Українська правда

Метаморфоза сучасного банкінгу. Виклики 2021 року

Метаморфоза сучасного банкінгу. Виклики 2021 року

Глобальна пандемія стала найсильнішим каталізатором змін у всіх сферах життя. Навіть найсильніші економіки зазнали відчутних потрясінь. Змінилися поведінка людей та їх спосіб життя. Банківській системі теж довелося адаптуватися до нових викликів.

Як банківська система пройшла 2020 рік, а також про виклики 2021 року розповіла голова правління Комерційного індустріального банку Тетяна Путінцева.

— Як 2020 рік пережили банківська система України загалом і ваш банк зокрема?

— Рік був непростим як для банківської системи, так і для бізнесу. Ця криза не схожа на попередні, які ми пройшли у 2008 і 2014 роках.

Вона торкнулася всіх країн світу, а наша економіка сильно залежить від того, що відбувається на зовнішніх ринках. Однак попри складний період і його наслідки, банківська система почуває себе нормально.

Національний банк України вживав дуже ефективні та своєчасні заходи для забезпечення стабільності й запасу міцності для банківської системи.

За три квартали 2020 року банки зафіксували 37,6 млрд грн чистого прибутку. Це на 22% нижче за аналогічний період 2019 року, але з урахуванням ринкових умов такий результат непоганий.

Наприклад, у третьому кварталі 2020 року фінансовий результат банків становив 13,8 млрд грн, що в 1,8 разу більше за результат другого кварталу 2020 року.

Основними причинами більш низького фінансового результату є зниження бізнес-активності, скорочення попиту на кредити та банківські послуги, збільшення неплатежів за кредитами та формування резервів.

Усе це позначається на процентних і комісійних доходах банків. Темпи збільшення комісійного і процентного доходів були найнижчими за останні чотири роки.

Водночас прибутковість Комерційного індустріального банку була вищою, ніж у конкурентів.

У порівнянні з аналогічним періодом 2019 року, чистий процентний дохід банку зріс на 27%, чистий комісійний дохід – на 37%, торговий результат – на 86%. Це істотно вище, ніж по банківській системі, та краще, ніж результати групи конкурентів.

Слід також зазначити, що ми продовжуємо динамічно розвиватися за основними показниками банківської діяльності.

Активи банку за три квартали 2020 року зросли на 67%, кредитний портфель – на 29%, кошти клієнтів – на 63%. По банківській системі ці показники становлять 14%, 3% і 18% відповідно.

— Які тенденції сформувалися в банківській системі України у 2020 році та чи збережуться вони у 2021 році?

— Головною тенденцією року можна вважати збільшення обсягу безготівкових розрахунків та переказів, а також кількості користувачів електронних онлайн-сервісів. У зв'язку з цим на ринку зросла кількість пропозицій від банків та фінтехкомпаній, включаючи нові мобільні додатки необанків.

Банки активно оптимізовували бізнес-процеси, проводили типізацію клієнтів і стандартизацію процедур для їх інтеграції в онлайн-сервіси. Це дало можливість істотно розвантажити відділення від відвідування за стандартними операціями для індивідуальних клієнтів та клієнтів МСБ.

Клієнтам малого та середнього бізнесу дісталося найбільше. Постраждали цілі сектори бізнесу, особливо це торкнулося сфери послуг.

Ця категорія клієнтів для нас пріоритетна, ми з розумінням ставимося до ситуації, що склалася, і завжди намагаємося йти клієнтам назустріч – наскільки це можливо.

Для нас клієнт – найвища цінність. Завдання нашого банку – не тільки надати весь комплекс послуг та сервісів, а стати надійним партнером і фінансовим консультантом, особливо в такий складний період.

 
Тетяна Путінцева, голова правління Комерційного індустріального банку

У 2020 році більшість клієнтів, особливо нових, зверталися до нас саме за консультаційною допомогою. У багатьох банках через стандартизацію процедур та оптимізацію бізнес-процесів клієнтам з нестандартними запитами стали приділяти менше часу, а іноді зовсім відмовляти в консультаційній підтримці.

Розв'язання нестандартних задач та індивідуальний підхід до кожного клієнта – основа нашої бізнес-моделі. У 2020 році за результатами конкурсу "Банк року – 2020" Комерційний індустріальний банк переміг у номінації "Найкращий банк з індивідуального підходу до клієнтів".

Безумовно, тренд на диджиталізацію, що намітився останнім часом, буде зберігатися не тільки у 2021 році, а й стане одним з основних векторів розвитку банків на тривалий час.

У третьому кварталі частка безконтактних транзакцій за картками становила 72% від загальної кількості транзакцій MasterCard у фізичному ритейлі. Рік тому цей показник становив трохи більше 51%.

За статистикою НБУ, у липні 2020 року можна побачити зниження обороту платежів у торгових точках, але обороти в e-commerce та обороти Р2Р-переказів зростають з подвоєною силою.

Це говорить про те, що тренд на диджитал буде лише посилюватися. Майбутнє ритейл-банків – за технологією OpenAPI, безшовними платіжними рішеннями, біометрією та електронною комерцією.

Для нашого банку роздрібний бізнес є сервісним, ми постійно працюємо над розвитком банківських сервісів в онлайні, включаючи е-commerce.

Особливу увагу приділяємо створенню можливостей для розвитку малого та середнього бізнесу: постійно працюємо над бізнес-кейсами, створюємо комплексні рішення, які вирішують бізнес-завдання наших клієнтів максимально швидко та з мінімальними витратами.

— Цей рік, який Times назвав найгіршим в історії, закінчується. Що побажаєте нашим читачам напередодні новорічних свят?

— Українці завжди були дуже позитивними та стійкими до будь-яких криз завдяки своїй винахідливості. Такі якості заслуговують на повагу.

Напередодні новорічних свят бажаю всім зберігати оптимізм, не втрачати самоконтроль і впевненість у собі. Нехай у ваших домівках будуть достаток і сімейний затишок! З прийдешніми Новим роком та Різдвом Христовим!

Довідка

Комерційний індустріальний банк (АТ "КІБ") – універсальний банк, заснований у 1993 році. Надає повний спектр фінансових послуг для корпоративних та приватних клієнтів.

Мережа банку налічує 38 відділень у різних регіонах України. АТ "КІБ" виконує всі економічні нормативи, встановлені НБУ відповідно до законодавства.

Тетяна Путінцева має банківський досвід понад 20 років, 13 з яких – на керівних посадах. Починала з посади економіста відділення і через кілька років стала керівником одного з відділень Приватбанку. З 2006 року обіймала посаду заступника голови правління.

Працювала в керівному складі ПАТ "Промінвестбанк", АТ "Сведбанк", АКБ "ТАС-комерцбанк", ВАТ КБ "Південкомбанк". З 2013 року обіймала посаду заступника голови правління АТ "ТАСкомбанк" – керівника східного регіону.

Головою правління Комерційного індустріального банку призначена у квітні 2018 року.