Чтобы вывести зарплаты из "тени", нужны не концепции
Инновации в действии
Нещодавно урядовці презентували своє бачення майбутньої податкової системи, в якому визначили і позицію щодо єдиного соціального внеску (ЄСВ).
В першу чергу, потрібно звернути увагу на той факт, що уряд включив страховий платіж в систему оподаткування, чим фактично визнав, що пенсійна система в Україні не працює. Це означає, що слід не тільки розмір ЄСВ зменшувати і боротися за легалізацію заробітних плат, але й запроваджувати справжнє пенсійне страхування, бо з пенсіями у нас теж біда.
Відповідне рішення у Верховній Раді давно зареєстровано. Маю на увазі наш з Павлом Розенком законопроект 2418а "Про запровадження перерахування страхових внесків до накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування", який дає можливість людям справді страхувати своє майбутнє, а не просто сплачувати обов'язковий платіж в солідарну систему оподаткування.
Але давайте все-таки про єдиний соціальний внесок і детінізацію заробітних плат.
Урядовці пропонують знизити ставку ЄСВ до 18%, але лише для тих платників, які збільшать фонд оплати праці в два рази. Майже таку саму концепцію "зниження" ставки ЄСВ пропонував рік тому уряд Азарова, проте вона передбачали введення 18% для тих, у кого середня зарплата не менше подвоєної мінімальної, а не в разі збільшення вдвічі фонду оплати праці.
Тоді бізнес та експерти виступили проти псевдозниження розміру ЄСВ і аргументували це тим, що така "реформа" нічого не дасть.
Це ж саме можна сказати і про нову концепцію. Жодній з сторін вона не принесе очікуваних змін.
Жодних змін для держави, тому що будуть розбалансовані умови роботи в різних галузях, сферах і навіть регіонах України, бо ставка ЄСВ буде різною (для тих, хто зможе подвоїти зарплату – 18%, а для тих, хто не здатен цього зробити – вдвічі вища). А "тінь" залишиться в "тіні".
Жодних змін для бізнесу. Щоб отримати зменшення ставки, слід буде збільшити базу оподаткування вдвічі. То ж ті, хто платять сьогодні офіційно 5 000 грн, повинні будуть або збільшити вдвічі зарплати, або подвоїти штат. Проте ті, хто платять мінімальну зарплату, зможуть отримати знижену ставку, піднявши зарплату менше, ніж до 2 500 грн. Отже, знову в програші опиняться ті, хто вже сьогодні виплачує зарплати без "конвертів", по-білому.
Податковий майдан, 2010 рік. Фото УП |
Чи збільшаться легальні виплати? Навряд чи, бо ті, хто не оформлював людей на роботу через високу ставку ЄСВ, не отримають умов для легалізації. А ті, хто виплачував зарплату в "конвертах" через неконкурентність власних товарів, отримають те саме фінансове навантаження на одиницю продукції.
Єдиним механізмом, який виведе з тіні доходи фізичних осіб, є безумовне зниження ставки ЄСВ до розміру, що не перевищує 18,1%. Саме це дозволить платити заробітні плати "по-білому", і одночасно компенсує надходження до пенсійного та державного бюджету за рахунок збільшення бази оподаткування податком з доходів фізичних осіб та ЄСВ.
Чудовий приклад збільшення надходжень після зниження розміру платежів з доходів фізичних осіб має Грузія, де сьогодні все навантаження на зарплату складає 20%.
Проект закону, який детінізує доходи фізичних осіб, зареєстрований у Верховній Раді України ще в грудні 2012 року під номером 1182. То ж не треба концепцій, потрібно підтримувати уже готові рішення.