1 рік повномасштабної війни: як українці купували ліки та як жив фармацевтичний ринок
Спостерігаючи за тим, як українці купували ліки з 24 лютого 2022 року, аналітики мережі Аптека Доброго Дня до річниці початку повномасштабної війни поділились власним дослідженням поведінки українців.
Які ліки купували найбільше, а від яких відмовились через активні бойові дії та брак коштів, чи змінився попит на медикаменти українського виробника та чи перейшла нація в тотальний фармацевтичний онлайн.
Дефіцит та покупка українських ліків
Дефіцит на препарати спостерігався лише в перший місяць повномасштабного вторгнення. Цьому слугували 2 причини: логістична нестабільність та понаднормова кількість куплених ліків у перші дні війни. На початку вторгнення, коли нормальна логістика була неможлива, відбувся розрив логістичних ланцюгів. Також, ті, хто мали хронічні проблеми зі здоров’ям, купували ліки із великим запасом, тим самим створюючи дефіцит. Люди не розуміли, як швидко будуть відбуватись поставки в аптеки та чи будуть взагалі, тому хотіли по максимум запастись необхідним.
"Звичайно, в перші місяці війни в портфелі переважала покупка українських препаратів з декількох причин: вони були в наявності, адже імпортні ліки не могли доставити у повному обсязі, а ще українські аналоги мають нижчу вартість. Але від травня ситуація почала стабілізуватись.
Зараз, порівнюючи кількість імпортних та українських препаратів, спостерігається зростання покупок медикаментів вітчизняного виробника на 5%. Українці все активніше підтримують вітчизняного виробника і тенденція постійно зростає. Це гарний показник." – розповів Комерційний директор мережі Аптека Доброго Дня Костянтин Холявчук.
Ліки, які були найпопулярніші у різні періоди війни
Українці не переставали купувати ліки, у тому числі для того, щоб потім задонейтити їх на потреби військовим. Попит на медикаменти змінювався, виходячи з рівня загострення війни, масових новин, що турбували найбільше, а також від окупації та деокупації територій України.
Люди з хронічними хворобами серця купували медикаменти понаднормово вже від перших годин вторгнення. В лютому та березні проданих препаратів для серця було на 13% більше, ніж в січні 2022-го. Аналогічна ситуація була і з гормональними препаратами, +20% у лютому, порівняно з січнем.
Ті, хто мають діабет не можуть без інсуліну та інших необхідних ліків, оскільки саме такі хворі залежні від регулярності прийому. Тому, вони купували ліки усіма можливими способами. У списках волонтерів на пошук ліків, інсулін був найпершим. В березні піковий показник склав +25%, порівняно з січнем.
Хвиля новин про ядерний удар активно пронеслась українським інформаційним простором у період з липня до жовтня 2022 року. Основна порада експертів: "Вживати калій йодид після офіційного оповіщення про загрозу викиду та потребу у проведенні йодної профілактики". Отож, українці масово почали купувати всі йодовмісні ліки, підвищивши попит на продукцію в 3 рази у серпні, порівняно з липнем. Це був рекордний спалах з часів Чорнобильської катастрофи.
Онлайн чи в аптеці: хто переміг у гонці покупок медикаментів
В період з 24 лютого до кінця березня українці не купували ліки онлайн. На це вплинули проблеми із наявністю доставки кур’єром, відсутність світла в тих регіонах, де були активні бойові дії. Також, клієнти тоді не були впевнені, чи будуть аптеки працювати і далі, чи зможуть вони забрати ліки, замовлені на сайті, тому купували офлайн у відкритих аптеках.
Тенденція покупок онлайн на сайті аптеки чи партнерських сайтах почала рости вже з травня, а у вересні повернулась до довоєнних показників.
Тож сучасне діджитальне покоління продовжує робити покупки онлайн та замовляти доставку ліків додому. Проте, доля тих, хто звик отримувати очну консультацію фармацевтів в аптеці, як і раніше залишається значно вищою. Тому про тотальний фармацевтичний перехід в онлайн говорити зарано.
Фармацевтичний ринок – як об’єкт критичної інфраструктури
Фармацевтичний ринок України від початку війни на рівні з об’єктами критичної інфраструктури ні на день не припинив роботу. Серед фармацевтів знайшлось багато героїв, які навіть під обстрілами виходили і продавали необхідні ліки.
Аптеки беруть активну участь у благодійності та донатять на потреби тих, хто цього потребує. Так, за рік війни Аптека Доброго дня надала понад 12 млн грн допомоги, а саме 7,2 млн грн на потреби ЗСУ та безкоштовно забезпечила ліками військових і тих, хто цього потребував на суму понад 4,5 млн грн. Також, компанія приєдналась до проєкту "Тактична медицина для захисників" від благодійного фонду "Сергія Притули", де протягом трьох місяців надала 500 тис грн для навчання військових. В рамках проекту пройшли навчання тактичної медицини близько 7 тис військовослужбовців.
Від вересня український фармацевтичний бізнес повністю налаштувався на довоєнний ритм. Там, де були порушення через військові дії не лишились і сліду, бо бізнес оновився і далі продовжує рухатись, розвивати сервіси, відкривати нові точки.
За останні 12 місяців Аптека Доброго Дня реставрувала та перевідкрила аптеки в Ірпені, Бучі, Дніпрі та Харкові.
Компанія і далі відкриває нові аптеки і різних містах України. В Києві вже в березні відкриються двері 5 нових аптек:
- просп. Степана Бандери, 15-А ТЦ АШАН
- вул. Берковецька, 6 Ашан
- вул. Гната Хоткевича, 1-Б АШАН ТРЦ Проспект
- вул. Урлівська 2
- вул. Б. Хмельницького 33/34
"Український фармацевтичний ринок, як і вся Україна, продовжує дивувати увесь світ. У кожного з нас є друзі, які пожили в Європі та порівняли швидкість та зручність українського та європейського сервісів. У нас сервіс головний навіть під час війни, адже як і раніше, кожен може обрати необхідні ліки на сайті і не відвідувати аптеку, бо кур’єр все доставить, а для тих, у кого є поліс страхування, навіть обирати самостійно не доведеться, бо необхідні медикаменти підбере лікар, організований страховою.
Європейці і самі дивуються, як наші мужні фармацевти під обстрілами видавали необхідний інсулін. Вони дивуються, як швидко ми відбудовуємо зруйновані росіянами аптеки на деокупованих територіях. Але ми українці і ми не можемо інакше.
Весь український бізнес вже став прикладом для всього світу і показав, як швидко ми адаптуємось під зовнішні фактори, навіть у критичних ситуаціях." - зауважила генеральна директорка Аптека Доброго Дня Оксана Кириченко.