Жорстка посадка: чому банкрутують авіакомпанії-гіганти
Світовий авіаринок захлеснула хвиля банкрутств. Рахунок пішов на десятки. У списку — визнані лідери авіаперевезень Німеччини, Італії, Великобританії та інших європейських країн. У Росії під питанням шість-дев'ять компаній.
Україна пам'ятає негативний кейс "Аеросвіту". У кризовому стані і найбільший авіаперевізник України — компанія МАУ Ігоря Коломойського та Аарона Майберга.
Причини банкрутств різні: від політичної невизначеності і терактів до зростання цін на пальне і коливання курсу валют.
Не останню роль у "приземленні" компаній зіграли і лоукостери, які з кожним роком збільшують тиск на традиційних перевізників, змушуючи останніх перебудовуватися. Витримують не всі.
"З фінансової точки зору авіація — питання дуже тонке. Усі компанії працюють на низькому рівні рентабельності. Йдеться про 2-5% у кращому випадку", — пояснював недавно гендиректор аеропорту "Бориспіль" Павло Рябікін.
Чому ж банкрутують авіакомпанії зі світовим ім'ям та мільйонами клієнтів?
"Найбільша операція з повернення в мирний час"
Monarch Airlines — найбільша чартерна авіакомпанія Великобританії, яка базувалася в аеропорту "Лутон", припинила польоти 2 жовтня 2017 року.
Компанія вела перемовини про залучення екстреної фінансової допомоги. Утім, рада директорів Monarch вирішила припинити польоти.
Серед основних причин падіння прибутку компанії керівництво Monarch назвало теракти в Єгипті і Тунісі, а також спробу державного перевороту в Туреччині.
Під зовнішнє управління компанію взяла KPMG, яка одразу призначила керівників у Monarch Airlines і Monarch Travel Group.
Усі рейси Monarch Airlines і всі тури Monarch Travel Group були скасовані, у тому числі 300 тис заброньованих подорожей. Компенсацію за втрачені тури отримали лише ті, у кого вони були застраховані.
"Потрібно було зробити це в той момент, коли всі літаки Monarch перебували на землі. Таке буває лише протягом кількох годин вранці", — пояснювали тоді у KPMG.
За кордоном у компанії залишилося 110 тис клієнтів. Уряд Великобританії попросив управління цивільної авіації (CAA) зафрахтувати понад 30 лайнерів та організувати повернення в країну клієнтів Monarch Airlines чартерними рейсами.
Міністр транспорту Кріс Грейлінг назвав це "найбільшою в історії операцією з повернення на батьківщину у мирний час".
Monarch була однією з найстаріших авіакомпаній Британії і здійснювала рейси переважно в країни Середземномор'я. У компанії працювало близько 3 500 співробітників. Тільки за 2015 рік вона перевезла 5,7 млн пасажирів.
Сумний день для другого перевізника Німеччини
Наприкінці 2017 року останній рейс виконала компанія Air Berlin, яка була другим після Lufthansa за потужністю німецьким гравцем на ринку авіаперевезень.
Літак Air Berlin увечері 27 жовтня здійснив останній рейс до Берліна.
"Air Berlin в цей сумний день дякує співробітникам, партнерам і пасажирам, які протягом багатьох років були віддані нам. Air Berlin бажає всім м'якої посадки і від імені співробітників бажає всього найкращого!" — йшлося у заяві компанії.
Компанія Eurowings прийняла у свій авіапарк 81 літак Air Berlin. Однак 400 пілотів і 900 бортпровідників перевізника були змушені подати заяви та пройти відбірковий конкурс у нового роботодавця.
Air Berlin зазнавала збитків з 2008 року. При цьому у 2016 році були зафіксовані рекордні фінансові втрати — 780 млн євро. Після переходу авіаперевізника на літній розклад почастішали випадки затримок і скасування рейсів, що на чверть скоротило кількість клієнтів.
Основний акціонер Air Berlin — авіакомпанія Etihad — відмовився надати збитковому перевізнику фінансову підтримку.
З 1979 року послугами компанії скористалося понад півмільярда осіб.
Жорстка посадка для Germania
На початку 2019 року така ж доля спіткала авіакомпанію Germania. У лютому перевізник, який базувався у Берліні, подав заяву про банкрутство і скасував усі рейси.
"На жаль, ми не змогли успішно завершити зусилля з фінансування для задоволення потреб у короткостроковій ліквідності. Ми дуже шкодуємо, що нам довелося подати заяву про банкрутство", — заявив директор Карстен Балке.
Компанія послалася на "непередбачувані події", які спричинили дефіцит коштів. Мова йшла про різке підвищення цін на гас, падіння євро до долара та велику кількість технічних послуг для літаків.
Авіакомпанія з 37 літаками виконувала рейси переважно на середземноморських, північноафриканських та близькосхідних туристичних маршрутах і перевозила понад 4 млн пасажирів на рік.
Політичне приземлення
Ще один приклад — невелика британська авіакомпанія Flybmi, яка постраждала через політичну невизначеність.
На початку 2019 року вона повідомила, що повинна негайно припинити свою діяльність через Brexit.
Flybmi скасувала навіть ті рейси, на які вже зареєструвалися пасажири.
Через невизначеність у зв'язку з Brexit авіаперевізник не зміг забезпечити контракти на польоти у ЄС. Крім того, на рішення про припинення діяльності вплинули підвищення плати за викиди СО2 та стрибки цін на пальне.
Flybmi літала у 25 міст Великої Британії та інших країн ЄС. Штат компанії налічував 376 людей.
П'ятий перевізник Європи "завис у повітрі"
Останніми роками у стані кризи перебуває п'ятий за розміром європейський перевізник Alitalia, який з 1999 року не приносить прибутку. У 2016 році збиток перевізника, де працюють 11 тис осіб, становив майже 500 млн євро.
2 травня 2017 року національний італійський перевізник подав заяву про неспроможність і за це в той же день одноголосно проголосували акціонери авіакомпанії.
До цього акціонери розробили план реструктуризації бізнесу, який передбачав вливання в перевізника 2 млрд євро і скорочення 1,6 тис співробітників з 12,5 тис, але працівники проголосували проти.
"Ми вичерпали всі можливості зберегти платоспроможність", — прокоментували в Alitalia підсумки голосування.
Уперше про банкрутство Alitalia оголосила у 2008 році, коли 49% акцій компанії належали уряду Італії. З банкрутства вона вийшла у 2009 році, але продовжувала зазнавати збитків.
Порятунок компанії триває.
План реструктуризації виглядає так: у новій авіакомпанії 30% капіталу буде належати державній залізниці, ще з 15% до угоди готові увійти міністерство фінансів та американці з Delta Air Lines.
Інвестора на 40% знайти не вдається.
Ним планувала стати Atlantia — компанія, що керує римськими аеропортами під Фьюмічіно і Чампіно.
Однак керівництво компанії оголосило, що через численні проблеми не може займатися такою складною темою.
Італійська преса не виключає, що ця відмова не остаточна і є лише тактичним ходом, щоб підвищити ціну участі в угоді з реструктуризації авіакомпанії.