Українська правда

Світовий дефіцит мікрочипів у розпалі: як зростуть ціни на техніку та авто

Світовий дефіцит мікрочипів у розпалі: як зростуть ціни на техніку та авто
ua.depositphotos.com

Високий попит на електроніку призвів до нестачі найменших, але найважливіших елементів – мікрочипів. Світові заводи не справляються з навантаженням. Що далі?

Жоден сучасний побутовий електричний прилад не обходиться без мікросхем. Це маленькі деталі, завдяки яким працює електроніка. Щоб виробляти такі напівпровідники, необхідні високотехнологічне виробництво і мільярди доларів інвестицій.

Здебільшого напівпровідники виробляють кілька великих компаній.

Найбільша з них – тайванська TSMC, яка має 56% ринку. Друга – корейська Samsung з часткою 18%. Важливими гравцями цього ринку також є американські техногіганти Intel, Micron, GlobalFoundries і тайванська UMC.

Коли у 2020 році світ зіткнувся з пандемією та вимушеною диджиталізацією всіх сфер життя, попит на електроніку значно зріс. Через це виробникам знадобилася велика кількість чипів.

Якийсь час азійські та американські виробники знаходили потужності для задоволення попиту, однак на початку 2021 року світ зіткнувся з нестачею мікрокомпонентів.

Про дефіцит говорять уже кілька місяців, проте з кожним днем проблема стає все більш масштабною. Зараз між замовленням партії чипів та їх доставкою проходять 17 тижнів. Наприкінці 2020 року на це йшли 13 тижнів.

Мікрочипів уже не вистачає на всіх, тому варто очікувати зростання цін на нову техніку або її швидкого зникнення з полиць магазинів. По кому вдарив дефіцит чипів та чи може ця криза оминути Україну?

Чому виник дефіцит мікрочипів

Причин багато, але більшість з них пов'язані з головним джерелом усіх проблем 2020 року – коронавірусом. Ключовий фактор – різке збільшення попиту на техніку.

Людей в усьому світі перевели на дистанційну роботу та навчання, тому суттєво зріс попит на комп'ютерну техніку. у 2020 році на ринок поставили майже на 13% більше ПК, ніж у 2019-му. Очікується, що у 2021 році зростання становитиме 18,2%.

Оскільки торговельні центри, кафе та ресторани тривалий час були зачинені, люди розважалися вдома. Унаслідок цього значно, на 17%, зросли продажі ігрових консолей. Велику роль у збільшенні попиту відіграла зміна поколінь консолей, адже у 2020 році вийшли довгоочікувані PS5 та Xbox Series X.

Ринок смартфонів чекає на впровадження технології 5G, тому збільшиться кількість охочих оновити гаджети. За даними міжнародної дослідницької компанії IDC, у 2021 році ринок смартфонів зросте на 5,5%.

Пандемія збільшила кількість інтернет-користувачів. Це означає, що росте навантаження на серверне обладнання, і компаніям доводиться розширювати дата-центри. Продажі серверів у 2020 році зросли на 2,2% до 22,6 млрд дол.

Крім того, на фоні істерії навколо криптовалют та популяризації майнінгу зріс попит на відеокарти для комп'ютерів.

Щоб виробляти більше техніки, компаніям потрібно більше напівпровідників. У 2020 році продаж мікросхем зріс на 6,5%. Це великий показник, враховуючи складність виробництва чипів та велику завантаженість заводів.

Утім, попит, викликаний пандемією, є лише одним з факторів, який тримає індустрію в напрузі і не дає галузі прийти до тями. Ситуацію додатково дестабілізували шоки від торгової війни між США та Китаєм.

Зі слів голови найбільшого виробника чипів компанії TSMC Марка Лю, індустрія мікросхем стала дуже нестабільною внаслідок санкцій США проти китайських технологічних компаній. Найбільше від них постраждала китайська Huawei.

Лю зазначив, що конкуренти Huawei намагалися заповнити частку компанії на ринку. Вони почали збільшувати виробництво та закуповувати більше напівпровідників.

До того ж експортний контроль США змусив китайських виробників електроніки замовляти більше чипів та поповнювати резерви на випадок повторення проблем із санкціями.

Це ще більше підігріло ажіотаж, через що подорожчали навіть дешеві компоненти. За даними компаній-торговців чипами, стабілізатори напруги, які раніше коштували 50 центів, тепер продають за 70 дол.

Отже, навіть якщо виробник техніки отримає необхідні компоненти, собівартість готової продукції буде вищою, ніж раніше.

Збирання чипів – це виробництво на атомному рівні. Для нього потрібні особливі умови, передове обладнання та найкращі спеціалісти.

Техніка навіть на новому заводі "старіє" менш ніж за п'ять років. Щоб бути прибутковим, підприємство повинно щороку приносити 3 млрд дол прибутку. Не всі можуть дозволити собі такі інвестиції, особливо враховуючи шалену конкуренцію.

Тайванська TCMC запланувала вкласти в будівництво фабрик 28 млрд дол.

США та Китай теж запланували державні інвестиції в технологічну галузь, щоб зменшити вплив кризи. Мікрочипи також використовують у військовій техніці, тому в мінімізації наслідків кризи зацікавлені обидві держави.

Для підтримки індустрії Китай в останні роки заснував профільні інвестиційні фонди і залучає в стартапи, пов'язані з мікросхемами, мільярди доларів приватного капіталу.

За даними Technode, у 2020 році інвестиції в китайські напівпровідникові компанії становили 35,2 млрд дол, що на 407% більше, ніж роком раніше.

США прийняли виклик Пекіна і запланували виділити 50 млрд дол на дослідження та виробництво мікросхем.[BANNER1]

Що буде з цінами на авто

Автопром криза зачепила найбільше: корпорації почали зупиняти заводи. У 2021 році через дефіцит чипів світова автопромисловість ризикує втратити 110 млрд дол.

Брак деталей ударив по країнах з високою часткою автовиробництва. У Німеччині обсяг промислових замовлень у травні скоротився на 3,7% (очікувалося зростання на 1%). У Японії за цей же період промислове виробництво зменшилося на 5,9%.

Порівняно з квітнем випуск автомобілів у Японії в травні впав на 19,4%.

Найвідоміший виробник електричних автомобілів американська Tesla в першому кварталі не виготовила жодного дорогого авто (у дорогих комплектаціях) Model S та Model X.

"Ніколи не бачив нічого подібного. Як дефіцит туалетного паперу, але епічних масштабів", – написав у червні власник Tesla Ілон Маск.

У травні видання Financial Times повідомило, що Tesla розглядає можливість купівлі заводу з виробництва мікрочипів.

Російський АвтоВАЗ через дефіцит чипів почав випускати спеціальні серії автомобілів без магнітоли та мультикерма. Недавно компанія вчетверте за рік повідомила про зростання цін на автомобілі.

Головна причина нестачі компонентів у секторі – непрогнозований попит, який виник під час пандемії. Автовиробники очікували, що в кризу люди не купуватимуть багато автомобілів, і зменшили замовлення мікросхем.

Однак попит швидко відновився, і за мікросхемами тепер доводиться стояти у великій черзі. За повідомленням BBC, очікування замовлення чипів для автовиробників може сягати 40 тижнів.

Особливо важко переживають дефіцит мікросхем виробники автомобілів з високою "цифровою" складовою. Наприклад, ті, які випускають базові моделі з електроприводом сидіння або сенсорними моніторами.

Якщо їм не вистачатиме навіть однієї дешевої мікросхеми, вони ризикують не вийти в продаж.

За даними Deloitte, у 2000 році на електроніку припадало 18% вартості виробництва авто, а у 2020 році цей показник сягнув 40%. Отже, зміна вартості мікросхем неминуче позначиться на ціні автомобіля.

Інший фактор зростання цін на авто – подорожчання сталі.

У 2021 році у світі можуть зібрати на 4 млн авто менше, ніж торік, а це, за даними Bloomberg, означає дефіцит 5%.

Нестача та подорожчання компонентів призвели до того, що корпорації з весни почали підвищувати ціни на авто. Зокрема, усі моделі Ford у США подорожчали на 640 дол. Виробник тимчасово прибрав знижки.

Про підвищення цін також оголосили Toyota, Nissan та Renault.

Щоб зрозуміти, як вплине криза на Україну, ЕП звернулася до українських імпортерів, дилерів та виробників. За їхніми словами, вони не чекають значних негативних наслідків і дефіциту автомобілів.

У компанії "УкрАвто" зазначили, що не відчувають кризи напівпровідників. У "Віннер імпортс" повідомили, що ціни на моделі Volvo та Porsche найближчим часом залишаться стабільними.

Не чекають зростання цін і в дилерському центрі "Автосаміт на столичному", який продає автомобілі Toyota. За словами представника центру, ціноутворення працює у звичайному режимі, а сигналів від виробника про підвищення цін не було.[BANNER2]

Чи подорожчає побутова техніка

Фанати ігрових консолей Sony вже відчули на собі наслідки кризи. Через нестачу компонентів компанія не може виконати план та задовольнити різкий попит на приставки PS5.

Підвищувати ціни на тлі ажіотажу компанія не може, адже це суперечить її політиці. Як наслідок – в Україні неможливо купити PS5 за рекомендованою ціною. Це можна зробити лише в спекулянтів, але вартість буде більшою в 1,5 разу.

Компанія попередила, що PS5 може залишатися в дефіциті до 2022 року.

На ринку смартфонів та ПК теж очікується зростання цін. Причини ті ж: нестача компонентів і збільшення попиту на електронні прилади.

Китайська компанія Xiaomi підвищила ціни на смартфони і телевізори на 3-6%. Наразі це стосується ринку Індії, однак є всі підстави чекати такого ж підвищення цін в інших регіонах.

У компанії Lenovo розповіли, що за останні дев'ять місяців ПК та ноутбуки їхнього бренду в Україні подорожчали на 15-20%. Найбільш помітно зростає вартість бюджетних моделей.

Зі слів представника компанії Миколи Антонюка, передусім дорожчають монітори. Надалі ноутбуки Lenovo зростатимуть у ціні на 3-5% за квартал. До кінця 2021 року ціни можуть підвищитися на 7-8%.

У компанії Acer повідомили, що ціни на ноутбуки їхнього бренду зростуть у четвертому кварталі.

Невдовзі підвищення цін на техніку торкнеться всього українського ритейлу, вважають у мережі магазинів Comfy.

На це впливатиме не лише дефіцит компонентів, а й подорожчання базових матеріалів (сталі, картону, алюмінію, міді, пластику) та морських перевезень з Китаю.

Коли завершиться "криза мікросхем"

Судячи з усього, дефіцит напівпровідників закінчиться нескоро, тому в атмосфері підвищення цін на електроніку світ проведе не один рік. Тим паче, що напругу на ринку техніки підігрівають інші фактори.

Генеральний директор Intel Пет Гелсінджер очікує, що дефіцит напівпровідників зберігатиметься ще два роки. У тайванській TSMC прогнозують, що криза триватиме до кінця 2022 року.

Навряд чи за цей час зникнуть "дистанційна" культура, дижиталізація і технологічна конфронтація США та Китаю. Отже, стабілізації ринку очікувати не слід.

Фото на головній ua.depositphotos.com

авто США Китай технології торгівля