Українська правда

Телеком відіграється на абонентах

Оператори мобільного зв’язку знають, як зекономити на абонентах, не підвищуючи тарифів.

Мобільний зв'язок, на відміну, скажімо, від нафтопродуктів, не належить до товарів, які дешевшають через кризу.

Оператори говорять про свій фінансовий стан з оптимізмом, адже будь-яку втрату прибутків завжди можна перекласти на кишені абонентів.

Для повернення недоотриманих коштів оператори могли б вдатися до підвищення тарифів. Але, схоже, вони придумали спосіб заробити, не дратуючи зайвий раз Антимонопольний комітет.

Яким же чином нинішні економічні реалії можуть вплинути на роботу мобільних "монстрів"?

Фактор 1: інтерконект

Першою підставою підвищення тарифів може стати збільшення удвічі, з 25 до 50 копійок за хвилину, ставки інтерконекту (плати оператора за дзвінки з його мережі в мережу іншого), про яке заявив державний оператор фіксованого зв`язку "Укртелеком".

У компанії пояснюють, що мобільні оператори з "Укртелекому" беруть за цю послугу саме 50 копійок.

Раніше низьку ставку інтерконекту для держкомпанії встановлювала Національна комісія з питань регулювання зв`язку. Тепер Антимонопольний комітет визнав, що оператор втратив монополію на міжміський зв'язок, і може працювати за ринковими схемами.

Мобільні оператори вже висловлюють стурбованість таким підвищенням. Експерти зазначають, що цей крок може призвести до зростання тарифів на дзвінки на стаціонарні телефони удвічі.

"Ставка може пропорційно вплинути на підвищення тарифів. Але поки це питання не прийняте, воно на етапі обговорення. Оператори обурились такою ситуацією, і збираються далі проводити переговори з "Уртелекомом" відносно ставки інтерконекту", - говорить аналітик Foyil Securities Станіслав Картавих.

[B]

Високі ставки, між тим, можуть допомогти держкомпанії по закінченні кризи мати більш-менш привабливий для продажу вигляд.

Фактор 2: долар

Не може не впливати на тарифи й падіння національної валюти. Нещодавно генеральний директор ТОВ "Астеліт" (ТМ life:) Тансу Єен припустив, що послуги зв'язку не подорожчають, поки міжбанківський курс не сягне 7 грн./дол. Але цей бар'єр може бути подолано вже з дня на день.

Поряд з тим, що основні прибутки компаній надходять у гривнях, значну частку їх витрат складають розширення та модернізація мереж, обладнання яких продається в основному за іноземну валюту.

В "Астеліті" одразу виправдалися за начальника, пояснивши, що Тансу Єен ставив акцент на "можливому перегляді тарифів". "Наразі ми не плануємо змін тарифних планів для абонентів, які активно користуються нашими послугами", - запевнила начальник відділу зовнішніх зв'язків life:) Надія Лубніна.

В іншому ж операторі, ЗАТ "Українські радіосистеми" (ТМ Beeline), зазначають, що падіння курсу гривні не вплине на вартість розмов. "Формально, межі валютного курсу, за якою буде підвищення тарифів на мобільний зв'язок, немає", - заявив генеральний директор компанії Олександр Барінов.

"Витрати в доларах у першу чергу стосуються тих компаній, що поки знаходяться в активному розвитку. Компанії, які вже давно працюють на українському ринку телекому, швидше за все, вже менше інвестують у розвиток мереж, тому і валютних витрат у них менше", - говорить Станіслав Картавих.

У компанії МТС підтверджують цю думку.

"Ми встигли до кризи практично завершити 3-річну інвестиційну програму з оптимізації GSM-мереж вартістю у 2 мільярди доларів. Тому на сьогодні більшість витрат здійснюється у гривнях", - каже начальник відділу зв'язків з громадськістю компанії "МТС-Україна" Вікторія Рубан.

Перевагу гривні надають і в "Київстарі".

"Наша компанія веде гривневий бізнес і отримує надходження в гривнях. Також ми здійснюємо більшість закупівель і виплати зарплати в національній валюті", - запевняє провідний спеціаліст зі зв'язків компанії зі ЗМІ Сергій Товстенко-Забєлін.

Але аналітик NETTON CG Роман Хіміч переконує: заяви про незалежність від курсу - не більше ніж просто обман. "На компанії безпосередньо впливає те, що відбувається сьогодні на валютному ринку, і їм не уникнути підвищення показників, номінованих у валюті. І це - незважаючи на те, що у таких великих компаній, як "Київстар", великий запас сталості", - говорить експерт.

Фактор 3: бізнес і населення економлять

Навіть якщо падіння долара напряму мало вплине на мобільних операторів, не слід забувати, що "дійною коровою" для них є бізнес-клієнти. А вони від кризи страждають найбільше.

Масові звільнення і скорочення менеджменту середньої ланки, що найчастіше користується корпоративним зв'язком, не можуть не позначитися на прибутку операторів. І це також може вплинути на підвищення тарифів.

"Особливо це актуально для малого та середнього бізнесу. Але така економія відбувається на тлі тенденції зростання споживання послуг мобільного зв'язку", - говорить речник "Київстару".

Загалом оператори в період кризи запустили ряд дисконтних програм, спрямованих не стільки на виручку, скільки на утримання бізнес-користувачів, які, буцім, дозволяють економити, зберігши звичний обсяг споживання послуг мобільного зв'язку.

Експерти говорять, що оператори вже мали відчути на собі масові звільнення у багатьох компаніях. "Це ж більша частина доходів мобільних операторів, і втрати тут значні. Не можна також виключати, що пріпейд-абоненти переглянуть свої бюджети у бік зменшення витрат на мобільний зв'язок", - додає Роман Хіміч.

Однак Станіслав Картавих заперечує цю думку. "Виручка від некорпоративних абонентів навряд чи буде зменшуватися, оскільки люди продовжують і надалі витрачати стільки, скільки і раніше", - переконує він.

Самі ж учасники ринку не виключають росту середніх витрат абонентів на зв'язок (ARPU), який наразі в Україні складає всього близько 40 гривень на місяць, і є одним з найменших у Європі.

"Можна навіть прогнозувати деяке зростання ARPU за рахунок росту загального споживання послуг мобільного зв'язку, у зв'язку з тим, що мобільний зв'язок вже давно став однією з першочергових потреб звичайних людей", - говорить Товстенко-Забєлін.

"За результатами третього кварталу, в компанії МТС є позитивна динаміка росту і ARPU (+11%), й об'ємів споживання послуг MOU (+38%) в порівнянні з минулим кварталом. Ми сподіваємося, що динаміка збережеться і в майбутньому", - додає Рубан.

Для порівняння, "Білайн" збільшив ARPU на 29% до 9,7 доларів за третій квартал 2008 року, в "Астеліту" ріст склав 7,9% до 4,1 доларів, "Київстар" збільшив ARPU на 6,8% до 9,2 долара.

"А от прибутки мобільного сегменту показали тенденції до пониження: в серпні на 5,6% відносно липня, у вересні - мінус 2,9%, у жовтні - мінус 8,1%. Загалом за 10 місяців приріст в операторів склав 19%, доход - 24,6 мільярди гривень за 10 місяців 2008 року. До кінця року очікується хороший результат, але, безумовно, в 2 останні місяці року виручка буде знижуватися", - підсумував Картавих.

На кому б зекономити?

Чому ж на тлі усіх цих негараздів оператори налаштовані оптимістично? Зокрема, керівник відділу досліджень ринку послуг GfK-Ukraine Гліб Вишлінський відзначає суттєве зменшення витрат на просування послуг.

"І "Київстар", і МТС, і "Білайн" уже встигли зменшити рекламні бюджети в порівнянні з минулим роком", - каже експерт. Однак прогнозує, що надалі оператори навряд чи зменшуватимуть рекламу. Його слова підтверджують і представники операторів.

Однак такої економії - недостатньо. Експерти переконані, що зв'язківці знайдуть п'ятсот і один спосіб, аби відносно чесно заробити на абонентах.

"Стратегія - №1 -зберегти ті самі тарифи, але все-таки спробувати відбити неминучі втрати шляхом різних маніпуляцій. Це може бути і плата за з'єднання, і повернення похвилинної тарифікації. Є безліч трюків, за допомогою яких можна збільшити витрати абонентів", - говорить Роман Хіміч.

В авантюрні таланти операторів вірить і Гліб Вишлінський.

"Оператори будуть переглядати цінову лінійку без підвищення тарифів, вводити додаткові послуги, різноманітний контент", - говорить експерт.

Тому радимо всім користувачам мобільного зв'язку ставитися уважніше до нових акцій операторів: саме зараз їхніх підступів варто остерігатися особливо.

мобільний зв'язок телеком