Історичне рішення. Як нова програма МВФ дозволить Україні залучити понад 50 мільярдів доларів
Пізно ввечері 21 березня Міжнародний валютний фонд повідомив, що досяг згоди з українською владою щодо нової програми. На відміну від попередньої моніторингової програми, вона передбачатиме виділення чималого фінансування.
Після підписання та погодження Радою директорів МВФ Україна зможе отримати 15,6 млрд дол кредитного фінансування протягом наступних 48 місяців.
Однак це ще не все. Програма фонду допоможе уряду залучити десятки мільярдів доларів він інших партнерів, що стане в пригоді не лише під час активної фази війни, а й після її завершення.
Нову програму МВФ для України називають унікальною: фонд уперше надає кошти країні в умовах безпрецедентної економічної невизначеності.
Для отримання фінансування українській владі доведеться виконати низку вимог. Ключова з них – не призводити до погіршення свого фінансового становища та не експериментувати з податками під час війни.
Що ще має виконати держава для отримання грошей МВФ і наскільки критичною є співпраця з фондом?
У чому унікальність
Нова програма МВФ, яку отримала Україна, стала прецедентом. Хоча у фонду не існувало прямих заборон на кредитування країн в умовах війни, проте він не може надавати країнам кошти без чіткого макропрогнозу. А скласти його для країни, у якій тривають активні бойові дії, неможливо.
Моніторингова програма між МВФ та Україною, яка діяла досі, теж не була звичайною. Це свідчить, що фонд змінює підходи до своєї роботи і розробляє нові інструменти, які згодом зможуть використати інші держави.
"Це своєріний подарунок, який зробила Україна решті світу. Продемонструвавши спроможність і прагнення вистояти, ми спонукали МВФ переглянути власні кредитні політики і відкрити можливість роботи фонду з країнами, що зазнають впливу екзогенних факторів та перебувають в умовах невизначеності.
На нашому прецеденті були відпрацьовані і шлях, і політика такої глобальної організації як МВФ, яка переосмислила свою роль і значення, стала відкритішою і ще більш рішучою в боротьбі з викликами", – зазначає голова Нацбанку Андрій Пишний, який брав участь у перемовинах з МВФ.
Що передбачає програма
Україна отримає від МВФ програму розширеного фінансування або EFF. Такі програми зазвичай довгострокові та більші за обсягами, але передбачають проведення структурних реформ країною-отримувачем коштів.
У межах цієї програми фонд погодився виділити Україні кредит у розмірі 577% від її квоти в МВФ – 11,6 млрд СПЗ або 15,6 млрд дол за поточним курсом. З них у 2023 році Україна зможе отримати близько 4,5 млрд дол.
Термін дії програми – чотири роки, графік виплат за кредитом – до десяти років.
Надання коштів в умовах невизначеності і внесення змін до процедур МВФ – не єдині особливості програми. Ще однією її особливістю стане поділ на два етапи: воєнний та пост-воєнний. Кожен етап матиме різні завдання та вимоги.
Перший етап триватиме 12-18 місяців, що відповідає очікуванням МВФ щодо завершення активної фази бойових дій. На цьому етапі ключовою метою програми буде підтримка фіскальної, цінової та фінансової стабільності.
Основна увага приділятиметься максимальній мобілізації доходів бюджету. Мова про податкові надходження, які держава має підвищувати передусім завдяки ефективнішому справлянню та жорсткішому контролю.
Фонд також застерігає Україну від ухвалення будь-яких рішень, які можуть призвести до зниження податкових надходжень під час війни.
Другий етап триватиме 30-36 місяців. На цьому етапі на перший план вийде проведення структурних реформ.
Зокрема, Україна повинна буде впроваджувати реформи, спрямовані на відбудову економіки, підвищення фінансової стійкості та забезпечення довгострокового зростання економіки.
Важливим напрямком реформ будуть заходи з інтеграції з ЄС.
Очікується, що на другому етапі програми Україна повернеться до своїх довоєнних політик, зокрема політики плаваючого курсу валют та інфляційного таргетування.
Які вимоги до України
Остаточний перелік вимог та структурних маяків програми МВФ буде оприлюднений разом з меморандумом про співпрацю. Наразі тривають технічне погодження тексту меморандуму та його підписання.
Водночас, уже зараз відомо про низку вимог фонду, частина яких перекочувала з попередньої програми.
На першому етапі ключовим буде забезпечення стійкості бюджету та фінансової системи в умовах війни. Фонд вимагатиме від України максимально мобілізовувати внутрішні ресурси, зокрема податки.
Для цього Україні доведеться відновити довоєнні практики оподаткування, зокрема скасувати пільговий режим спрощеної системи оподаткування зі ставкою 2%.
Ця вимога частково перекочує з моніторингової програми з МВФ, де йшлося про розробку та реєстрацію законопроєктів про скасування податкових пільг, запроваджених після 24 лютого 2022 року.
Тепер МВФ очікуватиме, що Верховна Рада ухвалить ці законопроєкти, а пільги зникнуть з 1 липня 2023 року.
Ще один спосіб максимізації податкових надходжень до бюджету – підвищення контролю за справлянням податків. Особливу увагу в цьому контексті надано роботі Бюро економічної безпеки.
Від останнього МВФ очікує не лише належного розслідування податкових та фінансових злочинів, а й активної роботи аналітичного департаменту.
Реорганізація БЕБ стане однією з вимог програми МВФ. Імовірно, цей процес передбачатиме перезавантаження керівництва бюро та проведення атестації його працівників.
Крім того, уряд та парламент повинні будуть внести зміни до закону про БЕБ, аби втілити в них "провідний міжнародний досвід" роботи аналогічних органів і посилити аналітичні функції установи.
Крім податкових платежів, Україна повинна буде максимально мобілізувати інші внутрішні джерела фінансування видатків. Зокрема, Мінфіну та Нацбанку потрібно буде продовжувати "реанімувати" ринок ОВДП.
Щоб провести "реанімацію", Мінфіну доведеться підвищувати ставки запозичень. НБУ буде стимулювати банки купувати ОВДП за допомогою адміністративних заходів.
Альтернативи ринковому продажу ОВДП в період дії програми МВФ не буде: емісійне фінансування (простіше кажучи, "друк коштів") буде заборонений.
У фінансовому секторі вимоги МВФ майже не зміняться. Ключовою вимогою залишиться підтримка незалежності Національного банку від політичного втручання.
Також Україна повинна буде провести оцінку якості банківських активів, затвердження методології до якої стало однією з вимог моніторингової програми фонду.
У програмі з МВФ йдеться і про антикорупційні реформи. Зокрема, Україна повинна повернути обов’язкове декларування доходів чиновників та забезпечити доступ громадськості до електронних декларацій.
Щоправда, такий доступ будуть забезпечувати, зважаючи на безпекові ризики. Наприклад, аби ворог не зміг отримати доступ до координат, за якими проживають перші особи держави.
Ще одна вимога – завершити процес формування наглядових рад державних банків. Поки що уряд погодив ради Приватбанку та Укргазбанку. Конкурси на призначення незалежних членів рад Укрексімбанку та Ощадбанку тривають.
На другому етапі програми, після закінчення активних боїв, держава повинна буде запровадити національну стратегію доходів. Мова йде про план з державних надходжень на найближчі пʼять років.
З одного боку, наявність такого плану має вберегти податкову систему від несподіваних та необдуманих змін.
З іншого – він не виключає можливості проведення податкової реформи. Щоправда, така реформа має ґрунтуватися на зрозумілих обрахунках, не повинна призводити до провалу доходів бюджету і її повинен погодити МВФ.
Серед інших вимог фонду на другому етапі програми – підтримка макроекономічної стабільності, відновлення економіки та запровадження реформ, необхідних для вступу України до ЄС.
Очікується, що під час другого етапу програми Україна зосередиться на проведенні структурних реформ, зокрема здійснить реформу управління державними інвестиціями під час повоєнної відбудови.
Крім повернення ринкового курсоутворення, Україна приводитиме тарифи для населення до ринкових показників.
"Програма МВФ скеровує Україну в певному напрямку економічної політики, зокрема, заохочує відмовитися від експериментів з пільговими системами оподаткування, що можуть стати шкідливими для наповнення бюджету під час війни", – резюмує економіст Центру економічної стратегії Максим Самойлюк.
Які можливості надасть нова програма
Ще до великої війни МВФ розглядався Україною не тільки як джерело фінансування, а також як гарантія, яка дозволяє залучати більші обсяги фінансування з інших джерел.
Хоча наразі зовнішні ринки капіталу для України закриті, роль програми МВФ від цього не зменшується.
Цю тезу підтверджує і МВФ. За словами голови місії фонду Гевіна Грея, наявність програми з МВФ "допоможе мобілізувати масштабне пільгове фінансування протягом усього терміну її дії".
За даними співрозмовника ЕП, дотичного до переговорів, завдяки програмі Україна зможе отримати не лише 15,6 млрд дол від МВФ, а ще близько 40 млрд дол від донорів та партнерів для покриття її фінансових потреб.
Наскільки Україні потрібна ця програма
Необхідність у коштах МВФ продиктована рекордним дефіцитом держбюджету, який виник в умовах війни.
Причому розмір дефіциту лише збільшується. Напередодні депутати підвищили обсяг видатків на пів трильйона гривень, які спрямують на підтримку Сил оборони.
Хоча кошти МВФ уряд не зможе використовувати на потреби армії, вони дозволять профінансувати інші статті: соціальне забезпечення, освіту, охорону здоров’я.
"Усі кошти іноземних партнерів надходять до загального фонду, з якого фінансуються більшість витрат. Тож технічно фінансування освіти чи медицини завдяки грантам та кредитам вивільняє ресурси, акумульовані всередині економіки, для фінансування армії", – пояснює голова департаменту макроекономічних досліджень групи ICU Віталій Ваврищук.
Є ще одна неочевидна необхідність у залученні коштів МВФ: Україні потрібно виплачувати свої борги перед фондом. Такі виплати зменшують резерви НБУ і тиснуть на бюджет, відволікаючи дорогоцінні ресурси з пріоритетних напрямків.
Протягом 2023 року Україна має виплатити фонду близько 3,15 млрд дол. Отримання 4,5 млрд дол компенсує ці витрати і збільшить фінансові можливості держави.
Крім того, нова програма МВФ для України має політичний бік. Зокрема, для урядів країн-донорів важливо мати незалежну точку зору на макроекономічні потреби України та її економічну політику.
"Для наших партнерів важливо, щоб МВФ надавав позитивні оцінки ефективності використання міжнародної допомоги. Це допоможе уникнути звинувачень у тому, що кошти надаються без будь-яких умов та без належного контролю. Такі звинувачення часто лунають від політичних опонентів тих урядів, які допомагають Україні", – додає Ваврищук.
Чи може Україна виконати вимоги
Україна спроможна виконати вимоги фонду і залучити більшу частину фінансування, передбаченого в межах програми.
По-перше, досвід співпраці України та МВФ в умовах великої війни відкрив Україну для кредитора по-новому. Умови попередньої моніторингової програми Україна виконувала інколи навіть з випередженням графіка.
Чи не вперше за останні десятиліття в пресрелізах за підсумками перегляду тієї програми МВФ відкрито хвалив українську владу.
По-друге, умови програми, зокрема першого її етапу, не є надзвичайно складними для України.
"На першому етапі програми умови будуть легкими і в основному фокусуватимуться на мобілізації доходів бюджету, посиленні макроекономічної стабільності та певних антикорупційних заходах, адже ця сфера залишається важливою для міжнародних партнерів", – зазначає головна економістка Dragon Capital Олена Білан.
Реформи, які МВФ вимагатиме на другому етапі, будуть узгоджуватися із загальним курсом України на вступ до ЄС. Тобто їх Київ виконав би в будь-якому разі, аби підтвердити свої наміри і зрештою вступити до Євросоюзу.
По-третє, Україна надто сильно залежить від зовнішнього фінансування, аби нехтувати таким значущим джерелом коштів.
Насамкінець, програма МВФ стала наслідком політичної волі. Активна робота над підготовкою до місії МВФ, яка передувала угоді, почалася після повернення директорки-розпорядниці МВФ Кристаліни Георгієвої з України.
Очільницю фонду вразили не тільки руйнування, а й здатність українців пристосовуватися та підтримувати роботу критичної та фінансової інфраструктури в настільки складних умовах.
За словами Пишного, вона була дуже вражена тим, наскільки чистий та охайний Київ у воєнний час.
"Тут, мабуть, спрацювала філософія розбитих вікон: вона їх не побачила. Це дуже важливий момент, який говорить про стійкість і спроможність України на ментальному рівні, не лише на рівні звітів, які ми готуємо", – наголошує глава НБУ.
Ця політична воля може стати ще одним фактором тиску на владу щодо виконання вимог нової програми, адже цього разу фонд не махне рукою на Україну і буде стежити за її прогресом з особливою ретельністю.