"Репутаційне мінне поле": чим аварія на борту Alaska Airlines загрожує Boeing
Після авіакатастроф у 2018-му та 2019-му роках літаків 737 MАХ 8 американський виробник лайнерів Boeing пережив непрості часи: майже два роки повної заборони експлуатації MАХ 8 і MАХ 9 з відсутністю нових замовлень, падінням акцій та репутацією концерну, який ставить доходи вище за безпеку пасажирів.
Проблем додала і пандемія, яка суттєво знизила попит на літаки. Виплативши компенсації авіаперевізникам та родинам загиблих унаслідок катастроф, авіаконцерн після запевнень у виправленні дефектів із системою маневрування літака (MCAS), які стали причиною трагедій, почав поступово вибиратися з крутого піке.
Акції Boeing у 2023 році подорожчали більш ніж на 30%. Новий гендиректор Дейв Келхун у розмовах з інвесторами, клієнтами та регуляторами доповідав, що компанія наводить лад у бізнесі, а ринки стежили за тим, чи відкриється для Китаю модель 737.
Після пандемії на ринку авіаперевезень поступово виник ажіотаж: авіакомпанії прагнуть розширити парк, щоб не опинитися в кінці черги і вирватися вперед. Так, у травні 2023-го лоукостер Ryanair замовив 300 літаків Boeing 737 MAX 10 на 40 млрд дол, а найбільша у світі авіакомпанія Emirates законтрактувала 90 літаків моделі 777X на 52 млрд дол. 737 Max – найпопулярніший літак Boeing і найбільше джерело доходу для концерну.
Здавалося, справи налагодилися, але тепер кризу може спричинити новий інцидент. 5 січня в Портленді на літаку 737 Max 9 сталася розгерметизація і відірвалася частина фюзеляжу. Обійшлося без жертв, але регулятори та експерти дедалі ретельніше придивляються до літаків концерну.
Що сталося
5 січня в авіалайнера Boeing 737 Max 9 компанії Alaska Airlines, який здійснював рейс за маршрутом Портленд – Південна Каліфорнія, під час набору висоти, через 20 хв після вильоту, відвалився люк аварійного виходу. У борту літака утворилася діра "розміром як холодильник", унаслідок чого сталася різка розгерметизація салону.
"Спочатку був сплеск, а потім – великий вибух. У гігантську діру із свистом висмоктало не тільки повітря, а й чийсь мобільний телефон, великого плюшевого ведмедя і сорочку з тіла одного з пасажирів. З верхніх відсіків випали кисневі маски. Місце поруч з люком, що відірвався, було вільним. Ми буквально прощалися з життям", – розповіла The Wall Street Journal одна з пасажирок.
На щастя, жоден із 171 пасажира не постраждав, екіпажу вдалося здійснити аварійну посадку. Хоча за дещо іншого розвитку подій аварія могла б мати набагато гірші наслідки.
За словами авіаційного консультанта Тіма Аткінсона, катастрофічних наслідків вдалося уникнути завдяки двом факторам. По-перше, під час набору висоти всі пасажири були, як і належить, пристебнуті,. По-друге, літак встиг піднятися на висоту лише 5 тис метрів, після чого почав різко знижуватися.
Крейсерська висота польоту цих лайнерів – 11,5 км. У випадку розгерметизації на такій висоті різниця в тиску всередині літака і за бортом виявилася б занадто великою. Тоді б салон заповнив потужний потік повітря і наслідки для пасажирів, особливо тих, хто встиг відстебнути ремені безпеки, могли б стати фатальними.
"Пасажирів, які перебували поруч з цим аварійним виходом або на сусідніх місцях, якби вони не були пристебнуті, могло видути з літака. У найгіршому випадку вони б загинули", – додав Аткінсон.
Причини аварії
Ажіотаж викликав не лише факт аварії з літаком сумнозвісної франшизи 737 Max, а й те, що на цьому рейсі був новий літак Boeing 737-9 Max – авіаперевізник отримав його із заводу за два місяці до інциденту. "Це могли бути помилка в конструкції, виробничий брак або комбінація цих двох складових, а могло бути щось іще, нам поки що не відоме", – припустив Аткінсон.
Спочатку ні Boeing, ні регулятори офіційно не повідомляли про причину розгерметизації лайнера. Згодом Alaska Airlines і United Airlines оголосили, що виявили "незатягнуті болти та інші проблеми з установкою деталей" на кількох Boeing 737 Max 9 у своєму парку.
"United Airlines виявила випадки, які, схоже, пов'язані з проблемами монтажу в дверній пробці – наприклад, болти, які потребували додаткового затягування", – цитує заяву авіаперевізника Financial Times.
"Перші звіти наших технічних фахівців демонструють, що на деяких літаках було незакріплене обладнання", – додали в Alaska Air.
Згодом світові ЗМІ з’ясували, що Boeing наприкінці грудня 2023 року попередив авіаперевізників, що у двох літаках 737 MAX виявили незакріплений болт у тязі управління кермом напрямку. Компанія тоді запевнила, що "інцидентів під час експлуатації" не було, але закликала авіаперевізників перевірити всі 1 370 літаків Boeing 737 MAX, поставлених на світовий ринок, "з метою обережності".
Національна рада з безпеки на транспорті (NTSB), яка розслідує інцидент, 8 січня оголосила, що двері з літака Alaska Airlines знайшли в передмісті Портленда. Їх виявив місцевий шкільний учитель Боб Зауер на задньому дворі свого будинку. Ця знахідка, за словами регулятора, допоможе визначити причину аварії.
8 січня представники NTSB заявили, що відомство не знайшло чотири болти, призначені для запобігання руху заглушки дверей догори. "Ми ще не визначили, чи були болти", – сказав представник регулятора Клінт Крукшенкс, додавши, що для остаточних висновків потрібні лабораторні дослідження.
"Якщо болти на місці, вони не дають дверцятам піднятися, від'єднатися та вилетіти з літака. Однак болти можуть зламатися або може статися багато чого іншого, на що ми повинні звертати увагу", – пояснив він.
Очільниця NTSB Дженніфер Хоменді оголосила, що група експертів ретельно досліджує всі компоненти дверей, сліди фарби та обшивку.
Після заяв Alaska Airlines та United Airlines Boeing випустив оновлені технічні інструкції для авіакомпаній, у яких описав, як слід встановлювати двері. "Поки регулятори проводять перевірки, ми перебуваємо в тісному контакті з ними і допоможемо вирішити виявлені проблеми", – заявили в концерні.
Агентство Associated Press пише, що перед інцидентом Alaska Airlines припинила польоти одного з 737-9 MAX над Тихим океаном до Гавайських островів через попередження щодо розгерметизації салону, але дозволила польоти цієї моделі над сушею. Це викликає питання, чи повинен такий літак узагалі підніматися в повітря.
З’ясувалося, що попереджувальні лампочки спрацьовували на трьох рейсах, у тому числі за два дні до того, як у новому Boeing розірвався фюзеляж.
Хоменді підтвердила, що фахівці компанії перевірили літак і дали дозвіл на політ, але авіаперевізник вирішив не використовувати його для довгого маршруту на Гаваї над океаном, щоб той "міг дуже швидко повернутися в аеропорт, якщо попереджувальний сигнал знову з'явиться".
Колишній розслідувач авіакатастроф в NTSB і Федеральному управлінні цивільної авіації Алан Діл упевнений, що рішення Alaska Airlines припинити польоти Boeing 737 MАХ 9 на Гаваї запобігло катастрофі.
Якби розгерметизація сталася на півдорозі до Гаваїв, пілоти були б змушені летіти досить низько, аби пасажири могли дихати без кисневих масок, а це більші витрати пального. Отвір у фюзеляжі створював би лобовий опір. За словами експерта, у такому разі в літака могло закінчитися пальне ще до приземлення.
Попередні проблеми з Boeing 737 MАХ
MАХ 8 і MАХ 9 – одні з найновіших моделей Boeing 737 MАХ. Перші з них почали надходити в експлуатацію у 2017 році. Однак два літаки MАХ 8 розбилися (у 2018 році – біля узбережжя острова Яви, у 2019 році – в Ефіопії), у результаті чого загинули 346 людей.
Тоді регулятори заборонили польоти MАХ 8 і MАХ 9 майже на два роки, поки Boeing виправляв дефект автоматизованої системи збільшення характеристик маневрування (MCAS), який став причиною катастроф.
Авіаконцерн визнав існування цього дефекту і у 2021 році заплатив 2,51 млрд дол за врегулювання кримінальної справи з Мінʼюстом США. Сім'ям жертв катастроф компанія виплатила по 1,45 млн дол.
Після того, як 737 MАХ повернувся в небо, стали виникати нові проблеми з програмним забезпеченням та електронікою. Безпекові активісти були стурбовані кількістю повідомлень про неполадки на борту.
Boeing дедалі частіше стали звинувачувати в тому, що компанія ставить доходи вище за безпеку пасажирів. Зокрема, її керівництво критикують за тиск на своїх співробітників. Менеджмент начебто вимагає, аби працівники виготовляли більше літаків і робили це швидше, що призводить до хаосу в складальних цехах.
Наслідки для Boeing
Одразу після інциденту Федеральне управління цивільної авіації США (FAA) оголосило, що тимчасово зупиняє експлуатацію 171 літака MAX 9 для перевірки безпеки. WSJ назвало такі заходи найсерйознішою реакцією на інцидент з лайнерами Boeing після двох катастроф майже пʼять років тому: тоді з експлуатації тимчасово вивели весь парк літаків MАХ. На перевірку кожного лайнера витрачають чотири-вісім годин.
За даними Bloomberg, більшість літаків MAX 9 експлуатують американські перевізники United Airlines (79) та Alaska Airlines (65). Ще 29 є в панамської Copa Airlines і 19 – у мексиканської Aeromexico. Усі вони заявили про призупинення експлуатації та проведення перевірок.
7 січня United Airlines відзвітувала, що 33 судна із 45 пройшли перевірку і продовжили роботу. Через необхідність перевірки літаків United 8 січня скасувала близько 200 рейсів. Частину літаків Alaska Airlines також уже повернули в експлуатацію, хоча компанія скасувала 22% рейсів.
Загалом у світі літають 215 літаків MАХ 9 і ще 76 бортів такого типу замовлені.
Європейське агентство безпеки польотів (EASA) погодилося з директивою FAA, зазначивши, що наразі жодна країна ЄС не експлуатує літаки цієї моделі. Управління цивільної авіації Великої Британії заявило, що вимагатиме від експлуатантів Boeing 737 MAX 9 дотримання директиви FAA для польотів над королівством.
Старший віцепрезидент турецької Turkish Airlines Яхья Устюн оголосив, що перевізник виведе з експлуатації всі п'ять своїх літаків Boeing 737 MAX 9 "у першому ж аеропорту, де вони приземляться". За його словами, лайнери не літатимуть "до завершення технічної перевірки та вжиття всіх заходів на запити регуляторів".
Тимчасово "приземлила" три літаки Boeing 737 MAX 9 й Індонезія – їх використовує місцева Lion Air. Таке рішення ухвалили "для обережності", хоча її лайнери відрізняються від літака, який минулого тижня здійснив екстрену посадку в США.
Авіаційний регулятор Китаю провів екстрену нараду щодо інциденту в Портленді і зупинив роботу всього парку літаків Boeing MАХ у країні. Місцеві авіакомпанії не експлуатують лайнери Boeing 737 MАХ 9. Мало того, Китай став першою країною, яка зупинила польоти 737 MАХ після катастрофи у 2019 році.
Відновити відносини з одним із найбільших покупців Boeing вдалося з великими труднощами. Першу за кілька років партію більшої моделі 787 Китай отримав у грудні 2023 року, а відновлення поставок моделі 737 досі не погодили. Цей інцидент, за даними Bloomberg, дав китайцям ще один аргумент, аби відмовитися від угоди.
Призупинення експлуатації Boeing 737 MAX 9 та початок розслідування негативно позначилися на акціях компанії. 8 січня її капіталізація впала на 8,7%, а в тижневому вимірі акції обвалилися на 11,4%. Аналітики порахували, що лише через падіння акцій Boeing може втратити щонайменше 12,5 млрд дол.
На 3-5% дешевшають акції основних експлуатантів Boeing 737 MAX 9 – Alaska Airlines та United Airlines. Котирування цінних паперів Spirit AeroSystems, яка виробляє фюзеляжі для Boeing 737 Max, упали на 14%.
Що далі
Гендиректор концерну Дейв Калхун уже визнав "помилку компанії": на зустрічі із співробітниками, "ледь стримуючи сльози", він заявив, що Boeing буде розслідувати інцидент з повною прозорістю. "Ми підійдемо до цієї проблеми з визнанням нашої помилки і стовідсотковою прозорістю", – сказав він.
Гендиректор Boeing назвав посилення безпеки пріоритетом компанії. "У мене є діти, у мене є онуки і у вас теж. Ці речі мають значення. Кожна деталь має значення", – додав він.
Перед співробітниками також виступили гендиректор Boeing Commercial Airplanes Стен Діл, якому раніше доручили збільшити обсяги виробництва, та директор з безпеки Майк Ділейні, який відповідав за врегулювання попередньої кризи.
За словами Калхуна, Ділейні відіграватиме ключову роль для Boeing у ситуації з аварією в Портленді. Лише він і його команда будуть уповноважені дати "зелене світло" польотам МАХ 9.
"Після інциденту минулого тижня багато що поставлено на карту як для Калхуна, так і для компанії загалом. Аварія в Портленді ускладнює роботу гендиректора над відновленням іміджу Boeing після авіакатастроф і тривалого простою літаків 737 MАХ", – пише Bloomberg.
Остаточних інструкцій щодо ретельних перевірок ще немає. 9 січня Bloomberg зазначило, що всі літаки проблемної моделі будуть простоювати, доки регулятор не визнає їх безпечними.
"Виглядає так, що FAA не хоче поспішати, а намагається розставити всі крапки над "і" в цьому питанні. Таких ситуацій, коли пʼять років тому в FAA поспішили сказати, що все гаразд, схоже, більше не буде", – прокоментував ситуацію з остаточними інструкціями щодо перевірок аналітик Raymond James Саванті Сміт.
Водночас керівники двох найбільших клієнтів Boeing – гендиректор Ryanair Майкл О’Лірі та глава Emirates Тім Кларк – наголосили на необхідності підвищення концерном стандартів безпеки. "Вони вже давно мають проблеми з контролем якості і цей інцидент – черговий прояв цього. Думаю, зараз вони намагаються діяти разом, але це поки що не допомагає", – сказав Кларк.