Українська правда

Як ми рахували рейтинг міністрів фінансів

6 грудня 2018, 11:13

Індикатор №1.

Відхилення дати фактичного подання проекту держбюджету від дати, передбаченої Бюджетним кодексом.

Мінфін повинен внести проект бюджету до парламенту до 15 вересня. Такий термін передбачають Бюджетні кодекси 2001 року та 2010 року.

Подання законопроекту повністю залежить від Міністерства фінансів. Від того, наскільки вчасно проект кошторису з'явиться в парламенті, залежить те, наскільки добре депутати з ним ознайомляться і скільки часу вони матимуть на підготовку своїх пропозицій.

Якщо бюджет поданий вчасно, індикатор набуває значення "0", якщо із запізненням на один день — "1". Завчасне подання ми не вважаємо перевагою, оскільки 15 вересня — законодавчо встановлений строк подання документа.

Якщо бюджет формально подано вчасно і відкликано наступного дня без публікації, до індикатора вноситься дата фактичного внесення проекту на розгляд парламенту з публікацією акта та усіх супровідних документів.

Мінімум (найкраще) або ранг 1. Бюджети з поданням вчасно або завчасно. Наприклад, бюджети на 2017-2019 роки, на 2012 рік і на 2001-2007 роки.

Максимум (найгірше) або ранг 19. У бюджетній історії так склалося, що Мінфін вносив бюджет або вчасно, у вересні, або зовсім невчасно — у грудні. Бюджети з невчасним поданням — на 2008 рік, 2010-2011 роки, 2013-2016 роки.

Міністр, який готував бюджет/чия роль Бюджетний рік Ранг за дисципліною
Мітюков Ігор  2001 1
2002
Юшко Ігор /Азаров Микола  2003
Азаров Микола  2004
2005
Пинзеник Віктор 2006
Азаров Микола  2007
Пинзеник Віктор  2009
Ярошенко Федір  2012
Данилюк Олександр 2017
2018
Маркарова Оксана 2019
Пинзеник Віктор 2008 19
Ярошенко Федір 2010
2011
Колобов Юрій  2013
2014
Шлапак Олександр - Яресько Наталія Енн 2015
Яресько Наталія Енн 2016

Індикатор №2.

Тривалість розгляду проекту бюджету до першого читання

 Згідно з Бюджетним кодексом, проект фінансового плану повинен бути ухвалений у першому читанні не пізніше 20 жовтня. Тобто депутатам для підготовки документа до першого читання та голосування дається 35 днів.

Проте якщо внесення проекту затримується, депутатам залишається менше часу на його розгляд. Якщо бюджет ухвалений поспіхом, це негативно впливає на його якість. Тому цей індикатор залежить не від дати ухвалення бюджету в першому читанні, а від часу перебування у Верховній Раді.

Якщо депутати спрацювали в належних часових рамках, індикатор №2 набуває значення "0", а бюджет отримує ранг 1. Якщо бюджет лежав у Верховній Раді довго або був ухвалений надто швидко, значення індикатора і ранг зростуть.

Мінімум або ранг 1. Бюджети на 2003, 2012, 2017 та 2019 роки. Подання цих бюджетів та їх ухвалення в першому читанні відбувалося вчасно або майже вчасно. Депутатам вистачало часу на розгляд документів.

Максимум або ранг 19. Бюджет на 2009 рік, коли за законопроект голосували одразу в першому читанні та в цілому наприкінці грудня.

Міністр, який готував бюджет/чия роль Бюджетний рік Ранг за 1 читанням
Ярошенко Федір  2012 1
Данилюк Олександр  2017 1
Юшко Ігор/Азаров Микола 2003 3
Маркарова Оксана 2019 3
Азаров Микола  2004 5
Пинзеник Віктор  2006 6
Мітюков Ігор  2001 7
Азаров Микола  2007 8
Шлапак Олександр - Яресько Наталія Енн 2015 9
Данилюк Олександр  2018 10
Азаров Микола  2005 11
Мітюков Ігор  2002 12
Яресько Наталія Енн 2016 13
Ярошенко Федір 2010 14
2011 14
Пинзеник Віктор  2008 16
Колобов Юрій  2013 17
2014 17
Пинзеник Віктор  2009 19

Індикатор №3.

Тривалість розгляду проекту бюджету між першим читанням та ухваленням

Відповідно до Бюджетного кодексу, бюджет повинен бути ухвалений в цілому до 1 грудня. Отже, якщо бюджет ухвалений в першому читанні 20 жовтня, до моменту його остаточного схвалення минуть 42 дні.

Ранг виставляється за аналогією з індикатором №2.

Мінімум або ранг 1. На першому місці — бюджети на 2001-2002, 2004, 2006 та 2019 роки. За винятком бюджету на 2019 рік, підготовка цих фінансових планів країни до ухвалення в цілому зайняла на тиждень більше, ніж дозволяє Бюджетний кодекс. Бюджет на 2019 рік був ухвалений раніше.

Максимум або ранг 19. На останньому місці — бюджет Миколи Азарова та парламенту четвертого скликання на 2005 рік.

Міністр, який готував бюджет/чия роль Бюджетний рік Ранг за прострочкою прийняття
Мітюков Ігор  2001 1
2002
Азаров Микола  2004
Пинзеник Віктор  2006
Азаров Микола  2007
Маркарова Оксана 2019
Колобов Юрій  2014 7
Данилюк Олександр 2018 8
2017 9
Ярошенко Федір  2012 10
Юшко Ігор/Азаров Микола 2003 11
Ярошенко Федір  2011 12
Яресько Наталія Енн 2016 13
Шлапак Олександр - Яресько Наталія Енн 2015 14
Колобов Юрій  2013 15
Пинзеник Віктор  2008 16
Пинзеник Віктор  2009
Ярошенко Федір  2010
Азаров Микола  2005 19

Індикатор №4.

Відхилення видатків ухваленого бюджету від видатків, закладених Мінфіном до проекту

Під час перебування законопроекту в парламенті народні депутати генерують до нього тисячі поправок. Левова їх частка зазвичай стосується збільшення видатків на виборчі округи депутатів та програми розвитку.

Побажання депутатів можуть в рази перевищувати доходи бюджету. Мінфін, як правило, таким поправкам опирається, однак частина з них все ж враховується. Причини такого схвалення часто криються у політичній площині. Має місце мовчазна політична згода за принципом "голос за поправку".

Відхилення первісно запланованого показника видатків від ухваленого в остаточній редакції свідчить про те, наскільки поступливим був Мінфін під час доопрацювання проекту з депутатами. Цю поступливість ми виміряли так.

Формула показує, на скільки відсотків збільшилися заплановані видатки між поданням бюджету Мінфіном та остаточним ухваленням документа. Чим нижча така оцінка, тим менш поступливим був Мінфін.

Ми не можемо повністю виключати того, що деякі парламентарі неформально працювали з Мінфіном під час формування проекту бюджету, тобто мали "свої" видатки, закладені до поданої редакції. Проте офіційних джерел підтвердження такої інформації не існує, тому це не включено до рейтингу.

Мінімум або ранг 1. Найнижчий показник був при складанні бюджету на 2009 рік у Віктора Пинзеника та парламенту шостого скликання. Тоді на тлі світової фінансової кризи, яка активно зачепила Україну саме під час бюджетного процесу, обсяг видатків було знижено на 12%.

Максимум або ранг 19. Найвищий показник — у бюджету на 2003 рік, який готували Ігор Юшко та Микола Азаров з Верховною Радою четвертого скликання. Депутатські поправки тоді збільшили видатки бюджету на 9%.

Всі інші показники розташувалися за рангами залежно від того, наскільки депутати збільшили видатки держбюджету перед фінальним голосуванням.

Наслідком врахування депутатських правок може бути не лише збільшення видатків, а й перерозподіл коштів, який призводить до збільшення або зменшення видатків за окремими статтями. Такий перерозподіл значно не впливає на здатність Мінфіну виконати бюджет, тому ми це не враховували.

Міністр, який готував бюджет/чия роль Бюджетний рік Ранг за видатками
Пинзеник Віктор  2009 1
Пинзеник Віктор  2008 2
Ярошенко Федір  2012 3
Яресько Наталія Енн 2016 4
Ярошенко Федір 2011 5
2010 6
Шлапак Олександр - Яресько Наталія Енн 2015 7
Колобов Юрій  2013 8
Мітюков Ігор  2001 9
Оксана Маркарова 2019 10
Азаров Микола  2005 11
Данилюк Олександр  2017 12
Колобов Юрій  2014 13
Мітюков Ігор  2002 14
Данилюк Олександр  2018 15
Азаров Микола Янович 2007 16
2004 17
Пинзеник Віктор  2006 18
Юшко Ігор/Азаров Микола  2003 19

Індикатор №5.

Відхилення дефіциту ухваленого бюджету від дефіциту, закладеного до первісної редакції

Подаючи проект бюджету до парламенту, Мінфін визначає граничний розмір його дефіциту. Відповідно до законодавства він не повинен змінюватися під час коригування законопроекту, адже для фінансування додаткових видатків потрібно або запропонувати нові джерела доходів, або збільшити дефіцит.

Дефіцит покривається з двох основних джерел: запозичень та приватизації. Додаткові запозичення означають зростання держборгу та витрат на його обслуговування.   Cередній рівень виконання плану за ці роки — менше 1%.

Завдання Мінфіну під час бюджетного процесу — забезпечити ухвалення бюджету з попередньо визначеним граничним обсягом дефіциту. Поступливість відомства в перегляді показника дефіциту підвищує фіскальні ризики та потенційно збільшує обсяг запозичень для покриття дефіциту.

Водночас ми припускаємо, що Мінфін коректно оцінює макроекономічну ситуацію, і тому не оцінюємо, чи є запропонований розмір дефіциту оптимальним. Показник зміни дефіциту розраховується за такою формулою.

Формула показує, на скільки відсотків збільшився дефіцит під час бюджетного процесу. Якщо цей показник вище нуля, значить, були прийняті пропозиції депутатів щодо видатків, не підкріплених доходами.

Мінімум або ранг 1. Зменшення дефіциту на 2% у бюджеті на 2002 рік за Ігоря Мітюкова та парламенту третього скликання. Відзначимо, що в бюджетах на 2015-2017 роки та 2019 рік значення дефіциту не змінювалося.

Максимум або ранг 19. Збільшення дефіциту на 150% відбулося за Ігоря Юшка, Миколи Азарова та парламенту четвертого скликання у бюджеті на 2003 рік.

Міністр, який готував бюджет/чия роль Бюджетний рік Ранг за дефіцитом
Мітюков Ігор  2002 1
2001 2
Ярошенко Федір 2010
2011
Шлапак Олександр - Яресько Наталія Енн 2015
Яресько Наталія Енн 2016
Данилюк Олександр  2017
Маркарова Оксана 2019
Колобов Юрій  2013 9
Пинзеник Віктор  2008 10
Данилюк Олександр  2018 11
Азаров Микола  2007 12
Ярошенко Федір  2012 13
Колобов Юрій  2014 14
Пинзеник Віктор  2006 15
Азаров Микола  2004 16
2005 17
Пинзеник Віктор  2009 18
Юшко Ігор /Азаров Микола  2003 19

ФІНАЛЬНА ОЦІНКА ТА РАНГИ

Фінальна оцінка є середнім арифметичним рангів за кожним з індикаторів. Найбільше можливе значення такої оцінки — 19, якщо Міністерство фінансів та парламент не дотрималися строків ухвалення бюджету і допустили значне зростання видатків та дефіциту під час його розгляду.

Мінімум або ранг 1. Бюджет на 2019 рік, Мінфін під керівництвом Оксани Маркарової та парламент восьмого скликання. Сумарне значення оцінки — 3,4.

Максимум або ранг 19. Бюджет на 2014 рік, Мінфін під керівництвом Юрія Колобова та парламент сьомого скликання. Значення оцінки — 13,8.