Тендерну палату принесуть у жертву політичній стабільності
Перший віце-прем'єр Олександр Турчинов вирішив докласти руку до суперечок, що протягом останніх місяців ведуться навколо законодавства про держзакупівлі. Турчинов заявив про безпідставність критики цього документа головою президентського Секретаріату Віктором Балогою, який останнім часом кілька разів заявляв, що вказаний документ зберігає корупційну складову, а також звинуватив БЮТ у змові з Партією регіонів.
Перший віце-прем'єр Олександр Турчинов вирішив докласти руку до суперечок, які протягом останніх місяців ведуться навколо законодавства про держзакупівлі. Терміново скликавши 15 лютого журналістів до Кабміну, він оголосив, що лідери фракції БЮТ цього ж дня негайно подадуть до парламенту законопроект, котрий скасовує всі зміни до тендерного законодавства, внесені з 2005 року.
Це означає, що БЮТ пропонує ліквідувати всі повноваження, якими чинне законодавство наділило Тендерну палату України (ТПУ). А також - позбавляє Європейське консалтингове агентство (монополіста на ринку обслуговування держзакупівель) певних привілеїв, створених завдяки особливостям наявної системи.
"Я запросив керівників фракції БЮТ і доручив їм негайно, сьогодні, внести до Верховної Ради законопроект, який скасовує всі зміни до тендерного законодавства стосовно ТПУ...", - сказав Турчинов. Він пояснив, що такий крок поверне в законодавство норми, які існували ще 2004 року. Але разом із позитивними моментами повернуться і проблеми: тоді тендери часто-густо проводилися суто формально.
Турчинов підтвердив, що йдеться фактично про "ліквідацію Тендерної палати в тому стані, який є зараз".
Він повідомив, що радикальні заходи знадобилися, щоб не дати політичним опонентам чинної влади "розбалансувати коаліцію демократичних сил, загострити протистояння або створити його". Турчинов пояснив, що саме з такою метою використали голосування за черговий законопроект №1476-д щодо держзакупівель, внесений "нашоукраїнцем" Романом Зваричем та "бютівцем" Андрієм Кожем'якіним.
Також Турчинов заявив про безпідставність критики цього документа головою президентського Секретаріату Віктором Балогою, який останнім часом кілька разів заявляв, що вказаний документ зберігає корупційну складову, а також звинуватив БЮТ у змові з Партією регіонів.
На підтвердження такої позиції журналістам роздали листа першого заступника голови Секретаріату Олександра Шлапака до парламентського комітету з питань економічної політики, в якому він погоджується з тим, що законопроект Зварича-Кожем'якіна може голосуватися в першому читанні.
Поки що жодної офіційної реакції ні від керівництва ТПУ, ні від Європейського консалтингового агентства не було. Єдиним, хто встиг якось відреагувати, став голова парламентського комітету з економічних питань, комуніст, почесний президент ТПУ Олександр Ткаченко. Ввечері він оприлюднив свій лист до президента, прем'єра та спікера ВР із заявою про те, що він і очолюваний ним комітет ВР "не дозволять зруйнувати сферу держзакупівель". Також Ткаченко говорить, що його комітет категорично проти скасування змін до закону про держзакупівлі, і неоднозначно натякає: щоб уключити законопроект, ініційований БЮТ, до порядку денного ВР, за законом доведеться провести його саме через цей орган. І зробити це буде досить непросто.
Водночас цілком можливо, що заява Турчинова стала несподіванкою для самої ТПУ та її лобістів у БЮТі (депутатів Антона Яценка та Сергія Осики, чиї імена пов'язують із ТПУ). Принаймні про це повідомили ЕП джерела, наближені до Тендерної палати.
Також на підтвердження цієї інформації може говорити й форма, в якій зробив повідомлення Турчинов: із його слів можна зробити висновок, що він просто наказав керівництву своєї фракції подати законопроект заздалегідь визначеного змісту. Зовсім не обов'язково, що він радився із "бютівцями", які надто "вболівають" за долю Тендерної палати.
Причиною для такого різкого та раптово кроку, як повідомляють обізнані джерела ЕП, є те, що після скандального голосування за законопроект Зварича-Кожем'якіна керівництво фракцій домовилося: умовою розблокування роботи парламенту може стати саме скасування всіх змін до закону про держзакупівлі, внесених із 2005 року.
Це означає хоча б тимчасово, до ухвалення нового закону, повернення умов 2004 року, за яких закон не передбачав обов'язкової публікації оголошень про тендерні закупівлі в інтернеті та обов'язкового занесення учасників торгів до всіляких каталогів, не давав підстав для монополізації супровідних послуг Європейським консалтинговим агентством, а також не підводив під свою юрисдикцію держпідприємства. У той же час право надавати дозволи на тендери з одним учасником, нагадаємо, мало Міністерство економіки.
Проте чи буде з цього якась користь самій системі держзакупівель, ще велике питання, адже у Верховній Раді є багато зацікавлених сторін, які навряд чи побажають втратити вигідні можливості, що відкриває співпраця із держструктурами на постачальницькій ниві.
P.S. Уже коли стаття була готова до публікації, ЕП вдалося зв'язатися по телефону з депутатом від БЮТу Антоном Яценком, який повідомив, що цілком підтримує ініціативу Турчинова стосовно скасування всіх внесених після 2005 року змін до закону про держзакупівлі і створення парламентської робочої групи для розробки нового законодавства, а також відзначив надмірну заполітизованість питання про держзакупівлі в Україні. Він не відповів, чи члени парламентської фракції були поінформовані про несподівану ініціативу, з якою виступив Турчинов, але зазначив - кожен народний депутат має право самостійно виявляти будь-яку законодавчу ініціативу.