Українська правда

Як відкриті дані вплинули на ремонт та будівництво доріг

Як відкриті дані вплинули на ремонт та будівництво доріг

Довгий час зловживання на дорожніх роботах призводили до значних втрат коштів платників податків. Чи змінилася ситуація після того, як державні органи відкрили дані про фінансування та проведення ремонтів доріг? Пояснюємо на прикладах.

Відкриті даніце публічна інформація, яку оприлюднюють органи влади у форматі, що дозволяє її автоматизоване оброблення електронними засобами, вільний та безоплатний доступ до неї, а також її подальше використання.

До 2013 року в Україні були фактично відсутні дані у сфері ремонту та утримання автомобільних доріг у відкритому доступі. Було неможливо зрозуміти та відстежити, як витрачаються державні кошти в дорожній сфері. 

Ситуація змінилася, коли у 2014-2016 роках депутати ухвалили зміни до законодавства. Відтоді інформація про закупівлі на тендерах щодо ремонтів та утримання автомобільних доріг стала доступною для громадськості у форматі відкритих даних.

Завдяки нововведенням громадськість отримала доступ до сотень тисяч договорів публічних закупівель у дорожній галузі, що містяться в системі ProZorro. А на Єдиному державному вебпорталі відкритих даних "Укравтодор" і служби автомобільних доріг оприлюднюють дані про фінансування галузі, виконання планових та поточних ремонтів.

Наразі кожен українець, використовуючи інформацію, що є у відкритому доступі, може оцінити ремонт дороги біля свого будинку та подати скаргу у разі неякісного виконання робіт або підготувати аргументоване звернення про необхідність проведення ремонту дороги.

Журналісти та громадські організації отримали доступ до тендерів і закупівель, а Антимонопольний комітет отримав змогу усувати змови та зловживання в дорожній сфері.  

 

Скарги на неякісний ремонт доріг та усунення недоліків

Проблема

За результатами опитування, незадовільна якість дорожнього покриття є проблемою, яка найбільше хвилює мешканців майже будь-якого населеного пункту або громади.

У 2018-2020 роках обсяги фінансування дорожньої галузі були рекордними, але 95% доріг в Україні все ще залишаються у неналежному стані.

Трапляються випадки, коли якість дорожнього покриття вже за кілька місяців після завершення дорожніх робіт є незадовільною, вимагає повторного ремонту і, відповідно, додаткових витрат з бюджету.

У підпорядкуванні "Укравтодору" є спеціальна організація – ДП "Дорожній контроль якості" (віднедавна – ДП "Дорцентр"), яка повинна моніторити якість будівництва, ремонту та експлуатаційного стану доріг.

Проте через низку причин, особливо з урахуванням того, що підприємство підпорядковується "Укравтодору", існують ризики конфлікту інтересів.

Зокрема – можливість підприємства укладати угоди із замовниками робіт та підрядниками і паралельно проводити моніторинг на дорожніх об'єктах.

Відсутність у громадськості доступу до результатів моніторингу може призводити до неякісного виконання робіт та ризиків корупції.

Вирішення проблеми до публікації відкритих даних

Раніше зафіксувати факт порушення можна було тільки візуально. Відсутність доступу до інформації про перебіг ремонтних робіт та фактичних витрат на будівництво не давало змоги суспільству контролювати якість виконання ремонтних робіт.

Громадяни бачили порушення та повідомляли про нього на гарячу лінію, письмово або електронним зверненням. Як правило, такі звернення громадськості були малоефективними, оскільки часто представники влади посилалися на неможливість виконання ремонтних робіт через обмежене фінансування.

Вирішення проблеми після публікації відкритих даних

Відкриття даних дало змогу створити незалежні інструменти для громадського моніторингу якості ремонтних робіт.

Завдяки громадським сервісам на основі відкритих даних "Прозора інфраструктура" на ресурсі CoST та "Антикорупційна карта ремонтів" мешканці можуть отримати інформацію про закупівлі щодо ремонтів доріг у своїх населених пунктах або на дорогах між населеними пунктами, а також про обсяг робіт, який виконується в межах ремонтів.

У випадку виявлення порушень жителі можуть повідомити про них для їх усунення.

Модуль "Прозора інфраструктура" побудований на основі відкритих даних і дає змогу швидко моніторити проведені тендерні процедури у сфері будівництва, реконструкції та ремонту доріг загального користування. 40% інформації імпортуються із системи закупівель ProZorro, інші дані вносять вручну регіональні розпорядники даних.

Як це працює? Наприклад, після кількох невдалих звернень місцевих жителів щодо ремонту дороги у селі Гута на Київщині до справи долучилася регіональна координаторка СoST.

Завдяки відкритим даним у системі ProZorro вона з'ясувала, що в Київській області провели закупівлю робіт з усунення аварійних вибоїн, але без зазначення конкретних доріг. Посилаючись на цю інформацію, координаторка та місцеві активісти підготували звернення до балансоутримувача дороги – Київської обласної адміністрації, після чого дорогу відремонтували.

Інший приклад громадського моніторингу – ремонт ділянки траси Р19 Фастів – Обухів – Ржищів.

Координаторка CoST та депутат Обухівської районної ради підготували листа до балансоутримувача з обґрунтуванням та вимогою усунути аварійно-небезпечні дефекти на дорозі (вибоїни, тріщини). Протягом десяти днів після звернення замовник усунув дорожні дефекти на 41 км траси.

"Карта ремонтів" – це інтерактивна мапа, на якій позначені всі ремонтні роботи в Україні на основі відкритих даних із системи ProZorro. Кожен мешканець може контролювати, куди йдуть гроші платників податків, виділені на закупівлі щодо ремонту доріг, а також на проведення ремонтів шкіл, будинків, лікарень, міжбудинкових кварталів.

На порталі можна залишити скаргу чи фотографії об'єкта. Юристи Антикорупційного штабу обробляють усі отримані скарги щодо неякісно проведених ремонтів або їх відсутності.

Де знайти інформацію

Сервіси на основі відкритих даних "Прозора інфраструктура" та "Антикорупційна карта ремонтів".

 

Моніторинг витрат

Проблема

Кожен автомобіліст з одного придбаного літра пального для свого автомобіля сплачує акцизний збір, більша частина якого направляється в Дорожній фонд для фінансування будівництва та ремонту доріг. Проте не всі дороги ремонтуються вчасно та якісно.

Частково це пов'язано з неякісним технічним наглядом, відсутністю належного контролю з боку служби замовника або з неправильним вибором виду ремонту через відсутність актуальних даних про технічний стан дороги та її конструкцію.

Вирішення проблеми до публікації відкритих даних

Раніше журналісти та громадськість могли отримувати інформацію про перебіг ремонту доріг державного та місцевого значення тільки за допомогою письмових запитів, а інформацію щодо тендерів на будівництво і ремонт доріг в областях – з друкованого "Вісника закупівель".

Найголовніше, що інформація про суми коштів, витрачених замовниками, та обсяги виконаних робіт була доступна тільки за підсумками року і лише у вигляді інфографіки від "Укравтодору" або Мінінфраструктури.

Вирішення проблеми після публікації відкритих даних

Використовуючи дані на Єдиному державному вебпорталі відкритих даних та Єдиному вебпорталі використання публічних коштів, громадськість може посприяти скасуванню низки тендерних закупівель, проведених з порушеннями, що призводило до завищення вартості робіт.

Так, Служба автомобільних доріг у Рівненській області скасувала тендер на капітальний ремонт ділянки траси Устилуг – Луцьк – Рівне очікуваною вартістю 524,75 млн грн. Причиною скасування закупівлі стали результати експертизи, згідно з якими вартість робіт є завищеною. Першими на це звернули увагу журналісти видання "Наші гроші".

За допомогою незалежної експертизи вартість тендеру перевіряється на об'єктивність ще до оголошення та публікації закупівлі на ProZorro. У цьому випадку результати експертизи надійшли вже після оголошення закупівлі, тому її скасували.

Після опублікування цієї інформації "Укравтодор" оголосив новий тендер з нижчою на понад 10% очікуваною вартістю – 464,9 млн грн. У ході торгів вдалося знизити ціну ще на 3,5% – до 449,9 млн грн.

Крім того, антикорупційні розслідування та дослідження сприяють покращенню урядування через додатковий моніторинг ефективності роботи відповідальних органів влади.

Розголос проблеми у медіа позитивно впливає на рівень обізнаності громадян про корупцію в автодорожній сфері та створює публічний тиск на органи влади, що також сприяє їхній підзвітності.

Де знайти інформацію

Єдиний державний вебпортал відкритих даних, Єдиний вебпортал використання публічних коштів, сервіси на основі відкритих даних "Прозора інфраструктура" та "Моніторинг витрат на будівництво та ремонт доріг".

 

Викривати змови та картелі

Проблема

У дорожній галузі існує низка потенційних корупційних ризиків під час проведення тендерів, зокрема штучне завищення вартості послуг та відсутність конкуренції.

У 2019 році правоохоронні органи оцінили корупційну складову, закладену у вартість ремонту та утримання автомобільних доріг, 10-15% або 10-15 млрд грн.

За даними Світового банку, змова учасників ринку під час закупівель може збільшувати вартість будівництва на 40%.

Вирішення проблеми до публікації відкритих даних

Раніше інструментом відстежування поведінки учасників на тендерах, зв'язків між компаніями та підготовки документів для подання на тендер була Тендерна палата.

Запорукою незалежності цього державного органу була рівновіддаленість від політичних та бізнесових груп. Утім, цього не завжди вдавалося дотриматися.

Змовляючись, підрядники не додержувалися умов конкуренції під час торгів та не знижували вартість послуг під час аукціону.

Найбільші гравці ринку розподіляли діяльність за областями, у результаті була створена регіональна монополія виконання ремонтних робіт.

Вирішення проблеми після публікації відкритих даних

На основі відкритих даних системи ProZorro створені інструменти для проведення антикорупційних розслідувань.

Завдяки відкритості інформації можна перевірити доброчесність підрядників та ознайомитися з їхньою ціновою політикою за обраними тендерами, простежити наявність одних і тих самих юридичних адрес, спільність засновників та кінцевих бенефіціарів різних учасників тендеру, ідентичність рекомендацій, які надають на тендер підрядники, що змовилися.

Журналісти проєкту "Наші гроші" та експерти комунікаційної платформи "Ліга антитрасту" активно використовують відкриті дані у своїх розслідуваннях. Вони проаналізували дані понад тисячі тендерів структурних підрозділів "Укравтодору" та місцевих облдержадміністрацій за 2019 рік.

За результатами аналізу автори виявили, що у 2019 році десять компаній виграли близько половини тендерів на 42 млрд грн. Це 48% від загальної вартості підрядів. Водночас виявлено зв'язки між усіма гравцями ринку та спільну структуру власності для низки компаній.

Як показали результати досліджень українських закупівель, за наявності двох-трьох конкурентів ціна робіт в ході аукціону знижується в середньому на 9%, а за наявності чотирьох-п'яти конкурентів держбюджет економить 21%.

Так, до участі в тендері на ремонт ділянки дороги М-04 Знам'янка – Луганськ – Ізварине очікуваною вартістю 2,11 млрд грн було допущено п'ять учасників. У результаті торгів кінцева ціна закупівлі знизилася на 14% до 1,85 млрд грн. На тендері на ремонт ділянки дороги Дніпро – Миколаїв початкову ціну вдалося знизити на 21,5%.

Де знайти інформацію

Електронні системи закупівель ProZorro, Bi.prozorro, ризик-індикатори Dozorro, Clarity-project та Єдиний вебпортал використання публічних коштів, Nora.

Матеріал створений на основі аналітичного звіту "Антикорупційний та соціальний вплив відкритих даних у сфері будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг України", підготовленого в межах USAID/UK aid проєкту "Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах/ТАРАS" та за сприяння Міністерства цифрової трансформації України.