Українська правда

Як ми рахували рейтинг міністрів фінансів

Індикатор №1.

Відхилення дати фактичного подання проекту держбюджету від дати, передбаченої Бюджетним кодексом.

Мінфін повинен внести проект бюджету до парламенту до 15 вересня. Такий термін передбачають Бюджетні кодекси 2001 року та 2010 року.

Подання законопроекту повністю залежить від Міністерства фінансів. Від того, наскільки вчасно проект кошторису з'явиться в парламенті, залежить те, наскільки добре депутати з ним ознайомляться і скільки часу вони матимуть на підготовку своїх пропозицій.

 

Якщо бюджет поданий вчасно, індикатор набуває значення "0", якщо із запізненням на один день — "1". Завчасне подання ми не вважаємо перевагою, оскільки 15 вересня — законодавчо встановлений строк подання документа.

Якщо бюджет формально подано вчасно і відкликано наступного дня без публікації, до індикатора вноситься дата фактичного внесення проекту на розгляд парламенту з публікацією акта та усіх супровідних документів.

Мінімум (найкраще) або ранг 1. Бюджети з поданням вчасно або завчасно. Наприклад, бюджети на 2017-2019 роки, на 2012 рік і на 2001-2007 роки.

Максимум (найгірше) або ранг 19. У бюджетній історії так склалося, що Мінфін вносив бюджет або вчасно, у вересні, або зовсім невчасно — у грудні. Бюджети з невчасним поданням — на 2008 рік, 2010-2011 роки, 2013-2016 роки.

Міністр, який готував бюджет/чия рольБюджетний рікРанг за дисципліною
Мітюков Ігор20011
2002
Юшко Ігор /Азаров Микола2003
Азаров Микола2004
2005
Пинзеник Віктор2006
Азаров Микола2007
Пинзеник Віктор2009
Ярошенко Федір2012
Данилюк Олександр2017
2018
Маркарова Оксана2019
Пинзеник Віктор200819
Ярошенко Федір2010
2011
Колобов Юрій2013
2014
Шлапак Олександр - Яресько Наталія Енн2015
Яресько Наталія Енн2016

Індикатор №2.

Тривалість розгляду проекту бюджету до першого читання

 Згідно з Бюджетним кодексом, проект фінансового плану повинен бути ухвалений у першому читанні не пізніше 20 жовтня. Тобто депутатам для підготовки документа до першого читання та голосування дається 35 днів.

Проте якщо внесення проекту затримується, депутатам залишається менше часу на його розгляд. Якщо бюджет ухвалений поспіхом, це негативно впливає на його якість. Тому цей індикатор залежить не від дати ухвалення бюджету в першому читанні, а від часу перебування у Верховній Раді.

 

Якщо депутати спрацювали в належних часових рамках, індикатор №2 набуває значення "0", а бюджет отримує ранг 1. Якщо бюджет лежав у Верховній Раді довго або був ухвалений надто швидко, значення індикатора і ранг зростуть.

Мінімум або ранг 1. Бюджети на 2003, 2012, 2017 та 2019 роки. Подання цих бюджетів та їх ухвалення в першому читанні відбувалося вчасно або майже вчасно. Депутатам вистачало часу на розгляд документів.

Максимум або ранг 19. Бюджет на 2009 рік, коли за законопроект голосували одразу в першому читанні та в цілому наприкінці грудня.

Міністр, який готував бюджет/чия рольБюджетний рікРанг за 1 читанням
Ярошенко Федір20121
Данилюк Олександр20171
Юшко Ігор/Азаров Микола20033
Маркарова Оксана20193
Азаров Микола20045
Пинзеник Віктор20066
Мітюков Ігор20017
Азаров Микола20078
Шлапак Олександр - Яресько Наталія Енн20159
Данилюк Олександр201810
Азаров Микола200511
Мітюков Ігор200212
Яресько Наталія Енн201613
Ярошенко Федір201014
201114
Пинзеник Віктор200816
Колобов Юрій201317
201417
Пинзеник Віктор200919

Індикатор №3.

Тривалість розгляду проекту бюджету між першим читанням та ухваленням

Відповідно до Бюджетного кодексу, бюджет повинен бути ухвалений в цілому до 1 грудня. Отже, якщо бюджет ухвалений в першому читанні 20 жовтня, до моменту його остаточного схвалення минуть 42 дні.

 

Ранг виставляється за аналогією з індикатором №2.

Мінімум або ранг 1. На першому місці — бюджети на 2001-2002, 2004, 2006 та 2019 роки. За винятком бюджету на 2019 рік, підготовка цих фінансових планів країни до ухвалення в цілому зайняла на тиждень більше, ніж дозволяє Бюджетний кодекс. Бюджет на 2019 рік був ухвалений раніше.

Максимум або ранг 19. На останньому місці — бюджет Миколи Азарова та парламенту четвертого скликання на 2005 рік.

Міністр, який готував бюджет/чия рольБюджетний рікРанг за прострочкою прийняття
Мітюков Ігор20011
2002
Азаров Микола2004
Пинзеник Віктор2006
Азаров Микола2007
Маркарова Оксана2019
Колобов Юрій20147
Данилюк Олександр20188
20179
Ярошенко Федір201210
Юшко Ігор/Азаров Микола200311
Ярошенко Федір201112
Яресько Наталія Енн201613
Шлапак Олександр - Яресько Наталія Енн201514
Колобов Юрій201315
Пинзеник Віктор200816
Пинзеник Віктор2009
Ярошенко Федір2010
Азаров Микола200519

Індикатор №4.

Відхилення видатків ухваленого бюджету від видатків, закладених Мінфіном до проекту

Під час перебування законопроекту в парламенті народні депутати генерують до нього тисячі поправок. Левова їх частка зазвичай стосується збільшення видатків на виборчі округи депутатів та програми розвитку.

Побажання депутатів можуть в рази перевищувати доходи бюджету. Мінфін, як правило, таким поправкам опирається, однак частина з них все ж враховується. Причини такого схвалення часто криються у політичній площині. Має місце мовчазна політична згода за принципом "голос за поправку".

Відхилення первісно запланованого показника видатків від ухваленого в остаточній редакції свідчить про те, наскільки поступливим був Мінфін під час доопрацювання проекту з депутатами. Цю поступливість ми виміряли так.

 

Формула показує, на скільки відсотків збільшилися заплановані видатки між поданням бюджету Мінфіном та остаточним ухваленням документа. Чим нижча така оцінка, тим менш поступливим був Мінфін.

Ми не можемо повністю виключати того, що деякі парламентарі неформально працювали з Мінфіном під час формування проекту бюджету, тобто мали "свої" видатки, закладені до поданої редакції. Проте офіційних джерел підтвердження такої інформації не існує, тому це не включено до рейтингу.

Мінімум або ранг 1. Найнижчий показник був при складанні бюджету на 2009 рік у Віктора Пинзеника та парламенту шостого скликання. Тоді на тлі світової фінансової кризи, яка активно зачепила Україну саме під час бюджетного процесу, обсяг видатків було знижено на 12%.

Максимум або ранг 19. Найвищий показник — у бюджету на 2003 рік, який готували Ігор Юшко та Микола Азаров з Верховною Радою четвертого скликання. Депутатські поправки тоді збільшили видатки бюджету на 9%.

Всі інші показники розташувалися за рангами залежно від того, наскільки депутати збільшили видатки держбюджету перед фінальним голосуванням.

Наслідком врахування депутатських правок може бути не лише збільшення видатків, а й перерозподіл коштів, який призводить до збільшення або зменшення видатків за окремими статтями. Такий перерозподіл значно не впливає на здатність Мінфіну виконати бюджет, тому ми це не враховували.

Міністр, який готував бюджет/чия рольБюджетний рікРанг за видатками
Пинзеник Віктор20091
Пинзеник Віктор20082
Ярошенко Федір20123
Яресько Наталія Енн20164
Ярошенко Федір20115
20106
Шлапак Олександр - Яресько Наталія Енн20157
Колобов Юрій20138
Мітюков Ігор20019
Оксана Маркарова201910
Азаров Микола200511
Данилюк Олександр201712
Колобов Юрій201413
Мітюков Ігор200214
Данилюк Олександр201815
Азаров Микола Янович200716
200417
Пинзеник Віктор200618
Юшко Ігор/Азаров Микола200319

Індикатор №5.

Відхилення дефіциту ухваленого бюджету від дефіциту, закладеного до первісної редакції

Подаючи проект бюджету до парламенту, Мінфін визначає граничний розмір його дефіциту. Відповідно до законодавства він не повинен змінюватися під час коригування законопроекту, адже для фінансування додаткових видатків потрібно або запропонувати нові джерела доходів, або збільшити дефіцит.

Дефіцит покривається з двох основних джерел: запозичень та приватизації. Додаткові запозичення означають зростання держборгу та витрат на його обслуговування.   Cередній рівень виконання плану за ці роки — менше 1%.

Завдання Мінфіну під час бюджетного процесу — забезпечити ухвалення бюджету з попередньо визначеним граничним обсягом дефіциту. Поступливість відомства в перегляді показника дефіциту підвищує фіскальні ризики та потенційно збільшує обсяг запозичень для покриття дефіциту.

Водночас ми припускаємо, що Мінфін коректно оцінює макроекономічну ситуацію, і тому не оцінюємо, чи є запропонований розмір дефіциту оптимальним. Показник зміни дефіциту розраховується за такою формулою.

 

Формула показує, на скільки відсотків збільшився дефіцит під час бюджетного процесу. Якщо цей показник вище нуля, значить, були прийняті пропозиції депутатів щодо видатків, не підкріплених доходами.

Мінімум або ранг 1. Зменшення дефіциту на 2% у бюджеті на 2002 рік за Ігоря Мітюкова та парламенту третього скликання. Відзначимо, що в бюджетах на 2015-2017 роки та 2019 рік значення дефіциту не змінювалося.

Максимум або ранг 19. Збільшення дефіциту на 150% відбулося за Ігоря Юшка, Миколи Азарова та парламенту четвертого скликання у бюджеті на 2003 рік.

Міністр, який готував бюджет/чия рольБюджетний рікРанг за дефіцитом
Мітюков Ігор20021
20012
Ярошенко Федір2010
2011
Шлапак Олександр - Яресько Наталія Енн2015
Яресько Наталія Енн2016
Данилюк Олександр2017
Маркарова Оксана2019
Колобов Юрій20139
Пинзеник Віктор200810
Данилюк Олександр201811
Азаров Микола200712
Ярошенко Федір201213
Колобов Юрій201414
Пинзеник Віктор200615
Азаров Микола200416
200517
Пинзеник Віктор200918
Юшко Ігор /Азаров Микола200319

ФІНАЛЬНА ОЦІНКА ТА РАНГИ

Фінальна оцінка є середнім арифметичним рангів за кожним з індикаторів. Найбільше можливе значення такої оцінки — 19, якщо Міністерство фінансів та парламент не дотрималися строків ухвалення бюджету і допустили значне зростання видатків та дефіциту під час його розгляду.

Мінімум або ранг 1. Бюджет на 2019 рік, Мінфін під керівництвом Оксани Маркарової та парламент восьмого скликання. Сумарне значення оцінки — 3,4.

Максимум або ранг 19. Бюджет на 2014 рік, Мінфін під керівництвом Юрія Колобова та парламент сьомого скликання. Значення оцінки — 13,8.