Украинская правда

Антикоррупционные рекомендации Совета Европы некоторых шагов власть боится как огня

Все рекомендации GRECO сегодня в Украине можно выполнить. Главное здесь - политическая воля нынешней власти.

У середу міністерство юстиції оприлюднило Третій додатковий звіт GRECO про виконання Україною рекомендацій за результатами спільних Першого та Другого раундів оцінювання нашої держави.

З 13 рекомендацій, виконання яких тривало, Україна задовільно виконала дві рекомендації, частково виконала десять та не виконала одну рекомендацію. Але враховуючи те, що звіт був затверджений в Страсбурзі два місяці тому і останні сесійні тижні парламент відзначився нечуваною активністю на антикорупційному "фронті", ситуація значно змінилася.

Який же її стан на сьогодні? Зі своїми помічниками ми зробили експрес-аналіз, в результаті чого отримали досить цікаві висновки. З одного боку, по деяких напрямках прогрес більш ніж очевидний. З іншого боку - правляча більшість уникає виконання деяких рекомендацій "як чорт ладану". Проекти, які вносяться на цю тему представниками опозиційних фракцій, у більшості своїй ігноруються.

Насамперед, йдеться про створення дієвого антикорупційного органу. Відповідні проекти законів активно реєструються опозиційними депутатами і так само активно провалюються провладною більшістю.

Також, зовсім невизначеною залишається ситуація і щодо державних закупівель. Проекти законів, які забезпечують прозорість державних закупівель, зокрема, проект закону № 2207, який робить більш прозорими закупівлі державних підприємств – не розглядаються Парламентом взагалі. Хоча це є прямим виконанням європейських вимог.

Разом з тим, як мінімум по чотирьох рекомендаціях, які GRECO вважала невиконаними, за останні два місяці ми отримали суттєвий прогрес: за корупцію встановлено кримінальну відповідальність; Рада прийняла норми про спеціальну конфіскацію доходів, отриманих злочинним шляхом; посилився захист людей, які інформують про підозри у корупції на робочому місці. Окрім того, в найближчий час Парламент планує запровадити відповідальність за корупцію юридичних осіб.

Усі рекомендації GRECO сьогодні в Україні можна виконати. Головне тут – політична воля теперішньої влади.

Детальніше дивіться нижче.

Рекомендації

Зміни в ситуації за останні два місяці

1.

Рекомендація i.

Створити незалежний та дієвий орган, що здійснюватиме нагляд за реалізацією національної антикорупційної стратегії і відповідних планів дій.

Провладна більшість не захотіла виконати першу рекомендацію GRECO та не підтримала законопроект опозиції про створення Національного антикорупційного бюро.

Законопроекти № 2218, № 2219.

2.

Рекомендація iii.

Чітко встановити, що випадки корупції мають трактуватися як кримінальні правопорушення або, у крайньому випадку, чітко розмежувати вимоги до застосування адміністративних та кримінальних процедур.

18 квітня прийнято Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо приведення національного законодавства у відповідність із стандартами Кримінальної конвенції про боротьбу з корупцією".

Законопроект № 2802.

Автори - народні депутати, представники чотирьох парламентських фракцій, окрім комуністичної. За всі злочини, які пов’язані з отриманням неправомірної вигоди, передбачено кримінальну відповідальність.

3.

Рекомендації xi and xii.

Прийняти нові правила конфіскації та арешту доходів, одержаних злочинним шляхом, які дадуть можливість застосовувати ці заходи не лише до прямих, але й до непрямих (конвертованих) доходів, здійснювати еквівалентну конфіскацію та конфіскацію доходів третьої особи відповідно до Кримінальної конвенції про боротьбу з корупцією (рекомендація xi) та прийняти нормативно-правові акти про управління вилученим майном, що може гнучко застосовуватися з метою ефективного збереження вартості такого майна (рекомендація xiі)

18 квітня прийнято Закон України "Про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України (стосовно виконання Плану дій щодо лібералізації Європейським Союзом візового режиму для України)".

Законопроект № 2803.

Автори - народні депутати, представники чотирьох парламентських фракцій, окрім комуністичної.

Введено поняття спеціальної конфіскації, яка запроваджується виключно щодо посадових злочинів (корупційних).

4.

Рекомендація xix.

Ретельно переглянути законодавство про державні закупівлі з метою приведення його у відповідність до європейських норм і стандартів щодо політики, підзвітності і прозорості.

Проект Закону про внесення змін до Закону України "Про здійснення державних закупівель" (щодо підсилення прозорості закупівель підприємств).

Законопроект № 2207 (на розгляді).

Автори – лідери та народні депутати трьох опозиційних фракцій.

Пропонується повернутись до прозорості закупівель державних підприємств.

5.

Рекомендація xxi.

Ухвалити чіткі правила/настанови для всіх державних посадових осіб щодо інформування про підозри у вчиненні корупційних діянь та запровадити захист від негативних наслідків осіб, які добросовісно інформують про такі випадки (свистуни).

14 травня прийнято Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реалізації державної антикорупційної політики".

Законопроект № 2837.

Автори - народні депутати, представники чотирьох парламентських фракцій, окрім комуністичної.

Особа не може бути звільнена, притягнута до дисциплінарної відповідальності у зв’язку з повідомленням нею про порушення вимог базового антикорупційного закону іншою особою.

6.

Рекомендація ххіv.

Запровадити відповідальність юридичних осіб за корупційні правопорушення, включаючи ефективні, пропорційні та переконливі санкції, та розглянути встановлення реєстраційної системи для юридичних осіб, які будуть суб’єктами такої відповідальності.

Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо виконання Плану дій щодо лібералізації Європейським Союзом візового режиму для України стосовно відповідальності юридичних осіб)

Законопроект № 2990 (на розгляді).

Автори - народні депутати, представники чотирьох парламентських фракцій, окрім комуністичної.

Колонка представляет собой вид материала, отражающего исключительно точку зрения автора. Она не претендует на объективность и всесторонность освещения темы, о которой идет речь. Мнение редакции "Экономической правды" и "Украинской правды" может не совпадать с точкой зрения автора. Редакция не несет ответственности за достоверность и толкование приведенной информации и выполняет исключительно роль носителя.