Украинский блэкаут, или Сколько будет стоить электроэнергия после 1 июля
С 1 июля должен заработать новый рынок электрической энергии. Это может спровоцировать неконтролируемый рост цены и фактически оставить потребителей без энергии. (укр)
Незабаром новообраний президент прийматиме присягу. А вже за місяць його чекає серйозне "випробовування".
Сотні тисяч споживачів можуть залишитись без електроенергії. Це не жарт і ось чому.
Зараз ви як споживач не можете обирати у кого купувати електроенергію – у НАЕК "Енергоатом" чи у "ДТЕК". Тобто конкуренція на ринку відсутня.
У таких умовах виробник потенційно може встановити ту ціну, яку захоче за принципом "не хочеш – не купуй".
Тому ціну на електроенергію контролює незалежний державний регулятор – Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП).
З 1 липня має запрацювати новий ринок електричної енергії, що передбачає визначення вартості електроенергії на ринкових умовах.
Це означає припинення повноважень НКРЕКП з цінового регулювання. І це може спровокувати неконтрольоване зростання ціни та фактично залишити споживачів без енергії.
Оптимістичний сценарій - ціни зростуть на 30% від діючого на момент впровадження ринку рівня, тільки за рахунок зміни підходів до ціноутворення.
Песимістичний - на 250%, зважаючи на олігопольну структуру ринку, низьку еластичність попиту та досвід впровадження аналогічної ринкової моделі в постсоціалістичних країнах.
Багато кого реалізація цього сценарію відкине за межу виживання.
[BANNER1]Чому ми думаємо, що ціни піднімуться?
1) Олігопольна структура ринку генерації: сукупна частка 5 найбільших суб’єктів складає понад 90%, у т.ч. частка "Енергоатом" – близько 56%, ДТЕК - 30%, "Укргідроенерго" - 7%, "Центренерго" - 4%, "Донбасенерго" - трохи менше 2%.
При цьому імпорт, який міг би скласти конкуренцію вітчизняним виробникам, не можливий з технічних причин.
2) Домінування у сфері регулюючих потужностей - ДТЕК належить 70% від сукупного обсягу потужностей ТЕС, а саме ці електростанції забезпечують балансування обсягів виробництва електроенергії з наявним попитом.
3) Монополісти мають стимули нарощувати ціну через стабільний попит на електроенергію, як на товар першої необхідності.
4) Відсутність реальних обмежень та працюючих інструментів захисту споживачів.
Так от. У перші дні/тижні/місяці роботи нового ринку енергокомпанії будуть "прощупувати" еластичність попиту підвищуючи ціну.
Оскільки і побутові споживачі, і малі непобутові звикли розраховуватись за електроенергію постфактум, то в перший місяць роботи вони скоріш за все не будуть слідкувати за тим, що відбувається з оптовими цінами. Але в кінці місяця отримають великі рахунки.
Ці суми можуть бути настільки великими, що споживач відмовиться платити. Таких будуть сотні тисяч, відповідно борги за електроенергію цілком реально можуть вимірюватись мільярдними сумами.
З урахуванням уже накопичених боргів на ринку в 35 млрд грн, перспективи віялових відключень та перебоїв енергопостачання виглядають більш ніж реалістичною.
Чому так сталося?
Справа в тому, що ключовим елементом нового ринку мала б стати конкуренція, яка стримує генеруючі компанії встановлювати захмарні ціни, а постачальників електроенергії стимулює міксувати дешеву електроенергію (довгострокові контракти) з дорогою (добові та внутрішньодобові покупки).
Для цього державі достатньо було створити справедливі правила гри і контролювати, щоб постачальники або генеруючі компанії не змовились між собою.
[BANNER2]Зробити це можливо було одним з наступних способів:
- розбити існуючу олігополію, зокрема через розділення великих генеруючих компаній;
- привести нових сильних гравців, зокрема через відкриття повноцінного імпорту та інтеграцію з європейською енергетичною системою;
- створити сильний антимонопольний орган та незалежний регулятор, який здатен був би адекватно реагувати на порушення конкуренції.
Проте жодного з них не впроваджено.
На момент запуску нового ринку ми по факту маємо:
1) дві генеруючі компанії (ДТЕК та Енергоатом), які будуть контролювати ринок на фоні слабкого антимонопольного законодавства;
2) відсутність механізмів контролю та покарання за зловживання гравців ринку;
3) підвищення ризику колапсу галузі з відповідними наслідками для економіки країни.
Я однозначний прихильник лібералізації ринку електроенергії, але з огляду на перелічене вище, у мене виникає ряд питань.
Чи знає хтось з відповідальних органів та посадовців, скільки буде коштувати електроенергія через день, тиждень, місяць, рік на кожному з сегментів ринку після 1 липня? Якщо так, то чому про це досі не знає споживач?
Що планується зробити, щоб станом на 1 липня на всіх сегментах ринку була захищена конкуренція?
Як має захищатися споживач, якому пред’являть рахунок в рази більший за той, що він платить зараз?
Думки, висловлені у цій публікації, відображають винятково точку зору автора та не обов’язково збігаються з позицією представництва ЄС в Україні.