Як ми рахували рейтинг
Рейтинг розраховано на основі шести індикаторів, які характеризують бюджет з трьох ракурсів: дисципліна, зміна параметрів і вплив бюджету на правове поле.
Індикатори та їхні значення
Категорія | Індикатор | Що показує індикатор? | Ідеальний показник, передбачений БК |
ДИСЦИПЛІНА | №1. Зміщення дати подання до парламенту | Наскільки вчасно Міністерство фінансів склало бюджет і подало його до парламенту? | Подання 15 вересня |
№2. Тривалість розгляду бюджету до першого читання | Скільки днів депутати розглядали бюджет до ухвалення у першому читанні? | 35 днів розгляду | |
№3. Тривалість розгляду бюджету від першого читання до ухвалення в цілому | Скільки днів депутати редагували бюджет до ухвалення в цілому? | 42 дні розгляду | |
ЗМІНА ПАРАМЕТРІВ | №4. Зміна видатків | Наскільки депутати змінили видатки бюджету? | ≤ 0% тобто зменшення видатків або без змін |
№5. Зміна дефіциту | Наскільки депутати розбалансували бюджет? | ≤ 0% тобто зменшення дефіциту або без змін | |
ВТРУЧАННЯ В ІНШІ ЗАКОНИ | №6. Кількість законів, положення яких призупинені законом про держбюджет | Чи призупиняв бюджет дію інших законів? | 0 бюджетом не зупиняються жодні нормативно-правові акти, потрібні зміни до НПА проводяться у встановленому порядку |
Індикатор №1
Відхилення дати фактичного подання проекту держбюджету від дати, передбаченої Бюджетним кодексом.
Мінфін повинен внести проект бюджету до парламенту до 15 вересня. Такий термін передбачають Бюджетні кодекси 2001 року та 2010 року.
Подання законопроекту повністю залежить від Міністерства фінансів. Від того, наскільки вчасно проект кошторису з'явиться в парламенті, залежить те, наскільки добре депутати з ним ознайомляться і скільки часу вони матимуть на підготовку своїх пропозицій.
Індикатор №1 = дата подання — 15 вересня відповідного року
Якщо бюджет поданий вчасно, індикатор набуває значення "0", якщо із запізненням на один день — "1". Завчасне подання ми не вважаємо перевагою, оскільки 15 вересня — законодавчо встановлений строк подання документа.
Якщо бюджет формально подано вчасно і відкликано наступного дня без публікації, до індикатора вноситься дата фактичного внесення проекту на розгляд парламенту з публікацією акта та усіх супровідних документів.
Мінімум (найкраще) або ранг 1. Бюджети з поданням вчасно або завчасно. Наприклад, бюджети на 2017-2020 роки, на 2012 рік і на 2001-2007 роки.
Максимум (найгірше) або ранг 20. У бюджетній історії так склалося, що Мінфін вносив бюджет зовсім невчасно — у грудні. Бюджети з невчасним поданням — на 2008 рік, 2010-2011 роки, 2013-2016 роки.
Міністр, який готував бюджет/чия роль | Рік, на який ухвалювався бюджет | Дата внесення проєкту бюджету до Верховної Ради (15 вересня) | Ранг за дисципліною |
Мітюков Ігор | 2001 | 15 вересня | 1 |
2002 | 14 вересня | ||
Юшко Ігор, Азаров Микола | 2003 | 14 вересня | |
Азаров Микола | 2004 | 10 вересня | |
2005 | 14 вересня | ||
Пинзеник Віктор | 2006 | 15 вересня | |
Азаров Микола | 2007 | 12 вересня | |
Пинзеник Віктор | 2009 | 15 вересня | |
Ярошенко Федір | 2012 | 15 вересня | |
Данилюк Олександр | 2017 | 15 вересня | |
2018 | 15 вересня | ||
Маркарова Оксана | 2019 | 15 вересня | |
Маркарова Оксана | 2020 | 15 вересня | |
Пинзеник Віктор | 2008 | 26 грудня | 20 |
Ярошенко Федір | 2010 | 23 квітня | |
2011 | 10 грудня | ||
Колобов Юрій | 2013 | 3 грудня | |
2014 | 18 грудня | ||
Шлапак Олександр, Яресько Наталія | 2015 | 12 грудня | |
Яресько Наталія | 2016 | 11 грудня |
Індикатор №2
Тривалість розгляду проєкту бюджету до першого читання.
Згідно з Бюджетним кодексом, проект фінансового плану має бути ухвалений у першому читанні не пізніше 20 жовтня. Тобто депутатам для підготовки документа до першого читання та голосування дається 35 днів.
Проте якщо внесення проекту затримується, депутатам залишається менше часу на його розгляд. Якщо бюджет ухвалений поспіхом, це негативно впливає на його якість. Тому цей індикатор залежить не від дати ухвалення бюджету в першому читанні, а від часу перебування у Верховній Раді.
Індикатор №2 = (дата ухвалення в першому читанні — дата подання) — 35
Якщо депутати спрацювали в належних часових рамках, індикатор №2 набуває значення "0", а бюджет отримує ранг 1. Якщо бюджет лежав у Верховній Раді довго або був ухвалений надто швидко, значення індикатора і ранг зростуть.
Мінімум або ранг 1. Бюджети на 2012 та 2017 роки. Подання цих бюджетів та їх ухвалення в першому читанні відбувалося вчасно. Депутатам вистачало часу на розгляд документів.
Максимум або ранг 20. Бюджет на 2009 рік, коли за законопроект голосували одразу в першому читанні та в цілому наприкінці грудня.
Міністр, який готував бюджет/чия роль | Рік, на який ухвалювався бюджет | Тривалість розгляду бюджету до першого читання | Ранг за 1 читанням |
Ярошенко Федір | 2012 | 35 | 1 |
Данилюк Олександр | 2017 | 35 | |
Юшко Ігор, Азаров Микола | 2003 | 33 | 3 |
Маркарова Оксана | 2019 | 33 | |
Оксана Маркарова | 2020 | 33 | |
Азаров Микола | 2004 | 43 | 6 |
Пинзеник Віктор | 2006 | 47 | 7 |
Мітюков Ігор | 2001 | 48 | 8 |
Азаров Микола | 2007 | 49 | 9 |
Шлапак Олександр, Яресько Наталія | 2015 | 11 | 10 |
Данилюк Олександр | 2018 | 60 | 11 |
Азаров Микола | 2005 | 9 | 12 |
Мітюков Ігор | 2002 | 62 | 13 |
Яресько Наталія | 2016 | 6 | 14 |
Ярошенко Федір | 2010 | 4 | 15 |
2011 | 4 | ||
Пинзеник Віктор | 2008 | 2 | 17 |
Колобов Юрій | 2013 | 1 | 18 |
2014 | 1 | ||
Пинзеник Віктор | 2009 | 102 | 20 |
Індикатор №3
Тривалість розгляду проекту бюджету між першим читанням та ухваленням.
Відповідно до Бюджетного кодексу, бюджет повинен бути ухвалений в цілому до 1 грудня. Отже, якщо бюджет ухвалений в першому читанні 20 жовтня, до моменту його остаточного схвалення минуть 42 дні.
Індикатор №3 – (дата ухвалення в цілому — дата ухвалення у першому читанні) — 42
Ранг виставляється за аналогією з індикатором №2.
Мінімум або ранг 1. На першому місці — бюджети на 2001-2002, 2004, 2006-2007 та 2019 роки. Підготовка цих фінансових планів країни до ухвалення в цілому тривала на тиждень більше чи менше, ніж передбачає Бюджетний кодекс.
Максимум або ранг 20. На останньому місці — бюджет Миколи Азарова та парламенту четвертого скликання на 2005 рік.
Міністр, який готував бюджет/чия роль | Рік, на який ухвалювався бюджет | Тривалість розгляду бюджету від першого читання до прийняття (42 дні) | Ранг за строком прийняття |
Мітюков Ігор | 2001 | 35 | 1 |
2002 | 35 | ||
Азаров Микола | 2004 | 35 | |
Пинзеник Віктор | 2006 | 49 | |
Азаров Микола | 2007 | 49 | |
Маркарова Оксана | 2019 | 35 | |
Колобов Юрій | 2014 | 28 | 7 |
Оксана Маркарова | 2020 | 27 | 8 |
Данилюк Олександр | 2018 | 23 | 9 |
2017 | 62 | 10 | |
Ярошенко Федір | 2012 | 63 | 11 |
Юшко Ігор, Азаров Микола | 2003 | 70 | 12 |
Ярошенко Федір | 2011 | 9 | 13 |
Яресько Наталія | 2016 | 8 | 14 |
Шлапак Олександр, Яресько Наталія | 2015 | 6 | 15 |
Колобов Юрій | 2013 | 2 | 16 |
Пинзеник Віктор | 2008 | 0 | 17 |
2009 | 0 | 17 | |
Ярошенко Федір | 2010 | 0 | 17 |
Азаров Микола | 2005 | 91 | 20 |
Індикатор №4
Відхилення видатків ухваленого бюджету від видатків, закладених Мінфіном до проєкту.
Під час перебування законопроекту в парламенті народні депутати генерують до нього тисячі поправок. Левова їх частка зазвичай стосується збільшення видатків на виборчі округи депутатів та програми розвитку.
Побажання депутатів можуть в рази перевищувати доходи бюджету. Мінфін, як правило, таким поправкам опирається, однак частина з них все ж враховується. Причини такого схвалення часто криються у політичній площині. Має місце неявна політична угода за принципом "голос за поправку".
Відхилення первісно запланованого показника видатків від ухваленого в остаточній редакції свідчить про те, наскільки поступливим був Мінфін під час доопрацювання проекту з депутатами. Цю поступливість ми виміряли так.
Формула показує, на скільки відсотків збільшилися заплановані видатки між поданням бюджету Мінфіном та остаточним ухваленням документа. Чим нижча така оцінка, тим менш поступливим був Мінфін.
Ми не можемо повністю виключати того, що деякі парламентарі неформально працювали з Мінфіном під час формування проекту бюджету, тобто мали "свої" видатки, закладені до поданої редакції. Проте офіційних джерел підтвердження такої інформації не існує, тому це не включено до рейтингу.
Мінімум або ранг 1. Найнижчий показник був при складанні бюджету на 2009 рік у Віктора Пинзеника та парламенту шостого скликання. Тоді на тлі світової фінансової кризи, яка активно зачепила Україну саме під час бюджетного процесу, обсяг видатків було знижено на 12%.
Максимум або ранг 20. Найвищий показник — у бюджету на 2003 рік, який готували Ігор Юшко та Микола Азаров з Верховною Радою четвертого скликання. Депутатські поправки тоді збільшили видатки бюджету на 9%.
Всі інші показники розташувалися за рангами залежно від того, наскільки депутати збільшили видатки держбюджету перед фінальним голосуванням.
Наслідком врахування депутатських правок може бути не лише збільшення видатків, а й перерозподіл коштів, який призводить до збільшення або зменшення видатків за окремими статтями. Такий перерозподіл значно не впливає на здатність Мінфіну виконати бюджет, тому ми цього не враховували.
Міністр, який готував бюджет | Рік, на який ухвалювався бюджет | Зміна видатків від проекту до прийняття, у % від початкової суми | Ранг за зміною видатків |
Пинзеник Віктор | 2009 | -11,5 | 1 |
2008 | -1,3 | 2 | |
Ярошенко Федір | 2012 | -1,0 | 3 |
Яресько Наталія | 2016 | -0,9 | 4 |
Ярошенко Федір | 2011 | 0,0 | 5 |
2010 | 0,1 | 6 | |
Шлапак Олександр, Яресько Наталія | 2015 | 0,1 | 7 |
Колобов Юрій | 2013 | 0,3 | 8 |
Оксана Маркарова | 2020 | 1,0 | 9 |
Мітюков Ігор | 2001 | 1,4 | 10 |
Маркарова Оксана | 2019 | 1,6 | 11 |
Азаров Микола | 2005 | 3,0 | 12 |
Данилюк Олександр | 2017 | 3,2 | 13 |
Колобов Юрій | 2014 | 3,3 | 14 |
Мітюков Ігор | 2002 | 3,5 | 15 |
Данилюк Олександр | 2018 | 4,6 | 16 |
Азаров Микола | 2007 | 5,4 | 17 |
2004 | 7,2 | 18 | |
Пинзеник Віктор | 2006 | 7,6 | 19 |
Юшко Ігор, Азаров Микола | 2003 | 8,8 | 20 |
Індикатор №5
Відхилення дефіциту ухваленого бюджету від дефіциту, закладеного до первісної редакції.
Подаючи проект бюджету до парламенту, Мінфін визначає граничний розмір його дефіциту. Відповідно до законодавства він не повинен змінюватися під час коригування законопроекту, адже для фінансування додаткових видатків потрібно або запропонувати нові джерела доходів, або скоротити інші статті видатків.
Дефіцит покривається з двох основних джерел: запозичень та приватизації. Додаткові запозичення означають зростання держборгу та витрат на його обслуговування. Cередній рівень виконання плану приватизації за ці роки — менше 1%.
Завдання Мінфіну під час бюджетного процесу — забезпечити ухвалення бюджету з попередньо визначеним граничним обсягом дефіциту. Поступливість відомства в перегляді показника дефіциту підвищує фіскальні ризики та потенційно збільшує обсяг запозичень для покриття дефіциту.
Водночас ми припускаємо, що Мінфін коректно оцінює макроекономічну ситуацію, і тому не оцінюємо, чи є запропонований розмір дефіциту оптимальним. Показник зміни дефіциту розраховується за такою формулою.
Формула показує, на скільки відсотків збільшився дефіцит під час бюджетного процесу. Якщо цей показник вище нуля, значить, були прийняті пропозиції депутатів щодо видатків, не підкріплених доходами.
Мінімум або ранг 1. Зменшення дефіциту на 2% у бюджеті на 2002 рік за Ігоря Мітюкова та парламенту третього скликання. Відзначимо, що у бюджеті на 2020 рік дефіцит зменшився майже на 1%.
Максимум або ранг 20. Збільшення дефіциту на 150% відбулося за Ігоря Юшка, Миколи Азарова та парламенту четвертого скликання у бюджеті на 2003 рік.
Міністр, який готував бюджет | Рік, на який ухвалювався бюджет | Зміна дефіциту від проекту до прийняття, у % від початкової суми | Ранг за зміною дефіциту |
Мітюков Ігор | 2002 | -2,3 | 1 |
Оксана Маркарова | 2020 | -0,8 | 2 |
Мітюков Ігор | 2001 | 0,0 | 3 |
Ярошенко Федір | 2010 | 0,0 | |
2011 | 0,0 | ||
Шлапак Олександр, Яресько Наталія | 2015 | 0,0 | |
Яресько Наталія | 2016 | 0,0 | |
Данилюк Олександр | 2017 | 0,0 | |
Маркарова Оксана | 2019 | 0,0 | |
Колобов Юрій | 2013 | 0,2 | 10 |
Пинзеник Віктор | 2008 | 1,6 | 11 |
Данилюк Олександр | 2018 | 3,5 | 12 |
Азаров Микола | 2007 | 4,0 | 13 |
Ярошенко Федір | 2012 | 4,1 | 14 |
Колобов Юрій | 2014 | 20,3 | 15 |
Пинзеник Віктор | 2006 | 30,3 | 16 |
Азаров Микола | 2004 | 41,7 | 17 |
2005 | 72,0 | 18 | |
Пинзеник Віктор | 2009 | 78,7 | 19 |
Юшко Ігор, Азаров Микола | 2003 | 150,0 | 20 |
Індикатор №6
Кількість нормативно-правових актів, дію яких частково або повністю призупинено бюджетом.
Державний бюджет є законом, що "створює належнi умови для реалiзацiї законiв України". Проте з року в рік при складанні бюджету депутати та Мінфін надають бюджету додаткові функції.
Майже щороку закон про державний бюджет зупиняв дію положень інших законів. Приміром, останні чотири роки закони про держбюджет зупиняють дію статті 24-1 Бюджетного кодексу щодо фінансування фонду регіонального розвитку.
Подібні призупинки - це негативна практика, яка суперечить численним рішенням Конституційного Суду та власне самій Конституції (якщо призупинка стосується соціальних виплат).
Цей індикатор діє за таким принципом: бюджети, що призупиняють найбільшу кількість положень інших законів, отримують найнижчий рейтинг.
Перше місце (ранг 1) посів бюджет 2011 року. Це єдиний бюджет, який не зупиняв дію інших законів.
На останньому місці (ранг 20) опинився бюджет 2007 року, який зупиняв положення 63-х інших законів. Загалом до 2008 року не було бюджету, який би не призупиняв дію щонайменше 19-ти положень інших законодавчих актів.
Міністр, який готував бюджет | Рік, на який ухвалювався бюджет | Кількість нормативно-правових актів, положення яких призупиняються | Ранг за втручанням у законодавство |
Ярошенко Федір | 2011 | 0 | 1 |
Пинзеник Віктор | 2009 | 1 | 2 |
Ярошенко Федір | 2012 | 1 | |
Колобов Юрій | 2013 | 1 | |
2014 | 1 | ||
Шлапак Олександр, Яресько Наталія | 2015 | 1 | |
Яресько Наталія | 2016 | 3 | 7 |
Данилюк Олександр | 2017 | 3 | |
Оксана Маркарова | 2020 | 4 | 9 |
Данилюк Олександр | 2018 | 5 | 10 |
Маркарова Оксана | 2019 | 5 | |
Ярошенко Федір | 2010 | 6 | 12 |
Пинзеник Віктор | 2008 | 22 | 13 |
Мітюков Ігор | 2001 | 24 | 14 |
2002 | 29 | 15 | |
Юшко Ігор, Азаров Микола | 2003 | 41 | 16 |
Пинзеник Віктор | 2006 | 43 | 17 |
Азаров Микола | 2005 | 52 | 18 |
2004 | 59 | 19 | |
2007 | 63 | 20 |
На основі цих індикаторів ми розрахували два субрейтинги, які дають розуміння про загальну оцінку бюджету за дотриманням процесу та зміною параметрів.
СУБРЕЙТИНГ "ДИСЦИПЛІНА" побудований за середнім арифметичним індикаторів №1, №2, №3, які стосуються строків подачі та ухвалення бюджету. За цим середнім виставляється загальний ранг субрейтинга — чим менше середнє значення, тим вище бюджет підіймається у субрейтингу.
Міністр, який готував бюджет | Рік, на який ухвалювався бюджет | 1. Ранг за поданням | 2. Ранг за 1 читанням | 3. Ранг за прострочкою ухвалення | Субрейтинг за дисципліною |
Маркарова Оксана | 2019 | 1 | 3 | 1 | 1 |
Азаров Микола | 2004 | 1 | 6 | 1 | 2 |
Пинзеник Віктор | 2006 | 1 | 7 | 1 | 3 |
Мітюков Ігор | 2001 | 1 | 8 | 1 | 4 |
Азаров Микола | 2007 | 1 | 9 | 1 | 5 |
Данилюк Олександр | 2017 | 1 | 1 | 10 | 6 |
Маркарова Оксана | 2020 | 1 | 3 | 8 | 6 |
Ярошенко Федір | 2012 | 1 | 1 | 11 | 8 |
Мітюков Ігор | 2002 | 1 | 13 | 1 | 9 |
Юшко Ігор, Азаров Микола | 2003 | 1 | 3 | 12 | 10 |
Данилюк Олександр | 2018 | 1 | 11 | 9 | 11 |
Азаров Микола | 2005 | 1 | 12 | 20 | 12 |
Пинзеник Віктор | 2009 | 1 | 20 | 17 | 13 |
Колобов Юрій | 2014 | 20 | 18 | 7 | 14 |
Шлапак Олександр, Яресько Наталія | 2015 | 20 | 10 | 15 | 14 |
Яресько Наталія | 2016 | 20 | 14 | 14 | 16 |
Ярошенко Федір | 2011 | 20 | 15 | 13 | 16 |
2010 | 20 | 15 | 17 | 18 | |
Пинзеник Віктор | 2008 | 20 | 17 | 17 | 19 |
Колобов Юрій | 2013 | 20 | 18 | 16 | 19 |
СУБРЕЙТИНГ "ЗМІНА ПАРАМЕТРІВ" включає два індикатори, що стосуються зміни параметрів бюджету у період його обговорення та ухвалення в парламенті (№4, №5). Загальний ранг цього субрейтингу базується на середньому за рангами цих двох індикаторів.
Міністр, який готував бюджет | Рік, на який ухвалювався бюджет | 1. Ранг за видатками | 2. Ранг за дефіцитом | Субрейтинг за зміною параметрів бюджету |
Яресько Наталія | 2016 | 4 | 3 | 1 |
Ярошенко Федір | 2011 | 5 | 3 | 2 |
Ярошенко Федір | 2010 | 6 | 3 | 3 |
Шлапак Олександр, Яресько Наталія | 2015 | 7 | 3 | 4 |
Оксана Маркарова | 2020 | 9 | 2 | 5 |
Мітюков Ігор | 2001 | 10 | 3 | 6 |
Пинзеник Віктор | 2008 | 2 | 11 | 6 |
Маркарова Оксана | 2019 | 11 | 3 | 8 |
Мітюков Ігор | 2002 | 15 | 1 | 9 |
Данилюк Олександр | 2017 | 13 | 3 | 9 |
Ярошенко Федір | 2012 | 3 | 14 | 11 |
Колобов Юрій | 2013 | 8 | 10 | 12 |
Пинзеник Віктор | 2009 | 1 | 19 | 13 |
Данилюк Олександр | 2018 | 16 | 12 | 14 |
Колобов Юрій | 2014 | 14 | 15 | 15 |
Азаров Микола | 2005 | 12 | 18 | 16 |
Азаров Микола | 2007 | 17 | 13 | 16 |
Азаров Микола | 2004 | 18 | 17 | 18 |
Пинзеник Віктор | 2006 | 19 | 16 | 18 |
Юшко Ігор, Азаров Микола | 2003 | 20 | 20 | 20 |
Фінальна оцінка та ранги
Фінальна оцінка є середнім арифметичним рангів за кожним з індикаторів. Найбільше можливе значення такої оцінки — 20, якщо Міністерство фінансів та парламент не дотрималися строків ухвалення бюджету, допустили значне зростання видатків та дефіциту під час його розгляду та значно втрутилися у в чинне законодавство.
Мінімум або ранг 1 отримав бюджет на 2019 рік. Поки він залишається найкращим. Його готували Мінфін під керівництвом Оксани Маркарової та парламент восьмого скликання. Сумарне значення оцінки — 4,8.
Максимум або ранг 20 отримав бюджет на 2005 рік, за який несли відповідальність Мінфін під керівництвом Миколи Азарова та парламент четвертого скликання. Сумарне значення оцінки — 13,5. Минулого року на останньому місці був бюджет 2014 року, коли Мінфіном керував Юрій Колобов при парламенті сьомого скликання.