Украинская правда

Суперменеджмент на миллиарды, или Чего ждать от реформы госкомпаний

Настоящей революцией для украинского госсектора станет создание независимых наблюдательных советов, которые возьмут на себя ключевые кадровые и контрольные полномочия министерств. Однако панацея не в этом, а в прозрачной приватизации. (Укр.)

.

Реклама

Приватизація держмайна в Україні триває понад 25 років, проте державний сектор все ще становить майже третину всіх активів економіки.

Наприкінці 2016 року в управлінні 84 державних органів перебувало 3,4 тис підприємств, з них працюючих — лише 52%.

Вартість активів держкомпаній становить понад 1,5 трлн грн або 27% усіх активів.

На цих підприємствах працюють 0,9 млн осіб або 5,3% усіх зайнятих у державі.

У суспільстві поширена думка, що держава — неефективний власник, який не вміє керувати активами. Якщо ж оперувати даними Держстату і Мінекономрозвитку, то безнадійна неефективність державного сектору може виявитися справжнім міфом.

Так, у 2015 році підприємства держсектору сумарно згенерували 63 млрд грн збитків. Це 27% загального негативного фінансового результату роботи усіх великих та середніх підприємств України.

У січні-вересні 2016 року в економіці загалом та у державному секторі зокрема сумарний фінансовий результат — позитивний. Однак питома вага прибутку держкомпаній (38,2 млрд грн) у загальному показнику (82 млрд грн) відчутніша — 46,6%. Отже, результати роботи державних підприємств — у тренді з приватними.

КМУ та Апарат ВРУ

Найменування суб'єкта управлінняВсього по УкраїніКМУАпарат Верховної Ради України
Кількість суб'єктів господарювання, що належать до сфери управління
усього3447109
працюючі178980
прибуткові – з числа працюючих11126
непрацюючі129620
інформація відсутня3629
Чистий прибуток (збиток), млн грн38 248,52 292,60,0
Дебіторська заборгованість, млн грн187 421,949 185,50,0
Кредиторська заборгованість,  млн грн454 734,291 319,90,0
Загальна вартість активів, млн грн1 526 581,2431 834,40,0
 Середньооблікова кількість штатних працівників, осіб862 105292 1000
 Середньомісячна заробітна плата, гривень5 747,64 430,70,0
 Сума заборгованості з виплати заробітної плати, млн грн745,41,50,0
 Оцінка ефективності управліннязадовільнонегативно

Міністерства

Найменування суб'єкта управлінняМіністерстваМін агрополітикиМін економ розвиткуМін енерговугілляМін оборониМін'юст
Кількість суб'єктів господарювання, що належать до сфери управління
усього1814352345423117143
працюючі7051241228943106
прибуткові – з числа працюючих3805577302083
непрацюючі9181522203254613
інформація відсутня19176392824
Чистий прибуток (збиток), млн грн33 818,2-474,526 772,21 332,4-3,637,1
Дебіторська заборгованість, млн грн96 588,47 485,246 480,636 572,4244,5146,7
Кредиторська заборгованість,  млн грн265 699,247 851,6124 995,081 747,8457,8562,0
Загальна вартість активів, млн грн912 604,446 379,1505 925,7286 291,51 302,71 323,0
 Середньооблікова кількість штатних працівників, осіб301 73921 81125 274115 0343 1752 962
 Середньомісячна заробітна плата, гривень6 636,94 975,45 328,68 420,04 047,05 680,9
 Сума заборгованості з виплати заробітної плати, млн грн393,929,79,9327,13,90,6
Оцінка ефективності управліннянегативнозадовільнонегативнонегативнозадовільно

Комітети

Найменування суб'єкта управлінняДержавні комітети та інші органи виконавчої владиАдміністрація Держ спецзв'язкуДерж геокадастрДерж геонадраДерж лісагентствоДУСФДМУ
Кількість суб'єктів господарювання, що належать до сфери управління
усього96420641435537166
працюючі6811146133223375
прибуткові – з числа працюючих482927112801930
непрацюючі242814127274
інформація відсутня41146217
Чистий прибуток (збиток), млн грн1 432,738,9-3,92,1425,711,0-128,5
Дебіторська заборгованість, млн грн25 745,3240,4178,4195,7260,5447,87 813,5
Кредиторська заборгованість,  млн грн58 845,5160,9247,6312,31 196,0970,230 076,5
Загальна вартість активів, млн грн120 890,71 245,4383,93 440,53 962,55 325,235 522,3
 Середньооблікова кількість штатних працівників, осіб173 1795 9162 9583 59348 0904 65952 748
 Середньомісячна заробітна плата, гривень6 061,46 228,33 654,63 983,96 617,15 921,26 282,7
 Сума заборгованості з виплати заробітної плати, млн грн155,60,17,318,31,44,125,2
Оцінка ефективності управліннязадовільнозадовільнозадовільнопозитивнопозитивнозадовільно

Місцеві органи

Найменування суб'єкта управлінняМісцеві органи виконавчої владиДніпропетровська ОДАКиївська ОДАКМДА
Кількість суб'єктів господарювання, що належать до сфери управління
усього6612912
працюючі31924
прибуткові – з числа працюючих15521
непрацюючі31376
інформація відсутня42
Чистий прибуток (збиток), млн грн-14,3-10,80,4-0,1
Дебіторська заборгованість, млн грн390,6342,613,80,4
Кредиторська заборгованість,  млн грн575,8536,821,21,5
Загальна вартість активів, млн грн757,0520,221,23,0
 Середньооблікова кількість штатних працівників, осіб1 7941 39624629
 Середньомісячна заробітна плата, гривень5 219,05 192,66 455,43 724,5
 Сума заборгованості з виплати заробітної плати, млн грн0,50,40,00,0
Оцінка ефективності управління задовільнозадовільнонегативно

Академії та господарські структури

Найменування суб'єкта управлінняАкадеміїНАНУНААНГосподарські структуриУкрбудДК "Укроборонпром"
Кількість суб'єктів господарювання, що належать до сфери управління
усього42425816416022121
працюючі24610214311812100
прибуткові – з числа працюючих1624911267758
непрацюючі654321381020
інформація відсутня11311341
Чистий прибуток (збиток), млн грн17,626,5-8,9701,67,6693,7
Дебіторська заборгованість, млн грн460,183,8375,715 052231,114 817,9
Кредиторська заборгованість,  млн грн2 633,0196,52 435,035 660,8335,435 322,9
Загальна вартість активів, млн грн10 036,81 044,08 988,950 457,8845,949 580,6
 Середньооблікова кількість штатних працівників, осіб14 4702 95111 49178 82350578 239
 Середньомісячна заробітна плата, гривень3 632,44 893,53 309,56 933,84 271,86 954,7
 Сума заборгованості з виплати заробітної плати, млн грн4,74,00,8189,20,0188,9
Оцінка ефективності управління задовільнопозитивно задовільнозадовільно

Реформа — на старт

У найближчі кілька місяців механізм управління держкомпаніями кардинально зміниться. Основу реформи заклали зміни у законодавство щодо управління об'єктами державної та комунальної власності, ухвалені у червні 2016 року.

10 березня 2017 року Кабмін ухвалив постанови №142 та №143. Ці рішення означають, що реформа корпоративного управління держпідприємствами, яку розробила команда Мінекономрозвитку за підтримки фахівців ЄБРР, Світового банку, МВФ та ЄК, перейшла до стадії широкої імплементації.

Очікування традиційно позитивні: запобігти політичному втручанню та корупції, розмежувати функції регулятора та власника, впровадити світові стандарти корпоративного управління. Здавалося б, усе готове для того, щоб діяльність держпідприємств стала відкритою та прозорою.

Справжньою революцією для українського державного сектору стане створення незалежних наглядових рад, які переберуть на себе ключові кадрові та контрольні повноваження міністерств та урядових структур.

Ці ради зможуть призначати та звільняти керівників державних компаній, оцінювати результати їх діяльності, затверджувати правочини на суму 10-25% статутного капіталу, обирати незалежного аудитора, погоджувати стратегії розвитку та фінансові плани підприємств.

 

Незалежними наглядові ради стануть завдяки тому, що більшість їх складу становитимуть відібрані на конкурсних засадах менеджери-професіонали — "незалежні члени". "Представники держави" залишатимуться у меншості.

Основними вимогами до незалежних членів є відсутність статусу державного службовця та відсутність конфлікту інтересів — відносин з відповідною державною компанією протягом останніх трьох-п'яти років. Вимоги щодо їх фахових знань та досвіду органи управління затверджуватимуть окремо.

Додатковий запобіжник — державним органам буде заборонено втручатися в ухвалення рішень з питань порядку денного засідань наглядових рад. Створення незалежних наглядових рад — must have для 40 найбільших держкомпаній із сумарною вартістю активів 94% загального показника у держсекторі.

 

Реформа держкомпаній спричинила гострі дискусії у владних кабінетах. Попри публічну риторику влади про те, що реформу держсектору потрібно проводити якомога швидше, сама реформа зустріла на своєму шляху чимало перепон.

Приміром, за порядки створення та функціонування незалежних наглядових рад у державних компаніях уряд проголосував ще 9 листопада 2016 року. Однак після цього вони не публікувалися протягом чотирьох місяців і в кінцевому результаті за них голосували повторно з деякими поправками.

На жаль, ризики, що якість управління державною власністю погіршиться, а контроль за її збереженням та ефективним використанням ослабне, залишаються. В Україні реалізована лише частина рекомендацій Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР).

Посилаючись на аналіз найкращих світових практик корпоративного управління, ОЕСР радить не лише надати наглядовим радам достатні повноваження для виконання функцій стратегічного керівництва та контролю за діяльністю менеджменту, а й закріпити юридичну відповідальність членів наглядових рад.

Відповідальність: забрати у політиків, а кому віддати?

У підходах до реформи держпідприємств є багато слабких місць.

По-перше — відсутність відповідальності незалежних менеджерів за результати свої роботи. Незалежні члени наглядових рад не нестимуть економічної відповідальності за результати діяльності держкомпаній. Вони ризикуватимуть лише можливою втратою своєї репутації і перспективою звільнення з посади.

Отримати від незалежних членів компенсацію збитків або відшкодування неотриманого прибутку за цивільно-правовим договором буде неможливо. Такі угоди повинні укладатися з кожним незалежним членом, але нормативні вимоги щодо їх змісту відсутні, а громадськість не матиме доступу до їх положень.

Отже, незабаром можна буде побачити, скільки вартує репутація бізнесмена, який отримає повноваження впливати на мільярдні грошові потоки держкомпаній.

По-друге, можливість політично впливати на склад наглядових рад зберігається, а політична відповідальність міністрів за свій вибір — розпорошується.

Захистити держпідприємства від політичного впливу передбачається шляхом заміни провідної ролі профільного міністра у формуванні топ-менеджменту держкомпаній на колегіальне прийняття таких кадрових рішень.

На практиці такий підхід може лише значно послабити політичну відповідальність галузевих міністрів за роботу відповідних держкомпаній.

Однак відійти від ризиків політичного впливу все одно не вдасться. Незалежних членів наглядових рад призначатимуть політики: дев'ять міністрів та віце-прем'єрів — членів комітету з призначень керівників особливо важливих підприємств.

Проте вони не зможуть достеменно, за результатами конкурсної співбесіди, оцінити реальні професійні і морально-етичні якості кандидата. У них можна буде переконатися лише при тривалій спільній роботі.

Інші дев'ять незалежних членів комітету з призначень — представники ЄБРР, Світового банку, МФК, Групи стратегічних радників з підтримки реформ — матимуть право лише дорадчого голосу.

 

По-третє — невідповідність обсягу винагороди незалежних менеджерів рівню їх інтелектуальних трудових затрат. Розмір винагороди незалежного члена наглядової ради залежатиме від оборотів держкомпанії і може становити (поки в проекті) для найбільших компаній до 6 млн грн на рік.

При цьому незалежні члени наглядової ради отримали право одночасно входити до наглядових рад п'яти компаній. Отож, оплата діяльності окремих "суперменеджерів" може становити понад 1 млн дол на рік, що перевищує аналогічні середньоринкові показники у приватному секторі України.

Тривалість часу, який доведеться присвятити роботі на відповідну компанію, і поточні робочі завдання незалежні члени визначатимуть самостійно. Отже, контроль за сумлінністю виконання ними повноважень з боку уряду буде відсутній.

Виникає риторичне запитання: коли результат буде кращим — коли людина виконує п'ять завдань одночасно чи коли концентрує зусилля на одному?

Загалом витрати на винагороду незалежним членам наглядових рад можуть сягати 1 млрд грн на рік. Цей фінансовий тягар держкомпанії нестимуть самі.

По-четверте — нерівномірність реформаторських процесів. Уряд намагається у прискореному порядку утворити незалежні наглядові ради на унітарних держпідприємствах. Останні є рудиментом переважно радянської економіки.

Це відбувається на фоні майже повної зупинки їх корпоратизації, яка поряд з галузевою інтеграцією оптимізувала б і підвищила ефективність держсектору.

Швидке впровадження окремих елементів корпоративного управління в унітарних комерційних держпідприємствах, а не чітка стратегія із створення на їх базі ПАТ, ТОВ або казенних підприємств, не дозволяє оцінювати реформу як цілісну.

По-п'яте — звуження повноважень держави як власника реалізовувати свої стратегічні рішення. За законом обрання аудитора та оцінювача майна товариства належить до повноважень наглядової ради, а без аудиторського висновку та затвердженої оцінки процес приватизації не може рушити з місця.

Отже, майбутні незалежні менеджери отримали реальні повноваження деякий час блокувати приватизацію державного товариства.

По-шосте, реформа не передбачає прив'язки виконання повноважень члена наглядової ради, представника держави, до його перебування на держслужбі.

Так, у "Нафтогазі України", найбільшій держкомпанії з активами 41% всього держсектору, наглядова рада спочатку була сформована у складі трьох незалежних членів та двох представників держави. А зараз усі п'ятеро членів наглядової ради не перебувають на державній службі.

Таким чином, нова концепція управління стратегічними держкомпаніями передбачає відчуження держави від своєї власності, що неприпустимо.

Що і як покращити

Загалом реформа ґрунтується на передовому досвіді розвинутих західних країн. Проте, на жаль, нема гарантій, що механізми корпоративного управління, які ефективно діють у Швеції та Норвегії, матимуть таку ж ефективність в Україні, де рівень поваги до державних інтересів та інституцій значно нижчий.

Лише час покаже, чи стане ця реформа проривом у підвищенні ефективності державного сектору. Для збільшення шансів на успіх необхідно зробити таке.

1. Персоніфікувати відповідальність за результати роботи держкомпаній.

2. Затвердити типовий цивільно-правовий договір, що укладається з незалежним членом наглядової ради. Документ повинен передбачати механізми фінансової відповідальності за невиконання встановлених цілей діяльності держкомпанії.

3. Сконцентрувати зусилля на проведенні прискореної корпоратизації державних унітарних підприємств.

4. Скасувати можливість виконувати повноваження незалежного члена одночасно у п'ятьох держкомпаніях.

5. Встановити конкретні цілі діяльності для кожної держкомпанії до оголошення конкурсів з формування незалежних наглядових рад.

6. Затвердити критерії оцінки рівня виконання встановлених цілей діяльності держкомпаній.

7. Впровадити механізм заміни представника держави у наглядовій раді в разі його звільнення з державної служби.

Для необґрунтовано великого держсектору, у якому менеджмент апріорі має більше можливостей реалізувати свій корупційний інтерес, більш простим і зрозумілим рішенням є відкрита, прозора та конкурентна приватизація.

Павло Фролов, головний консультант спеціальної контрольної комісії Верховної Ради з питань приватизації

Ігор Уманський, радник президента, колишній в. о. міністра фінансів

МФО правительство приватизация законодательство Минэкономразвития