"Схемы" и "скрутки": как преодолеть махинации с налогами
Инновации в действии
1 липня ми запустили автоматизовану систему призупинення реєстрації податкових накладних, що містять ознаки фіктивності. До цього її тестували протягом трьох місяців, ДФС та Мінфін збирали всю можливу інформацію, відгуки та працювали над покращенням роботи системи.
Для удосконалення критеріїв, які роблять неможливою реєстрацію ризикових податкових накладних, ми працювали разом з платниками податків, депутатами та експертами.
Боротьба зі схемами при відшкодуванні ПДВ не є чимось новим — до запуску автоматизованої системи призупинення діяла практика розірвання договорів про визнання електронних документів. Працівники ДФС в ручному режимі проводили аналіз ризиків та ухвалювали відповідні рішення. Це мало низку суттєвих недоліків та великі корупційні ризики.
Односторонній розрив договору про визнання електронних документів призводив до паралізації роботи підприємства. Правові можливості платника оскаржити або скасувати рішення органів, підтвердивши достовірність господарських операцій, були невизначеними.
Тож розробка і запуск централізованої ризикоорієнтованої системи призупинення реєстрації накладних за чітко визначеними критеріями — це не тільки виконання положення Податкового кодексу, а й вирішення комплексної проблеми: проблеми махінацій з накладними ПДВ.
Мінфін і депутати заклали до кодексу цю норму з метою виявлення та протидії формуванню фіктивного податкового кредиту через "схемний пересорт". Це одна з найбільших схем мінімізації податкового зобов'язання, що оцінюється десятками мільярдів гривень втрат державного бюджету щорічно.
Розробка та запуск автоматизованої системи призупинення реєстрації податкових накладних є складним процесом, який потребує значних зусиль та аналітичної роботи. Також потрібно розуміти, що мінімальна похибка може призвести до зупинення діяльності великої кількості платників податків.
Саме тому процес розробки системи був абсолютно прозорим. Ми проводили численні громадські слухання, залучили максимальну кількість експертних організацій та профільних спілок. Кожен охочий міг долучитися до обговорення та надати свої пропозиції.
Всі узгоджені пропозиції були враховані у фінальній редакції мого наказу, яким затверджені достатні для зупинення реєстрації податкової накладної критерії ризику.
Як полегшити роботу бізнесу
Звісно, система ризиків є певним адміністративним навантаженням на бізнес. Однак цей інструмент повністю збалансовано реалізацією іншої нашої ініціативи.
Одночасно з повноцінним запуском системи ризиків набуває чинності нова норма Податкового кодексу: зареєстрована податкова накладна є достатньою підставою для отримання права на податковий кредит. Зареєстрована податкова накладна більше не буде об'єктом податкових перевірок.
Платникам добре відомі рішення контрольних органів щодо "зняття" податкового кредиту у випадку підозри органів щодо "ненадійного" суб'єкта господарювання та безкінечні апеляції і судові спори, що зазвичай траплялися після ухвалення таких рішень. Тепер ця практика закінчиться і це суттєво спростить для платника адміністрування податків.
Які є ризики
Як і будь-яку ризико-орієнтовану систему, систему призупинення реєстрації податкових накладних неможливо прописати ідеально з першого разу та для кожного індивідуального випадку, вона потребує постійної модернізації та вдосконалення.
Перевагою є те, що система ризиків автоматизована, тож вона виключає можливість суб'єктивного підходу. Також платник податку, податкова накладна якого зупинена у системі ризиків, має право протягом 365 днів звернутися до контрольного органу і надати вичерпний перелік документів, що підтверджують достовірність господарської операції.
При цьому на податкові органи покладено обов'язок протягом п'яти днів ухвалити рішення за зверненням платника: зареєструвати таку накладну або обґрунтувати відмову в реєстрації.
У той же час певні ризики, в тому числі суб'єктивні та корупційні, залишаються. Так, потенційним ризиком є закладення в алгоритм роботи автоматизованої системи некоректних критеріїв призупинення (випадково чи навмисно).
Іншою можливістю для зловживань є робота комісій. Рішення щодо реєстрації податкової накладної або відмови у ній буде ухвалювати людина, тобто є можливість для протиправних дій. Я не стверджую, що будуть зловживання, але ми можемо та повинні мінімізувати такі ризики.
Як протидіяти зловживанням
По-перше, певна система протидії зловживанням закладена в самому законі. На центральному рівні ДФС створена комісія з розгляду заяв про реєстрацію податкових накладних і вона діє за колегіальним принципом. Склад комісії чітко визначений. Така організація комісії важлива для концентрації відповідальності за ухвалені рішення.
По-друге, ми будуємо систему IT-контролю процесу призупинення реєстрації податкових накладних, яка дозволить бачити та аналізувати всі випадки призупинення та результати розгляду звернень платників податків у реальному часі.
Побудова такої системи потребує певного часу. Ми очікуємо, що її повноцінний запуск відбудеться до кінця вересня.
До того часу фахівці Мінфіну будуть вибірково аналізувати рішення комісії ДФС щодо відмови в реєстрації податкових накладних та ініціювати службові розслідування щодо посадових осіб при наявності об'єктивних підстав.
Ми у Мінфіні створили департамент, фахівці якого на постійній основі будуть контролювати цей процес. В обов'язки цього департаменту також входить спілкування з платниками щодо виявлення проблем у роботі ризико-орієнтованої системи з відшкодування ПДВ.
Ми запустили систему призупинення реєстрації податкових накладних і розраховуємо на підтримку профільних експертів у моніторингу ефективності системи та розробці пропозицій щодо її вдосконалення. У той же час ми чекаємо на відгуки платників податків щодо проблем та потенційних зловживань.
Cподіваюся, що після масштабного перезавантаження системи органів ДФС нам не доведеться порушувати питання про можливі корупційні ризики. Комплексна реформа ДФС — це те, що критично необхідне для нашої держави.
І зараз саме час для неї.