"Нелегали" Uber Shuttle
Презентований навесні сервіс для спільних поїздок за 15-30 грн Uber Shuttle має всі шанси припинити свою діяльність в Україні. Це станеться, якщо влада зверне увагу на умови роботи перевізника в Києві.
Журналісти руху "Чесно" провели дослідження і виявили чимало порушень у роботі нового сервісу. Зокрема — відсутність ліцензій на перевезення пасажирів та необхідної категорії водійського посвідчення.
Що не так в роботі Uber Shuttle і як збирається вирішувати цю проблему столична влада?
Uber-рейд
На запрошення департаменту транспортної інфраструктури КМДА та за участю патрульної поліції журналісти руху "Чесно" долучилися до експерименту, який став підставою для написання цього матеріалу.
Журналіст замовив та оплатив проїзд від Контрактової площі, 1 до вулиці Хрещатик. Така подорож коштувала 15 грн. Мобільний застосунок дає змогу бачити, де перебуває автобус і де зупинка для посадки.
Усе б нічого, якби цією зупинкою не виявився пішохідний перехід. Водій, не поспішаючи, зупинився на "зебрі", двері відчинилися, для зручності з-під дверцят виїхала сходинка, і пасажир опинився в комфортній "маршрутці".
Uber Shuttle з журналістом не проїхав і ста метрів, як його зупинили патрульні поліцейські. Вони мали на те підстави, адже пасажир сів до автобуса в забороненому місці.
"Це якесь свавілля! Такого точно на дорогах не повинно бути! Це не те, що Uber декларував!" — прокоментував цю ситуацію згодом заступник голови КМДА Дмитро Давтян, який координує роботу департаменту транспортної інфраструктури.
Водій стверджував, що він нікого не забирав, а пропускав пішохода. Пасажири вмить розбіглися, ніхто не захотів писати пояснення про обставини справи.
Коли ж водій "шатла" зрозумів, що журналіст згоден написати пояснення й зазначити, що його посадка відбулася саме на пішохідному переході, водію довелося визнати свою провину.
Після детальної перевірки стали відомі інші подробиці, які ставлять під сумнів безпеку пасажирів. Як виявили поліцейські, водій мікроавтобуса, який налічував понад десяток пасажирських місць, не мав водійського посвідчення категорії D1.
Категорія посвідчення водія D1 дає право на перевезення пасажирів автобусами, у яких кількість місць для сидіння не перевищує 16.
Водій зателефонував комусь з керівництва Uber і сказав партульним, що зараз привезуть усі дозволи, ліцензії та паспорт маршруту, але ніхто не приїхав.
Усе закінчилося тим, що поліція пообіцяла забрати авто на штрафмайданчик.
Постає питання: чи усвідомлює компанія свою відповідальність перед пасажирами, коли наймає для Uber Shuttle водія, у якого нема водійських прав відповідної категорії?
В компанії, у свою чергу, цей факт заперечують. У відповіді Uber, яку Економічна правда отримала уже після публікації матеріалу, зазначається, "що наявність водійського посвідчення категорії D перевіряється у кожного водія, перш ніж він або вона зможе здійснювати поїздки". Повну відповідь Uber можна прочитати тут.
10-14 годин на добу безупинно
На світлині нижче вказані стандартні умови роботи водіїв Uber Shuttle.
У першому пункті умов співпраці зазначається, що автобус повинен бути на маршруті щонайменше 10 год на добу п'ять днів на тиждень, тобто не менше 50 год на тиждень.
Натомість положенням про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, як і Кодексом законів про працю, визначено, що кількість годин робочого тижня не може перевищувати 40.
Проте, це лише офіційна версія. Громадяни, які цікавилися умовами праці в Uber Shuttle, опублікували пропозицію роботодавця, яка передбачає 14 год роботи на добу п'ять днів на тиждень, а це 70 год на тиждень.
Як почувається водій ближче до кінця робочого дня? Чи здатна людина за таких умов адекватно реагувати на дорожню ситуацію? Рух "Чесно" попросив Державну службу з питань праці ретельно перевірити умови роботи водіїв компанії.
А що з ліцензіями і дозволами?
За п'ять місяців роботи Uber Shuttle кількість маршрутів сервісу збільшилася до дев'яти. Відповідно до інформації в мобільному застосунку, автобуси курсують кожні 15 хв з 7:00 до 21:00.
Рух поцікавився, чи має Uber Shuttle дозвільні документи.
Як виявилося, у вересні 2019 року маршрутки не мали ліцензій, дозволів та інших документів, що дають право постійно перевозити пасажирів. Тобто всі маршрути Uber Shuttle нелегальні.
Закон "Про автомобільний транспорт" дає таке визначення регулярних пасажирських перевезень.
Це перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування за умовами, визначеними паспортом маршруту, затвердженим в установленому порядку органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.
Простіше кажучи, щоб вийти на маршрут, перевізнику потрібно виграти оголошений КМДА конкурс на відповідний маршрут та укласти договір з організатором перевезень. Для перемоги в конкурсі автобуси повинні бути в базі Укртрансбезпеки, а паспорт маршруту мусить бути погоджений з патрульною поліцією.
Наразі нічого цього нема. Отже, Uber Shuttle, ймовірно, не має права постійно перевозити людей.
На презентації першого маршруту у травні 2019 року тодішній міністр інфраструктури Володимир Омелян говорив про важливість пошуку правильного механізму взаємодії міської влади, компанії Uber та міністерства.
"У першу чергу це стосується безпеки, сертифікації та, безумовно, ліцензування. Тут є повна готовність сторін до гарних результатів", — заявив тоді він.
Зрештою, за п'ять місяців роботи Uber Shuttle жодна структура, що повинна була видати ліцензії, дозволи та паспорти, не підтвердила наявності цих документів або процесу їх оформлення.
Для з'ясування легальності маршрутів та діяльності Uber Shuttle рух надіслав запити до комунальної служби перевезень КМДА, департаменту транспортної інфраструктури КМДА, Укртрансбезпеки та Управління патрульної поліції в Києві.
Укртрансбезпека надала вичерпну відповідь, повідомивши, що перевізник ліцензію на перевезення пасажирів не отримував.
Крім того, як зазначається у відповіді, у результаті проведених співробітниками відомства перевірок було виявлено низку порушень і щодо водіїв мікроавтобусів Uber Shuttle складено кілька адміністративних протоколів.
Департамент транспортної інфраструктури КМДА також надав інформацію про відсутність будь-яких дозвільних документів, що давали б Uber Shuttle право на пасажирські перевезення.
Зазвичай цей департамент визначає маршрути для перевізників, перевіряє їх доцільність і те, наскільки він дублює маршрути наземного комунального транспорту. До перевірок залучають представників поліції та Укртрансбезпеки.
Як зазначили у відомстві, ці маршрути частково дублюють маршрути громадського транспорту.
Перший заступник голови постійної комісії Київради з питань транспорту, зв'язку та реклами "свободівець" Прохор Антоненко так само запевнив журналістів, що до 1 жовтня питання законності автобусів компанії на засіданні комісії не розглядалося.
"На комісії це питання не обговорювали. Останнє засідання було ще у травні, кворуму нема. Узагалі, це нелегальні перевезення, які не мають правових підстав. Дуже дивно, що міський голова Києва рекламує нелегальних перевізників. Укртрансбезпека мала б це контролювати та вживати певні заходи", — наголошує Антоненко.
Автор надіслала питання до українського офісу Uber, але на момент публікації вона не відповіла. Близько 17.00 Економічна правда отримала лист від компанії, в якому глава з розвитку Uber в Центральній і Східній Європі Георгій Соколянський прокоментував викладене в матеріалі.
"Шатл" без обмежень
За словами заступника голови КМДА Дмитра Давтяна, "шатли" є пробним проектом.
"Вони не брали участі в конкурсах на маршрути. Вони не повинні їздити міськими маршрутами, не повинні зупинятися на зупинках комунального транспорту.
Основна проблема, яку я їм озвучив, — це ігнорування конкурсів, адже це дає їм конкурентні переваги.
Хоча вони надають послугу в абсолютно іншому ціновому діапазоні, якій за якістю нема рівних", — зазначає Давтян.
Ініціатива щодо "маршруток" класу "плюс" давно на часі в столиці України, тож сервіс Uber Shuttle, напевно, буде користуватися попитом.
Утім, як виявилося, його робота не відповідає українському законодавству: "маршрутки" курсують нелегально, без дозвільної документації, водії порушують правила дорожнього руху, не мають посвідчень відповідної категорії, та й сам роботодавець не дотримується трудового законодавства, створюючи небезпечні умови праці для водіїв.
Ірина Латиш, журналіст руху "Чесно", спеціально для ЕП