Українська правда

Як під час кризи збільшити прибуток і продовжити розвиватися?

7 жовтня 2020, 13:00

Завжди цікаво дізнаватися, як працює той чи інший бізнес, особливо під час кризи.

Сьогодні ми поговоримо з головою правління "Комерційного індустріального банку" Тетяною Володимирівною Путінцевою про те, як карантин вплинув на банківський бізнес, як вдалося зберегти прибутковість і продовжити активний розвиток.

"Комерційний індустріальний банк" за 27 років існування на українському ринку пережив чимало складних часів, але продовжує зростати та розвиватися, незважаючи на кризу, викликану пандемією COVID-19.

Банк успішно подолав кілька турбулентних місяців в економіці країни, вийшов на високий рівень прибутковості та не втратив динаміки. Яка антикризова стратегія обрана банком, ми поговорили з Тетяною Володимирівною.

"Кризи циклічні, вони спалахують і згасають, а клієнти – найвища цінність. Єдиний спосіб їх зберегти – зрозуміти їх проблеми та допомогти з ними впоратися".

— Тетяно Володимирівно, не секрет, що пандемія та карантинні обмеження завдали сильного удару по бізнесу, у тому числі банківському. Знизилась якість кредитних портфелів, а доходи зменшились. Більшість банків оптимізують мережу відділень, припиняють активне кредитування і зменшують витрати...

— Безумовно, криза торкнулася всіх учасників ринку. Банківський сектор відчув на собі сильний удар. Через карантин закрилися багато підприємств, особливо у сфері послуг. Власники втратили дохід, люди втратили робочі місця.

Усе це бумерангом торкнулося банків, роздрібного та корпоративного бізнесу. Без фінансової стабільності клієнтам стало важко обслуговувати кредити, почався відплив депозитних вкладів, зменшилася кількість пролонгацій та обсяг розрахункових операцій.

Зокрема, збільшились операційні витрати, а віддалена робота вимагала додаткового програмного забезпечення, організації транспорту для співробітників, закупівлі захисних та антисептичних засобів... Список великий.

— Виконання рекомендацій НБУ щодо кредитних канікул і введення власних програм лояльності для клієнтів теж позначилися на прибутку?

— Так, але залишити клієнтів без підтримки в такий непростий період – неприйнятно. На самому початку карантину ми зробили низку кроків назустріч нашим клієнтам, щоб допомогти зменшити навантаження на їх бізнес.

Кризи циклічні, вони спалахують і згасають, а клієнти – найвища цінність. Єдиний спосіб їх зберегти – зрозуміти їх проблеми та допомогти з ними впоратися.

Очевидно, що зменшення кредитного навантаження в період кризи – це не просто допомога, а в багатьох випадках – це реальний порятунок.

Тому на період карантину з 1 березня по 30 квітня 2020 року ми відмовилися від штрафних санкцій та нарахування підвищених процентних ставок на прострочену заборгованість.

Ми розглядаємо звернення про реструктуризацію термінових кредитів на умовах, рекомендованих НБУ, і відстрочки в оплаті основного боргу за кредитними договорами.

— Як банк відреагував на загрозу коронавірусу? Яи закривали відділення?

— Генрі Кіссинджер, описуючи кризові явища в економіці, казав: "У кризовій ситуації найзухваліший курс частіше буває найбезпечнішим".

Закриття відділень не принесло б користі ні нам, ні нашим клієнтам. Усі відділення працювали під час карантину, дотримуючись санітарного режиму й особливого графіка обслуговування.

Використовуючи поради МОЗ України, ми ввели комплекс заходів з додаткового захисту клієнтів та співробітників, максимально мінімізувавши ризики поширення вірусу.

Приміщення банку кілька разів на день проходять спеціальну дезінфекцію та провітрюються, а співробітники працюють в медичних масках, рукавичках і забезпечені антисептиками.

У відділення банку одночасно допускається не більше п'яти відвідувачів винятково в засобах індивідуального захисту: масках, із забезпеченням безпечної соціальної дистанції.

Частина співробітників переведена на дистанційну роботу. Деякі наради проводяться в онлайн-режимі. Такий стан буде діяти до повного скасування карантину в Україні.

"У шокових ситуаціях вкрай важливо оперативно ухвалювати складні рішення, а ще складніше їх швидко імплементувати".

— Як же вдалося зберегти прибутковість банку та динаміку росту в таких непростих умовах? Відкриті рейтинги та звітність "Комерційного індустріального банку" показують, що ви зберігаєте динаміку та нарощуєте прибуток.

— У шокових ситуаціях украй важливо оперативно ухвалювати складні рішення, а ще важливіше їх швидко імплементувати. Якщо момент вибраний невідповідний, курс неправильний, то бізнес може легко увійти в неконтрольоване піке з вкрай негативними наслідками.

Нам вдалося вибрати вдалий момент для диверсифікації ризиків та зберегти контроль над ситуацією. Для цього була проведена об'ємна робота як топменеджментом, так і всією командою АТ "КІБ". Під час "жорсткого" карантину прибуток був меншим за прогнозований, але вже влітку ми фактично вийшли на "безкризовий" рівень.

— Як це виглядає в цифрах?

— За перше півріччя 2020 року ключові балансові показники приросли у порівнянні з аналогічним періодом минулого року. Активи зросли на 52%, а власний капітал збільшився на 10%. Обсяг коштів фізичних осіб виріс на 21,8% з початку року.

За підсумками першого півріччя 2020 року нам вдалося отримати прибуток в обсязі 8,1 млн грн. Попри кризу, це досить хороший показник.

Наприклад, прибуток банку за підсумками першого півріччя 2019 року був на 29,5% менший. Виросли всі ключові статті доходів. Тільки комісійні доходи показали приріст на 186,3% і становили 77,4 млн грн з початку року.

— Тобто ви продовжили зростати всупереч ситуації?

— Ми обрали стратегію розвитку, поставити цей процес на паузу неможливо. У кінцевому підсумку маємо два варіанти: або постійно зростати, або зупинитися.

Зупинятися ми точно не збираємося, тому активно розвиваємо корпоративний та роздрібний бізнеси, наповнюємо функціоналом наш онлайн-банкінг CIB-ONLINE та впроваджуємо нові продукти.

З недавнього – "Дитяча" картка та депозит у золоті "Золотий запас", запустили новий корпоративний сайт та активно інтегруємо всі канали комунікацій з клієнтами. Попереду – низка цікавих проєктів з e-commerce та активний розвиток міжнародної співпраці за кредитними програмами для МСБ.

Першим кроком стало підписання угоди про співпрацю з польською компанією "ЕКСІ консалтинг". У жовтні відкрилося відділення-каса в Зимній Воді, це передмістя Львова, до кінця року плануємо ще одне таке відділення в Одесі... Так, це витрати, але це і майбутній прибуток.

— Щодо депозитної політики АТ "КІБ"...

— Управління депозитною ставкою – досить тонка робота, найменший перегин – отримуєш збитки. Ми тримаємо конкурентні відсотки за депозитами, даючи людям можливість заробити.

Це стимулює нас дотримуватися зваженої кредитної політики та політики управління ризиками. Нам це вдається, а клієнти вдячні, радять нас друзям, лонгують вклади та залишаються разом з нами.

Довідка

"Комерційний індустріальний банк" – універсальний банк, заснований у 1993 році з повним спектром фінансових послуг для корпоративних та приватних клієнтів.

Мережа банку налічує 36 відділень у різних регіонах України. АТ "КІБ" виконує всі економічні нормативи, що встановлюються НБУ відповідно до законодавства.

Тетяна Путінцева має банківський досвід понад 20 років, 13 з яких – на керівних посадах. Починала з посади економіста відділення і через кілька років стала керівником одного з відділень Приватбанку. З 2006 року Тетяна Володимирівна обіймала посаду заступника голови правління.

Працювала в керівному складі ПАТ "Промінвестбанк", АТ "Сведбанк", АКБ "ТАС-комерцбанк", ВАТ КБ "Південкомбанк". З 2013 року обіймала посаду заступника голови правління АТ "ТАСкомбанк" – керівника східного регіону.

Є головою правління "Комерційного індустріального банку" з квітня 2018 року.