Українська правда

Відбір в наглядову раду "Нафтогазу", "Укрексімбанк" розпродає погані кредити: підсумки тижня для ДП

Відбір в наглядову раду Нафтогазу, Укрексімбанк розпродає погані кредити: підсумки тижня для ДП

Щотижня команда аналітиків-консультантів з питань корпоративного управління готує для ЕП дайджест про головні події в житті держпідприємств. Що важливого сталося 14 – 23 жовтня?

Корпоративне управління

Оголошено конкурсний відбір на незалежних членів наглядової ради "Нафтогазу". 23 жовтня на сайті Міністерства економіки було опубліковано оголошення про конкурсний відбір на чотири посади незалежних членів наглядової ради "Нафтогазу".

Зазначається, що відбір незалежних членів наглядової ради для "Нафтогазу" буде здійснюватись в порядку передбаченому Постановами КМУ №№ 777 та 142, які регламентують процес призначення незалежних членів наглядової ради держкомпаній. Таким чином, відбір незалежних членів наглядової ради компанії буде здійснювати Комітет з призначення керівників особливо важливих для економіки підприємств (так званий "Номінаційний комітет").

Оголошення також містить вимоги до претендентів на посаду незалежного члена наглядової ради, зокрема щодо необхідних компетенцій та особистих характеристик. Прийом документів від кандидатів триває до 06 грудня 2021 року.

[Звертаємо увагу, що з листопада 2017 року "Нафтогаз" по 31 травня 2021 року було виключено з-під дії постанов Кабміну , які регламентують процес призначення незалежних членів наглядової ради держкомпаній. У свою чергу, Номінаційний комітет не був залучений до призначення членів попереднього складу наглядової ради "Нафтогазу".

Зокрема, попередній склад наглядової ради "Нафтогазу" було відібрано та призначено в результаті прямих консультацій між урядом, іноземними посольствами та міжнародними партнерами, а не через прозорий конкурсний процес призначення, як це передбачено Керівними принципами ОЕСР з питань корпоративного управління на підприємствах державної форми власності. - SOE Weekly.]

Раніше ми повідомляли, що 7 вересня прем'єр-міністр Дени Шмигаль доручив першому віце-прем'єру - міністру економіки Олексію Любченку протягом тижня [тобто до 14 вересня] забезпечити оголошення конкурсу щодо відбору 4 незалежних членів наглядової ради "Нафтогазу".

Щоб оголосити такий конкурсний відбір, Номінаційний комітет повинен був затвердити вимоги до кандидатів, які мають міститися в оголошенні.

"Укрзалізниця" залишилася без наглядової ради. Кабмін прийняв рішення про дострокове припинення повноважень члена наглядової ради "Укрзалізниці" Адомаса Аудіцкаса. Таким чином, до складу наглядової ради "Укрзалізниці" не входить жоден член наглядової ради.

[Відповідно до Закону України "Про акціонерні товариства", загальні збори можуть здійснювати повноваження наглядової ради тільки у разі її відсутності.

Виходячи з комплексного аналізу частини 2 статті 51 Закону України "Про акціонерні товариства", під "відсутністю наглядової ради" слід розуміти ті випадки, коли для акціонерного товариства створення наглядової ради є необов’язковим. У тому числі це означає, що створення цього органу не передбачено статутом такого акціонерного товариства.

Для "Укрзалізниці" створення наглядової ради є обов’язковим відповідно до Закону України  "Про управління об’єктами державної власності" та Постанови КМУ № 142, а тому, де-юре, вона не є "відсутньою" навіть у випадку, якщо до її складу не обрано жодного члена.

Відтак, Кабмін  у своїй ролі загальних зборів акціонерів скоріше за все не матиме правових підстав для прийняття рішення з питань, що належать до компетенції наглядової ради "Укрзалізниці". - SOE Weekly.]

Як ми вже повідомляли, ​​Номінаційний комітет оголосив конкурс з відбору на посади незалежних членів наглядової ради "Укрзалізниці". Прийом документів від кандидатів триває до 29 жовтня 2021 р.

Також, ми повідомляли, що Кабінет Міністрів не продовжив повноваження голови наглядової ради "Укрзалізниці" Шевкі Аджунера та інших членів наглядової ради – Сергія Лещенка, Андреаса Матьє та Олега Журавльова. Нових членів наглядової ради призначено не було.

Тоді, у своєму релізі, Міністерство інфраструктури зазначило, що Адомас Аудіцкас залишився єдиним членом наглядової ради (представником держави), чиї повноваження та контракт діяли до червня 2022 року.

Раніше "Укрзалізниця" найняла рекрутерів для пошуку кандидатів на посади голови та інших членів правління, а також чотирьох незалежних членів наглядової ради компанії.

14 найбільших держпідприємств отримали прибуток у розмірі 13 млрд грн у першій половині 2021 року . Згідно з фінансовою звітністю, опубліковану  Marlin, 14 найбільших українських держкомпаній заробили близько 13 млрд грн на середину року.

Вісім із чотирнадцяти держпідприємств, були прибутковими. Сукупний прибуток склав 14,8 млрд грн, серед яких:

  • "Укргідроенерго" (6,2 млрд грн);
  • "Оператор газотранспортної системи України" (5,6 млрд грн);
  • "Енергоатом" (1,1 млрд грн);
  • "Адміністрація морських портів України" (944 млн грн);
  • "Укроборонпром" (518 млн грн);
  • "Укренерго" (307 млн грн);
  • "Поліграфкомбінат "Україна" (82 млн грн);
  • "Аграрний фонд" (8 млн грн).

Ще шість компаній були збитковими. Перше півріччя вони закінчили із сукупним збитком у 1,9 млрд грн:

  • "Укрзалізниця" (збиток у 1,4 млрд грн);
  • "Украерорух" (збиток у 260 млн грн);
  • "Державна продовольчо-зернова корпорація" (збиток у 87 млн грн);
  • "Автомобільні дороги України" (збиток у 73 млн грн);
  • Міжнародний аеропорт "Бориспіль" (збиток у 73 млн грн);

"Укрпошта" (збиток у 9,7 млн грн).

[Звертаємо увагу, що наведені вище результати ґрунтуються на проміжній, неаудованій фінансовій звітності. Перевірені річні результати дадуть більш достовірну картину, яка може відрізнятися від проміжних результатів. – SOE Weekly.]

У переліку немає фінансового результату "Нафтогазу", оскільки компанія не подала фінансову звітність до Мінекономіки. Марлін також повідомив, що "Нафтогаз" відмовився надати фінансову звітність у відповідь на їх запит.

Як ми вже зазначали, за повідомленням ЕП, члени наглядової ради зазначили, що фінансовий звіт "Нафтогазу" за першу половину мав бути готовим до 20 вересня.

Банки

Fitch підтвердило рейтинги "ПриватБанку" на рівні "B" з позитивним прогнозом. Міжнародне рейтингове агентство Fitch Ratings підтвердило довгостроковий кредитний рейтинг "ПриватБанку" на рівні "B" з позитивним прогнозом. Fitch також підтвердило рейтинги стійкості банку на поточному рівні "b".

За даними Fitch, позитивний прогноз щодо довгострокового кредитного рейтингу "ПриватБанку" віддзеркалює показники суверенного рейтингу. Підтвердження Національного рейтингу "ПриватБанку" відображає незмінну кредитоспроможність банку відносно аналогічних банків в Україні.

"Укрексімбанк" виставляє на аукціон право вимоги за кредитами на мільярди гривень. "Укрексімбанк" продає кредити своїх позичальників на аукціоні через "СЕТАМ" зі стартовою ціною 7,1 млрд грн. ​​Кредити забезпечені заставою у вигляді Sky Towers, недобудованих хмарочосів преміум-класу в Києві площею 223 тис. кв. м.

Аукціон має відбутися 3 листопада 2021 року. У банку зазначили, що стартовою ціною є залишок заборгованості перед "Укрексімбанком" за вказаними кредитами, включаючи основну суму кредиту, нараховані відсотки, комісійні, штрафи та пені.

Енергетичний сектор

"Центренерго" отримав гроші, призначені "Енергоатому" та "Укргідроенерго" для фінансування закупівлі вугілля. На рахунках "Центренерго" акумульовано понад 1,5 млрд грн для закупівлі вугілля. За словами радника прем’єр-міністра Юрія Бойка, кошти до "Центренерго" надходять з трьох основних джерел:

  • перевідступ "Енергоатому" і "Укргідроенерго" черги за платежем з балансуючого ринку ("Центренерго" вже отримало 440 млн грн, ще 250 млн грн надійде до кінця місяця);
  • продаж "Нафтогазом" електроенергії за прямими договорами (уже сплачено 390 млн грн);
  • власні продажі компанії на вільному ринку.

Бойко зазначив, що у наступних розрахункових періодах кошти, призначені для "Центренерго", будуть спрямовані "Енергоатому" та "Укргідроенерго". Також він зазначив, державні та приватні банки відмовили "Центренерго" у видачі кредитів [ймовірно для закупівлі вугілля. - SOE Weekly.].

[Незрозуміло, на яких умовах відбувся такий перевідступ між держкомпаніями, що фактично є позикою від однієї компанії іншій. Процентна ставка та інші умови такого перевідступу також невідомі. Зауважте, що відповідно до Керівних принципів ОЕСР з корпоративного управління державними підприємствами, операції між державними підприємствами мають відбуватися на ринкових умовах. - SOE Weekly.]

Раніше, ми повідомляли, що дочірня компанія "Нафтогазу" придбала у "Центренерго" 215,9 тисячі МВт-год електроенергії за 377,83 млн грн.

Ми також повідомляли, що Міністерство енергетики ініціювало залучення коштів Держрезерву з метою закупівлі вугілля для "Центренерго" обсягом орієнтовно 1 млн тонн.

Також ми зазначали, що у "Центренерго" немає власних коштів для забезпечення достатнього запасу вугілля, необхідного для стабільного проходження опалювального сезону. Міністерство енергетики просить "Ощадбанк" та "Укрексімбанк" прокредитувати підприємство.

Облгази погасять 11 мільярдів боргу перед "ОГТСУ" через спецрахунки. За повідомленням ЕП, Кабмін запровадив спецрахунки для облгазів на погашення боргу у 10 млрд грн перед "Оператором газотранспортної системи України".

Відповідний порядок, затверджений урядом, передбачає відкриття облагазам в уповноважених банках поточних рахунків зі спеціальним режимом користування. Таким чином, частина коштів, сплачених споживачами за розподіл газу, автоматично перераховуватиметься "ОГТСУ" на погашення боргу.

Раніше, ми повідомляли, що напередодні опалювального сезону борг облгазів перед "ОГТСУ" становить 8,8 млрд грн. Більша частина цієї суми (6,2 млрд грн) – борги компаній групи "РГК" Дмитра Фірташа.

Інфраструктура

"Укрзалізниця" має намір підвищити залізничні тарифи на першокласні вантажі, що вдарить по олігархічним клієнтам. Колишній член наглядової ради "Укрзалізниці" Сергій Лещенко повідомив, що Міністерство економіки схвалило проект наказу Міністерства інфраструктури, який змусить олігархів платити на 2,3 млрд грн більше за користування залізницею.

Лещенко зазначив, що раніше відповідний проект наказу вже був схвалений Міністерством і єдине, що очікується, - це погодження від Державної регуляторної служби.

Згідно з проектом наказу, з 1 січня 2022 року залізничний тариф "Укрзалізниці" на перевезення вантажів першого класу буде підвищено на 9%.

Лещенко пояснив, що вантажі першого класу включають залізну руду, яка є одним з ключових джерел доходів Ріната Ахметова.

Оборона

"Укроборонпром" розпочав трансформацію. Генеральний директор "Укроборонпрому" Юрій Гусєв розповів на своїй сторінці у Facebook про кроки, вжиті для перетворення підприємств "Укроборонпрому" на акціонерні товариства, що стало можливим  завдяки нещодавно прийнятому Закону України "Про особливості реформування підприємств оборонно-промислового комплексу державної форми власності" (раніше відомого як законопроект № 3822).

Раніше, ми повідомляли, що Верховна Рада прийняла законопроект № 3822 про реформування державних оборонних підприємств. Законопроект закладає основи для трансформації "Укроборонпрому".

Прийнята редакція Закону є кращою за редакцію, яку було проголосовано в першому читанні і яку ми аналізували раніше. Проте, деякі положення закону можуть створювати ризики для ефективного повноцінного впровадження в "Укроборонпромі"  Керівних принципів ОЕСР з корпоративного управління державними підприємствами.