Бухгалтерський облік для бюджетних установ: чого чекати у 2018 році
15 травня 2017 року вийшов Указ Президента України №133/2017 “Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)”, який зобов’язує бюджетні установи здійснити перехід із програмних продуктів, що підпадають під список санкцій.
Ми поспілкувалися з Романом Яворським, керівником проектів IT-Enterprise, про проблеми, з якими стикаються бюджетні установи в контексті даного Указу, а також про перспективи та тенденції розвитку ситуації в 2018 році.
Романе, є Указ, з дати прийняття якого вже пройшло понад півроку. Які зміни відбулися за цей час, та які тенденції в процесі зміни програмного продукту для бухгалтерського обліку в державному секторі Ви помічаєте як керівник проектів IT-Enterprise?
Наразі ми спостерігаємо активний інтерес органів державної влади до програмних продуктів для бухгалтерського обліку, розроблених саме українськими розробниками.
За різними даними, приблизно 80% підприємств приватного сектору економіки на дату прийняття Указу користувались програмним продуктом для бухгалтерського обліку "1С". Частка використання російського софту в державному секторі була дещо нижчою. Аналізуючи дані з відкритого ресурсу публічних закупівель ProZorro, ми бачимо, що лише за 2015-й та 2017-й роки було витрачено 17 млн грн на закупівлю програмного продукту "1С", його підтримку та обслуговування.
Звісно, зміна програмного продукту для бухгалтерського обліку не може відбутися одномоментно, особливо це стосується саме бюджетних установ.
За даними опитування, котре ми провели серед бухгалтерів, 66% визначають найоптимальніший термін заміни програмного продукту як перший квартал 2018 року.
Враховуючи нагальність питання, в жовтні 2017 року фахівцями MASTER:Бухгалтерія випущена конфігурація саме для бюджетних установ. Конфігурація включає всі функціональні можливості для ведення бухгалтерського обліку, що притаманні бюджетним установам: бюджетування, фінансування, облік фінансово-господарських операцій, облік основних засобів та інших необоротних матеріальних активів, облік матеріальних цінностей та МШП, формування звітності, складський облік та облік ПДВ, а також модулі "Зарплата" та "Кадри".
За якими ознаками Ви визначаєте готовність державного сектору змінювати програмний продукт для автоматизації бухгалтерського обліку?
Є ряд непрямих ознак. Це активність на тендерних майданчиках, кількість запитів до MASTER:Бухгалтерії щодо надання демонстраційних доступів і навчання, активність місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування.
Ми регулярно проводимо зустрічі в регіонах — це Вінницька, Хмельницька, Львівська області. У регіонах є тенденція сприяння органами державної влади популяризації програмних продуктів українських розробників.
Крім того, є розуміння, що бухгалтерський облік у бюджетних установах має охоплювати широке коло питань, які були реалізовані додатковими рішеннями: документообіг, структура звітності, закупівлі, фінансування тощо. Ці рішення ми пропонуємо ринку зараз і рекомендуємо використовувати їх як альтернативу програмним продуктам для бухгалтерського обліку російського виробництва.
Романе, чи аналізували Ви специфіку впровадження програмних продуктів для бухгалтерського обліку саме вдержавному секторі?
Дійсно, рішення для бюджетних установ мають певну специфіку. Наприклад, одна з них — неможливість використання хмарного рішення. Так, згідно з законодавством України, вся IT-інфраструктура бюджетних установ повинна відповідати критеріям безпеки та мати стаціонарне рішення. У конфігурації MASTER:Бухгалтерія для бюджетних установ ми пропонуємо процеси, які дозволяють ефективно опрацьовувати бюджети, ефективно ними оперувати, звітувати про використання бюджетних коштів не вручну, а автоматично, що оптимізує використання часу та виключає механічні помилки, які виникали при веденні обліку та звітування вручну.
Поясність, наскільки питання кібербезпеки є актуальним для України, та наскільки це питання стосується саме державного сектора?
Питання кібербезпеки постає доволі гостро, особливо враховуючи наслідки найгучнішої хакерської атаки 2017 року в Україні, що відбулася 26 червня. Технічні фахівці приділяють значну увагу методології запобігання ризиків як з боку Постачальника, так і з боку Замовників.
Для того, щоб мати змогу протистояти хакерським атакам й унеможливити сторонній доступ до внутрішньої інформації, рекомендуємо використовувати програмний продукт з рішеннями, що відповідають певним критеріям безпеки даних. Важливо, щоб програмний продукт розроблявся командою фахівців, яка вже має досвід збереження даних. У фахівців MASTER:Бухгалтерія такий досвід є, конфігурація розроблена на базі системи IT-Enterprise, яка використовується на великих підприємствах.
Що ми мали до сьогодні: "1С" був монополістом серед програмних продуктів для автоматизації бухгалтерського обліку, але є чітка тенденція зміни ситуації. Ми прогнозуємо, що в 2018 році ринок стане більш відкритим, конкурентним, з'являться нові продукти, що відповідатимуть всім параметрам кібербезпеки та запитам користувачів.
Романе, Ви зазначали, що MASTER:Бухгалтерія розроблена на базі системи IT-Enterprise, компанії з 30-ти річним досвідом роботи. Скажіть, будь ласка, в чому ключові особливості програми для державного сектора і для приватного сектора? Що виділяє даний програмний продукт на ринку серед аналогів?
Для того, щоб зробити якісний продукт, недостатньо досконало знати законодавство чи володіти технічними навичками. Потрібно мати практичний досвід реалізації подібних задач. Дійсно, програмний продукт MASTER:Бухгалтерія був створений на базі досвіду фахівців IT-Enterprise, які близько 30-ти років впроваджують IT-інфраструктуру на великих підприємствах України. Це досвід, який ми консолідували і даємо можливість використовувати у бюджетних установах, які традиційно мають проблеми з фінансуванням, спеціалістами, серверним обладнанням тощо. Ми створили програмний продукт MASTER:Бухгалтерія максимально простим і зрозумілим. Софт задовольняє всі потреби ведення бухгалтерського обліку і дозволяє інтеґруватись з іншими сервісами IT-Enterprise, наприклад, з електронним торгівельним майданчиком SmartTender, що дозволяє проводити конкурентні закупівельні процедури в електронній формі.
До речі, дуже важливе питання, яким задаються більшість бухгалтерів: чи є рішення в MASTER:Бухгалтерії про перенесення даних, і яким чином воно реалізується?
На кожній зустрічі з бухгалтерами постає питання про перенесення даних, адже втрата даних, накопичених за попередні роки роботи, для установи неприпустима.
Ми, звичайно, врахували можливість переносу даних. Тому в програмному продукті MASTER:Бухгалтерія, як і в системі IT-Enterprise, є відповідні конструктори, які дозволяють завантажити, опрацювати та зберігати дані з попередніх систем.
Яким чином відбувається процес вивчення конфігурації?
Ми створили ресурс — сайт masterbuh.com, на якому розміщуємо значну кількість відео-інструкцій, які демонструють можливості кожної функції програмного продукту MASTER:Бухгалтерія для бюджетних установ, таких як організація обліку грошових коштів у касі, організація обліку бюджетних зобов'язань, організація обліку розрахунків з підзвітними особами та багато іншого.
Інтенсивно проводиться навчання в режимі online в форматі вебінарів, під час яких слухачі можуть ставити питання та отримувати кваліфіковані відповіді.
Також є можливість отримати демо-доступ до конфігурації для більш детального ознайомлення з інтерфейсом та функціональним наповненням програмного продукту.
У команді MASTER:Бухгалтерія працюють не тільки фахівці з розробки, а й експерти-бухгалтери зі значним досвідом роботи в бюджетних установах. Саме експерти-методисти MASTER:Бухгалтерії для бюджетних установ знають ньюанси ведення бухгалтерського обліку в державному секторі економіки з реального досвіду і радо консультують користувачів по питанням роботи конфігурації.
З якими запитами Ви стикаєтеся в регіонах? Що планується на 2018 рік, можливо, є досвід, який можуть перейняти інші регіони?
Органи місцевого самоврядування Хмельницької області вирішили виділити бюджетні кошти для закупівлі програмного продукту щодо автоматизації бухгалтерського обліку для всіх своїх комунальних підприємств. Ось так проблема консолідації обліку вирішується в Хмельницькому регіоні.
Я думаю, що цей досвід переймуть й органи місцевого самоврядування в інших областях України та допоможуть комунальним підприємствам перейти на сучасні програмні продукти.
Використання єдиного програмного продукту всіма суб'єктами дозволяє консолідувати дані, якими оперують комунальні підприємства, в єдиній системі. Подібний підхід дозволяє органам місцевого самоврядування оперативно отримувати звітні показники, аналізувати досягнення по певним комунальним підприємствам (скільки коштів і на що було витрачено і таке інше). Тобто, та інформація, яка не є державною таємницею, може використовуватись, опрацьовуватись і все це, зауважте, без людського фактору.
Програмний продукт MASTER:Бухгалтерія може забезпечити прозорість використання грошових коштів бюджетними установами для суспільства, центральних і місцевих органів державної влади?
Тренд на максимальну прозорість й увага зі сторони суспільства до розподілу та витрат державного та місцевого бюджетів не вичерпуються. Починаючи із 2015 року, один із сервісів IT-Enterprise — SmartTender був ініціатором створення системи публічних закупівель ProZorro. Прозоре ведення справ є наразі актуальним не тільки в публічних закупівлях, а й в даних, які ведуть бюджетні установи. Я знаю, що всі свідомі громадяни України прискіпливо слідкують за використання бюджетних коштів, тому ми піднімаємо питання прозорості та пропонуємо рішення, що одразу готове до роботи.
Розкажіть, які є тренди в зміні програмних продуктів для бухгалтерського обліку в приватному секторі?
Перш за все, треба відмітити, що малий та середній бізнес менш чутливий до регулювань, які обов'язкові у державному секторі. Але ми наразі консультуємо ряд корпоративних клієнтів IT-Enterprise, які використовували для бухгалтерського обліку програмний продукт "1С", стосовно зміни софту на український програмний продукт. Адже є певне усвідомлення того, що заборона на використання російського софту, яка сьогодні стосується бюджетних установ, згодом може стати обов'язковою і для приватного бізнесу.
Крім того, досить імпонує те, що керівники бізнесу з патріотичних мотивів починають використовувати українські рішення, а не відповідні аналоги, розроблені в інших країнах.
Як розпочати роботу в MASTER:Бухгалтерії?
Насправді, все просто! Заходите на сайт MASTER:Бухгалтерія, завантажуєте демо-версію на період ознайомлення, або купуєте конфігурацію та починаєте використання.
В головному меню інтерфейсу програми після натискання кнопки "Налаштування параметрів обліку" починається робота з програмою. В цьому розділі вноситься вся необхідна інформація про установу.
MASTER:Бухгалтерія дозволяє працювати просто, без зайвих зусиль, використовуючи в якості посібника відео-інструкції або підказки всередині програми.
А чи є можливість налаштовувати конфігурацію під конкретні додаткові бізнес-процеси?
Саме так. Є відповідні конструктори, які дозволяють самостійно сконфігурувати певний звіт, новий тип документу чи бізнес-процес.
Є досвід бюджетних установ міста Вінниці з використання нашого програмного продукту як платформи для реалізації додаткових функціональних можливостей. Наприклад, самостійного створення реєстру територіальної громади та реєстру об’єктів комунальної власності. Тому ми акцентуємо увагу, що програмний продукт MASTER:Бухгалетрія є відкритою платформою, яка може допрацюватися новими функціями. Для бухгалтера конфігурація проста в використанні, а для фахівців, які будуть її підтримувати, — доступні інструменти розробки нових функцій.
Також ми відслідковуємо всі зміни в законодавстві. Поки що уряд тільки рекомендує всім бюджетним установам переходити на Міжнародний стандарт фінансової звітності. Але ми розуміємо, що колись ця рекомендація може стати обов’язковою умовою. Тому вже зараз ми даємо змогу установам почати вести фінансову звітність за міжнародними стандартами.
Як технічно здійснюється перехід у MASTER:Бухгалтерію? Наскільки це довго та затратно з точки зору трудових ресурсів?
За нашими оцінками, невелика бюджетна установа може почати використовувати програмний продукт MASTER:Бухгалтерія, завантаживши накопичені дані та навчившись працювати в конфігурації, приблизно за період до трьох місяців. Перший місяць — навчання, другий — початок ведення оперативної інформації, третій місяць — перехідний період, коли здійснюється повноцінне введення всіх даних.
Цей час не є таким значним, всі функції прості. Для великих підприємств приватного бізнесу схожі проекти, але не бухгалтерського обліку, потребують трохи іншої схеми, де є повноцінні етапи моделювання, конфігурування, введення в експлуатацію — це може тривати від трьох до шести місяців. В MASTER:Бухгалтерії все доступно та вибудовані процеси для здійснення переходу в короткий строк.
Чи є технічна та консультаційна підтримка користувачів в період переходу на MASTER:Бухгалтерію?
Я б порівняв процес зміни програмного продукту з власною історією переходу з кнопкового телефону на сенсорний. Новий телефон спочатку здавався незручним, але за тиждень я вже повністю звик до його використання. Нові функціональні можливості та постійне вдосконалення програмних продуктів — це те, що полегшує роботу шляхом автоматизації. Тому перехід на MASTER:Бухгалтерію — це такий собі перехід на сенсорний телефон.
Звісно, можливість своєчасної допомоги важлива. Для всіх установ доступні послуги кол-центру, спеціалісти якого завжди готові допомогти користувачам та мають для цього всі компетенції. Підтримка MASTER:Бухгалтерії здійснюється автоматично, розробник випускає оновлення під кожну зміну в законодавстві. Інсталяція оновлень не потребує виклику технічного спеціаліста і може бути здійснена будь-ким.
Крім того, для підтримки користувачів, програма містить окремий модуль з покроковими інструкціями щодо кожного процесу в програмі. Користувачі також мають доступ до безкоштовних вебінарів, відео-інструкцій та навчальних програм стосовно роботи з MASTER:Бухгалтерією.