IT-галузь України проти "коронакризи": скорочень персоналу та урізання зарплат не буде, поки що
ЕП дізналася, як IT-галузь адаптується до економічної кризи і чи збирається скорочувати персонал та зарплати.
Галузь інформаційно-комунікаційних технологій посідає в Україні третє місце за обсягом експорту послуг з часткою 20% від усього українського сервісного експорту.
За даними асоціації IT Ukraine, експорт IT-послуг у 2019 році становив 4,17 млрд дол, а обсяг сплачених податків від IT-експорту — 16,7 млрд грн.
Отже, IT-галузь є важливою частиною економіки України і від неї певною мірою залежить добробут людей.
Як IT-сектор переживає поточну економічну кризу, спричинену пандемію коронавірусу? Чи почали IT-компанії звільняти працівників, зменшувати зарплати і заморожувати виплати? На скільки місяців роботи в такому режимі компаніям вистачить запасу міцності? Як поводять себе їхні найбільші клієнти?
Щоб отримати відповіді на ці питання, "Економічна правда" опитала менеджерів чотирьох найбільших вітчизняних IT-аутсорсингових компаній.
Асоціація IT Ukraine
До складу асоціації входить понад 50 компаній-розробників програмного забезпечення, які сукупно формують 50% виручки галузі в Україні.
За словами виконавчого директора асоціації IT Ukraine Костянтина Васюка, наразі всі IT-компанії, які є членами асоціації, перевели працівників на віддалений режим роботи, за винятком співробітників, які забезпечують роботу технічної інфраструктури.
"Зараз доволі складно сказати, як довго IT-бізнес може працювати в такому режимі. Ми всі залежимо від економічних обставин та динаміки поширення коронавірусу, а цього ніхто не може прогнозувати", — пояснює він.
"Проте можемо запевнити, що віддалений режим роботи, гнучкість в оптимізації робочих процесів завжди були притаманні IT-індустрії. IT-cпеціаліст однаково ефективно працює як у режимі remote work (дистанційної роботи), так і в офісі. Це означає, що наші клієнти не відчують ніякої різниці в робочому процесі", — зазначає він.
Інша справа — стан економіки, який залежить від ситуації з епідемією коронавірусу.
"Наслідки епідемії ми ще не відчули, з ними матимемо справу у найближчі два-три місяці. Уже зараз компанії переглядають та оптимізують операційні витрати, фокусуючись на стратегічно важливих цілях", — додає Васюк.[BANNER1]
EPAM, 7 550 технічних спеціалістів
Скільки співробітників працюють вдома і як це впливає на ефективність
Як зазначає віцепрезидент, голова EPAM у Центральній та Східній Європі Юрій Антонюк, дистанційна робота для компанії є цілком звичною.
"З початку поширення вірусу компанія почала підготовку до переведення переважної більшості фахівців на віддалений режим", — зазначає він.
За його словами, в EPAM тестували внутрішні ресурси і системи, проводили опитування щодо готовності тих чи інших розробників повністю перейти на домашню роботу, складали списки спеціального обладнання, яке необхідно було доставити в будинки і квартири розробників, зайнятих у специфічних проєктах.
"Сьогодні понад 98% фахівців EPAM Ukraine переведені на дистанційну роботу. Звичайно, ми подбали про те, щоби всі вимоги й очікування наших клієнтів до захисту і безпеки проєктів були повністю дотримані.
Крім того, ми готові максимально оперативно і гладко повернутися до звичного формату роботи. Такий "перехідний період" був успішно відпрацьований в офісі EPAM у Китаї, де зараз знімаються карантинні обмеження.
Тиждень віддаленої роботи показав, що ефективність не знизилася. Навпаки — команди посилили свою взаємодію в онлайн-форматі. Це питання ми продовжимо уважно моніторити", — зазначає Антонюк.
Чи скоротить компанія персонал і чи знизить зарплати
"EPAM — велика публічна міжнародна компанія, яка має великий запас міцності і не одну успішно пережиту кризу за плечима. Поки що ми продовжуємо працювати в новій реальності без кардинальних заходів.
Наш основний фокус — безпека і здоров'я фахівців. Тішить, що всі клієнти підтримали перехід на віддалений формат співпраці", — каже Антонюк.
За його словами, давати прогнози зараз — справа невдячна, тому що ситуація змінюється надто швидко.
Який запас міцності в індустрії, та як себе поводять ключові клієнти
"Галузь в країні фрагментована: є великі гравці з великими клієнтами і складними end-to-end-рішеннями в портфоліо, є менші компанії з обмеженою кількістю клієнтів. Є ті, хто все ще використовує класичні аутсорсингові та аутстафінгові моделі.
Це різні підходи до бізнесу, різні стратегії. Безумовно, на комусь зміни позначаться вкрай болісно, хтось відчує кризу не так гостро, а хтось відкриє для себе нові можливості.
Досвід попередніх криз показує, що ІТ починає відчувати зміни з певною затримкою. Компанії з класичною аутсорсинговою моделлю за результатами кризи зможуть отримати додаткові замовлення, якщо клієнти вирішать оптимізувати ІТ-складову бізнесу.
З найменшими втратами пройдуть кризу компанії, які зможуть швидко адаптуватися до нових умов і досягти успіху в нішевих рішеннях. Ця криза дасть потужний імпульс розвитку цифрової економіки", — наголошує Антонюк.[BANNER2]
Чи ефективні заходи влади з підтримки бізнесу
"Ми звикли розраховувати на власні сили. Наявність запропонованих активностей — позитивний крок, який допоможе малому і середньому бізнесу мінімізувати частину економічних наслідків від карантинних заходів.
Однак це тільки тактичний хід, відповідь на виклики вчорашнього дня, адже ситуація змінюється щогодини.
Щоб економічну кризу пережила більшість компаній малого бізнесу, потрібна комплексна стратегія, підкріплена виконавчою волею і ресурсами", — вважає голова EPAM у Центральній та Східній Європі.
SoftServe, 5 840 технічних спеціалістів
Скільки співробітників працюють вдома і як це впливає на ефективність
"Зараз майже вся наша команда працює вдома. Виняток — фахівці, відповідальні за підтримку робочої інфраструктури, та деколи окремі спеціалісти проєктних команд. Це не більше 200 людей з понад 7 тис наших працівників в Україні", — розповідає голова ради директорів SoftServe Ярослав Любінець.
"У нашій сфері потреба у віддаленій роботі виникла давно. У нас є напрацювання з доступу до робочої інфраструктури, інформаційної безпеки, організації роботи віртуальних команд. Відповідно, ефективність роботи не знизилася", — додає він.
Чи скоротить компанія персонал і чи знизить зарплати
"Ми постійно стежимо за ситуацією на ринку. Наразі ще нема відчутних сигналів про зменшення замовлень, однак з'являються запити на відтермінування нових проєктів. Тому сценарії впливу кризи на українську ІТ-сферу можна буде оцінювати через кілька тижнів. Вплив може бути значним.
Пошук працівників не зупиняється. Спектр спеціалізацій в сучасному ІТ дуже широкий, тому пошук талантів буде актуальним завжди. Проте зараз вакансії будуть заповнюватися завдяки внутрішнім резервам або шляхом оптимізації команд.
Для ІТ-компаній найбільшою цінністю є люди, тому будуть використовуватися всі засоби для збереження команди", — зазначає Любінець.
Який запас міцності в індустрії
"У звичайному режимі вже ніхто не працює. Усі проводять оптимізацію операційних витрат. Запас міцності залежить від типу, вертикалей та географії клієнтів, рівня сервісів та привнесеної вартості.
У березні зміни в доходах не будуть відчутними. Ситуація почне мінятися лише у квітні, тому зараз давати прогнози ще рано", — каже Любінець.
Чи ефективні заходи влади з підтримки бізнесу
"Я оцінюю заходи влади позитивно, однак для ІТ-сектору більш важливим є дотримання правил ведення бізнесу з боку уряду, успішна боротьба з пандемією коронавірусу, забезпечення інфраструктури для ведення бізнесу", — наголошує він.
GlobalLogic, 4 305 технічних спеціалістів
"Понад 90% наших інженерів в Україні і світі перейшли на дистанційний режим, щоб виконати розпорядження місцевої влади та знизити ризики для здоров'я.
Тим, кому ще якийсь час потрібно перебувати в офісі, компанія надає максимальне сприяння і забезпечує всі необхідні санітарні заходи.
Ми сподіваємося, що ситуація покращиться, і через якийсь час ми повернемося у звичний режим. При цьому уважно стежимо за зміною ситуації і маємо детальні плани як відповідь на всі ймовірні сценарії розвитку подій.
Нашими цілями були і залишаються максимальна безпека людей і нульовий вплив на бізнес та проєкти наших клієнтів", — заявили ЕП в компанії.
Luxoft, 3 597 технічних спеціалістів
Скільки співробітників працюють вдома і як це впливає на ефективність
"Майже 90% фахівців Luxoft працюють віддалено. Перехід відбувався поступово. Ми рекомендували спеціалістам працювати вдома та обмежити соціальні контакти ще до запровадження карантинних заходів в Україні. Процес переходу не вплинув на продуктивність.
Віддалена робота — звична практика для технологічної галузі, адже над одним проєктом можуть працювати спеціалісти з різних куточків світу. Організація та менеджмент проєктів побудовані гнучко і не залежать від дислокації фахівця, тож на ефективність роботи це не впливає", — зазначив виконавчий директор Luxoft в Україні Віталій Кармазінський.[BANNER3]
Чи скоротить компанія персонал і чи знизить зарплати
"Усі сервіси надаються у звичному режимі, зобов'язання перед клієнтами виконуються в повному обсязі, тож про скорочення фахівців не йдеться. Те саме стосується найму: кількість вакансій не маємо наміру скорочувати.
Нам вдалося своєчасно налагодити роботу над проєктами компанії у віддаленому режимі, надання послуг клієнтам відбувається без збоїв, тож замороження виплат чи зниження розміру зарплат не розглядається", — додав Кармазінський.
Який запас міцності в індустрії
"Luxoft — глобальна компанія з представництвами у 22 країнах, що значно збільшує нашу стійкість. Віддалений режим сприймаємо як тимчасовий захід. Як сервісна компанія будемо прилаштовуватися до потреб клієнтів.
Наразі індустрія та її клієнти тільки переходять на новий режим роботи, тож оцінювати об'єми скорочення безнесів ще рано. Утім, певне скорочення таки відбудеться", — прогнозує виконавчий директор Luxoft в Україні.
Як себе поводять ключові клієнти
"Ще на ранніх стадіях поширення коронавірусу компанія напрацювала так звані Business Continuity Plans — перелік заходів на випадок загострення ситуації — та узгодила їх з клієнтами.
Зараз ми працюємо за цим планом, тож на перебіг проєктів епідемічна ситуація суттєво не вплинула. Інша річ — глобальна економіка, але тут до нової реальності мають звикнути всі", — наголошує топменеджер.
Чи ефективні заходи влади з підтримки бізнесу
"Загалом ухвалення законопроєктів вважаємо позитивним кроком. В умовах різкого спаду активності бізнесу це адекватна відповідь", — підсумував Кармазінський.