Без картотек та виписок. Лікарі-підприємці діляться досвідом підключення до електронної системи охорони здоров'я (ЕСОЗ)
На сьогодні до ЕСОЗ вже підключено близько 8,3 тис закладів охорони здоровʼя, серед яких як великі приватні медичні мережі, так і лікарі-ФОП. Відповідно до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики, до початку квітня 2023 року до ЕСОЗ мають приєднатися усі медичні заклади України: як державної, комунальної форми власності, так і приватні. Така ж вимога поширюється і на аптеки.
Лікарі приватної медичної практики поділилися з ЕП досвідом підключення до системи, лайфхаками вибору медичної інформаційної системи, а також труднощами та можливостями для розвитку, які відкриває ЕСОЗ.
Матеріал про роботу з електронною системою охорони здоровʼя підготовлено за підтримки Проєкту "Безпечні, доступні та ефективні ліки для українців" (SAFEMed).
Що таке ЕСОЗ?
Електронна система охорони здоровʼя (ЕСОЗ) – одна з найбільших ІТ-систем в Україні, в якій зареєстровано 35 мільйонів українців та працюють близько 400 тисяч медичних та аптечних працівників.
Саме завдяки ЕСОЗ в країні формується єдиний цифровий простір – електронна медична картка, у якій вся інформація про здоровʼя пацієнта зберігається централізовано та захищено. У стратегічній перспективі це назавжди звільнить медичні заклади від паперових картотек, а пацієнтів – від колекції медичних виписок вдома.
Юлія Вітрова, медичний директор мережі медичних закладів ТОВ "Медична зірка":
"В електронному варіанті працювати зручніше, адже так ми бачимо усе, що створено по закладу, по конкретному лікарю, а також загалом усі записи, рецепти чи направлення за потрібний період. При цьому медична інформація надійно зберігається, що під час війни – особливо актуально. Зокрема під час військових дій є ризик втратити медичні записи. До того ж МІС постійно вдосконалюються: є можливість працювати зі смартфона в мобільному додатку, навіть якщо в закладі немає світла".
Чому приватні медичні заклади мають стати частиною ЕСОЗ
Андрій Дзьоба, директор"Приватної поліклініки "ПрофіМед":
"ЕСОЗ однозначно планувалась, як серце змін у системі охорони здоров’я. Проаналізувавши всі перспективи цих змін, я зрозумів, що робота в ЕСОЗ - це не просто вимога часу, або якась необхідність, що насаджують нам "зверху". Я чітко усвідомив, що це безальтернативний шлях розвитку системи охорони здоров’я, інструмент, без якого просто не зможе функціонувати медичний заклад. Я зрозумів, що так чи інакше, всі будуть в ЕСОЗ, і взаємодія з різноманітними медичними послугами, особливо з тими, що залежать від держави, буде неможлива без ЕСОЗ".
Використання ЕСОЗ приватним медичним закладом має низку переваг:
Повна інформація про здоровʼя пацієнта в одному місці
Із підключенням усіх медзакладів (та інших надавачів медичних послуг) до ЕСОЗ, в перспективі пацієнт завжди матиме доступ до своєї електронної медичної карти з детальною випискою, а, зі згоди пацієнта, і кожен лікар, до якого звертається пацієнт.
Сучасні цифрові інструменти для лікаря
Внесення даних до системи та кодування інформації за сучасними міжнародними класифікаторами є простим завдяки шаблонам, які впроваджуються на рівні медичних інформаційних систем.
Відмова від паперу
Ведення електронних медичних записів та висновків на противагу паперовим формам (медичний висновок про тимчасову непрацездатність та е-лікарняний, медичний висновок про народження та єМалятко, COVID-сертифікати тощо) суттєво зберігає час лікаря на якісну комунікацію з пацієнтом.
Надійність та безпека медичних даних
Цифрові дані про здоровʼя пацієнтів, які лікарі вносять до електронної системи охорони здоровʼя, зберігаються на центральному (державному) компоненті системи, їх неможливо безслідно змінити чи видалити. У разі втрати документи можна відновити, скориставшися даними в електронній системі охорони здоров'я.
Статистика та управлінські рішення
Аналіз великих масивів даних дозволяє відстежувати показники громадського здоровʼя, клінічну ефективність тих чи інших лікарських засобів, контролювати поширення хвороб для виявлення епідемій національного рівня тощо.
Лариса Захурдаєва, завідувачка акушерського відділення багатопрофільного медичного центру "Лелека":
"Завдяки ЕСОЗ ми працюємо більш ефективно. Річ у тім, що пацієнти залишаються пацієнтами – тобто без фахової медичної освіти. Так, до прикладу, збір анамнезу зі слів пацієнта може бути або надлишково деталізованим або навпаки мізерним. Маючи доступ до інформації, яку попередньо внесли колеги, ми дуже швидко та чітко можемо отримати максимальну інформацію, адже говоримо однією мовою. Ми прагнемо доступу до повної медичної картки пацієнта – його хірургічного профілю, ендокринологічного профілю, акушерського профілю тих жінок, які перебувають на обліку не в нашому закладі, а прийшли до нас виключно народжувати. Також пацієнту не потрібно бігати з паперовими картками чи роздруківками з різних закладів. Для цього і важлива включеність всіх медичних закладів в єдину національну систему (ЕСОЗ)".
Як приватному медзакладу вибрати МІС?
Для реєстрації закладу в ЕСОЗ передусім необхідно обрати медичну інформаційну систему (МІС) – це спеціальне програмне забезпечення для внесення та обміну даних в ЕСОЗ.
На сьогодні з ЕСОЗ взаємодіють понад 30 медичних та аптечних інформаційних систем. Кожна з цих МІС пройшла тестування відповідності технічним вимогам, є надійно захищеною та отримала атестат відповідності комплексної системи захисту інформації (КСЗІ). Це означає, що ці системи захищені відповідно до вимог, встановлених державою.
Для вибору МІС варто ознайомитися з переліком наявних систем, дослідити сервіси, які пропонують розробники – як базові (електронний рецепт, медичні висновки про тимчасову непрацездатність тощо), так і додаткові. Рекомендації щодо вибору МІС від МОЗ України читайте за посиланням.
Олександр Могила, медичний директор клініки "СантаЛен":
"Найперше при виборі МІС рекомендую звернути увагу на роботу служби підтримки МІС: наскільки розробник готовий впроваджувати рішення, необхідні вашому закладу, чи виправляти помилки. Це ключова умова для ефективної взаємодії та роботи в ЕСОЗ. Враховуйте потреби свого закладу та працівників – адже комусь, можливо, потрібен обліковий функціонал, іншим – додаткові функції для лікарів".
Наступний крок – дізнатися про можливість використання системи протягом тестового періоду, щоби оцінити як функціональність МІС, так і якість підтримки користувачів.
Лариса Захурдаєва, завідувачка акушерського відділення багатопрофільного медичного центру "Лелека"
"Важливу роль відіграє вартість МІС та її обслуговування. Цей фактор варто враховувати відповідно до можливостей закладу. Також важливо розуміти, чи готовий розробник нести відповідальність та постійно бути на звʼязку. Річ у тім, що пацієнти не відокремлюють сервіси МІС окремо від закладу, в якому вони отримують допомогу. Тому всю відповідальність за швидку, якісну та безпечну передачу даних несе саме медичний заклад. Важливо, щоби надавач МІС усвідомлював цю відповідальність, саме тому ми вимагаємо від них швидких рішень та реакцій на потреби ринку. Якщо цієї швидкості взаємодії немає, приватний заклад може зазнавати репутаційних збитків".
Юлія Вітрова, медичний директор мережі медичних закладів ТОВ "Медична зірка":
"Коли наш заклад лише починав роботу в ЕСОЗ, ми звертали увагу на одні потреби, сьогодні ж ми маємо інші пріоритети. Так для нас сьогодні є важливою наявність додатку для пацієнтів, можливість проведення онлайн-консультування. Це дуже зручно, коли пацієнти, перебуваючи за кордоном, можуть безперешкодно звернутися за консультацією до свого сімейного лікаря. Тож зараз я б радила колегам звертати увагу на функціонал онлайн-консультацій та інтегрування. Адже коли все максимально автоматизовано, то можна ефективно зберегти цінний час лікарів".
Поради, як почати роботу в ЕСОЗ
Після вибору МІС необхідно зареєструвати заклад в ЕСОЗ.
Для реєстрації закладу керівнику медичного закладу знадобиться:
активна поштова адреса;
діючий електронний підпис (КЕП) юридичної особи (бажано на захищеному носії), основні відомості про керівника закладу (його паспорт, індивідуальний податковий номер);
відомості про заклад (ліцензія на провадження господарської діяльності з медичної практики).
Після підтвердження успішної реєстрації закладу в ЕСОЗ мають зареєструватися працівники закладу. Зокрема, всі практикуючі лікарі, які ведуть записи, що визначені законодавством, наприклад, призначають рецептурні ліки чи формують медичні висновки про тимчасову непрацездатність, обов’язково мають зареєструватися в ЕСОЗ.
Аби опанувати базові навички роботи з функціоналом ЕСОЗ, можна пройти онлайн-курс на платформі Академії НСЗУ та медичних інформаційних систем.
Олександр Могила, директор Клініка "СантаЛен"
"На початку я особисто записував відеоінструкцію роботи з функціоналом системи для лікарів, окремо збирав персонал і показував, як працювати в системі. У кожного працівника навчання проходило по-різному. Усе індивідуально: комусь достатньо один раз наочно показати, і він інтуїтивно зрозуміє, навіть до кінця не додивившись, а комусь потрібно показувати по 5-6 разів. Проте персонал змінюється, і навчання ми проводимо для нього постійно".
Юлія Вітрова, медичний директор ТОВ "Медична Зірка":
"Коли ми відкривали медичний заклад, то вже багато лікарів мали досвід роботи в ЕСОЗ. У випадку, коли працівник попередньо не працював з ЕСОЗ, йому було достатньо 2-3 тижні, щоб опанувати необхідні навички. Зазвичай, коли є новий працівник, то для нього готується матеріал щодо потрібного модуля, а в подальшому лікар має можливість звернутися до контакт-центру розробника. Адже в роботі з ЕСОЗ трапляються специфічні випадки, де потрібна допомога. Наш МІС на сьогодні доопрацьовує модуль "лабораторії", коли медична сестра зможе повністю вносити всі аналізи в систему, що значно спростить роботу для лікаря. Загалом у нас медсестри часто допомагають лікарям у внесенні медичних записів".
Підключитися до ЕСОЗ заклад може, не укладаючи договір з НСЗУ й не беручи участі в програмі медичних гарантій. Необхідність підключення до ЕСОЗ регламентує Постанова Кабінету Міністрів України від 2 березня 2016 р. № 285 (зі змінами). Важливо, що вона не зобов’язує керівників закладів охорони здоров’я отримувати нову ліцензію чи вносити зміни до чинних.
Таким чином, підключення до ЕСОЗ не лише зменшує навантаження закладу охорони здоров’я щодо ведення паперової роботи, але й відкриває йому можливість надавати більш якісні та пацієнтоорієнтовані послуги.