Трансформація у кулінарну компанію не зупиняється навіть під час війни
Дмитро Зозуля розповів про роботу MHP після 24 лютого, трансформацію бізнесу та плани на 2023 рік
За декілька хвилин до запланованої зустрічі Дмитро Зозуля — радник голови правління МХП, заходить до кабінету й усміхається присутнім. З вікон офісу на першому поверсі добре видно засніжені ялинки, однак не лише неймовірний краєвид — причина гарного настрою експерта. Він зізнається, що вже призвичаївся до роботи у нових умовах — за перманентних обстрілів і відсутності електрики. "Острівком незламності" для нього та сотень працівників МХП став офіс, де можна підзарядити гаджети, пообідати, купити готові страви для родини на вечерю, піти до спортзалу чи випити кави у MHP bar.
Три роки тому Дмитро Зозуля приєднався до команди МХП і з тих пір опікується інноваціями й інвестиціями, які прискорюють трансформацію холдингу із сировинної в кулінарну компанію. Чи скорегувала війна плани МХП, як компанія працює над створенням кулінарної екосистеми та як планує розвиватись наступного року — Дмитро Зозуля розказав у інтерв’ю.
В повномасштабну війну в Україні мало хто вірив. Однак 24 лютого змінилося все. Якими були перші рішення компанії, щоб адаптувати роботу під нові реалії?
З чого почалося 24 лютого для нас? Із зустрічі топменедженту в центральному офісі компанії та з визначення ролі МХП під час війни. Оскільки МХП — один із найбільших постачальників продуктів харчування в Україні, наша ключова задача — підтримувати продовольчу безпеку.
Всі наші подальші дії були визначені відповіддю на це запитання. Наші топменеджери на чолі з Юрієм Косюком поїхали на підприємства — це дало можливість власним прикладом продемонструвати стійкість, підтримати колег і стабілізувати моральний стан, а також ефективно перезібрати робочі процеси відповідно до ситуації. Для співробітників організували евакуаційні рейси, надали психологічну підтримку, забезпечили стабільні заробітні плати (зокрема мобілізованим) та фінансову підтримку постраждалим, вели постійну комунікацію про дії та плани компанії. З першого дня ми надавали благодійну допомогу тим, хто найбільше її потребував. Отже, в цей перший день було прийнято два визначальних рішення — підтримувати продовольчу безпеку й економіку та піклуватися про людей.
Декілька років тому МХП розпочала свою трансформацію з індустріальної в кулінарну компанію. Чи вплинула війна на реалізацію цих планів?
Трансформація, яка розпочалася у 2019 році, триває. Тоді ми поставили собі за мету відійти від сировинної моделі ведення бізнесу та переорієнтуватись на продукти з доданою вартістю. Це трансформація всіх аспектів ведення бізнесу, зміна ДНК компанії на всіх рівнях. Звичайно, це бачення формує керівник, але за три роки ця трансформаційна ДНК вкорінилася достатньо глибоко в культуру компанії. Ми постійно навчаємося робити щось нове, працювати в нових умовах, з новими категоріями продукції, виходити на нові ринки, пропонувати додаткові сервіси, відкривати магазини, інвестувати в стрітфуд. Це постійний вихід зі звичної зони комфорту. Війна не зупинила цей процес. Можна впевнено сказати, що три роки трансформації зробили нас більш підготовленими до викликів воєнного часу.
Загалом наша кулінарна трансформація передбачає створення своєрідної кулінарної екосистеми. І тут ми рухаємось одразу в декількох напрямах. Перший — виводимо на ринок нові продукти, роблячи фокус на продуктах ready-to-cook та ready-to-eat. Другий — зайшли в сегменти HoReCa та retail і за цей час досить непогано розвинулись: вже маємо понад 100 точок мережі безпечної вуличної їжі Doner Market і відкрили майже 200 магазинів "М’ясомаркет" по всій Україні. Минулого року відкрили Кулінарний центр МХП — унікальну локацію з революційними можливостями для розвитку HoReCa в Україні.
Також ми розвиваємо стратегічні партнерства з гравцями food-індустрії. Один із цікавих кейсів — взаємодія із сервісом Glovо. Ми єдиний постачальник напівфабрикатів для віртуальних ресторанів Glovo, і тут важливо розуміти, що вся лінійка розроблялася з нуля. Фактично ми спільно розвиваємо культуру доставки їжі з ресторанів. Війна не зупинила цю співпрацю: вже в березні вони розмістили замовлення на розробку нових концепцій, а у травні ми серійно виробляли різні напівфабрикати для їхніх кухонь. Я скажу більше: продукція, яку ми розробили для них в Україні, вже постачається в інші країни присутності Glovo в Європі.
Ще один важливий вектор — ми інвестуємо в бізнеси, які розширюють нашу кулінарну експертизу. Наприклад, у компанію Foodz — оператора мережі дарк-кітчен та віртуальних ресторанів; у нас у "портфелі" з’явилась яловичина, переробка овочів та фруктів, виробництво піци та багато іншого. І ми не плануємо зупинятись… Люди їдять не тільки курку, і ми хочемо пропонувати їм більше улюблених страв.
Що допомагає вам не зупиняти трансформацію у такий важкий час?
За останні три роки в нас суттєво оновилися керівний склад компанії та ланка середнього менеджменту. Усі спеціалісти розділяють цінності компанії, дивляться вперед, нон-стоп шукають нові можливості, бізнес-моделі, варіанти партнерства і взаємодії. Ми працюємо з людьми, які не хочуть зупинятися, вони заточені на розвиток. Зараз складний час, і ми до цього адаптуємося, але в цілому наш вектор незмінний.
Яка роль Кулінарного центру в цій трансформації?
Він має стати центром кулінарної екосистеми МХП і головним центром кулінарної експертизи України. На одній величезній локації одночасно працюють кілька різних за своєю специфікою бізнес-юнітів.
Це і великі демонстраційні зони, і різні кухні, наприклад, catering, street food, dark kitchen чи кухня з ухилом на виготовлення піци, і лабораторія сенсорного аналізу, котра дозволяє проводити "сліпі" дегустації продуктів. Є й технологічний цех. Це R&D-майданчик на території Кулінарного центру, що дає змогу відпрацювати будь-який продукт перед його запуском у масштабне виробництво. Індустріальна кухня дозволяє випускати різні категорії продукції із застосуванням новітніх і унікальних для нашої країни технологій. Завдяки всім цим можливостям і великій команді фахівців Кулінарний центр вже починає й надалі буде об’єднувати навколо себе шефів, експертів та всю спільноту food-індустрії.
Кулінарні інновації це про МХП чи ви працюєте в більш традиційному напрямку?
МХП — це завжди про інновації та технології. Але спершу треба визначити, що таке інновації. Для мене це новий продукт чи послуга або навіть організаційний метод, який дозволяє компанії ставати ефективнішою. Якщо розглядати питання у такій парадигмі, то інновацією є будь-що нове, чого ми не робили раніше, але навчились. Звичайно, що інновації заради інновацій — це не зовсім бізнесовий підхід, тому впровадження інновацій має приносити прибуток компанії та користь споживачам та партнерам. Ми вивчаємо ринкові тренди, аналізуємо потреби гравців і пропонуємо саме ті рішення, які будуть для них найкращими. Я вже казав про Foodz. Компанія працює на доставку й має щоденно обробляти велику кількість замовлень, що не дозволяє витрачати багато часу на приготування кожної страви. Для Foodz ми розробили широку лінійку напівфабрикатів високого ступеня готовності, які ідеально задовольняють їхню бізнес-модель і дозволяють готувати ресторанні страви за лічені хвилини.
Маємо і чимало прикладів інноваційних технологій, зокрема на нашій індустріальній кухні. Наприклад, там є установка для обробки продуктів високим тиском (метод HPP). Це унікальне обладнання не тільки для України, а й для всієї Східної Європи. І воно є у нас на Кулінарному центрі. Навіщо? Використання цієї технології в приготуванні страв дозволяє радикально збільшити термін зберігання. Готові страви можуть довше зберігатись, не втрачаючи зовнішні та смакові властивості й усе це без додавання консервантів. Таку технологію ми використовуємо для лінійки готових страв ресторанного рівня LaStrava. Вони зберігаються 56 днів. Ще раз: без будь-яких консервантів. Просто уявіть, наскільки це зручно. У мене дома завжди лежить кілька продуктів LaStrava на випадок, якщо гості вирішать завітати без попередження.
Яким бачите МХП наступного року?
Я би хотів, аби нас перестали сприймати виключно як виробника курятини. Аби люди розуміли, що МХП — це компанія, яка годує людей. Розвиток у такій парадигмі підштовхує нас виходити в нові продуктові сегменти. Бачу МХП технологічною, сервісною компанією, яка піклується про споживачів та партнерів.
Наступного року ми продовжимо змінювати культуру харчування в Україні, пропонувати все більше якісних та смачних продуктів ready-to-cook та ready-to-eat і давати можливість споживачам спрямувати час, зусилля, енергію на те, що вони справді люб-лять і цінують — родину, роботу, друзів, навчання, відпочинок.