Коли у ФОПі затісно. Як зареєструвати товариство з обмеженою відповідальністю
Бізнес багатьох фізосіб-підприємців з часом виростає, і з'являється необхідність реєстрації компанії. Як уникнути помилок?
Відшліфувавши свої підприємницькі навички як фізособа-підприємець — ФОП, ви хочете перейти на новий етап і працювати як товариство з обмеженою відповідальністю — ТОВ.
Щоб допомогти вам уникнути помилок, ми підготували матеріал про те, як самостійно зареєструвати ТОВ.
Реєстрація ТОВ — серйозний крок для підприємця. Зазвичай до цього етапу підходять через кілька років роботи як ФОП.
У вас вже є база клієнтів, а також є нові клієнти, які через більші обороти працюють тільки з ТОВ. Крім того, велика кількість ФОП-підрядників у великої компанії може спричинити зайві питання у податкових служб, тому такі підприємства віддають перевагу роботі з ТОВ.
Реєстрація ТОВ — складніший процес, ніж створення ФОП. Він передбачає кілька кроків, до яких потрібно добре підготуватися.
Серед них — вивчення законодавства щодо створення ТОВ, підготовка і підписання документації для державного реєстратора, внесення інформації до Єдиного державного реєстру — ЄДР.
Зареєструвати ТОВ можна самостійно й онлайн на сервісі Мін'юсту "Онлайн будинок юстиції". Процедура схожа на реєстрацію ФОП.
Наразі онлайн-реєстрація нового ТОВ тимчасово неможлива, оскільки Кабмін повинен внести зміни до постанови "Про затвердження модельного статуту товариства з обмеженою відповідальністю" від 16.11.2011 №1182 у зв’язку з приняттям нового закону "Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю". При цьому, якщо для внесення змін у державну реєстрацію звертається ТОВ, що вже працює на модельному статуті, державний реєстратор не може відмовити у внесенні відповідних змін.
Нюанс у тому, що зареєструвати можна лише ті юрособи, які планують працювати на підставі модельного статуту. Потрібно буде зібрати пакет документів і самостійно принести його державному реєстратору.
Для наочності ми розбили процес реєстрації ТОВ на кілька кроків.
Крок перший. Вибір назви ТОВ
Якщо у вас буде один вид діяльності, то назва підприємства може бути з ним співзвучною, щоб клієнти швидше вас знаходили. Якщо планується кілька видів діяльності, то краще підібрати узагальнену назву.
Потрібно буде перевірити назву компанії у ЄДРПОУ, щоб вона не пересікалася з існуючими компаніями, інакше вам можуть відмовити в реєстрації. Ця послуга безкоштовна, перевірку можна зробити самостійно.
Вимоги до назв юридичних осіб також містять закон "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" і наказ Мін'юсту №368/5.
Крок другий. Вибір виду економічної діяльності
Ви можете взяти ті ж види діяльності, які використовували як ФОП. Також зручно вибирати види бізнес-діяльності за допомогою "Класифікатора видів економічної діяльності" — КВЕД. Потрібно визначити для себе один головний і додаткові види діяльності.
Крок третій. Збір інформації про засновників
Потрібно вказати прізвище, ім'я, по батькові засновника, адресу проживання, дату народження, паспортні дані, ідентифікаційний код.
Відповідно до законодавства, засновниками та учасниками товариств можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, іноземні громадяни, особи без громадянства, іноземні юридичні особи та міжнародні організації.
Крок четвертий. Місцезнаходження юридичної особи
Тут можна вказати місце реєстрації засновника ТОВ або адресу орендованого офісу. Також це може бути приміщення, яке належить засновнику, що потрібно підтвердити договором або свідоцтвом про право власності. Важливо розуміти, що адреса — невід'ємний реквізит будь-якої юридичної особи, ця інформація вноситься до ЄДР.
Крок п'ятий. Вибір системи оподаткування
Для ТОВ можна вибрати загальну або спрощену системи оподаткування.
При загальному оподаткуванні державі потрібно буде платити податок на прибуток — 18%, податок на дивіденди — 5% (9% на єдиному податку), ПДВ — 20%, ЄСВ, податок на прибуток фізичних осіб і військовий збір.
У спрощеній системі оподаткування діє фіксована ставка. Базою для нарахування податку є весь дохід. Третя група спрощеної системи передбачає сплату 5% доходу або 3% — для платника ПДВ.
Крок шостий. Подача документів для реєстрації
Для реєстрації ТОВ потрібно зібрати такі документи.
1. Заява про державну реєстрацію.
2. Заява про вибір системи оподаткування.
3. Примірник оригіналу (нотаріально завірена копія) рішення засновників про створення юридичної особи.
4. Установчий документ юридичної особи — у разі створення юридичної особи на підставі власного установчого документа.[L]
5. Документ, який вказує на реєстрацію іноземної особи в країні її місцезнаходження (витяг з торговельного, банківського, судового реєстру).
Це необхідно, якщо засновник — іноземна юридична особа.
6. Якщо документи буде подавати хтось замість вас, то потрібна нотаріально завірена довіреність.
7. Якщо документи подаєте ви особисто, то потрібно мати український паспорт.
Якщо ви громадянин іншої країни, то повинен бути документ, що засвідчує особу, якщо особа без громадянства — відповідне посвідчення або посвідка на постійне або тимчасове проживання.
Під час надання реєстратору цих документів у нього можна перевірити правильність заповнених заяв та інших бланків, щоб реєстрацію ТОВ не відхилили або не зупинили через помилки.
Після цього копії отриманих документів вносяться до Єдиного реєстру і проводяться реєстраційні дії. Коли оприлюднюється виписка на порталі електронних носіїв, створення ТОВ можна вважати завершеним.
Крок сьомий. Формування статутного капіталу
Внести до статутного капіталу можна гроші, цінні папери, майнові чи інші відчужувані права, які можна оцінити в грошах. Статутний капітал ТОВ формується з внесків його учасників, тобто засновників. Розмір цього капіталу дорівнює сумі вартості таких вкладів.
Статутний капітал визначає мінімальний розмір майна товариства, що гарантує інтереси його кредиторів. Статутний капітал ТОВ учасники повинні сплатити до закінчення першого року з дня його реєстрації.
Крок восьмий. Облік у держорганах
При проведенні реєстрації онлайн, після внесення відомостей до реєстру та отримання в порядку обміну між реєстрами відомостей про взяття на облік у ДФС, Держстаті та Пенсійному фонді, реєстратор формує виписку з реєстру. Ця виписка стає доступною в кабінеті "Онлайн будинку юстиції". Тобто ви автоматично стаєте на облік у цих органах.
В іншому випадку, щоб стати на облік, вам доведеться відвідати ці держоргани. Однак навіть якщо ви реєструвалися за модельним статутом онлайн, вам потрібно буде отримати касову книгу в податковій за місцем реєстрації.
Крок дев'ятий. Виготовлення печаток і штампів
Печатки та штампи може виготовити будь-яка юридична особа без дозволу МВС. На печатках і штампах потрібно розмістити ідентифікаційний код за ЄДРПОУ, а написи повинні збігатися з вказаними у ЄДР.
Крок десятий. Відкриття банківського рахунку
Вибирайте зручний для вас банк і відкривайте там рахунок для свого ТОВ. Перед цим можна проаналізувати тарифи банків, щоб вибрати найбільш оптимальний варіант для свого бізнесу.