Українська правда

Вагони взяли курс на "Укрзалізницю"

Через відсутність попиту на традиційних зовнішніх ринках, українські вагонобудівні заводи відчайдушно змагатимуться за контракти з "Укрзалізницею". Проте, і вона найближчими місяцями суттєво їхні потужності не завантажить.

Через відсутність попиту на традиційних зовнішніх ринках, українські вагонобудівні заводи відчайдушно змагатимуться за контракти з "Укрзалізницею". Проте, і вона найближчими місяцями суттєво їхні потужності не завантажить.

Вагон не їде за кордон

Українська вагонобудівна галузь, орієнтована на експорт, через кризу змушена пильніше придивитися до внутрішнього ринку. Традиційні країни-покупці в умовах світової кризи або заморожують проекти з оновлення вагонних парків, або завантажують потужності власних заводів.

Наприклад, Крюківському вагонобудівному заводу поки не принесла контрактів участь восени у спеціалізованих міжнародних виставках в Узбекистані, Казахстані та Білорусі.

Хоча нещодавно повідомлялося, що Узбекістан активізував "оновлення рухомого складу залізничного парку країни". Не можуть похизуватися новими закордонними замовленнями й інші виробники.

[B]

Тим не менш, скажімо, "Дніпровагонмаш" не втрачає надію на контракти з Казахстаном, Іраном та Суданом. "В них потреба у вагонах є, і кошти ніби-то теж. Поки ведемо переговори", - повідомили "Економічній Правді" на підприємстві.

За даними Держкомстату, обсяги виробництва у машинобудуванні зросли порівняно з січнем-вереснем минулого року на 25%. При цьому у виробництві залізничного рухомого складу ріст склав - 24,9%. Проте, цей приріст - успіхи виключно місяців до кризи. Далі - тільки спад.

"Донині на ринку спостерігався бум, адже була потреба у великій кількості вантажних вагонів. У середньому у нашій галузі спад виробництва - до 50%", - розповіло "Економічній Правді" джерело на Крюківському вагонобудівному заводі.

ВАТ "Азовмаш", наприклад, повідомляє про збереження темпів виробництва за 10 місяців порівняно з цим періодом минулого року. Обсяг реалізації і випуску товарної продукції в діючих цінах досяг 5,3 мільярди гривень і зріс на 60%. При цьому випуск власне вантажних вагонів досяг 5 мільярдів гривень - 8522 штук.

Світло у кінці тунелю

Раніше вітчизняні вагонобудівні заводи воротили ніс від контрактів з "Укрзалізницею". Так, наприклад, минулого року її керівництво обурювалося, що виробники, маючи достатньо замовлень за кордоном, не змогли поставити їй 5 тисяч вагонів.

В жовтні міністр транспорту та зв'язку Йосип Вінський також жалівся на неспроможність вітчизняних підприємств забезпечити потреби залізниці.

Сьогодні "Укрзалізниця" вже виглядає дуже бажаним замовником. "У нас парк вагонів зношений на 70-80%, і його треба оновлювати, навіть незважаючи на фінансову кризу", - поділилися з Економічною Правдою планами в управлінні взаємодії зі ЗМІ "Укразалізниці".

Згідно з програмою оновлення залізничного рухомого складу на 2008-2020 роки, за цей час державний оператор має намір придбати понад 3,5 тисяч пасажирських та 79,8 тисяч вантажних вагонів, а також 24,4 тисяч контейнерів. За планами, більшу частину мають виробити саме вітчизняні заводи.

"Проте, програма буде коригуватись відповідно до обсягів перевезень", - додали в "Укрзалізниці".

Найбільшу потребу підприємство має у напіввагонах. Через простоювання металургійних підприємств у неї вивільнилося 22 тисяч такого складу, але наразі їх використовують для перевезень інших вантажів, зокрема - вугілля та будівельних матеріалів.

Звісно, тепер "Укрзалізниця" скорочує свої інвестпроекти. "Цього року ми планували закупити 4 тисячі вагонів, але у зв'язку зі зменшенням вантажоперевезень, а відповідно - і прибутку, через значне зростання ціни на вагони, зробити цього не зможемо. Планка опустилася спочатку до 2700, потім - до 2000 штук", - зазначили в прес-службі "Укрзалізниці".

Проте, на початку наступного року державний перевізник має отримати кредити від Європейського банку реконструкції та розвитку (125 мільйонів долів) та Європейського інвестиційного банку (175 мільйонів євро).

Щоправда, самі вагонобудівники усвідомлюють, що чекати у зв'язку з цим на швидке замовлення їхньої продукції не доводиться.

"Як свідчить досвід, швидко кредити не запрацюють. Дай Бог, аби це сталося у І кварталі наступного року, хоча це також маловірогідно", - повідомило джерело на Крюківському вагонобудівному заводі.

У кого з вагонобудівників більше шансів перемогти на тендерах "Укрзалізниці" наступного року, наразі визначити важко. Там запевняють, що шанс мають "усі вагонобудівні та вагоноремонтні підприємства України, вагони яких будуть відповідати технічним вимогам, та за умови найкращих критеріїв оцінки тендерних пропозицій".

Тим не менш, на ринку припускають, що переможцем стане Крюківський завод, який "має власне лоббі".

Відзначимо також, що "Укрзалізниця" має і власні потужності з будівництва вагонів. Держпідприємства "Дарницький ВРЗ" "Стрийський ВРЗ" та "Укрспецвагон" почали його освоювати з 2004 року: Дарниця та Стрий випускають напіввагони, а "Укрспецвагон", також і окатишовози.

Власні виробничі потужності "Укрзалізниці" складають 4 тисячі вагонів на рік. "Такі обсяги задовольняють нинішні потреби в оновленні парку вантажних вагонів", - повідомили ЕП на підприємстві.

З початку цього року вона за тендерними договорами отримала 1590 напіввагонів. І переважну більшість замовлень виконали саме вагоноремонтні заводи: Дарницький - 776, Стрийський - 147, Укрспецвагон - 577 вагонів. У Крюківського вагонобудівного було придбано лише 90 штук.

Вінський жалівся на високі ціни. "Замість можливості ще рік тому купити 1 тис. вагонів, тепер можна придбати лише 500", - заявив він. Але запевнив, що "Укрзалізниця" спроможна купувати вагони за новою ціною.

"Протягом 9 місяців ціни ВРЗ були нижчі від цін на аналогічну продукцію вагонобудівних заводів. На сьогодні ситуація дещо вирівнялась. Є впевненість, що і надалі вони не будуть перевищувати ціни вагонобудівників", - додали в прес-службі перевізника.

Заводи, між тим, уже йдуть на певні поступки. За попередні 2 місяці вони знизили ціну в середньому на 25%, повідомляє "Укрзалізниця". А вагонобудівники уточнюють, що з 80 тисяч доларів вона впала до 70-75 тисяч.

Враховуючи плани "Укрзалізниці" купити наступного року 5 тисяч вантажних і 200 пасажирських вагонів, задовольнити потужності вітчизняних вагонобудівників вона не зможе все одно.

Довідка ЕП

Виробнича потужність вітчизняної вагонобудівної галузі - щонайменше 25 тисяч вагонів на рік. В Україні їх виробляють ВАТ "Крюківський вагонобудівний завод" (єдиний, хто займається як пасажирськими, так і вантажними вагонами), ЗАТ "Азовмаш", ВАТ "Дніпровагонмаш", ВАТ "Стаханівський вагонобудівний завод", (вантажні), ЗАТ "Харківський вагонобудівний завод" (пасажирські).

Крім того, є ще вагоноремонтні заводи - Дарницький, Попаснянский, Конотопський, Стрийський, підприємство "Експрес", ДП "Укрспецвагон", Київський електровагоноремонтний завод та вагоноремонтний завод КП "Київський метрополітен".