Чи покарає МВФ Україну?
Важливість кредиту від МВФ для України важко переоцінити. Його загальний обсяг на момент підписання угоди становив близько половини всіх вітчизняних золотовалютних резервів.
До Києва приїхала місія Міжнародного валютного фонду (МВФ). Здавалося б, звичайна рутинна справа.
Проте від цього візиту залежатиме доля нашої подальшої співпраці з міжнародною фінансовою інституцією, а саме, отримання нових грошей в рамках великого кредиту на 16 мільярдів доларів (для точності краще пам'ятати, що це 11 млрд. СДР (універсальна грошова одиниця МВФ - ред.), адже курс СДР-долар не стоїть на місці).
Висновки нинішньої місії напряму визначать, чи отримає Україна 15 лютого чергові 1,9 мільярду доларів, передбачених програмою stand-by. Підстави для сумнівів існують.
Важливість кредиту від МВФ для України важко переоцінити. Загальний обсяг кредиту на момент підписання угоди становив близько половини всіх вітчизняних золотовалютних резервів.
Обсяги кредиту нашій країні у сім разів перевищують її квоту у МВФ. Фактично, цим кредитом Фонд бере на себе частину відповідальності за економічну політику України. Це означає, що він наполягатиме на впровадженні узгоджених заходів, а їхній можливий перегляд за ініціативою української сторони не буде простою справою.
Співпраця з МВФ за програмою stand-by відбувається за чіткою процедурою. Між кожними двома траншами економічну ситуацію та державну політику в Україні оцінює місія Фонду.
Якщо країна виконує узгоджені критерії - отримує черговий транш, якщо ні - або програму коригують за згодою всіх сторін, або взагалі переривають її провадження. Звісно, якщо таких "ні" набирається забагато, імовірність другого варіанту рішення значно підвищується.
Графік отримання траншів МВФ за програмою stand-by, млн. СДР*
* Поточний обмінний курс: 1 СДР = 1,496 дол. США
Джерело: МВФ
Контрольні точки від МВФ
Перевірка дотримання різних критеріїв рознесена у часі. Нині більше за все цікавлять, передусім, ті критерії, які оцінюватиме поточна місія Фонду.
Отже, почнемо з кількісних критеріїв. Станом на кінець 2008 року Україна мала утримати:
дефіцит Державного бюджету - у межах 9,9 мільярдів гривень, міжнародні резерви НБУ - не менші за 26,7 мільярди доларів, грошову базу - у межах 190 мільярдів гривень.
Попередні дані щодо виконання бюджету-2008 та фактичні дані НБУ свідчать, що Україна із суттєвим запасом відповідає цим критеріям. Отже, тут жодних проблем з МВФ не буде, є навіть суттєвий "плюс" завдяки створенню "запасів на майбутнє".
Але у підписаних МВФ і Україною документах окрім кількісних критеріїв існують "якісні", описові критерії:
- відмова від нових (або від посилення наявних) обмежень на рух капіталу
- відмова від запровадження обмежень на імпорт задля поліпшення платіжного балансу
- ухвалення бездефіцитного бюджету (з увагою також і до збалансованості соціальних позабюджетних фондів)
- скасування податку на валютообмінні операції
За першим пунктом - галочка. НБУ утримується від запровадження/посилення обмежень на рух капіталу через український кордон.
За другим пунктом - галочка. Верховна Рада ухвалила наприкінці минулого року законопроект, що передбачав запровадження 13-відсоткової надбавки до ставок імпортного мита.
Це суперечило і нашим зобов'язанням перед Фондом, і нашим зобов'язанням перед СОТ. На цей момент закон ветовано президентом. МВФ висловить занепокоєння з приводу цих спроб, але формально обмежень не запроваджено.
За третім пунктом - ключова проблема. Як відомо, український бюджет на 2009 рік ухвалено з орієнтовним дефіцитом у 3% ВВП.
Зважаючи на те, що урядовий макропрогноз може виявитися занадто оптимістичним, а плани отримання надходжень - ще менш реальними, плюс упродовж року ще може виявитися гостра потреба фінансування дірок у балансах державних корпорацій і фондів, дефіцит може виявитися ще більшим.
Україну певним чином рятує той факт, що моментом остаточної перевірки відповідності цьому критерію встановлено середину квітня, тобто, формально остаточне рішення має бути прийнято під час уже наступного візиту контролерів від МВФ.
Проте закон про бюджет уже ухвалено - і очевидно, ще без тиску МВФ уряд не скорочуватиме дефіцит. Бюджет стане предметом важкої розмови між МВФ і урядом: уряд має довести потребу України в дефіциті (і його неминучість), а МВФ у відповідь, найімовірніше, вимагатиме чіткого обґрунтування доцільності тих чи інших видатків.
Таким чином, переговори з місією МВФ будуть структуровані за загальновідомим правилом Парето: 80% уваги буде зосереджено на 20% питань - тобто на бюджеті.
До того ж, Фонд ставитиме урядові неприємні запитання про фінансування дефіциту за рахунок зобов'язання НБУ купувати державні облігації. Нацбанк у цих переговорах буде на стороні Фонду, роблячи акцент на зафіксованому у меморандумі Україна-МВФ положенні про посилення незалежності НБУ.
За четвертим пунктом - також прочерк. Ухвалений закон про бюджет передбачає "символічні" 0,2% збору до Пенсійного фонду від операцій безготівкового продажу валюти. Знов-таки, "дедлайном" поставлено середину квітня - цю проблему обговорюватимуть у рамках розмови про бюджет.
Ключові критерії, які мають бути перевірені цією місією МВФ
Критерій | Термін виконання | Статус | Перспективи |
Утримання показників бюджетного дефіциту, грошової бази та у межах узгоджених "стель" і "підлог" | Кінець 2008 р. | Виконано | - |
Завершення діагностики банків Групи 1 за участю кількох провідних аудиторських компаній | 15 грудня 2008 р. | Не завершено | Імовірне перенесення "дедлайну" на березень |
Ухвалення нормативно-правового акту про умови фінансової підтримки банків | До першої перевірки | Затверджено постановою НБУ, проте домовленості з МВФ передбачають вищий рівень акту | Стане заручником конфлікту між НБУ і Кабміном, Фонд може погодитися на статус постанови НБУ |
Запровадження гнучкого режиму обмінного курсу | До першої перевірки | Переважно виконано | Можливі зауваження МВФ щодо штучної підтримки офіційного обмінного курсу, проте некритичні |
Вирішення питання Промінвестбанку | До першої перевірки | Переважно виконано | Можливий зрив угоди з новим власником (російський ВЭБ) |
Джерело: МВФ, оцінки автора
Що скаже Фонд?
Якщо МВФ проявлятиме формалізм, то Україна вже точно порушила один із "дедлайнів". НБУ мав до 15 грудня завершити діагностику банків Групи 1 за участю кількох аудиторських компаній. Віктор Ющенко вже заявив на зустрічі з представниками Фонду про те, що таку діагностику буде завершено тільки до кінця лютого. Проте навряд чи це запізнення матиме критичне значення для МВФ. Очевидно, що Нацбанк ознайомить місію з оперативною інформацією про стан найбільших українських банків і запевнить у наявності результатів діагностики на момент наступного контрольного візиту представників Фонду в квітні.
Водночас, погіршення економічної ситуації в Україні виявилося сильнішим за очікування самого Фонду. В опублікованій кілька днів тому оціночній записці МВФ (підготовлена у грудні) сказано про "зростання ВВП 2008 року на 4-5% замість 6% очікуваних", тим часом фактичні дані (хоч і попередні) свідчать про 2%.
Це означає, що перед нинішньою місією МВФ, окрім перевірки ситуації з виконанням Україною домовленостей, стоїть ще і завдання переоцінки макроекономічної ситуації. Якщо Фонд об'єктивно оцінить глибину наших проблем, у Кабміну є можливість переконати його в неминучості бюджетного дефіциту 2009 року.
Але Фонд під час такої розмови наполягатиме на посиленні антикризової програми України. І тут виникне велика проблема, адже саме сьогодні конфлікт між Кабміном і НБУ перейшов зі стадії латентного протистояння до відкритої війни.
МВФ намагатиметься залишатися осторонь цього протистояння. Але це не буде можливим, адже антикризова програма має передбачати тісну співпрацю двох інституцій. Світ не знає прикладів успішного виходу з кризи, коли б Мінфін робив одне, а центробанк - зовсім інше.
Національний банк на зустрічах з МВФ не хоче і не може уникати критики урядової політики - що створює серед представників Фонду відчуття відсутності в Україні консолідованої політичної позиції щодо антикризових заходів. Відповідно, саме конфлікт між урядом і НБУ може стати тією причиною, яка віддалить (або взагалі припинить) отримання конче потрібних коштів уже з наступного траншу.
Ключові критерії, які мають бути перевірені наступними місіями МВФ
Критерій | Термін виконання | Поточний статус | Перспективи |
Ухвалення бюджету-2009, що має бездефіцитний характер | Кінець квітня 2009 р. | Не виконано | Ключова проблема відносин з МВФ, уряд і Фонд мають дійти компромісу (для чого доведеться переглядати і інші орієнтири, наприклад, для грошової бази) |
Скасування збору з операцій обміну валюти | Кінець квітня 2009 р. | Не виконано | Велика проблема: уряд не хоче позбавляти Пенсійний фонд доходів у складний час |
Посилення незалежності НБУ | Кінець червня 2009 р. | Не виконано | У разі затягування конфлікту між урядом і НБУ загрожує проблемами у відносинах з МВФ |
Джерело: МВФ, оцінки автора