщо серед них є незнайомі або сумнівні особи, видаліть їх.
Шосте. Вимкніть функцію визначення місця розташування на всіх пристроях.
Сьоме. Перегляньте старі фото та дописи на стіні в соцмережах. Якщо серед них є фото з відзначенням ваших рідних, краще прибрати ці мітки.
Восьме. Не повідомляйте соцмережам про кожен ваш крок: поїздку чи відпочинок з друзями.
"Соціальні мережі — це чудовий майданчик для самовираження та спілкування, але це також простір для інформаційних спецоперацій, маніпуляцій та злочинних дій. Критичне мислення, усвідомлення публічності цифрового простору, уважність до запитів з боку незнайомих людей може зменшити ризики негативних впливів та зловмисних дій щодо вас", — коментує координатор проекту Digital Security School 380 Ольга Гуртовенко.
Пам'ятайте головне правило для соціальних мереж: все, що ви написали публічно чи приватно, може бути використано проти вас.