Як самостійно скласти бізнес-план: інструкція для підприємців-початківців
Без якісного бізнес-плану не буває успішного бізнесу. Ми розповімо, як його написати, на прикладі бізнес-плану для автомийки.
Хочете ви запустити інноваційний технологічний стартап чи бізнес для миття машин, — без бізнес-плану такі проекти очікує провал.
Без бізнес-плану ви не будете чітко уявляти цілі проекту, бюджет і час на його реалізацію, сильні і слабкі сторони, ризики і терміни окупності.
Без бізнес-плану ви не залучите інвестора, бо він не зрозуміє модель і прибутковість проекту. У великих компаніях бізнес-план потрібен для запуску напрямків бізнесу, щоб зрозуміти, чи вкладати у них кошти.
Скласти бізнес-план можуть спеціальні компанії, але це може бути дорого. Ми розповімо вам, як це зробити, на прикладі бізнес-плану для автомийки.
Крок перший. Аналізуємо ринок
Тут потрібно розповісти про ринок, де буде запущений проект. У даному випадку це мийка для машин на новому житловому масиві. У цьому районі житлові комплекси належать до сегменту вище "економ", значить, більшість мешканців матимуть авто. Масив новий і в ньому ще мало автомийок.
Аналіз роботи конкурентів показав наявність черг. Значить, можна зробити висновок про незадоволену пропозицію. Після вивчення місцевості слід визначити місця розміщення табличок, які вказуватимуть на нову мийку.
Першим клієнтам варто запропонувати знижку, щоб зробити їх постійними і підвищити лояльність. Вартість послуг слід встановити у межах ринку.
Якщо ви підете з цим бізнес-планом до інвестора, зробіть у цьому розділі акцент на тому, що точно переконає його вкласти кошти у вашу справу.
Чітко визначте свій продукт і способи його продажу. Розкажіть, чим ви перевершуєте конкурентів. Напишіть про ваші маркетингові дії. Ознайомившись з цією інформацією, інвестор повинен бути впевнений в успіхові проекту.
Крок другий. Розповідаємо про виробничий процес
Тут потрібно розмістити інформацію про обладнання, одночасну місткість мийки, кількість авто, які мийка зможе помити протягом робочого дня. Також потрібно прорахувати число співробітників, їх режим роботи, рівень зарплат, проаналізувати витрати на оренду, комунальні послуги, ремонт.
Прочитавши цю інформацію, інвестор повинен зрозуміти, що це реальний бізнес, а не черговий міраж. Плюсом буде опис технічних нюансів. Це покаже інвесторові, що ви орієнтуєтеся у справі. Чим детальнішою буде інформація, тим краще.
Крок третій. Фінансові розрахунки
Це одна з найскладніших частин бізнес-плану.
Часто саме тут згорають цікаві ідеї, після того як перетворюються на показники майбутнього прибутку.[L]
Інвесторів цікавить чистий прибуток до оподаткування, та й підприємцю корисно мати таку інформацію.
По суті, підрахунок витрат є початком цього розділу, оскільки, знаючи витрати і доходи, можна визначити і потенційний прибуток.
Цей розділ складається з двох частин.
У дохідній частині, знаючи вартість однієї мийки і прогнозований потік клієнтів, можна з'ясувати денний грошовий оборот і розписати його помісячно, адже взимку машини миють частіше.
Оскільки ваша мийка буде працювати у спальному районі, найбільше машин приїжджатиме на мийку у вихідні та ввечері. Передбачувані інвестиції потрібно винести окремо, розписавши, куди вони підуть і коли окупляться.
Далі йде видаткова частина. Її, як і дохідну, зручніше виписувати помісячно. Тут потрібно відзначити постійні витрати (зарплата, плата за оренду, матеріали, комунальні послуги) і разові витрати (закупівля обладнання). Склавши усі ці цифри, ви зрозумієте час окупності інвестицій.
Крок четвертий. Можливі ризики
У бізнес-плані потрібно вказати ймовірні ризики та шляхи мінімізації можливих втрат. Так в очах інвестора ви не будете виглядати легковажним.
Наприклад, проекту можуть загрожувати масове відкриття автомийок в районі або несподіване зростання орендної плати. Якщо ви не згодні з підвищенням вартості оренди, то в договорі потрібно передбачити варіанти відмови, компенсації, переїзду і часу для цього, щоб мінімізувати збитки.
Крок п'ятий. Резюмуємо бізнес-план
Хоча це останній етап написання бізнес-плану, ставити його потрібно на початку, бо інвестор знайомиться з ним у першу чергу. Там потрібно коротко описати бізнес-ідею: автомийка у престижному районі, де є високий попит на цю послугу.
Вкажіть у резюме суму інвестицій, прогнозовану дохідність, строки окупності і повернення грошей, можливу прибутковість, час запуску бізнесу.
Це найкоротша, але найважливіша частина бізнес-плану. Її мета — звернути увагу інвестора на проект і підкреслити його перспективність. Тут не потрібно багато тексту, все повинно бути по суті і без пафосу.
Висновки
Складання бізнес-плану з правильними фінансовими розрахунками — стовідсоткова запорука успіху бізнесу. Розумний бізнес-план допоможе отримати інвестиції, знайти бізнес-партнера і змусити його повірити у вашу ідею.