Дороги ганьби. Чи з'явиться в Україні траса імені Саакашвілі
Влітку ЗМІ разом з "Укравтодором" визначили основну десятку доріг, які знаходяться у ганебному стані, і які в першу чергу потребують ремонту.
ЕП вирішила більш детально зупинитися на деяких з цих доріг, які є ключовими для країни.
Ні, не для того, щоб у зайвий раз констатувати, що на українських дорогах сьогодні можна хіба що "квести" влаштовувати.
Ціль – дізнатися, чи можна з цими дорогами щось зробити у короткостроковій або середньостроковій перспективі, чи просувається ремонт, і як залучити фінансування.
Перший об'єкт дослідження – траса М15 Одеса-Рені.
Важливість цього напрямку важко переоцінити, проте така державна значимість не забезпечила дорогу відповідним обслуговуванням.
За офіційними даними, дорога була побудована у 1940-1950-х роках. За 60-70 років експлуатації вона давно вичерпала свій ресурс і гостро потребує ремонту.
За оцінками експертів, дорожнє полотно перебуває в незадовільному стані. Зокрема, тільки 6 км не потребують ремонту, а у вкрай аварійному стані - 60 км.
У 2012 році Кабмін після звернень місцевої влади виділив на ремонт 81 млн грн, але гроші дійшли не всі. Три роки майже нічого не робили - обмежувалися дрібними ремонтами, якість яких не витримувала жодної критики.
Поблизу села Спаське, Татарбунарський район. Білборд підказує, що лишається лише покаятися і вірити. |
Умовно дорогу можна поділитина два відрізки – поганий і ще більш поганий. Зокрема, перші 100 км відносно легко можна проїхати. Відносно – для українських водіїв, які уже звикли до таких жахіть.
Орієнтиром тут може слугувати місто Татарбунари. За ним уже починається справжнє бездоріжжя, яке запам'ятовується на все життя, після доріг Франківщини. Найбільший "сюрприз" чекатиме біля села Баштанівка. Це справжній епіцентр.
Проїхати цю ділянку можна двома способами. Перший – грунтовка, яка нагадує уже бетонну дорогу. Другий спосіб – об'їжджати ями – для креативних водіїв, але витримка тут потрібна залізна, адже імпровізувати доведеться близько 10 км.
Утім, якщо набридне, завжди можна з'їхати на грунтовку. Правда, місцевий фермер, сади якого знаходяться біля дороги, уже кілька разів перекопував з'їзди, але на наступний день, або через день одразу з'являвся новий.
Справжня гордість цієї траси – це 17 км нової дороги в районі міста Василівка Болградського району. Тільки розганятися сильно не варто, цей відрізок швидко закінчується, а далі – імпровізація.
Істина в порівнянні
Голова Одеської ОДА Міхеїл Саакашвілі не раз говорив про необхідність повної реконструкції цієї дороги, і через кілька місяців з'явилося два проекти. Один з них розрахований на тривалу перспективу, другий вже почали запроваджувати.
Перший проект - це будівництво автобану "з нуля". Він передбачає цілий комплекс робіт. Крім самої дороги, планується будівництво залізничної колії та паромної переправи, що забезпечить Одесу пунктом пропуску з ЄС.
За словами експертів, проект дозволить прокласти торговий шлях з Китаю в ЄС - через Азербайджан, Грузію, Україну та Румунію. Тоді Одеса зможе відігравати міжнародну економічну роль - бути мостом між Сходом і Заходом.
Цей проект розробники називають довготривалим. Тільки на його розробку планують витратити близько трьох років та кілька мільярдів доларів.
Він розробляється в рамках Одеського пакета реформ та передбачає концесійне будівництво автобану. Проте наразі, зазначають розробники, це неможливо, бо українське концесійне законодавство не зовсім влаштовує членів Асоціації концесійних будівників світу, які зацікавлені у реалізації цього проекту.
Другий проект. Наразі транспортний відділ Одеської облдержадміністрації зосередився на другому варіанті – це більш реальна ціль. Мова йде про масштабний реконструкційний проект існуючої дороги М-15 "Одеса-Рені". Проте й тут не все просто.
По-перше, є суттєві відмінності між тим, як відбувається реконструкція де-юре і де-факто. Офіційно цей ремонт зазначений як "поточний", та фактично, за словами представників Одеської ОДА, це капітальний ремонт, бо планується повна заміна верхнього і нижнього шарів асфальтного покриття.
Однак з юридичної точки зору це малоймовірно. Перше передбачає комплекс робіт з відновлення транспортно-експлуатаційних характеристик дороги, при виконанні яких не зачіпаються конструктивні характеристики дорожнього полотна.
У другому випадку відновлюються транспортно-експлуатаційні якості доріг і споруд, їх параметри приводяться до вимог діючих правил, норм і стандартів.
Тобто юридичні обмеження поточного ремонту не дозволяють здійснювати більшість робіт, передбачених капітальним ремонтом. Як це питання планує вирішувати транспортний відділ Одеської ОДА, наразі незрозуміло.
Україна. Траса міжнародного значення Одеса-Рені (порт). |
Молдова. Траса міжнародного значення Кишинів-Джурджулешть (порт). |
По-друге, відповідальною за цей комплекс робіт є Служба автомобільних доріг - САД, а фактично відповідальність нестиме голова Одеської ОДА під кураторством самої ОДА. Тобто не до кінця зрозуміло, з кого доведеться питати у разі виникнення труднощів при реалізації проекту.
Разом з тим, не можна не відзначити інноваційний підхід реформаторів. Зокрема, вони придумали, як уникнути корупційних ризиків, характерних для галузі. При плануванні вся ділянка проекту була розділена на 50 умовних відрізків по п'ять-сім кілометрів, і на ремонт кожного буде проведено окремий конкурс.
Тобто кожна будівельна компанія може претендувати на 5 км автостради. На конкурс залучаються державні та приватні компанії, причому іноземні - турецькі, азербайджанські, італійські - з великим досвідом робіт.
Виходить, що не можна буде отримати один проект на усю трасу і "пиляти" державні гроші. Навпаки - якість і підхід компаній можна буде ретельно контролювати і зробити висновок на наступний конкурс.
До того ж, як уточнив начальник відділу морегосподарського комплексу і транспорту Одеської ОДА Георгій Зубко, в цьому питанні є ще одна новація. В умовах конкурсу буде прописана така вимога до переможців тендерів - за власний рахунок провести міжнародний аудит якості власної роботи.
За словами чиновника, САД як контролер не викликає довіри.
Кошторис і джерела
Загальний бюджет другого проекту чималий. Існує дві цифри: та, яку пропонував "Укравтодор", і та, яку після додаткових перевірок назвали проектувальники. Перша цифра - 3,9 млрд грн, друга - 3 млрд грн. Зменшення більш ніж суттєве, хоча невідомо, чи вдасться зекономити на практиці.
Наразі пропонуються три джерела фінансування, одне з яких є новацією грузинсько-одеських реформаторів.
Перше джерело традиційне - держбюджет. ОДА запропонувала Кабміну та "Укравтодору" власні розрахунки. Вона планує отримати з держбюджету 500 млн грн, що становить близько 15% від загальної суми.
Друге джерело теж не нове - приватний міжнародний інвестиційний фонд. Як запевняють в ОДА, він готовий фінансувати проект вже зараз, проте наразі не задоволений умовами, які передбачає українське законодавство.
Через це було розроблено і запропоновано Кабміну окрему процедуру кредитування цього проекту. Скоріш за все, процедура буде підписана, бо йдеться майже про 70% від загального фінансування - 100 млн дол.
Це не концесійний договір, про який йшлося раніше, а кредитування, і тут можливі зміни умов, чого і домагається керівництво проекту.
Пішки - краще. Той же Татарбунарський район. |
От такі ями в Болградському районі |
Третє джерело фінансування - ноу-хау Саакашвілі - експериментальний проект фінансування з митниці. У випадку, якщо митниця перевиконує план ДФС, то 50% суми перевиконання надходжень митних платежів йде на реконструкцію дороги.
Відповідний законопроект, запропонований Саакашвілі, Верховна Рада схвалила 3 вересня 2015 року. Як свідчать цифри за 2014 рік, цих грошей повинно вистачити.
У 2014 році одеська митниця перевиконала план ДФС на 700 млн грн. У 2015 році протягом трьох місяців ці показники зросли на 8%. Тобто можна спрогнозувати, що при збереженні аналогічних тенденцій проект з цього джерела отримає не менше 460 млн грн. Це близько 15% від загальної вартості реконструкції.
Питання вже зрушилося з мертвої точки - 15 жовтня Саакашвілі звітував про початок робіт.
Про це він написав на своїй сторінці у Facebook: "Перші отримані 115 мільйонів вже освоюються, проект робіт повністю затверджений. Подальше фінансування передбачає щомісячні надходження коштів від Одеської митниці".
Наразі, як кажуть автолюбителі, на дорозі "Одеса-Рені" рідко зустрічається ремонтна техніка, що ймовірно пов'язано з настанням холодів.
Загалом екс-президент Грузії запевнив, що дорогу відремонтують до кінця 2016 року. Тож уже через рік водіям, можливо, уже і не доведеться їздити в Болгарію через Молдову, а українці частіше стануть навідуватися в південну Бессарабію.